Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - eisa01

#1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bildeling og bilabonnement
søndag 21. april 2024, klokken 15:07
Sitat fra: eisa01 på lørdag 02. mars 2024, klokken 10:04Nå skjer det ting hos Hyre: De har fått 18 nye Hongqi 2022-modeller, klassifisert som premium elbil :o

Så ser ut som de er på vei til å erstatte bilene som gikk ut, men får virkelig håpe det kommer noe annet framover...
Nå er det kommet mange nye ID.3 2024  8) , så spent på om det kommer nye ID.4 snart: Det har vel vært forsinkelser på leveransen av de?
#2
Bør og prøve å reklamere, og kreve refusjon av arbeidstid hvis du må rette kartet selv :)

Er forøvrig et problem med alle biler, er bare krav om at fartsgrensene skal være riktige 90% av tiden.
#3
Elbilen i Samfunnet / Skiltgjenkjenning og dårlige kartdata
torsdag 18. april 2024, klokken 17:43
Har vært en del tråder om dårlig skiltgjenkjenning og kartdata i forbindelse med cruisekontroll, som i bunn og grunn gjelder alle biler fra Audi til Tesla.

I dag var det en sak i Motor som var ganske oppklarende:
Det er kun et krav om at 90% av fartsgrensene vises riktig, og individuelt på by, land og motorveier er kravet kun 80% av distanse kjørt.

Det er ikke rart at ting er dårlig for å si det mildt... Hadde syntes 99.9% hadde vært mer rimelig, gitt at de fleste vei-km blir kjørt på noen få hovedveier, og kun 10% av fartsgrensene endres hvert år?

Tipper det er bilfabrikantene som har lobbet for disse lave kravene?

Så antagelig ikke vits å klage til Statens Vegvesen for trafikkfarlige situasjoner. Man kan vel fortsatt prøve seg på en reklamasjon til forhandler, spesielt om man selv har måttet rette opp kartdata hos underleverandøren til sin bil. Vil jo ikke bedre seg før det blir en kostnad...
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
mandag 15. april 2024, klokken 18:14
Sitat fra: Håvar på mandag 15. april 2024, klokken 12:44Dette var ingen pissekonkurranse om du synes 0,5l/mil var provoserende, jeg bare bemerket som innlegget over mitt at besparelsen tar utgangspunkt i et relativt høyt forbruk :police:
190 hk diesel anser jeg som ganske gjennomsnittlig for nordmenn. Ingen problem å kjøre en c220d under halvliteren som årssnitt
Snittet til den modellen er mer 0.65l/mil:
https://www.spritmonitor.de/en/overview/0-All_manufactures/0-All_models.html?exactmodel=c220d
#5
Lading av Tesla / Sv: Supercharger-avstemming
torsdag 04. april 2024, klokken 17:59
Gir da mening at mange i øst-Europa er keene på bedre ladeinfrastruktur?

Billig strøm og nå billig brukte elbiler de kan kjøpe?
#6
Lade hjemme / Sv: Tibber pulse eller Zaptec sense
onsdag 03. april 2024, klokken 18:13
Sitat fra: jlan på onsdag 03. april 2024, klokken 13:53Tibber Pulse vil trolig fungere bare med Tibber, men vil med Tibber-abonnement fungere betydelig bedre enn Zaptec Sense. Blant annet tilpasning til effektgrenser, og garantipris for elbillading. Så du må gjerne bare regne kostnaden med Tibber Pulse som tapt hvis du bytter til en annen leverandør. Eller du kan få noen kroner for den på Finn kanskje.
Dette er feil, Tibber er den eneste strømleverandøren som selger en åpen Pulse. Alle de andre er derimot låst, mulig noen lar deg bytte hvis det er innenfor samme konsern (Fjordkraft/GE)

Vibb har implementert støtte for Tibber sin Pulse
#7
EL Taxi / Sv: Hvilket merke anbefales til el-taxi
lørdag 30. mars 2024, klokken 20:52
Ville ihvertfall gått for en bil med forvarming før hurtiglading, i tilfellet det kreves i løpet av dagen

https://elbil.no/elbilforeningens-vintertest-2024-flere-biler-kom-tett-pa-sommerfart-ved-lading/

Toyota har for eksempel ikke det, og lader tregt...
#9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bilpooler, bildeling, og bilabonnement
onsdag 27. mars 2024, klokken 11:23
Er ikke noe krise å ta tog, derfor jeg ikke hadde planlagt bil lang tid i forveien ;)

Sjekket faktisk Hertz Bildeling siden de dukket opp i Entur, trodde de bare hadde varebiler nå, men de har fortsatt noen få biler

De viser "ghost"-inventory, og har en ID.4 som står på 13 kommunale bildelingsplasser samtidig (samme reg. nr) :)
Så ja, må tipse en avis eller noe for det er under enhver kritikk...
#10
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bilpooler, bildeling, og bilabonnement
tirsdag 26. mars 2024, klokken 18:55
Hyre og Bilkollektivet var begge helt utbooket en uke før påskehelga, mens Getaround og så litt tomt ut av andre ting en i3 osv. Tror ikke Hyre har vært så utbooket før.

Tok en titt på Zipcar (Avis), og de var omtrent alle ledige, og det er kanskje ikke så rart:
* Må leveres tilbake 70% ladet, ellers vanker det 350 kr + 10 kr/kWh gebyr
* Ikke opplyst, men kundeservice bekreftet at det er moms på bompenger (dvs. de fakturerer også fossil takst for elbiler...)

Tipper de først og fremst er ledige fordi ingen vet om dem, men ble totalt uaktuelt å reise til vestkanten og prøve dem. Så blir tog i morgen :)
#11
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 08. mars 2024, klokken 23:01
Kom på en ide hvordan vi kan få lave strømpriser igjen:
Det blir billig om vi holder oljen og gassen for oss selv og fyrer det i olje- og gasskraftverk slik som Saudi Arabia. Sier vi nei til 4. pakke så vi blir kastet ut av EØS, så slipper vi delta på CO2-markedet også ;)
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
torsdag 07. mars 2024, klokken 08:23
De stoppet produksjonen av Leaf ved nyttår, og det skal komme en ny generasjon. Antagelig med CCS?

https://www.motor.no/aktuelt/nissan-leaf-bestselgeren-lages-ikke-lenger/267353
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bilpooler, bildeling, og bilabonnement
søndag 03. mars 2024, klokken 12:49
Tror du har rett, sjekket eierhistorikken på tre stk og Motorforum var eneste tidligere eier før Hyre (via leasingselskap) tok over for en måned siden
#14
Ganske sikker på at det er bildelingsselskapene selv som ber om lokasjoner, og så ser BYM om det er mulig.

Men ja, tror man må begynne å få lastdelte løsninger slik at en mye høyere andel av plasser har strøm?
Hadde vært interessant å se kostnadene for det, og om gateparkererne er villig til å betale for investeringen som er nødvendig.
#15
Klarer ikke Google, men hvilket mobilnettverk bruker senere Nissan Leaf?

E.g., 2018 launch edition av 40 kWh?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA