Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kjell Salvigsen

#1
Sitat fra: RJK på fredag 15. mars 2024, klokken 09:55Tar man fornuftig antall pauser, og gjør mer ut av turen enn bare å dundre raskest mulig nedover, så kan det bli en fin tid for family bonding!

Men altså, intet fasitsvar. Enhver må jo selv finne ut hva de lever best med!  8)

Godt sagt!
#2
Sitat fra: RJK på fredag 15. mars 2024, klokken 09:32
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 15. mars 2024, klokken 09:17
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. mars 2024, klokken 08:46
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 15. mars 2024, klokken 08:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 14. mars 2024, klokken 18:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. mars 2024, klokken 06:18.

....Jeg elsker langturer i bil, kona mener det tar litt for lang tid og foretrekker fly. J
Kjell :+1:  Bra du også kjører «happy wife happy life» som er det beste.


Ja, lønner seg som regel i lengden det ja :-)

Og så sier man at man har "likestilling"! Tydeligvis helt glemt i hjemmet, for her er det liksom bare å underkaste seg!  :o 8)

Hilsen lykkelig skilt!  8)

Ja, det er mange måter å løse livet / forhold på  :)  Det er vel sjeldent at det er enten "å underkaste seg" eller å styre hjemmet med hard hånd. Som regel lønner det seg å finne en mellomløsning, å stå på sin rett noen ganger og samtidig kunne gi seg av og til. Da får man større sjanse til å få både happy wife og happy life. For min del blir det en bilferie et år og andre type ferier et annet/to andre år. Et sunt forhold kan være verdt å gi litt ekstra for, et dårlig forhold kan helt sikkert være verdt å droppe. (Så lykkelige skilsmisser finnes også) Både koner og elbiler er totalpakker der man må godta noen minuser, finnes ikke noe perfekt i den virkelige verden  :D
#3
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 15. mars 2024, klokken 08:46
Sitat fra: Kjell Salvigsen på fredag 15. mars 2024, klokken 08:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 14. mars 2024, klokken 18:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. mars 2024, klokken 06:18.

....Jeg elsker langturer i bil, kona mener det tar litt for lang tid og foretrekker fly. J
Kjell :+1:  Bra du også kjører «happy wife happy life» som er det beste.


Ja, lønner seg som regel i lengden det ja :-)
#4
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 14. mars 2024, klokken 18:44
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 14. mars 2024, klokken 06:18Veldig mange bruker Tesla til ferie i Europa. Er egen Facebookgruppe "Teslaferie i Europa" med 9728 norske medlemmer.  https://www.facebook.com/groups/679372512508025/?ref=share .

Men jeg kommer nok aldri til å bli en av dem. Er mange timer i bil, ja!
Kjenner en som har kjørt sin TMS i alle år  ned til playaen. Flyskrekk i tillegg. Fine turer slik jeg har forstått det.

Har kjørt et par turer nedover Europa, blant annet til Italia gjennom Alpene/Dolomittene med VW elbil. Utrolig fine turer som jeg gjerne tar igjen, men problemet er å få med resten av familien. Jeg elsker langturer i bil, kona mener det tar litt for lang tid og foretrekker fly. Jeg mener det er en langt mer spennende måte å reise på, å kunne ta seg god tid og kjøre innom steder man ellers ikke ville ha opplevd. Men jeg ser poenget, fly er jo raskest om tid er viktigst. Lange maratonetapper i bil er ikke noe for meg, jeg kjører maks 70 mil daglig. Vet om flere andre med både Tesla og andre elbiler som etter å ha prøvd elbil ferie, gjentar dette i årene etterpå. Elbilferie fungerer godt, bare i Sverige jeg har opplevd litt ladekø i travleste fellesferie tid.
#5
Da er pris på stasjonsvogn klar : https://www.elbil24.no/nyheter/na-er-prisen-klar/81085338

"Prispåslaget blir ikke allverden kontra den «vanlige» ID.7-utgaven. Den rimeligste varianten av ID.7 Tourer, med utstyrsgrad Pro, koster 554.700 kroner. Det er 9700 kroner ekstra kontra coupé-utgaven. Hopper du opp et utstyrsnivå, Pro Exclusive, er prisen 579.990 kroner. Da får du med ting som oppvarmet ratt og navigasjon, ryggekamera med 360-visning, LED matrix-lykter, elektrisk bakluke og elektrisk justerbare seter med minne og massasje."

Da tipper jeg rundt 600.000 for godt utstyrt 4wd, Pro exclusive.
#6
Sitat fra: hELgenen på torsdag 07. mars 2024, klokken 13:48Synes også id.7 er alt for dyr.

Helt uaktuelt å bla opp over 600k for en awd stasjonsvogn variant med elektriske seter,hengerfeste og vinterdekk inkludert. Kommer aldri til å skje her. Da går jeg heller for kina biler med god samvittighet.

Er enig i at prisen bør ligge på rundt 600.000 kr dersom de skal selge mange av disse. Kina biler er jeg litt usikker på, har hørt og sett mye rart når det gjelder kjøreassistentene der. Finnes det noen av de kinesiske som lager like gode assistenter som tyskerne og som tilbyr tilsvarende stasjonsvogner til vesentlig lavere pris (dersom id7 stv ender på rundt 600.000)?
#7
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 07. mars 2024, klokken 13:15
Sitat fra: Kjell Salvigsen på torsdag 07. mars 2024, klokken 12:52[...]Så jeg tror man kan få ok utstyrt stasjonsvogn med 4wd til rundt 650-700.000. Ikke billig det heller og jeg tror det tvinger seg frem gode pakkepriser fremover fordi konkurransen blir større og større. Mye bra biler på markedet nå!

Bestselgeren (og antageligvis den bilen man bør sammenligne med) Model Y koster i skrivende stund 564.399 inkludert firehjulstrekk, vinterhjul, hengerfeste og alt tilgjengelig utstyr (bortsett fra EAP/FSD). Jeg tenker at uansett hvor fin og bra ID.7 er, vil det bli begrenset med kunder som kan forsvare å bruke 100k mer på den enn på en Model Y.

Jeg tror id.7 kan appellere til en del som er litt lei av "SUV" lignende biler som TMY, id.4 o.l., noen som ønsker en litt annen type utforming. Vurderer man Model Y, tror jeg biler som id.4 og Enyaq osv er mer naturlige å sammenligne med. TMY er en bra priset totalpakke, men er etter min mening en ganske så forskjellig bil både i utseende, komfort og andre egenskaper. For min del ville jeg vurdert nye id.4 mot TMY dersom det var slik type bil jeg først og fremst var ute etter, da blir jo prisen litt mer lik.

Som jeg skriver over, så tror jeg VW bør lage gode pakkepriser på id.7 fremover fordi konkurransen er så stor nå. Jeg tror mange vil velge id.4, TMY og andre tilsvarende biler dersom id.7 med 4wd/stasjonsvogn går langt over 600.000 i pris. Tror også mange vil vurdere de mange nye, litt mindre bilene som kommer fremover som koster 400-500.000 kr for awd og godt utstyr samt brukbar plass. Jeg er ferdig med barnevogn osv, så trenger egentlig ikke så stor bil som id7, id4, TMY osv. Personlig ville jeg heller kjøpt en ny id.4/enyaq eller andre tilsvarende dersom id7 koster mye mer, men en del er villige til å bruke mer penger enn det jeg er på store elbiler med god komfort både i forseter og bakseter.
#8
Sitat fra: Vaduz på onsdag 06. mars 2024, klokken 10:25Bilen virker ekstremt lovende, men de kommer ikke til å selge i det hele tatt.

650k for en sedan med bakhjulstrekk er ikke noen innertier i Norge for å si det mildt.
Om dette hadde vært versjonen med 4wd og stasjonsvogn så hadde det vært innafor, men den kan du sikkert plusse på 100k til, og da er du oppe og konkurrerer med premium SUV-ene i pris.

Tror du er litt vel pessimistisk i dine anslag her.... Jeg er enig i at bakhjulstrekken i nåværende form vil selge begrenset, men jeg tror at stasjonsvognsutgaven kommer til å selge ganske så bra - særlig den med 4wd.

Du antar at man med 4wd utgaven "kan du sikkert plusse på 100k til" - det tror ikke jeg .Jeg har hørt anslag på 30.000 ekstra for 4wd, jeg tipper maks tillegg på ca 50.000 kr for stasjonsvogn og 4wd. Det kan stemme godt tror jeg dersom man ser på id.4 prisene - der er det cirka 25.000 kroner i forskjell på rwd og 4wd. Så jeg tror man kan få ok utstyrt stasjonsvogn med 4wd til rundt 650-700.000. Ikke billig det heller og jeg tror det tvinger seg frem gode pakkepriser fremover fordi konkurransen blir større og større. Mye bra biler på markedet nå! Fordelen med id.7 slik jeg ser det er at den er en god erstatning til det mange i dag kaller "SUV"-biler. Man sitter forholdsvis høyt og bilen er meget praktisk i bruk og kan på mange måter erstatte det man i dag kaller SUV biler mener jeg (Stasjonsvognsutgaven) Blir spennende å se hvem som har rett, jeg tviler på at man må betale 100.000 ekstra for stasjonsvogn og 4wd.
#9
ID. 7 / Sv: ID.7 lansering
torsdag 29. februar 2024, klokken 20:43
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. februar 2024, klokken 19:09Overraskende at den ladet raskere enn Ioniq 6 må jeg si.
Ved lading av Ioniq 5 fikk jeg snitt på 170kW opp til 75% (og fortsatt rundt 150kW ved 74%) så Ioniq 6 burde ha forutsetning for å gjøre det bedre enn ID7.

Men bra VW har fått fart på lading, for de som har mye behov for hurtiglading.
Lysene kan man jo se i Bjørns test at holder standard tysk nivå. Samme med støydemping.
Når også sw får skryt, sammen med forbruk og det meste annet blir det bra.
Men kan naturligvis ikke konkurrere med enklere biler med mindre utstyr på pris.

Er enig, vanligvis skal vel ioniq lade raskere. Mitt inntrykk er at Kia som bygges på tilsvarende plattform gjør det noe bedre i enkelte tester enn Huinday - de skal vel være like. Uansett tenker jeg både id7 og ioniq 6 begge er biler jeg har stor sans for og gjerne vurderer. Få minutter fra eller til på lading, begge 2 leverer bra.
#10
ID. 7 / Sv: ID.7 lansering
torsdag 29. februar 2024, klokken 19:01
Naf Motor har nå sluppet resultater fra ladetest de gjorde i forbindelse med El Prix nå i vinter. Id. 7 kommer meget godt ut og slår biler med bedre maks effekt (BMW i5, Tesla model 3, Huinday ioniq 6,nye Polestar 2,nye Volvo xc40)Har rett og slett bedre ladekurve opp til 80 prosent og holder godt følge med dem på rundt 50-60 prosent også.

Så sammen med Tesla bjørn test som det vises til over, så kan man klart si at vw endelig har fått dette på plass om vinteren også.

Ikke best i test, men solid resultat mener jeg!

https://www.naf.no/elbil/elprix-nytt/gjennomsnittlig-ladeeffekt-el-prix-vinter-2024
#11
ID. 7 / Sv: ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.
tirsdag 27. februar 2024, klokken 12:36
Sitat fra: syklisten på tirsdag 27. februar 2024, klokken 11:09Irriterende at den fremdeles kommer med haptiske knapper på rattet.
I følge denne artikkelen skulle jo VW fjerne disse.. men ID7 kom kanskje for tidlig til at dette har blitt gjennomført på den modellen? https://elbil.no/volkswagen-teller-ikke-lenger-pa-knappene/

Satser på at det fjernet når 4WD-utgaven kommer.

Ja, blir spennende å se! Men mulig at man må leve med dette noe lenger enn til awd utgaven snart kommer. Når id-2 kommer skal det være tilbake til gamle knapper, men usikker når de evt skifter dette ut på id3/4/5 og 7.

Helt ok for meg at dagens knapper fjernes, men kan ærlig talt ikke forstå at disse knappene skaper så mye oppstyr. Vi er en familie på 3 som har kjørt id biler ca 100.000 km (jeg, kona og tenåringssønn). Det var uvant og litt irriterende i starten, men tok ikke mange dagene før dette "satt i fingrene" og ikke var utfordring å bruke. Så min påstand er at dette er litt storm i vannglass, mye basert på brukere som har lite erfaring utover kort(e) kjøretur(er), tror de fleste som eier bilen og har kjørt den en periode blir komfortable med knappene. Jeg kan i tillegg nevne at jeg var på bilferie med 2 kamerater nedover Europa i en id-4, vi rullerte på å kjøre. De har erfaring fra Tesla og Kia. Vi diskuterte mye bilen frem og tilbake (pluss og minus), men knappene ble aldri nevnt som et problem. Totalt sett likte de bilen godt og han ene endte opp med å kjøpe en Enyaq fra samme VAG MEB plattform basert på opplevelsen/nesten 5000 km roadtrip.

Men muligens klokt av VW å gå tilbake til mer tradisjonelle knapper for å slippe misnøyen som fort blir blåst opp av media og i sosiale mediers kommentarfelt. Ja, tradisjonelle knapper fungerer jo tross alt meget bra det også (det enkle er ofte det beste og enkleste å forholde seg til)
#12
ID. 7 / Sv: ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.
tirsdag 27. februar 2024, klokken 09:39
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 27. februar 2024, klokken 06:19
Sitat fra: Kjell Salvigsen på mandag 26. februar 2024, klokken 19:26Jeg hadde 93 kW effekt ved 71 %.(ca 24 minutter ladetid fra 3% - 71%) Så dette er på høyde med Tesla og flere andre mener jeg. Jeg mener mange av dagens biler leverer bra ladekurve nå, både Tesla og Vw er godt innenfor mine behov og krav. Alt innenfor 20-30 minutter for en 80 prosent ladeøkt året rundt er bra mener jeg.
Ja, det virker bra. Ser du har endret innlegget ditt, det stod 29kW på 70% da jeg kommenterte.

ja, beklager at "tabellen/oversikten" ble rotete oppsatt og først manglet dette tallet :-)
#13
ID. 7 / Sv: ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.
mandag 26. februar 2024, klokken 19:26
Jeg hadde 93 kW effekt ved 71 %.(ca 24 minutter ladetid fra 3% - 71%) Så dette er på høyde med Tesla og flere andre mener jeg. Jeg mener mange av dagens biler leverer bra ladekurve nå, både Tesla og Vw er godt innenfor mine behov og krav. Alt innenfor 20-30 minutter for en 80 prosent ladeøkt året rundt er bra mener jeg.
#14
ID. 7 / Sv: ID.7 Tourer - priser, størrelser, egenskaper m.m.
mandag 26. februar 2024, klokken 15:16
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 20. februar 2024, klokken 08:12Ellers stusset jeg litt på at den mente at maks ladefart ved 50% var 92kW. Det er dårligere enn en e-tron 50 fra 2019. Dårligere enn Teslaer de siste 7 årene også, som har en notorisk bratt fallende ladekurve. Kan det stemme da?

Jeg har testet lading på id.7 flere ganger og fikk omtrent 150 kw effekt ved 50% Soc de gangene jeg testet, så dette stemmer nok ikke. Ladekurve omtrent på nivå med Tesla. (lavere maks effekt, men snittet er bra)

SoC:        effekt KW:    tid/minutter:    Antall kwh ladet (NB! noe ladetap vil det være)

   
4-10 %          186              2
20%             190                   
30%             189       
40%             180           10                    31
50%             149           14                    40,5
60%             97            18                    48
70%              94             29                    65
90%             55            37                    73,5
100%                          48                  81,6
#15
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
mandag 26. februar 2024, klokken 14:07
Sitat fra: turfsurf på lørdag 24. februar 2024, klokken 08:41
Sitat fra: daktari på torsdag 22. februar 2024, klokken 20:50Her er en annen type test, et par kjører to biler samme flate strekning på 120 km, på samme tid med ca 100 m avstand. 130 km/t bort og 110 km/t hjem. Da ender Model 3 LR og ID.7 på samme forbruk. Omtrent samme SOC tapt.
Og det var ID.7 med AWD, eller var dette en AWD mot RWD test? Ja, og så startet de tydeligvis med varmt batteri på ID.7, og kaldt batteri på Model 3.

De har jo ellers omtrent nøyaktig lik aerodynamikk, og i slike hastigheter vil det dominere forbruket.

Det var id.7 med rwd , awd kommer senere i år. Jeg og en annen id.4 eier testet tidligere rwd vs awd forbruk etter at NAF konkluderte med at man tapte 6 mils rekkevidde ved å velge gtx/awd fremfor rwd utgaven (basert på El Prix testen). Vi kjørte fra havnivå i Oslo og opp til Golsfjellet 1000 MOH og tilbake mot Oslo og endte opp med ca. 2 mils differanse. Vi loggførte forbruk hver 5. mil og byttet sjåfør/rekkefølge på bil samtidig. Stort sett var forbruket omtrent identisk, det var stort sett ved oppstigninger til fjells at differanse ble særlig merkbart. Så jeg antar at på motorvei har det svært lite å si om man kjører rwd eller awd, det er vel hovedsaklig bakhjulene som er i drift på flatmark ved vanlig kjøring- i hvert fall på de bilene jeg kjenner (vet ikke med Tesla)

Jeg skal ikke uttale meg om hvordan evt. varming av batteri påvirker forbruk, er enig i at det kan påvirke forbruk/rekkevidde i noen tilfeller, her var det vel ikke snakk om lave temperaturer (9-10 grader iflg test). Så om man skal ta dette med i betraktning vil det ikke påvirke resultatet i stor grad i dette tilfellet ? (vi vet vel ikke hvordan temperatur i batteriet på Teslaen var, den kan ha blitt ladet tidligere på dagen?) VW id.7 hadde 2 grader varmere temperatur på varmeapparat (og hadde ikke varmepumpe) vs model 3 (med varmepumpe?) , vil vel kunne påvirke i  noen grad i lengden, men ikke store utslag. Id.7 har vel bredere dekk bak enn tm3 og hadde 19" vs 18" på Teslaen.

Uansett tenker jeg at VW med id.7 (og nye id.4/5) er på god vei til å nærme seg Tesla både på ladehastighet og forbruk/rekkevidde. Mener at luftmotstand på id.7 er omtrent identisk med Tesla model 3. Om de ikke skulle være på helt identisk nivå i alle tilfeller, så tenker jeg det likevel er meget bra sett i lys av at model 3 av mange ses på som referansen som de andre bør strekke seg etter på forbruk/rekkevidde. id.7 er jo en større, (lengre og høyere) og omlag 300 kg tyngre bil, vet ikke hvor mye det påvirker på slike strekninger. At id.7 ikke har varmepumpe (ikke standard i Nederland) taler heller ikke til id.7s fordel.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA