Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ladov

Sider: [1] 2 3 ... 95
1
Model 3 / Sv: FSD og HW oppgradering
« på: Lørdag 27. November 2021, klokken 12:16 »
Så lenge du har FSD på bilen skal Tesla oppgradere HW. Jeg fikk det gjort i sommer på min 2019-modell. Det er jo litt kult at bilen nå kjenner igjen søppelbøtter(!) men jeg synes ikke den ekstra funksjonaliteten forsvarer en ekstra tur på verksted(jeg tok det samtidig med service og noe annet småtteri).

2
Model 3 / Sv: Pigg eller piggfritt på SR+
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 20:17 »
Avhengig av hvor ofte du *egentlig* trenger pigg kan du kjøre piggfritt og kjøpe et sett hurtigkjettinger til de få gangene du trenger det. Gjorde det på min forrige elbil, brukte dem kanskje 5 ganger i løpet av like mange år. :)
Hvis bekymringen kun er fremkommelighet i eksempelvis en bakke/kneik noen dager i løpet av vinteren, så kan man faktisk klare seg med SnowGrip (sprayboks med klister). Det var nok for oss et par ganger opp til hytta med vår Avensis. Jeg lo da en kompis foreslo det, men det funker overraskende bra på snø.
Snø går alltid, på den ene eller andre måten. Problemet her er at gjentatte runder med snø, kulde og tøver i tette sykluser noen ganger gir skikkelig speilhålke på en innkjøring som er hverken rett eller flat.

Kanskje om jeg kombinerte den sprayboksen med sand? ;)

3
Model 3 / Sv: Cruise control ved køkjøring
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 23:02 »
Den funket da veldig fint til den typen køkjøring sist jeg prøvde, som begynner å bli en stund siden.. Har Tesla blitt dårligere på det siste årene?

4
Model 3 / Sv: Pigg eller piggfritt på SR+
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 22:52 »
Avhengig av hvor ofte du *egentlig* trenger pigg kan du kjøre piggfritt og kjøpe et sett hurtigkjettinger til de få gangene du trenger det. Gjorde det på min forrige elbil, brukte dem kanskje 5 ganger i løpet av like mange år. :)

5
Tesla SW og AP / Sv: 2021.40
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 22:46 »
Med EUs GDPR tror jeg kanskje vi ikke får dette hit.
Tror egentlig ikke det er noe problem. Sentry mode er i seg selv værre enn live-view siden sentry mode lagrer opptak til senere.

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 23. November 2021, klokken 22:43 »
...
Med utgangspunkt i 2500 kWt årlig forbruk gir dette en reduksjon på rundt kr 350 ift. gammel tariff dersom elbiladingen ikke utløser høyere kapasitetsledd enn man uansett ville hatt behov for. Fremdeles havner altså elbilisten positivt ut i omleggingen.
Jeg har hentet ut timeverdier for mitt eget forbruk og for meg er det veldig tydelig at nettopp elbil vil bringe meg fra å nesten alltid ligge under 5kW(fant en enkelttime på over et år) til å hoppe opp flere effektklasser ukentlig. Siden jeg har en 11kW-lader hopper jeg selvfølgelig over 10kW grensen men til og med en 3,6kW lader ville dyttet meg over 5kW på ukentlig basis.

Jeg har vel egentlig resignert i forhold til 5kW-grensen men 10kW-grensen håper jeg å holde meg under ved å styre det fra bilen og henvise eventuelle ladende gjester om å holde effekten på under 5kW.

Om jeg hadde hatt Lede som nettleverenadør ville altså denne modellen i praksis gitt meg rundt dobbel pris på ladestrøm.

7
Tesla SW og AP / Sv: 2021.36
« på: Lørdag 20. November 2021, klokken 14:44 »
Har 2021.36.5.8. Sliter nå med talemeldinger. Flere som opplever dette?
Tesla hadde trøbbel med serverne sine i går kveld, i hele verden. Merket selv at talekommandoer ikke virket og at appen ikke fikk kontakt med bilen.

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Lørdag 20. November 2021, klokken 14:36 »
Det virker på meg som NVE er en gjeng museumsvoktere som gjør sitt beste for å slå ned på alt som er nytt og uvant..

Jeg legger merke til at de ordlegger seg uten å nevne tidsaspektet. Det har også vært klart hele tiden at NVE helst ser at alle kunder har en helt jevn belastning over døgnet. Det ser sikkert ryddig ut men er ikke særlig fremtidsrettet. I sum gir den nye modellen en avgift på ladestrøm, om du ønsker å fullade batteriet over natten skal det svi ekstra.

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Easee og lading
« på: Fredag 19. November 2021, klokken 00:15 »
For å holde meg på laveste kapasitetsledd,under 5kw,følgende spørsmål. Har montert 3 fas 400v hjemme. Dette er jo nesten bortkastet. Ser i Easeeappen at laveste ladestrøm er 6a som gir ca 4,1kw. Er det ikke mulig da å lade med lavere strøm ? For min del kan laderen stå i til tider både natt og dag på en lav strøm !?
Noen har nevnt enfas. Du kan eventuelt vente til tariffen er klar i ditt område og se om eease kanskje har en 'smart-tariff' som gir deg litt mer frihet.

10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 18. November 2021, klokken 19:10 »
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor den modellen Glitre Energi Nett hadde en periode ble skrotet. Litt lavere nettleie om natta på vinteren. Enkelt nok til at folk flest vil forstå det.

Hvorfor er ikke elbilforeningen på banen allerede? Det kan ikke være noe tvil om at denne gjør livet surere for elbilister og dermed sinker elektrifiseringen av bilparken.

Husk at folk flest ikke orker sånne kompliserte ordninger, om ingen lenger kan gi en enkel forklaring på hva det vil koste å lade hjemme vil det merkes godt hos ikke-entusiastene som ennå ikke har skaffet seg elbil.

11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Torsdag 18. November 2021, klokken 18:59 »
Dessuten tror jeg ikke laderen min kan stilles ned(om noen vet hvordan man justerer makseffekt på en pod point sl-1161 vil jeg gjerne vite det)

Usikker om dette er riktig modell, men se side 4.
ladestyrken på Pod Point Solo bestemmes ved bruk av DIP Switch (Se Fig. 8)
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/podpoint-website/I-Pod-Point-Solo-Unit-Installation-Guide-NO.pdf
Den er nok for ny for meg. Jeg har ikke dip-switch på min modell, bare en liten rekke med jumpere. Det er en god mulighet for at effekt styres her men jeg er ikke lysten på å eksperimentere helt i bline. Jeg klarer ikke å finne *noen* dokumenter eller bilder som passer med min modell. Det kan bety at jeg har en veldig tidlig modell(2014), men den kan også være feilmerket.

12
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 23:07 »
Den nye modellen for nettleie er lite annet enn avgift på ladestrøm!

Nettleia for mitt eget område er ikke klar ennå men jeg sjekket mitt eget forbruk siste året og om jeg holder strøm til lading unna vil jeg komme under 5kWh/h hele året, uten å prøve en gang. Det stemmer bra med Ledes påstand om at 50% vil komme under 5kW. Sleng en lader på toppen så blir det straks annerledes. Med min(dumme) 11kW-lader ryker jeg umiddelbart opp 2 effektklasser. Eller 12*425= 5100 ekstra i kapasitetsledd i året. Det er ganske drøyt med tanke på at bilen bare bruker 2500-3000kWh i året. Å justere ned laderen til 3,6kW vil ikke hjelpe siden jeg ikke har mange sammenhengende timer med så mye effekt ledig. Dessuten tror jeg ikke laderen min kan stilles ned(om noen vet hvordan man justerer makseffekt på en pod point sl-1161 vil jeg gjerne vite det)

Om bilen i signaturen din stemmer (Model 3) så kan du jo bare justere ned i bilen isteden.
Ja, også må jeg bare instruere bilens andre brukere til å ikke stille den opp igjen, for ikke å snakke om eventuelle gjester. 'ikke lad på mer enn..'. 5kW? Noe lavere kan jeg ikke gå for å bli ferdig med en typisk ladeøkt i løpet av natten.

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 22:25 »
Den nye modellen for nettleie er lite annet enn avgift på ladestrøm!

Nettleia for mitt eget område er ikke klar ennå men jeg sjekket mitt eget forbruk siste året og om jeg holder strøm til lading unna vil jeg komme under 5kWh/h hele året, uten å prøve en gang. Det stemmer bra med Ledes påstand om at 50% vil komme under 5kW. Sleng en lader på toppen så blir det straks annerledes. Med min(dumme) 11kW-lader ryker jeg umiddelbart opp 2 effektklasser. Eller 12*425= 5100 ekstra i kapasitetsledd i året. Det er ganske drøyt med tanke på at bilen bare bruker 2500-3000kWh i året. Å justere ned laderen til 3,6kW vil ikke hjelpe siden jeg ikke har mange sammenhengende timer med så mye effekt ledig. Dessuten tror jeg ikke laderen min kan stilles ned(om noen vet hvordan man justerer makseffekt på en pod point sl-1161 vil jeg gjerne vite det)

Det som gnager mest er kanskje at de har gjort nettleiemodellen så komplisert. Vedder på at de færreste orker å sette seg inn i den og bare betaler mens de håper det beste. At modellen er komplisert lover neppe godt for at folk flest skal gjøre en innsats for å redusere toppene i forbruket. Innføring av nettleie har vært gjennom 2 høringsrunder og NVE *har* fått tilbakemelding på at mange av modellene er vanskelig å forstå for folk flest. At Regjeringa Solberg/NVE likevel valgte en komplisert modell får en til å lure, er det inkompetanse eller ond vilje som ligger bak? Husk da på at Glitre Energi Nett en periode hadde en nettleiemodell som faktisk gikk an å forstå(litt billigere nettleie om natta om vinteren) og som *burde* ha minst like god virkning som det bastarden som ble vedtatt.

14
Tesla SW og AP / Sv: Waypoints kommer
« på: Lørdag 13. November 2021, klokken 16:21 »
Noen som vet om bilen automatisk starter batterioppvarming før SuC som bilen anbefaler underveis til destinasjon?
Eller må man navigere fra SuC til SuC?
Om du setter opp en rute i navien som er for langt for den strømmen du har på batteriet så foreslår den et ladestopp og begynner å varme batteriet når du nærmer deg.

15
Model Y / Sv: Svsrt bil og vanskelig å finne dørhåndtak
« på: Fredag 05. November 2021, klokken 23:47 »
Burde absolutt være lys i håndtakene fra fabrikk er min konklusjon. Altså når du nærmer deg bilen med mobilen eller låser opp med kort/app bør håndtakene bli belyst bakenfra.

Personlig synes jeg noe slikt hadde vært stilig:

 [ You are not allowed to view attachments ]  

Men kanskje for fordyrende for Tesla? Men i det aller minste noe slikt:

 [ You are not allowed to view attachments ]  

Hilsen en som sliter selv med chrome dørhåndtak når det blir mørkt nok...
Den første der hadde blitt bra, trenger et par LEDs *inne* i brønnen til håndtaket, litt lys vil lekke ut og da har vi det vi trenger. :)

Usikker på styringen da, burde latt det blinke når sentry-mode oppdager noe..

Også skulle jeg gjort maken i ladekontakten, den blå ladestatuslampa blender mer enn den opplyser. :(

Sider: [1] 2 3 ... 95