Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - moonbuggy

Sider: [1] 2 3 ... 86
1
Tesla i media / Sv: Tesla i utenlandske medier
« på: Torsdag 07. Oktober 2021, klokken 23:08 »
Har stilles spørsmål om Tesla har tweeked SW for å unngå phantom braking, i en slik grad at emergency braking ikke alltid virker.
Uansett så etterforskes nå Tesla for mange "uforklarlige" påkjørsler.
https://www.latimes.com/business/story/2021-10-07/why-arent-automatic-braking-systems-stopping-deadly-tesla-crashes

2
BMW iX / Sv: Nyttig informasjon
« på: Fredag 01. Oktober 2021, klokken 15:15 »
Skrekk og gru mener nå jeg. Greit nok med sikkerhet, men hva med overvåkingsaspektet?
Før så man faren i at bompasseringer passerte en overvåkingsgrense. Nå har man millimeterregistring og kamera registrering 24/7. Greit nok GDPR setter grenser, men når mulighetene er der, kommer det til å (mis)brukes.
Stadig mer overvåking i offentlige rom, nå skal vi jamen overvåkes 24/7 også i private sfærer....

3
BMW i3 / Sv: Snart slutt for i3
« på: Torsdag 23. ſeptember 2021, klokken 14:50 »
Så BMW hadde sagt at en bybil ikke trenger lengre rekkevidde, mens langtursbilene skal stoppe på 600km.
Gir mening for meg, er ikke miljøvennlig å dra på et større batteri enn en trenger. Men alle er nok ikke enig.
Joda, men 180ah batteri har nå vekt som dagens 120ah, så en oppdatering ville gitt mening for alle oss som slett ikke trenger en stor bil for lang tur heller....

4
BMW i3 / Sv: Snart slutt for i3
« på: Torsdag 23. ſeptember 2021, klokken 14:37 »
Flotte fargekombinasjoner på exit utgaven. Synd at man ikke oppdaterer med versjon 8 av infotainmentsystemet og 180ah batteri (i samme kasse). Ville gitt bilen et liv som nisjeprodukt i lang tid fremover. Mange trenger en snerten liten bil. Nå står BMW igjen med en utrolig slapp el adaptering av fossil mini i dette segmentet. Trist...

5
BMW i3 / Sv: Snart slutt for i3
« på: Onsdag 22. ſeptember 2021, klokken 13:24 »
Leipzig har startet større produksjon av batterimoduler. Produkjsonsområdet for I8 er bygget om for dette.  I løpet av 2022, skal en ny større produksjonslinje for batterimoduler være klar. I alt investerer BMW 100 mill. EURO i dette. Så kanskje i3s produksjonsområde er avsatt til den ny større produksjonslinjen?

6
BMW i3 / Sv: Snart slutt for i3
« på: Mandag 20. ſeptember 2021, klokken 13:21 »
Blandet drops her. Infotainement systemet med buede skjermer og i drive 8 ser ut til å bli bra, men liker ikke at bilen får FWD. En lest, flere drivlinjer appelerer heller ikke. Uansett hva BMW selv måtte mene, betyr det kompromisser i fleng. Bilen blir sikkert grei nok, på samme måte som ix3 er grei nok. En traust og uspennede bil.
Det er nesten en fornærmelse å kalle den avløser for i3...

7
BMW i3 / Sv: Fully charged er ikke lenger hva det var
« på: Lørdag 04. ſeptember 2021, klokken 23:34 »
Takluke veier vel 40kg mer enn uten, og kan skape lekkasjer. Bråker mer, forurenser, og "ødelegger" for A/C. Så hvorfor takluke?
Jeg har ihvertfall aldri forstått det...

8
BMW i3 / Sv: Snart slutt for i3
« på: Mandag 23. August 2021, klokken 13:14 »
Bare mer begeistret for bilen.
Beste effektivetet tur/retur Stavanger-Kristiansand i helgen.
Snittfart 71.2km ned. 236km med 11.3 kwt/100km forbruk. 33% på batteriet ved ankomst. (14-17C)
Retur:
Snittfart 70.1km (litt lavere p.g.a. kø ved Ålgård). 236km med 11.0 kwt/100km forbruk. 37% rest på batteriet. (18C i snitt).
Ingen luse kjøring, fulgte trafikken. Slett ikke ille, med en god del høydeforskjell underveis...

9
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: Tirsdag 03. August 2021, klokken 23:46 »
Teslas merkelige tut og kjør i takt med rapporteringsplikten, gir fornøyelig utslag. Rekordutlervering siste måned i kvartalet. Måneden etter fullstendig stilstand. 3000+ model3 registrert i juni i Norge. I juli 4 (les FIRE).
Gagner neppe selskapet over tid, og pådrar sikkert store kostnader med manglende kvalitetssikring en måned, alt for lite å gjøre neste....

10
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
« på: ſøndag 01. August 2021, klokken 13:45 »
Uansett litt kult, og egentlig god reklame for Tesla. Han sover i 100km/t. Uten AP ville ferden endt med et alvorlig uhell, kanskje med andre trafikanter involvert. Her stopper bilen av seg selv tilslutt.

11
Tesla / Sv: Pris på aktivering av Autopilot1
« på: ſøndag 01. August 2021, klokken 00:39 »
https://www.vgtv.no/video/222494/kjoerer-i-soevne-paa-e6?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row8_pos2
Pris her: Minst tap av førerkort for en periode.
Ellers er det på sin måte en svært så god reklame for selvkjørende Tesla dette her.
Bilen stoppet sogar også. Det eneste som manglet var at bilen fant en lomme i veien når den stoppet. Ikke midt i tunnelen...

12
BMW i3 / Sv: My BMW - ny app
« på: Onsdag 28. Juli 2021, klokken 12:27 »
Enig, mye mas med ny app som bare består av kosmetikk og lite annet, skuffende. Savner PC muligheten.

13
BMW i3 / Sv: Bruk av varme trigger "tikkelyder" bak i bilen
« på: Tirsdag 27. Juli 2021, klokken 23:46 »
Bilen har nå vært inne hos BMW og det var AC kompressor med mer som laget disse lydene. Overlykkelig for at bilen er innafor nybilgarantien fortsatt da kostnadsoverslaget var kr 90.000,- for alt. Nå er alt tipp topp og vi har  vel da en bil som holder noen år til. Bilia sa det var en kjent, men sjelden feil og dessverre meget kostbart.
Man blir matt av slike priser. Hvordan i all verden kommer kostnadsoverslaget opp i 90.000 for kompressoreren?
Tok den sikringene i EME også? EME kan ikke åpnes, så da må den også byttes. Skrotingsraten blir høy med slike priser...

14
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq på verksted..
« på: Mandag 26. Juli 2021, klokken 16:32 »
« Ladeprosess
12 V-bilbatteriet lades automatisk når høyspenningsbatteriet lades.»

https://digital-manual.skoda-auto.com/w/nb_NO/show/4fa9259c4a69e2718d8ef65cfa74850b_10_nb_NO?ct=4fa9259c4a69e2718d8ef65cfa74850b_10_nb_NO

Dette er en digital manual for Enyaq.
Som alle andre el-biler, men neppe bare da. Alle el-biler jeg vet om, overvåker og lader 12V batteriet automatisk når bilen er slått på. Det som kan tappe 12 batteriet, er drain når bilen er av under lengre tid(uker). 

15
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq på verksted..
« på: Lørdag 24. Juli 2021, klokken 15:13 »
Da måtte min Enyaq på verksted etter 4k-ish kjørte kilometer. Til info fikk jeg bilen utlevert rett før Påske, så min bil var nok en tidlig produksjon.

Da jeg skulle ut på en lenger og viktig (selvfølgelig..) reise på mandag denne uken var bilen helt død.
Det vil si at det kun var et vel av tikking og feilmeldinger på assistentsystemer som ikke fungerte, da jeg som vanlig satt med inn og trykket inn bremsen. Jeg fikk til slutt en melding om noe som "12v batteri er lavt, kjør for å lade".
Som vanlig ble jeg møtt med; Sitter dere mye i bilen og har anlegg og air con på uten at bilen kjører? Osv..
Man trenger da ikke kjøre bilen for å lade 12V batteriet?
Hvorfor? DC/DC kretsen som mater 12V batteriet funker vel bare bilen er "på", om du står stille eller kjører spiller vel ingen rolle, eller burde spille ingen rolle....

Sider: [1] 2 3 ... 86