Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Zattaxu

#1
Da har min bil vært på verkstedet også. Førstegangsregistrert november 2014, kjørt 126.000 km. August 2019 lå SOH i følge appen Soul EV Spy (som samsvarer med Kia-verkstedenes målinger) rundt 80 - 85 %. Rekkevidden min har falt siden det, og var nå 70 km på GOM (utetemp ca 5 grader) og varierende SOH fra uke til uke i appen, men har vært nede i 64,5 %. Når den var inne hos verkstedet nå viste både appen og verkstedets avlesing 67 % SOH. De har sendt inn garantikrav og antar at jeg får nytt hovedbatteri, men vet ikke hvor lang tid det vil ta. Antar både corona-situasjonen og flere aldrende biler med behov for batteribytte kan spille inn.

Edit: Nytt batteri er på vei - fikk tidspunkt for batteriskifte allerede 16. april.
#2
Sitat fra: Hansi på fredag 07. februar 2020, klokken 13:15
Jeg vurderer å kjøpe en brukt Kia Soul, men blir litt skeptisk når jeg leser om batteripakker med vesentlig degradering. Hva er den beste måten å sikre at man eventuelt kjøper en bil med ok batteripakke?

Er batteripakkene det byttes til forbedret, eller er det å forvente at man må bytte batteripakke på Kia Soul ca. hvert 5 år?
Jeg kan ikke svare for andre, men jeg hadde vært litt skeptisk til å kjøpe en 5 år gammel Soul med 100.000 km på telleren. Basert på historikken opplever flere en viss reduksjon når bilen nærmer seg den kjørelengden, men jeg antar det henger sammen med bruksmønster. Lange turer i høy hastighet og temperatur vil slite mer enn andre turer.

Det har vært diskutert om batteripakkene er forbedret. Jeg har lest flere som har skrevet at den har lik kapasitet, som batteripakken den erstatter, mens andre opplever at den kan være større. Har ikke sett noen som har kunnet fastslå om de har satt inn batterier på 30 kWh i biler som hadde 27 kWh. Vet heller ikke om det er foretatt endringer i kjemien som kan ha påvirkning på levetiden. Temperaturen spiller inn, og dersom ikke kjøleløsningen i selve bilen er forbedret ville jeg ha vært noe skeptisk.
#3
Interessante observasjoner.

Min har (ved utetemperatur 0 grader) en rekkevidde etter GOM på ca 75 km.

Har fulgt med på SOH med Soul Spy-appen og den har ved en anledning vært under 70 %, men appen viser stort sett SOH rundt 75 %. Opplever foreløpig ikke noen nedgang i effekt på hurtigladere, eller turtle mode, men venter til SOH ligger mer stabilt under 70 % før jeg kontakter verkstedet. Bilen har gått ca 123.000 km, så det er fremdeles en stund igjen før garantien utløper.
#4
Kia Soul EV / Sv: Redusert batterikapasitet?
torsdag 05. desember 2019, klokken 10:01
Sitat fra: Usikker på onsdag 04. desember 2019, klokken 18:47
Du kan sjekke batteriet selv ganske bra ved å koble deg mot OBD pluggen
Ta en kikk på denne tråden
https://elbilforum.no/index.php?topic=36583.0
Jeg har testet både Torque Pro og Soul EV Spy Lite. Soul EV Spy Lite-stemmer bedre med de offisielle målingene fra Kia-forhandlerne. Nå sist var avviket på 0,2 prosentpoeng. (Soul EV Spy Lite viste 82,8 % SOH da jeg overleverte bilen til verkstedet, og verkstedet målte SOH til 83,0 %).

Det er større avvik mellom hver gang bilen kalibrerer SOH (ved å kjøre bilen ned til ca 10 % og lade helt opp). For noen uker siden viste appen 76,1 %, og da ville trolig en måling ved verkstedet ha vist noe tilsvarende.
#5
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
torsdag 14. november 2019, klokken 18:18
Til andre, som ikke har tilgang til egne apper for å beregne prosentmessig fall i batterikapasitet: En enkel metode kan være å se på hvor mange kWh energi batteriet får tilført ved hurtiglading.

Ved lading fra for eksempel 25 % til 75 % får jeg levert 8,5 kWh. Det tilsier at mitt batteri fulladet har kapasitet på 17.0 kWh. Det er mindre enn 70 % av opprinnelig batterikapasitet på 2014-modellen på 27 kWh, men Kia benytter (av en eller annen grunn) en annen formel for å beregne hvor mye reduksjonen på batteriet er (uten at jeg går nærmere inn på det her).

Soul EV Spy-appen har vist seg å korrespondere godt med målingen av batteristatus som Kia selv foretar på sine autoriserte verksteder. I følge appen har min bil nå 76 % SOH. Ved beregning av hvor 70 %-grensen går tilsier det at når man ved hurtiglading får en beregnet totalkapasitet på mindre enn 15,6 kWh (17,0*0,7/0,76) er det sannsynlig at også Kia anerkjenner at batteriet har tapt seg under 70 %-grensen. Merk at metoden inneholder enkelte unøyaktigheter og at den fordrer at man ved hurtigladingen bør øke med 50 % eller mer, for å unngå for store unøyaktigheter ved små prosentmessige intervaller.
#6
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
tirsdag 05. november 2019, klokken 21:29
Takk for update knute. Da vet jeg noe mer om hvilken kapasitet man må ha, for at Kia iallefall vurderer at det er under 70 %-grensen. Har registrert på facebook-siden at enkelte har ventet ca 6 mnd på å få skiftet batteripakken, mens det har gått vesentlig raskere for andre. Lykke til!
#7
Kia Soul EV / Sv: Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
søndag 27. oktober 2019, klokken 13:52
Interessante observasjoner. Gi gjerne en update når den har vært på verksted.

Ved hurtiglading og omregning til 100 % kapasitet får jeg nå ca 17,7 kWh, ned fra 19,0 kWh angitt i min første post. SOH har i følge Torque Pro tapt seg fra 88,5% til 85,5 % i løpet av de siste 5.000 km. Soul Ev Spy angir 79,1 % SOH. Er klar over at det er feilkilder, men virker som om batteriet degraderes raskere nå enn tidligere. Jeg har 93 km på GOM ved 100 prosent SOC (utetemperatur ca 10 grader) og ca 19,5 kwh/100 km. Bilen bruker imidlertid fortsatt (nesten) like lang tid på lading fra ladestasjon, men har lest på amerikansk forum at det ikke er uvanlig.
#8
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
lørdag 21. september 2019, klokken 19:35
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 21. september 2019, klokken 18:49
Jeg har sett Teslabjørn sin video og søkt på nett, men finner ikke ut om det er forhjulstrekk, bakhjulsdrift eller awd. Merkelig at det ikke oppgis!
Her https://www.autoexpress.co.uk/mg/zs/107464/new-mg-zs-ev-2019-review er det oppgitt "front wheel drive".
#9
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
lørdag 21. september 2019, klokken 18:26
Sitat fra: batterimannen på lørdag 21. september 2019, klokken 10:39
Kan sammenlikne den med en annen populær elbil

Jeg sjekket faktisk ikke hvordan Konaen gjorde det i krasjtester før vi kjøpte den. Kommer til å gjøre det i fremtiden. Vi har en unge på litt over 3, så det er relevant hvordan den gjør det både for voksne og barn.
Konaen har 50% høyere pris, dårligere plass og leveres uten hengerfeste (MG jobber i følge Bilnytt/Teslabjørn med å få dette på plass til ZS EV). Poenget er at det er vanskelig å få en bil som innfrir alle krav til en meget lav pris. Denne bilen innfrir på noe, og jeg synes det er litt merkelig at kommentarene til bilen er såpass unyanserte. Jeg gjentar at prisen på bilen kan medføre at enkelte bytter ut en gammel bil med denne, og da kan det også være et steg opp, selv om bilen har fått en lav NCAP score.
#10
MG ZS EV / Sv: MG ZS EV fra 229.900
lørdag 21. september 2019, klokken 07:35
Synes enkelte av innleggene her er vel kritiske. For meg ser det ut til at den elektriske standardversjonen har noe sikkerhetsutstyr som ikke den testede fossil-versjonen har (sammenlign disse på mg.co.uk). Når det er "Safety Assist" fossil-versjonen scorer dårligst på i NCAP-testen er det ikke helt urimelig å anta at el-versjonen hadde kommet bedre ut.

For de som ikke har 400.000 eller mer å bruke på en romslig elbil, kan det være et godt alternativ til å bytte ut en eldre fossil-stasjonsvogn, også sikkerhetsmessig.

Angående bilens kvalitet: Det var vel ikke så lenge siden mange var skeptiske til de koreanske merkene også. Hvorfor skulle MG ZS EV være så mye dårligere? 5 år/150.000 km garanti på bilen og 8 år på batteriet antyder vel at produsenten har en viss tro.
#11
Kia Soul EV / Mistet kapasitet på fremdriftsbatteri - erfaringer?
mandag 12. august 2019, klokken 10:58
Jeg har en Kia Soul fra 2014 med 115.000 km på telleren. Bilen er levert ny i Norge. Ca 60.000 km er kjørt på motorvei i 110-sone og bilen er lite hurtigladet. Jeg har lest at enkelte biler i varmere klima i USA har fått byttet fremdriftsbatteri, og at det har vært et par tilfeller i Norge (på facebook-siden til norske eiere). Batteriet skal jo etter garantien ha minst 70 % kapasitet etter 7 år/150.000 km.

Min bil hadde vel etter det jeg har lest 27 kWh i netto kapasitet som ny (senere modeller fikk vel 30 kWh). Når jeg nå hurtiglader med en økning i 75 % på batteriet er det oppgitt at levert energi fra hurtigladeren er 14,2 kWh. Det skulle tilsi at 100 % på batteriet er 14,2/0,75 = 19 kWh. Altså ganske nøyaktig 70 % av ny kapasitet på 27 kWh. Jeg er klar over at det er feilkilder i matematikken her, men jeg ville anta at det er noe (varme)tap ved hurtiglading, slik at selv om hurtigladeren har levert 14,2 kWh vil tilført energi til fremdriftsbatteriet være noe lavere.

Jeg har besilt en OBD2-avleser for å kunne lese av mer data fra bilen. Mitt spørsmål er om andre har gjort seg erfaringer med kapasitetstap og ev. dokumentasjon på dette ovenfor verkstedet, eller om man er prisgitt verkstedets vurderinger, basert på verkstedets målinger?
#12
Kia Soul EV / Sv: full vifte under lading (før full ladet)
onsdag 29. mai 2019, klokken 09:47
Min Kia Souls vifte slås på i noen tilfeller ved lading. Dette skjer hyppigst når bilen har vært i bruk, det er varmere enn 10 grader i lufta og jeg lader med full effekt (7 kW) på 32 A. Ved lading med vesentlig lavere effekt eller i kaldere vær går viften normalt ikke. Viften lager en tydelig lyd, men ikke mer enn Passaten vår, som også kjøles ned i enkelte tilfeller etter bruk. Forskjellen kan være at Soulen kan lades med 7 kW i fire timer, og bilen vil under større deler av ladingen ha behov for kjøling, mens Passatens kjølebehov avtar raskt. Av den grad oppfattes kanskje elbilen tydeligere av andre (naboen)?
#13
Hyundai KONA / Sv: På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her
torsdag 22. november 2018, klokken 13:44
Sitat fra: Biff på torsdag 22. november 2018, klokken 11:29
Sitat fra: jj44nn på onsdag 21. november 2018, klokken 18:57
Sitat fra: Zattaxu på tirsdag 13. november 2018, klokken 20:22
Hadde kønr 30X med skinn og Galactic Grey. Opprinnelig levering sep/okt, og deretter flyttet til nov. Ble så oppringt med beskjed om at Galactic Grey ville drøye og fikk tilbud om Dark Knight. Aksepterte det og fikk Dark Knight med skinn 13.11.18.

Hvem var det da som ikke fikk bilen sin?
Kom den med takluke?

Jeg overtok også en bil som egentlig ikke var min. Kan godt hende forrige eier kansellerte kontrakten

Både kontraktsbilen (Galactic Grey) og den jeg faktisk fikk (Dark Knight) var uten takluke. Antar at den som hadde et høyere kønummer men ventet på Dark Knight måtte vente på "neste bil", men på det tidspunktet jeg fikk utlevert på kønr 30X, så jeg andre som fikk bil utlevert med kønr 1XXX, så helt urimelig synes jeg ikke det var...
#14
Hyundai KONA / Sv: På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her
tirsdag 13. november 2018, klokken 20:22
Hadde kønr 30X med skinn og Galactic Grey. Opprinnelig levering sep/okt, og deretter flyttet til nov. Ble så oppringt med beskjed om at Galactic Grey ville drøye og fikk tilbud om Dark Knight. Aksepterte det og fikk Dark Knight med skinn 13.11.18.
#15
Hyundai KONA / Sv: På sporet av Kona - oppgi din leveringstid her
onsdag 24. oktober 2018, klokken 15:52
Sitat fra: navyelsen på onsdag 24. oktober 2018, klokken 15:30
Du bestilte opprinnelig GG farge, men fikk tilbud om å til DK for tidligere levering?
Mulig at fabrikken har satt ned foten mot dette "byttet", og at du derfor må vente på levering av din Galactic Grey.
Så går bilen i stedet til neste mann på lista som bestilte Dark Knight.

Det er jo selvfølgelig mulig, men tviler på at fabrikken legger seg opp i tildelingsprosessen i Norge. Ettersom det var importør som kom med forslag til forhandler om at jeg skulle få DK i stedet for GG, tror jeg heller ikke de uten videre reverserer en slik prosess.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA