Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - wattgolf

#1
Model 3 / Sv: Når blir nye "nedgraderte" AP tilgjengelig?
torsdag 23. mai 2019, klokken 22:06
Hei, jeg har fremdeles ikke fått denne autopiloten etter nedgradering. Er jeg eneste?
#2
Model 3 / Sv: Gratis lading på fortum med model3?
lørdag 23. mars 2019, klokken 22:09
Når man ikke må identifisere seg på noen måte har ikke Fortun kontakt med laderen. Da blir den satt åpen og den er gratis i stedet for "i ustand"
#3
Model 3 / Sv: Noen som vet hva prisen for serviceplan er?
onsdag 06. mars 2019, klokken 19:01
Selger sa det var annenhver gang ca 3500 og 4500. Men at det egentlig ikke var nødvendig mere enn "stor service" til 4500 hvert 4.år.
#4
Sitat fra: Jon Braathen på lørdag 24. mars 2018, klokken 12:36
Sitat fra: Joltus på lørdag 24. mars 2018, klokken 11:15
Formelen for effekt er p=i i andre x r



Poenger her er bilens innebygde lader, den utvikler egenvarme og er ikke like effektiv ved lavere effekter.
Renault zoe feks er vel helt nede på 50-55% ved lading på 1fas 10A,mens den er oppe i ca 90% ved 11 og 22kw.

Jeg vet av egen måling at i3 også ligger på 89-92% ved 11kw (3fas 16A).
Den er også helt sikkert mindre effektiv ved lav effekt, men jeg har ikke fått testet dette selv ennå.


Det er helt usannsynlig at zoe har 50% effektivitet. om du lader med 10 Ampere og har 50% effektivitet vil ladekladden utvikle like mye varme som en stor panelovn på 1150 W på full guffe kontinuerlig, den ville ha smeltet i løpet av en time eller 2.

Man vil ha lavere tap i ledning jo lavere effekt man bruker, slik som Joltus skrev. Men det er snakk om veldig lavt tap i kr og ører i løpet av et år. et raskt overslag mellom 20 og 100 Kwh, altsp mellom 20 og 100 kr/år, ingen ting å bry seg med, lad så fort du trenger når du trenger det.
#5
Nytt skur fra Fortum er satt opp utenfor kiwi klokkersund - Ålesund. Så at trekkerør var på plass. Ser ut til å bli vanlig dobbel hurtiglader.  :+1:
#6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Arctic Roads er overtatt av BKK
tirsdag 06. februar 2018, klokken 00:09
Teppebombing er helt feil, Bkk har 10 lokasjoner i og rundt Bergen by med hurtiglader, og mange av disse har 1 CCS lader.
Fortum har 7 lokasjoner mens GK har 4 rundt byen.

Det er smålig å slenge ut usannheter så bestemt, og som er så enkle å sjekke opp i, skjerpings.
#7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Står du i kø?
torsdag 05. oktober 2017, klokken 21:15
Takk for mange svar, har var det jo noen med dårlige erfaringer og en del med gode, vi har vel noen problemområder enda, som Aksdal, Lyngdal, rv7 opp på Hardangervidda og E6 Dovre(AR). Men alle disse plassene burda la seg ordne innen rimelig tid? Unnskyld jeg holdt nesten på å glemme Finnmark jeg også..

Jeg er enig med Panduck at det er litt trist med ladestasjoner som står tomme.

Håper noen flere vil dele sine tanker om dagens situasjon, som jeg opplever er veldig mye bedre enn for bare 1,5 år siden, jeg ferdes mest på vestlandet med sporadiske turer til trønderlag og østlandet.
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Står du i kø?
torsdag 05. oktober 2017, klokken 12:23
Hei alle sammen, nå kan vi begynne å ferie gode salgstall og at mange myter om elbil er borte.
I forbindelse med høye salgstall den siste tiden går elbilforeningen ut og sier "De høye salgstallene skaper samtidig køer ved ladestasjonene og presset øker for en raskere utbygging."
Nå har jeg kjørt elbil i 2,5 år/73k km. Jeg har vel stått i ladekø 30 minutter til sammen og opplever faren for ladekø mindre enn noen gang.

Opplever dere at ladekøene bygger seg opp rundt om kring i Norge?

Jeg håper selvfølgelig på et par tusen nye hurtigladere skal poppe opp i løpet av kort tid.
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbiler - et støy og ladelys hælvete!!
onsdag 20. september 2017, klokken 20:20
E-golfen er heldig vis uten støy, om min neste elbil lager ulyd når den kjører sakte, alla leaf/zoe/soul lover jeg at det første som skjer er at den lyden blir fjernet på det ene eller andre viset. Den lyden er det verste med elbil.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglade stasjon i Namsos
søndag 06. august 2017, klokken 17:29
Jeg tror grønn kontakt har merket av Namsos som planlagt i det kartet som skulle vise hva de skulle bygge i år. Kan håpe på at det kommer en i september/oktober når E6 Trondheim-mosjøen? skal utbygges med hurtigladere.
#11
2 nye Fortum hurtigladere på Kiwi Hagafoss, riksvei 7, en mil øst for Geilo. De så veldig klare ut, jeg prøvde de ikke siden jeg ikke forsto at de var nye før etter noen minutter, passende nok havnet jeg i liten ladekø på Geilo, så behovet er det
#12
Jeg tror dine forhåpninger for Finnmark er veldig optimistiske. Denne runden støtter Enova med 40% av etableringskostnadene, sist runde når ingen leverte anbud støttet Enova med inntill 100% av kostnaden. Jeg ser for meg at i beste fall kommer det noe mellom Tromsø og Alta.
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Bergen kommer seg igjen.
søndag 23. april 2017, klokken 22:03
Ser ut som det kommer Grønn Kontakt hurtiglader på circle k ved Flesland, og Fortum bygger hurtiglader på kiwi Sandsli. I tillegg fikk Askøy GK hurtiglader og Åsane fikk ny Fortum hurtiglader i år. Nå går det nesten an å slette bilkraft appen  :laugh:
#14
Sitat fra: sylwester på tirsdag 14. mars 2017, klokken 15:14
I Vestby er det en 100kW CHAdeMO-lader fra Delta. Den har en 2x-knapp.

Nei, det er en 120 kW lader med ac 22kw uttak, 68kW Chademo og 120 kW combo.
Det er ikke bare å trykke på en knapp så går det dobbelt så fort.
I dag kan soul lade her med 68 kW, og Ionoq med 70 kW kanskje?.
Den dagen Tesla kommer med CCS adapter kan de lade med 120 kW her, det kan være i morgen, eller aldri.

Denne laderen er "Bygget for hånd" og koster sikkert 3-4 ganger mer (tipping) enn de veefil laderene som er spydd ut på et samlebånd.
#15
Sitat fra: sylwester på onsdag 08. mars 2017, klokken 17:36
Sitat fra: wattgolf på onsdag 08. mars 2017, klokken 12:55
Chademostandard er kun bygget for 500 V og 125 A = 62,5 kW
Ioniq kan vel lade med høyere effekt når ny CSS standard er klar (tror jeg)

Da snakker du ikke om den nye som de i følge roadmap skulle være ferdig innen 2016 og hvor de skal ha første implementasjon av innen 2017?
Jeg tror til og med de finns allerede siden TeslaBjørn hadde en video der han prøver en ladestasjon som hadde en 2x-knapp. Dvs. 2x125A*500V=150kW, men kun 100kW med 2x125Ax400V. Hvis Kia sier de klarer 100kW så må det jo være 2016-standarden som sikkert har vært draft en god stund.

Her er et utdrag Fortum skrev på facebook for et par dager siden. Jeg regner med de har siste nytt, slik som GK også har god kontroll på hva som beveger seg i markedet.

"Dagens CHAdeMO plugg som er sertifisert, standardisert og tilgjengelig har en rating 500V, 125A. Kia er forberedt for høyere effekter, men får ikke glede av det før CHAdeMO kommer med sertifiserte metoder for å overføre høyere effekter mellom bil og lader. Når de kommer med det, og flere av disse bilene er på markedet kan disse applikasjonene bli en del av de nye ladestasjonene som blir bygd. Men vi har ingen offisiell informasjon fra CHAdeMO organisasjonen på når dette skjer. Men de jobber selvfølgelig med forskjellige løsninger.
CCS er allerede nå sertifisert for 200A, 1000V. Snart er en glykolkjølt CCS plugg sertifisert for 350A varig last, 400A kortvarig. Så da er det bare å vente på bilene som takler dette da powermodulene og resten av kraftelektronikken er allerede tilgjengelig"

Det begrunner vel ganske greit hvorfor det er best å bygge 50 kW ladere en liten stund til, ingen biler kan ta nytte av over 62,5 kW på chademo i dag.

Det er fult mulig å bygge en likerettere som leverer 1000V og 350A med en Chademo kontakt, med det er ikke sertifisert eller standardisert. Fortum og GK kan bygge hyllevare som gir mest for pengene, så kan ABB, Siemens, Veefil, CCS og Chademogjengen bruke tid og penger på å utvikle nye løsninger, mener jeg. Det er fremdeles mange kommuner, bygder, bydeler og daler, og til og med et helt fylke uten noen form for hurtiglading
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA