Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - moonbuggy

#1
BMW i3 / Sv: Og jeg som trodde i3 var ganske effektiv tross alt.
torsdag 30. november 2023, klokken 17:05
 :+1:
I3 fra 2019 med 152k km med svært lite batteritap.
Men, som jeg også husker fra min, så har batteriet bedre kapasitet enn oppgitt som ny. Jeg så var 129ah timer  på min bil som ny. På nettet har jeg sett opptil 136ah som gir nest 49kwt på nytt batteri.
Uansett, batteriet på i3 120ah er sannsynligvis svært bra. Særlig når man tenker størrelsen på batteri, antall ladinger det gir og ikke minst at man lader til 100% nesten hele tiden...
#2
Polestar 2 / Sv: Kampanje 2024 modeller
tirsdag 28. november 2023, klokken 15:36
Kikker på elbilstatistikk. Det tynnes ut med lagerbilene nå. Bare idag, så langt, er det registrert 24 polestar 2.
Tydelig at noen har oppdaget et veldig bra tilbud...
#3
Sitat fra: aknutsen på tirsdag 21. november 2023, klokken 12:46Nå viser det seg at dette blir dekt av forsikringa, så da får det bare bli sånn tenker jeg, så får jeg en helt ny del som forhåpentligvis varer lenger. Kommer sannsynligvis ca likt ut i pris da sammenlignet med å kjøpe en brukt del og få denne installert av et annet verksted.
Hvilken forsikring dekker dette? 
#4
Sitat fra: aknutsen på tirsdag 21. november 2023, klokken 08:58Hei, jeg leser flere som har problemer med selvopprettinga til bilen. Jeg hadde bilen på EU-kontroll i går og fikk beskjed om at hele styresnekka må byttes ut. En del de skal ha intet mindre enn 37000kr for. Arbeid kommer i tillegg. Hva ble løsningen for dere andre som har hatt dårlig selvoppretting? Hva er sjansen for at Sulland har rett her?
Med såpass mange i3er solgt i Norge, finnes det helt sikkert brukte styresnekker med lite km til overkommelige priser hos opphoggere?
#5
Polestar 2 / Sv: Kampanje 2024 modeller
onsdag 15. november 2023, klokken 22:45
Man vil ha ut lagerbilene fort nå. I tillegg til 50.000 rabatten, får man nå også vinterhjul med på kjøpet.
I praksis 25.000 til i rabatt.
#6
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 highland RWD 100% Battery
onsdag 15. november 2023, klokken 15:23
Merkelig det med rekkeviddeberegning.
Mine (solgte) BMW i3 ere klarte jo dette veldig bra allerede i 2014. Med en destinasjon i navigasjonen, fikk man et ørlite pessimistisk estimat, som stemte veldig bra. Kanskje fikk man ørlite korreksjon underveis om været endret seg, men opplevde bare små endringer på aktuell rekkevidde, og alltid på pluss-siden.
#7
EX30 / Sv: Volvo EX 30 Recharge
torsdag 09. november 2023, klokken 15:44
Enig. Jeg kjøpte ny bil i høst. Var en hårsbredd fra å velge Polestar 2. Google Auto var en stor plussfaktor. Likte oppsettet på Polestar. Langt bedre enn Hyundais infotainement system i Ioniq 6, som jeg valgte (Langt mer stillegående, HUD + andre funsksjoner som manglet i Polestar). Ellers er det veldig synd at Volvo/Geely ikke kostet på seg HUD i EX30. Med en skikkelig augmentet HUD, ville ex30 vært et alternativ for meg. Hele gimmicken med minimalisme blir bare masete, når bilen nærmest blir trafikkfarlig i praksis når man må blikke sideveis støtt og stadig...
#8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Jekking med garasjejekk
torsdag 09. november 2023, klokken 15:25
Jeg jekket opp ny ioniq6. Antar den er temmelig lik Ioniq 5 under med samme batteripakke. Jeg la en liten plankebit, ved boltefestene for batteripakken foran/bak. Det gikk veldig greit. Eneste problemet var å "finne" boltene på navet foran som dreide under prosessen, men fant en grei metode. Jekket opp hjulet slik at en bordbit fikk såvidt plass under. Trillet det nye hjulet inn på bordbiten. Da passet høyden og det var enkel sak å ligne opp boltene. Greit å slippe å løfte og justere på samme tid, på kne eller krumbøyd...
#9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Trådløs Android Auto og Apple Car-Play
onsdag 08. november 2023, klokken 10:39
Det ser ut som trådløs carplay og android auto kun gjelder for biler med ccNC headunit, ikke Gen5W som vel sitter i ioniq 5 til 2024 modellene?
#10
Hyundai KONA / Sv: 2024 Hyundai Kona?
fredag 03. november 2023, klokken 10:22
Ser at nye Kona har fått en mulighet for å velge "precondition battery" direkte, uten å gå via navigasjonssystemet.
Gjør alt langt mer anvendelig når man vil ha best mulig hurtiglading. Man kan også bruke Google Maps f.eks. og bare starte varming av batteri på passende tidspunkt.
Topp :+1:
#11
Hyundai KONA / Sv: 2024 Hyundai Kona?
tirsdag 31. oktober 2023, klokken 10:29
Sitat fra: Nero på mandag 30. oktober 2023, klokken 13:29Hvor finner du Ioniq 5/6 med vinterdekk til under 500K?

Ta en tur til forhandler og se på "lagerbiler". Flere av bilene er lagret hos forhandler. Uten særlig prutting fikk jeg en Ioniq 6 premium med metallic lakk(ekstra), matter(ektra) + vinterdekk til 494k.

Ser ellers at Hyundai, sliter med inntjening, særlig på Ioniq 5/ Ioniq 6 med dagens priser. På 2024 modellene så kommer Ioniq 5 med
nedgraderte funksjoner i USA, samt nedgradert interiør på innstegsmodellen for å holde prisen. Toppmodellene blir som før, men får en god prisøkning...
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
søndag 29. oktober 2023, klokken 09:20
Jeg er en som benyttet meg av tilbudet nå. Syntes nye kona var spennende og ventet på den. Men når prisen, selv med vinterdekk inkludert, blir såpass nær tilbudsprisen på Ioniq 5 og 6, så var det meg en "nobrainer". Trenger egentlig ikke stor bil med stor bagasjeplass, men ønsket bil med premium mulighetene i Hyundais biler.
Alt er egentlig inkludert i premium, Utmerket 360 grader veiw, autokjøring nivå 2, V2L osv.
Så endte opp med en Ioniq 6 som bare var herlig å kjøre. Støysvak, energiøkonomisk og spennende utseende.
 
#13
Polestar 2 / Sv: Noen som har bestilt 2024 modell?
søndag 29. oktober 2023, klokken 08:50
Sitat fra: moonbuggy på onsdag 11. oktober 2023, klokken 18:14Jeg prøvekjørte bilen, uten egentlig å tenke kjøp. Jeg har luktet litt på i4. Mer luksus i i4 og dyrere, men hjelpemeg for et rotete infotainement system BMW har evolusjonert seg til. I tillegg til svindyre pakker...
I motsetning synes jeg volvo/polestar har et veldig bra infotainementsystem. Enkelt, oversiktlig og svært funksjonelt. Skjermene passe størrelse og formen gir langt bedre oversikt på alt....
Så uten egentlig se for meg kjøp, så endte jeg opp med å bestille en leveringsklar long range RWD 24 modell.
Den falt rett og slett i smak. Eneste minus for meg var kjørestøyen og manglende HUD. Men, med rabattene, ga det seg selv.
Og så ble det avbestilling. Tilbudet var veldig bra, men etter litt tid i tenkeboksen orket jeg ikke bryet med å selge gamle bilen selv. Testet litt, og endte opp med Ioniq 6, med brukbar innbytte pris på gammel bil. Det blir så mye enklere å bare overlevere gammel bil når ny hentes ut, med alt ordnet der og da.
Jeg likte Polestars Google baserte infotainement system bedre enn Hyundai's. Men, ved nærmere testing og erfaring fra gammel elbi, så ble mer "blaing" egentlig uvesentlig. Det viktige er at valgmulighetene er der. Og de finnes i Hyundais system. Greit å leve med når man kjenner systemet.

#14
BMW i3 / Sv: Og jeg som trodde i3 var ganske effektiv tross alt.
lørdag 28. oktober 2023, klokken 17:04
Antagelig var det produksjonskost som drepte i3. Langt mer arbeidskrevende med karbon/plast laminat produksjon enn å stanse ut stålplater. Litt trist. Hadde jeg hatt plass, skulle jeg beholdt i3'en også.
#15
BMW i3 / Sv: Og jeg som trodde i3 var ganske effektiv tross alt.
lørdag 28. oktober 2023, klokken 15:32
Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. oktober 2023, klokken 15:05Sant, var vel sommertesten.
Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. oktober 2023, klokken 15:05
Sitat fra: moonbuggy på lørdag 28. oktober 2023, klokken 14:57Det er mulig jeg tar feil, men har NAF allerede vintertestet Ioniq 6?
Jeg trodde de første bilene kom til Norge i vår?
Sant, var vel sommertesten.
Det som ergrer/ergret meg mest i i3 i forhold til effektivitet, var knyttet til 2 ting.
1. Manglende rattvarme
2. Umulig å sette ladetak.
Med ratt og setevarme kan man utmerket senke temperaturen i bilen, uten å føle ubehag. Det gir mye bedre effektivitet, særlig på korte turer, når bilen pøser på energi for å varme opp bil og noen også batteri(VAG) til nesten ingen nytte. Turen er over før energien brukt får effekt.
Hvor deilig ville det ikke være om i I3 kunne sette ladetak til 80% og fått både varme i batteri og bil, før man satte seg i bilen. Nå insisterer bilen på å lade til 100% når plugget inn først. Litt dumt for oss som ønsker å bevare best mulig batteri lengst mulig. Da lader man ikke til 100% hver dag... 
© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA