Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - trondhla

Sider: [1] 2 3 ... 15
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 03. Desember 2021, klokken 12:03 »
Prisene i Sverige er ikke like:
https://www.nordpoolgroup.com/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/SE/Hourly/?view=table

Statsnett her etterlyst kraft fra Sverige (Svenske Kraft) som har avslått på grunn av overbelastning av strømnettet i Sverige. Det er blitt påklaget av Statsnett. Det samme har finske myndigheter gjort. De vil sende strøm til Norge via Sverige.
Temperatur i Nord-Sverige har vært -20 til -30C den siste tiden. Isen bør har lagt seg på vann der nå.

Å anse elektrisk kraft som en regulær omsettelig vare med fri prissetting i et uregulert internasjonalt marked er etter mitt syn galt. Kraftverk her til lands er eid av fylker og kommuner, dvs. oss alle, og bør har som formål å forsyne kraft til eiere - oss alle - og ikke til kommersielle foretak med profittmaksimerende motiver slik det er nå er. Regimet slik det er i dag er satt ut i livet på sviktende grunnlag og manglede konsekvensutredning eller unntak i gitte scenarier. Pris for en kWh på opptil NOK 6,00 vitner om det.
I snitt produseres det i Norge 15% mer kraft enn det forbrukes og slik har det vært i mange år, derfor har kraftutveksling med nordiske land vært uproblematisk. Men i vi står nå i en situasjon der kraftreservene tappet ned mye takket være utenlandskablene, kraftmangel på kontinent er akutt og prisene er absurde. Vi har ikke ødelagt vassdrag og fosser for å nå en slik situasjon.

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Fredag 03. Desember 2021, klokken 10:01 »
Her er en litt syrlig kommentar til vår nye strømhverdag:
https://www.nettavisen.no/norsk-debatt/den-store-utvekslingsfesten/o/5-95-350079

Ganske riktig beskrevet her. Hele tilslutningen til ACER og utbygging av utenlandskabler er overhodet ikke blitt konsekvensutredet eller kritisk analysert. Det hele ligger nærmest en tanke om å få være med i det gode EU-selskap i grunn her.
Jeg bor i nord. I Norge er det ikke mulig å overføre strøm til sør og Sverige har samme problem. Nettet er overbelastet. Vi her er avskåret fra det kontinentaleuropeiske strømmarkedet, men likevel har vi prisnivået. Forklaring utbedes.

3
Elbiler i media / Svensk snøstorm tømte batteriet i elbiler
« på: Torsdag 02. Desember 2021, klokken 21:50 »
Det har vært uvær i Sverige med stengte motorveier. Mange elbiler gikk tom for strøm og eiere måtte berges av andre bilister. Lite ladning på batteriene i utgangspunktet?
https://sverigesradio.se/artikel/forare-overger-sina-elbilar-pa-e6-i-snoyran-far-barga-en-hel-del

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Moms på dyre elbiler kan være lovstridig
« på: Mandag 29. November 2021, klokken 11:56 »
Fin Dep har en liten "workaround" for å innføre differensiert MVA satser som følger:

Departementets løsning kan være å innføre full moms på alle elbiler allerede fra 1. januar 2023, og samtidig innføre en kontantstøtte til elbil-kjøpere som tilsvarer momsbeløpet på bilpriser opp til kr 600.000.

https://www.bilnytt.no/subscriber/showArticle.aspx?articleID=10380

5
Elbiler i media / Lucid Air er et beist
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 18:09 »
Lucid Air er et riktig beist av en bil. Den lader på 900 volt har et 118 kWh batteri. Motorene er så små at du kan legge den i en koffert og de veier 75 kg hver. Den bruker 0,148 kWh/ etter EPA norm noe som er riktig imponerende. Bilen er stor. Ladekurven på Lucid Air (se video under) er også riktig hyggelig å studere. 300 kWh rett fra start som holder seg i noen minutt før det faller langsomt.
Og bedre er det å lese tid/distansekurve, det er jo som kjent det som teller, ikke %'er. 12 minutt: 300 km. 22 minutt: 500 km. 35 minutt: 600 km.
Dette er det beste ladekurve  jeg har sett så langt og setter ny standard for el-biler

https://youtu.be/6tHAgeia6Fg?t=666

6
Elbiler i media / Sv: Årets beste bilkjøp 2021 ifølge Motor.no
« på: Onsdag 24. November 2021, klokken 17:24 »
Kan noen forklare meg hvorfor Ioniq 5 får 10/10 for designet av motor.no? Jeg ser en slik hver dag og det er IKKE et 10/10 design. Heller 4/10 eller noe. Den ser mursteinsaktig og uproposjonal ut  og faller ikke i smak

7
Nissan / Neste Leaf vil bli en mini-Arya
« på: Fredag 29. Oktober 2021, klokken 14:39 »
Ser ut til at neste versjon av Leaf vil bli en liten SUV. Naturlig, siden alt og alle skal på død og liv ha en SUV. Her er i allefall antatt utseende:
https://www.autoexpress.co.uk/nissan/leaf/356438/new-nissan-leaf-be-reinvented-crossover

8
Leaf 2010-2017 / Sv: Gjør dere noe for å beskytte dørterskelen i Leafen?
« på: Fredag 29. Oktober 2021, klokken 13:12 »
Nissan bruker vel litt myk lakk. Prøv Bengallakk eller noe annen hard lakk som du kan pensle/spraye på. Litt fargevariasjon i døråpningen skader ikke

9
Model S / Sv: Ettermarkedet kommer til TMS
« på: Fredag 29. Oktober 2021, klokken 12:57 »
El.biler er tunge biler og da slites det på albuer og knær for å si det på det viset. Eneste måte å få ting til å vare da er å dimensjonerer opp/forsterke alle komponenter som Delphi har gjort i følge dem selv. Jeg ville har gått for disse delene før Tesla's egne deler.

The manufacturer says the new parts have shown impressive performance and safety testing during development. It claims the heat-treatment in the design of the control arm body “shows better strength and fatigue life than that of the OEM design.”

10
Model S / Ettermarkedet kommer til TMS
« på: Torsdag 28. Oktober 2021, klokken 17:00 »
Delphi, kjent OEM til bilindustrien fra før, lanserer nå komponenter til understell til TMS som skal være av bedre kvalitet enn Teslas egne. Bl.a. vil delene bli eksponert for saltvannståke i 720 timer for å måle korrosjonsmotstand.
Godt nytt for eiere og selvskruere. Håper prisen er satt overkommelig da.

https://insideevs.com/news/543655/delphi-aftermarket-parts-tesla-models/
https://www.delphiautoparts.com/usa/en-US/category/steering-suspension

11
Model Y / Redusert rekkevidde i kaldt vær?
« på: ſøndag 24. Oktober 2021, klokken 13:06 »
Nå som vinteren er her (har hatt -15C allerede), er det noe redusert rekkevidde å spore ved lav temperatur? Dette var noe av argumentene mot LFP batteriene, men muligens kunne Tesla motvirke dette med god temperaturstyring.

12
Model Y / Sv: Rust på hjullager
« på: Torsdag 21. Oktober 2021, klokken 10:10 »
Som skrevet, helt normalt og ingenting å bekymre seg over.
Men du kan pusse dette vekk og for å beskytte stålet forslår jeg her midler som er tiltenkt marine formål. Disse er normalt sett hakket bedre enn vanlige midler. F.eks CRC 6-66 Marine Service Oil.
https://www.jula.no/catalog/fritid/bat/batpleie/olje-og-smoremiddel/marinspray-008321/

13
Model Y / Rustbeskyttelse?
« på: Torsdag 14. Oktober 2021, klokken 12:00 »
Saltet er på veiene igjen (i allefall her hvor jeg bor) og med salt kommer rust. Er rustbeskyttelse å anbefale for MY'en? Det er noe aluminium/stål sammenføyninger rund hjulhuset som vil lage galvanisk korrosjon, men er bilen bra ellers?

14
Hyundai Ioniq 5 / Ioniq 5 rapidgater.....
« på: Mandag 11. Oktober 2021, klokken 17:59 »
Tesla Bjørn har testet en Ioniq 5 1000 km sørover i Sverige fra Oslo og den rapidgater(!) under testen. Etter noe langkjøring havner batteritemperaturen på ca. 40C og ladehastighet samt motoreffekt begge strupes. Det må da være noe galt med denne spesifikke bilen eller?
I tillegg er forbruket på 278 wh/km for testen som helhet men det er normalt for motorveikjøring i Sverige på våt veibane

Videolink:
https://www.youtube.com/watch?v=bi_sChlWTRc

15
Nissan e-NV200 / e-NV200 erstattes av Nissan Townstar
« på: Tirsdag 28. ſeptember 2021, klokken 17:35 »
Erstatteren som heter Nissan Townstar ser faktisk god ut.
Ikke noe lange buede linjer eller annen tullete staffasjer som ødelegger helhetsinntrykket. Fra bak rattet ser den helt VW ut (jeg liker designet fra VW). Håper den kommer i personbilversjon en dag.

https://www.autoexpress.co.uk/news/356129/new-nissan-townstar-panel-van-unveiled-petrol-and-electric-powertrains-pictures

Sider: [1] 2 3 ... 15