Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - begiljen

#1
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
søndag 17. november 2019, klokken 15:43
Sitat fra: pekle på søndag 17. november 2019, klokken 14:57
Man burde vel aldri henge seg opp i unøyaktigheter på internett, men det jeg kommenterte på var "Det at bilen bruker 25% mer strøm..."

Det medfører ikke riktighet, det er 1/3 økning i forbruk. Men det fører helt riktig til 25% nedgang i rekkevidde.

10% økning i forbruk gir ~9,1% nedgang i rekkevidde
25% økning i forbruk gir 20% nedgang i rekkevidde
33,33% økning i forbruk gir 25% nedgang i rekkevidde
50% økning i forbruk gir 33,3% nedgang i rekkevidde
75% økning i forbruk gir ~43% nedgang i rekkevidde
100% økning i forbruk gir 50% nedgang i rekkevidde
200% økning i forbruk gir 66,6% nedgang i rekkevidde
300% økning i forbruk gir 75% nedgang i rekkevidde

Jeg er enig i at en økning fra 150 til 200 wh/km == 1.333333333 :p Grunnen til min qoute var den nye misforståelsen som oppstod etter der igjen der nestemann konkluderte med 1/3 reduksjon i rekkevidde... Hehe :)
#2
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
søndag 17. november 2019, klokken 13:25
Sitat fra: C_B_ på søndag 17. november 2019, klokken 13:10
Sitat fra: pekle på søndag 17. november 2019, klokken 12:43
Er vel strengt tatt 1/3 mer :)
Ja: 33,33 % reduksjon og da får vi se hva som skjer når det blir -20. :o

Folkens, det er 25% reduksjon i rekkevidde i mitt eksempel (500km * 0.75 = 375km, altså 25% kortere rekkevidde), ikke 33%. Med 0 grader uten regn/sludd hadde tallene vært noe annet :) Det er ikke varmeapparatet som er synderen i dette tilfellet, men økt motstand pga vann på veien.

Litt tilleggsinformasjon, jeg kjørte med 18" aero-hjul men uten aero-kapslene (bruker wheel cap kit i stedenfor). Jeg har også satt på skvettlapper.
#3
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
søndag 17. november 2019, klokken 12:52
Sitat fra: pekle på søndag 17. november 2019, klokken 12:43
Er vel strengt tatt 1/3 mer :)

500km * 0.75 = 375km.
#4
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
søndag 17. november 2019, klokken 12:35
Sitat fra: C_B_ på søndag 17. november 2019, klokken 12:08
Sitat fra: begiljen på søndag 17. november 2019, klokken 10:48
Sitat fra: C_B_ på søndag 17. november 2019, klokken 08:13
Sitat fra: Kenny427 på søndag 17. november 2019, klokken 00:29
Kjørte idag Drammen-Nordby senteret-Drammen og måtte ifølge Tesla navigasjon og Abetterrouteplanner lade både til og fra Sverige. Merker jeg er litt skuffet over rekkevidden. Var 3-4 pluss grader, regn og kjørte kun fartsgrense hele veien. Lå på ca 210 wh/km i snitt gjennom hele turen. Hadde ikke trodd jeg måtte lade like ofte som Leafen på Sverige tur.
Kjørte Oslo-Nordby sent. samme dag som deg. Mener det var ca. 180-190 i forbruk til senteret etter forfarming(+ca. 90 % batt.) og faktisk over 230 på retur i mye regn/sludd/våt vei/kaldere. Hadde vel klart å komme hjem med lav batt. kapasitet, men valgte å lade på Rygge. Halvparten av laderne var opptatt og jeg fikk bare ca. 30 i ladehast. Men etter 5 min. fant jeg en med ca. 120 hastighet der jeg sto ca. 10 min. Skuffet over rekkevidden også + ladestrukturen på Rygge, men det var en mye raskere tur enn med den 2013-mod. gamle  leafen jeg hadde før.

Kjørte Lørenskog-Nordby senteret-Lørenskog i går jeg også (med en liten de-tour i tillegg). Mye regn/sludd begge veier, totalt forbruk på hele turen kom på 60kwh, snitt rundt 200wh/km. Har LRAWD, så hadde ikke behov for å lade på den turen. Fornøyd med rekkevidden i grunn :)
60 kwh høres mye ut på den strekningen, men vet jo ikke nøyaktig hvor langt du kjørte.
75 kwh skal jo gi omtrent 530+ mil ihht. reklamen(, men det er vel en varm sommerdag i ikke så høy fart).

75kwh gir 500km rekkevidde ved 150wh/km forbruk (75000wh / 150wh/km = 500km), som er det bilen selv estimerer dersom man skrur på kilometervisningen ved batteriikonet. Dette stemmer bra med kjøring om sommeren med tørt føre. Med gårsdagens forbruk ville jeg fått 375km rekkevidde (75000wh / 200wh/km). Det at bilen bruker 25% mer strøm i 0 grader og kraftig regn/sludd synes jeg ikke er noe rart eller overraskende. Den samme økningen i forbruk erfarte jeg forøvrig med Leaf'en jeg kjørte i 5 år før denne bilen også.
#5
Model 3 / Sv: Usikker på om forbruket er "normalt"
søndag 17. november 2019, klokken 10:48
Sitat fra: C_B_ på søndag 17. november 2019, klokken 08:13
Sitat fra: Kenny427 på søndag 17. november 2019, klokken 00:29
Kjørte idag Drammen-Nordby senteret-Drammen og måtte ifølge Tesla navigasjon og Abetterrouteplanner lade både til og fra Sverige. Merker jeg er litt skuffet over rekkevidden. Var 3-4 pluss grader, regn og kjørte kun fartsgrense hele veien. Lå på ca 210 wh/km i snitt gjennom hele turen. Hadde ikke trodd jeg måtte lade like ofte som Leafen på Sverige tur.
Kjørte Oslo-Nordby sent. samme dag som deg. Mener det var ca. 180-190 i forbruk til senteret etter forfarming(+ca. 90 % batt.) og faktisk over 230 på retur i mye regn/sludd/våt vei/kaldere. Hadde vel klart å komme hjem med lav batt. kapasitet, men valgte å lade på Rygge. Halvparten av laderne var opptatt og jeg fikk bare ca. 30 i ladehast. Men etter 5 min. fant jeg en med ca. 120 hastighet der jeg sto ca. 10 min. Skuffet over rekkevidden også + ladestrukturen på Rygge, men det var en mye raskere tur enn med den 2013-mod. gamle  leafen jeg hadde før.

Kjørte Lørenskog-Nordby senteret-Lørenskog i går jeg også (med en liten de-tour i tillegg). Mye regn/sludd begge veier, totalt forbruk på hele turen kom på 60kwh, snitt rundt 200wh/km. Har LRAWD, så hadde ikke behov for å lade på den turen. Fornøyd med rekkevidden i grunn (forholdene tatt i betraktning) :)
#6
Tesla SW og AP / Sv: Tesla V10 er her!
tirsdag 01. oktober 2019, klokken 10:44
Hos meg forsvant muligheten til å oppdatere til V10 i dag (den lå klar til nedlasting i går). Når jeg startet bilen i dag tidlig var den nye "gule pilen" som indikerer en software update i "top bar" borte, ei heller ingenting om oppdateringen i "Software update" menyen. Jeg forsøkte restart av bilen (brems + holde inne knappene på rattet), samt koblet meg på wifi, men fikk ikke software oppdateringen tilbake. Jeg har forøvrig FSD.

Noen andre som har erfart det samme i dag?
#7
Model 3 / Sv: Cannot maintain vehicle power
lørdag 13. april 2019, klokken 16:58
Da var bilen reparert og tilbake i garasjen! Ny rear drive unit byttet på ca 3 dager. Er mektig imponert over servicen jeg fikk fra begynnelse til slutt. Spesielt imponert over K100 service senteret, det er en vanvittig aktivitet der. Terningkast 6!
#8
Model 3 / Sv: Cannot maintain vehicle power
torsdag 11. april 2019, klokken 18:12
Sitat fra: Nicky777 på torsdag 11. april 2019, klokken 16:55
Sitat fra: begiljen på torsdag 11. april 2019, klokken 11:51
Da har jeg fått litt tilbakemelding fra Tesla. Bilens bakre motor hadde feilet. Ny motor er bestilt fra Nederland.

Men jeg har jo lest at bilen kan kjøre på den andre motoren om den ene svikter?

Det fungerte i alle fall ikke med min bil. Endte opp med at NAF-mannen dyttet den ut av garasjen mens jeg styrte. Men jeg ser for meg at en feil i en av motorene fort kan føre til feil i flere av bilens systemer, som igjen gjør at bilen ikke får lov til å kjøre i det hele tatt.
#9
Model 3 / Sv: Cannot maintain vehicle power
torsdag 11. april 2019, klokken 12:52
Sitat fra: Autowinder på torsdag 11. april 2019, klokken 12:05
Surt, men kanskje bedre det skjer hjemme enn på langtur. Håper det løser seg raskt for deg.

Takk :) ja, det var flaks det skjedde hjemme. Alt i alt kostet det meg ikke mye stress eller tid. Da blir det påsketur med Volvo V90 istedenfor, som jo er en helt kurant bil (selv om den bare er delvis elektrisk :))
#10
Model 3 / Sv: Cannot maintain vehicle power
torsdag 11. april 2019, klokken 11:51
Da har jeg fått litt tilbakemelding fra Tesla. Bilens bakre motor hadde feilet. Ny motor er bestilt fra Nederland.
#11
Model 3 / Sv: Cannot maintain vehicle power
onsdag 10. april 2019, klokken 10:14
Da var bilen allerede inne på service-senteret på Karihaugen. En kar ringte meg og spurte om detaljer, de har allerede startet med å kjøre diagnostisering av bilen.
#12
Model 3 / Sv: Cannot maintain vehicle power
onsdag 10. april 2019, klokken 09:43
Aha! Jeg hadde også problemer med ladingen i går. Ladingen startet og stoppet 3-4 ganger i går kveld, før den fungerte fint resten av natten. Håper det er en easy fix!
#13
Model 3 / Cannot maintain vehicle power
onsdag 10. april 2019, klokken 08:50
Skulle kjøre til jobb i dag, når jeg trykket inn bremsepedalen for å starte "hoppet" bilen litt samtidig som det kom en slags dunkelyd fra den. Etter dette dukket feilmeldingen "Cannot maintain vehicle power" opp og bilen ville naturlig nok ikke starte. Ringte til Tesla roadside assitance, hun jeg snakket med hentet ned informasjon fra bilen. Jeg mener hun sa noe om en feilkode som hadde noe med en "inverter" å gjøre. Hun bestilte henting av bilen, samt leibil til meg (dessverre ikke en Tesla-leiebil, men en Volvo :( ). Utrolig kjipt, har hatt bilen i 2 uker, kjørt 1000km og har vært veldig fornøyd! Nå blir det spennende å se hvor lenge jeg må vente til dette blir fikset...
#14
På min bil oppdaget jeg etter et par dager hjemme at venstre bakvindu slo intill glasset helt bakerst på bilen når døren lukkes. Når døren var helt lukket var det ingen kontakt, men avstanden mellom de to glassene var bare rundt 1-2mm. Når døren ble åpnet eller lukket endret vinkelen seg litt slik at de traff hverandre. Heldgivis hadde det ikke blitt noen skade på glasset som følge av dette.

Jeg meldte fra om dette til Tesla Rud på mandag, fikk time på onsdag. Kom til avtalt tid, ble fikset på 45 minutter. Virker som om lang tid på å vente på service-time er blitt betydelig bedre :)
#15
Model 3 / Sv: Hvordan håndterer klimaanlegget tuneller?
torsdag 21. mars 2019, klokken 18:55
Sitat fra: Elmo på torsdag 21. mars 2019, klokken 17:27
Sitat fra: ohowl på torsdag 21. mars 2019, klokken 13:38
Enn så lenge må du fysisk gjøre det selv, og det er litt tilvenning å gå fra fysisk knapp til to trykk på en touchskjerm.

Hvor på skjermen er den knappen ??

Jeg mener du finner den når du trykker på vifteknappen. Knappen er avlang med en pil som går i sirkel.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA