Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - berge

#1
Sitat fra: Sjøhyene på mandag 17. juni 2019, klokken 13:20
Er tilbud og etterspørsel som styrer innbytteprisen. Solgte selv 2014 MS nå i våres og tilbud #1 var nok en bra/fair pris for deg.

Det er mulig, men det føles fortsatt useriøst å gi kun 24 timers svarfrist, og så droppe tilbudet til 60% ikke veldig mange dager seinere. Det trenges mer enn 24 timer å orientere seg i bruktbilmarkedet.
#2
Vi har vært eiere av en TMS P85 i noen år, og siden den har vært på service 14 ganger (inkludert tre ganger for samme håndtak!) og til slutt bikket 100.000 kilometer og garantien gikk ut ville vi heller ha en ny TM3 med firehjulstrekk, autopilot og, vel, garanti. Her begynner historien om det mest kaotiske kjøpet av noe som helst vi noen gang har gjort. Og historien er ikke over!

TLDR: Innbyttetilbud er fullstendig jojo og varierer med over 100.000 kroner fra uke til uke. Umulig å vite om innbyttetilbudet tar hensyn til utbedringer på forrige bil (en Tesla!). Umulig å legge til referral etter bestilling, tross i at selger opplyste om det motsatte. Bestilte bil med hengerfeste, bilen kom uten. Verksted, salg, personer på telefon og personer ved utlevering snakker overhodet ikke sammen og skylder på hverandre.

Dette er for sikkerhets skyld kortversjonen av hendelsene. Detaljer og og en del telefonsamtaler er utelatt.

15. april 2019

Prøvekjører Model 3. Får beskjed av selger at det bare er å legge inn bestilling med én gang, siden referral (for å få noen inkluderte Supercharger-kilometer) kan legges til seinere.

16. april 2019

Fyller ut skjema for innbytte av Model S. Bilen har dette tidspunktet noen riper og lakkskader, samt var i kø hos Tesla for å bytte stabstaglink og bærebroer bak, samt utbedre klimaanlegg (som klarte ikke å varme opp bilen ordentlig). Verkstedstimer var 26. april for klimaanlegg (problemer først meldt om i september 2018) og 23. juli 2019 for bærebroer og stabstaglink, timen ble bestilt 23. mars(!).

Etter samtale med både Tesla-verkstedet og Tesla salg viser det seg sistnevnte ikke har mulighet til å innhente servicehistorikk og verkstedtimer og ta hensyn til dette i verdivurdering for innbytte(!). Tesla-verkstedet foreslår at jeg tar utskrift av alle epostene vi har fått fra verkstedet de siste årene, for de har ingen mulighet til å sende dette til Teslas innbyttevurdering selv.

28. april 2019

Bestiller Model 3, med levering mai 2019.

Etter å ha ringt og purret flere ganger får vi innbyttetilbud på vår 2014 Model S P85, på 302.700 kroner, med 24 timers svarfrist. Det var for kort tid for oss til å sette seg inn i bruktmarkedet og undersøke alternativer, så tilbudet utløp uten at vi svarte. I ettertid har dette vist seg å være en tabbe.

I et forsøk på å øke bruktverdien på bilen bestiller vi verkstedstime hos Bilia Trondheim (det eneste andre Tesla-akkrediterte verkstedet i Trondheim, lar vi oss fortelle) for å utbedre nevnte feil. Her får vi time umiddelbart, som må utsettes siden Tesla ikke klarte å levere delene på tidspunktet de estimerte. I tillegg er det en liten bonushistorie her om at service-representanten på Tesla-verkstedet brukte terminologi for delene som Bilia-verkstedet ikke var kjent med, så arbeidsordren var egentlig en annen. Bilia-verkstedet tok det på strak arm og utbedret alt likevel.

I tillegg får bilen utbedret lakk- og bulkskader hos et annet verksted og den fremstår lytefri, uten feil og mangler og med splitter nye sommerdekk. Totalt har vi brukt omlag 25.000 kroner.

13. mai 2019

Vi sender inn ny forespørsel til Tesla om innbyttetilbud, denne gangen uten feil og i kosmetisk god stand. Får tilbud samme dag, på 211.800 kroner. Tenker dette må være en feil, sender inn på nytt, får samme tilbud. Jeg ringer dem og prøver å ta rede på om de har tatt høyde for utbedringene som er gjort i tilbudet sitt. Det er ikke mulig å prate med innbytte-folkene på telefon, men hun jeg pratet med skulle prøve å kontakte dem og ringe meg igjen dersom det ikke var tatt høyde for. Vi hører aldri noe igjen.

En eller annen gang i løpet av mai ringer vi Tesla salg for å få registrert referral. Får beskjed om at det er umulig å gjøre etter bestillingstidspunktet, selgerne må ha tatt feil. Eneste mulighet vil være å kansellere bestillingen og legge inn ny, og dermed komme bakerst i køen. Det dropper vi, det er tross alt ikke snakk om noen stor fordel, men det føles jo ikke spesielt profesjonelt.

8. mai 2019

Får følgende epost:

From: Your Tesla Delivery team Norway <DeliveryNO@tesla.com>
To: Your Tesla Delivery team Norway <DeliveryNO@tesla.com>
Subject: Din Model 3-bestilling: Hengerfeste er tilgjengelig


Flott, hengerfeste vil vi ha! 13. mai klokken 15:20:56 CEST besøkte jeg https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=9MUmkNCGn0u9ObfU0PtGdF04iw4Oq7JMpMS_uZLW8khUMU9HQkdUV1Q3S0RVUUk3T1NGUDhaMVlJVS4u og bestilte hengerfeste. (Adressen videresender nå til en innloggingsside.) Jeg har tilfeldigvis nettleserlogg fra dette besøket, så jeg har det eksakte tidspunktet.

Etter å ha sendt inn skjemaet dukker det ikke opp noe i Tesla-kontoen om hengerfeste for bestillingen. Jeg ringer Tesla salg og lurer på om dette har blitt registrert. (Jeg har tre utgående anrop til 21 06 19 29 i telefonloggen min fra 13. mai.) De svarer muntlig noe i retning av at det ikke vil stå i Tesla-kontoen siden vi bestilte så tidlig, men de bekreftet at bestillingen med hengerfestet lå inne.

3. juni 2019

Vi sender inn identisk forespørsel om innbyttetilbud som for to uker siden, for å se hva som ville skje. Får tilbud på 276.200 kroner. Konkluderer med at innbytte hos Tesla føles omtrent like seriøst og vilkårlig som en bruktbilselger i et Donaldblad og legger ut bilen på finn.no i stedet.

4. juni 2019

Søker om finansiering via Teslas DNB-avtale. Oppgir to eiere. Får epost fra DNB med «Når det nærmer seg levering vil Tesla Delivery Team i Norge kontakte deg.» Tre dager etter får vi ny epost fra DNB med blant annet «Noen uker før du skal hente bilen vil du motta faktura [for egenandel] fra Tesla.»

På et eller annet tidspunkt dukker det plutselig opp en leveringsdato i slutten av uke 24 i Tesla-kontoen. Vi er tilfeldigvis bortreist den dagen, så vi ringer og får utsatt leveringsdato til påfølgende mandag, 17. juni.

Vi får aldri noen faktura fra Tesla på egenandel på lånet. Etter flere telefonsamtaler viser det seg at vi burde forstått at «Final Invoice» også er faktura for egenandel selv om det ikke er spesifisert, og at vi skal trekke fra depositumet selv fra egenandelen og betale til kontonummeret der. Vi satser på at det ble rett.

I mellomtiden handler vi forsikring, og forteller forsikringsselskapet at vi skal hente bilen mandag 17. juni. Fredag 14. juni får vi SMS fra Tesla som forteller at de ikke kan finne forsikringen. Etter flere samtaler med forsikringsselskapet (som insisterer på at den skal være registrert) og Tesla viser det seg at Tesla er unike i å kreve at forsikringen skal gjelde fra noen dager før overtagelse. Forsikringsselskapet snur seg rundt i siste liten på lørdag og får endret registreringen.

Ny SMS fra Tesla om at forsikringen var i feil navn. Vi forteller at vi skal være to eiere, og at både lånet og forsikringen står på begge. Etter litt om og men klarer de å stokke beina sine og vi får beskjed om at det endelig skal være i orden.

17. juni 2019

Vi drar for å hente ny bil. Bilen har ikke hengerfeste.

Folkene ved utlevering forteller at hengerfeste ikke kan ettermonteres, og at vi må «matches med en ny bil» og har unnskyldningen «dette vet vi ikke noe om, det er denne bilen vi har fått». De har ingenting i loggen sin om at vi har bestilt hengerfeste. De har ingen estimat om hvor lang tid det tar å få bil med hengerfeste, og ingen estimat om hvor lang tid det tar å få estimat. De lover å ringe i dag eller i morgen.

Så nå sitter vi her med innbetalt egenandel for lån, forsikring på en bil vi ikke har og har lagt ut den ene bilen vi har til salg uten å vite når vi kan levere den fra oss.

Som en bitteliten bonusbonus: Navigasjonen i TMSen vår fant ikke frem til utleveringsstedet for TM3.
#3
Sitat fra: Muffinman på fredag 29. juli 2016, klokken 10:18
Uansett, sprittusj eller en flik tape direkte på lysdioden ville nok løst ditt problem på en enklere måte.

Du skulle tro det, ja? De første lagene med teip var på selve dioden (-: (Rett nok hadde jeg bare gaffa for hånden, som ikke er voldsomt lystett.) Det er virkelig en lyssterk diode, selv om dette var om vinteren og parkeringsplassen ellers ikke er opplyst.
#4
Kirkebøboks er uslåelig. Noen burde gi mannen en pris.

Vi har 400V i huset, og betalte ca. 8000 hos et tilfeldig elektrikerfirma for å få lagt ut en kabel fra kjeller og ut til yttervegg (inkludert litt ombygging av skapet, bytte av sikringer, måler og annet tjafs), med rødt industritøpsel for 400V 16A 3-fase på husveggen på siden med parkeringsplassen. Ca. 4500 for Kirkebøboks med rødt stikk i den ene enden og Type2-plugg i den andre. Montering av Kirkebøboksen ble gjort av oss, og det tok minst femten minutter, siden vi måtte fôre ut veggen litt.

Kirkebøboksen kommer med lang og fin kabel til Type2-kontakten, som vi henger pent opp i en hageslangehenger til 60 kroner.

Dette gir 11kW lading, som er ca. 55 km/h. Vi kunne gått for 32A i stedet for å få 22kW, men da måtte vi byttet kabling fra inntaket til skapet, og det ble unødvendig dyrt. 11kW holder i massevis til hjemmelading for oss. Vi er strålende fornøyde.

Den eneste ulempen med Kirkebøboksen er at Kirkebø har spandert på seg alle LED-dioders mor som indikatorlys. Den lyste opp hele parkeringsplassen og plaget naboen(!), og det krevdes syv(!) lag med strategisk gaffa på plastdekselet for å dempe den til levelige lysstyrker.

Lagt til for å faktisk svare på alle spørsmålene til OP: Dette er på Øvre Ila (noen kaller det Byåsen!) i Trondheim, firemannsbolig i et strøk som av alle ting har TN-nett og 400V til husvegg. Elektrikerfirmaet var Vintervoll, kabler som måtte strekkes av dem var ca. tre meter totalt. De kommer på gratis befaring og gir uforpliktende pristilbud, var greie å ha med å gjøre. De sendte noen som hadde spesifikt masse erfaring med å legge opp strøm til elbillading.

For et fellesanlegg ville jeg fortsatt helt klart gått for noe med Type2, men kanskje en såkalt ladestolpe med flere uttak. Det kan jeg ikke så mye om, bortsett fra at alt virker overpriset.
#5
Model S 2013 - 2022 / Mora til Alvdal med P85
torsdag 28. juli 2016, klokken 14:00
I fall noen lurer kan jeg røpe at det går helt fint å kjøre mellom superladeren i Alvdal og superladeren i Mora med S85P (21"-dekk, tre personer og breddfull av bagasje). I horisontalplanet er det ikke så voldsomt langt, 340 km, men litt mer spennende er at det også går fint å kjøre andre veien, som er mye opp og ned: 2494 høydemeter opp og 2161 høydemeter ned i evig sikksakk.

Vi startet med nesten fulladet batteri i Mora og kom frem til Alvdal med 68 km igjen, med ca. 180 Wh/km i snitt. Kjøringen var rimelig konservativ for å bøte på lett rekkeviddeangst.

Hadde det vært vinter hadde det nok vært en svært optimistisk tur. Rett nok mener ladestasjoner.no at det finnes 22kW Type2-lader på Idrefjäll Resort, men vi fikk aldri tak i noen der for å sjekke om den er åpen på sommeren.

Turen var egentlig Oppdal til Tierp (et bittelite sted midt mellom Jävle og Uppsala). Superladere ellers virker å være mye nærmere hverandre, så jeg mistenker at akkurat dette strekket ikke er ment som turstrekk.

Er folk generelt komfortable med å planlegge 350 km (eller mer) i ett strekk i TMS?
#6
Aha, tusen takk! Dette kan forklare bremseoppførselen jeg opplevde en gang i vinter, hvor jeg like etter start syntes bremsene trengte veldig mye mer vandring for samme stoppeffekt. Etter litt kjøring forsvant problemet på egenhånd.
#7
Vår TMS kom akkurat hjem fra årlig service, og i listen over arbeid som er utført er det blant annet «Cold Weather Brake Package» installert. Vet noen hva det er?

Nå bruker vi heller sjeldent bremsene i noen særlig grad, siden det aller meste av fartsreduksjon skjer med regenererende bremsning, menmen.
#8
Vi fraktet gammel og ny vaskemaskin i forrige uke, faktisk! Gikk fint med gammel liggende på nedfelte bakseter. Den gikk _akkurat_ ikke med emballasje, den var 2cm for høy (selv liggende). Vi løste det ved å ha bakluken litt på gløtt. (-:
#9
Sitat fra: Amoss på torsdag 07. januar 2016, klokken 20:22
Men CCS går så vidt jeg har fått med meg opp til 150kW?  Og hvor høyt kan superladerteknologien gå? 180kW? 200kW?

I følge Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/SAE_J1772#Combined_Charging_System_.28CCS.29) opp til 90kW. Det er irriterende lite ambisiøst. Batteripakker kommer kun til å øke i størrelse, og folk vil alltid ønske å lade fort. (Dessuten vil det jo være mindre køproblemer jo fortere man lader.) Det er sikkert folk her som vet noe om tverrsnitt på superladerkablene, men jeg ser ikke for meg at kabler og spesielt plugg tåler så voldsomt mye mer enn 150kW på 400V DC. En ny standard bør i det aller minste tåle samme strømstyrke.

Det som er ekstra irriterende er at CCS på død og liv skal ha egen plugg. Teslas superlading viser jo at DC-lading på høy effekt og høy spenning fungerer utmerket over Type2. Det er helt utrolig at verden må gjennom et par tiår med ikke-kompatible pluggstandarder hver gang det kommer en ny teknologi.

Sitat fra: Amoss på torsdag 07. januar 2016, klokken 20:22
Hvor høyt er det hensiktsmessig å gå?

Godt spørsmål. For bilister kan det jo aldri bli raskt nok. Jeg tipper den relevante metrikken for den jevne bilist er hvor mange kilometer man kan lade i minuttet. Tesla-superlading ligger vel på fire-fem kilometer i minuttet, og det er nok et minimum for fremtiden.
#10
Sitat fra: hemi på tirsdag 12. januar 2016, klokken 15:36
Ref kontoret, kunne tenke meg lade her primært og ikke hjemme, er det mye som må til søknadsmessig for å få 400V? vi har bare 240V 1 fase i dag, og sikringen går når vi lader alle elbilene her. Om det koster noen kroner å legge inn er ikke verdens undergang.

Dersom det er 400V i inntaket til huset er det ikke noen søknad eller byråkrati for å få lagt opp 400V-stikk. Elektriker vil melde inn endringene til nettselskapet, samt bestille og installere ny måler. (Måleren tilhører nettselskapet, så den er sågar gratis.) Vi gjorde dette nylig.

Det er bare en kjapp telefon til nettselskapet for å finne ut om det er 400V i inntaket; de har oversikt. (I alle fall i teorien, dokumentasjonen på strømnettet i Norge er ikke helt 100%.)
#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøp av brukt Tesla S
lørdag 19. desember 2015, klokken 17:53
Nå har jeg aldri kjørt Tesla med autopilot, men siden vi akkurat kjøpte en P85 på bruktmarkedet kan jeg jo referere hva våre beveggrunner var.

Hovedårsaken til å skaffe elbil var at en av oss i et halvår må pendle 160 km om dagen gjennom 3000 kroner med bompenger i måneden. I praksis er det kun TMS som tillater den type kjøring, og vi har ikke noe ønske om å bruke penger på å holde oss med to biler. Vi kjører gjerne en del langturer, spesielt om sommeren.

Vi kjøpte en 2014 P85 som hadde gått 30k km til 575k kroner på bruktmarkedet. Den har alt ekstrautstyr med unntak av panoramatak (som vi ikke har behov for). Ny bil med 70kWh-batteri ville kostet ca. 100k mer selv med edruelig utstyrsvalg (men med AP), og ny P85 er 180k mer – enda verre om man topper opp med alt ekstrautstyr.

I praksis ville bil med AP bli mellom 100k og 200k dyrere, og det nekter jeg å tro er verdt det. (-: Dessuten kunne vi overta bruktbilen nesten umiddelbart, og ikke om seks måneder.

Om det stod mellom 70D med AP og P85 uten AP til omtrent samme pris ville jeg fortsatt gått for sistnevnte, spesielt om den har mer utstyr. Hifi-lydanlegg og luftfjæring _er_ fine greier.
#12
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
lørdag 19. desember 2015, klokken 17:31
Sitat fra: RaggaMan på onsdag 16. desember 2015, klokken 11:53
Takk for en fyldig beskrivelse, sparker denne videre internt for gjennomgang av våre rutiner - i tråd med vår stadig skjerpede servicemål.

Ps.Om du har mer på hjertet, er du mer enn velkommen til å bruke meg som mellomledd.
Takk for det! Dette var til og med kortversjonen; det var noen flere komplikasjoner, siden det på et punkt var mistanke om at noen av de nye delene (nye felger) skulle få åtte ukers leveringstid, samt en del frem og tilbake for å avklare om det var korrekt å fremme krav om dekning av merutgifter til drivstoff og bompenger til motpartens selskap eller Codan. (I ettertid har jurister jeg har snakket med ment at svaret antagelig er Codan.)

Codan burde bestemme seg for en policy for leiebil og dekning av merutgifter for forsikring av elbiler, og kommunisere policyen tydelig til nye og gamle kunder.

For øvrig utbetalte If penger for drivstoff og bompenger forholdsvis raskt og greit etter at kvitteringene kom på plass.
#13
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
lørdag 19. desember 2015, klokken 12:43
Sitat fra: cairnz på fredag 18. desember 2015, klokken 10:46
Hvorfor skulle Codan taksere skaden, når det er If som skal betale for å utbedre de? Må jo i så fall være If som ikke stoler på takseringen?
I følge Codan fordi Codan måtte være sikker på at If aksepterte regresskravet.
#14
Bestilling og levering / Sv: Forsikring på Tesla Model S
mandag 14. desember 2015, klokken 17:28
Sitat fra: Filip86 på mandag 03. august 2015, klokken 22:44Er det noen som har erfaring med Codan? Jeg vurderer å forsikre den nye Teslaen der, men dersom de er vrange om alt mulig rart, så er ikke akkurat 3000kr i året så mye...
Erfaringer med Codan? Jepp, dårlige:

I oktober solgte vi vår dinosaurbil og kjøpte en brukt TMS, primært fordi en av oss i et halvår må pendle 160 km dagen, gjennom omtrent 150 kroner dagen i bomstasjoner (Trondheim til Meldal).

For en måned ble bilen vår, Elmer, påkjørt av noen som valgte å ikke benytte seg av vikeplikten (og som til alt overmål kjørte leiebil fordi deres egen bil var på service etter en kollisjon...). Den andre bilen traff Elmer omtrent ved høyre forhjul, og Elmer ble skjøvet inn i midtrabatten. Den pådro seg blant annet skader på tre hjul, i fronten, frunken og litt rundtom, og var overhodet ikke kjørbar. Den andre parten påtok seg umiddelbart all skyld, og skademeldingen viser dette. Elmer ble hentet av en flatberger og fraktet til nærmeste verksted, tilfeldigvis to kilometer unna.

Dette burde jo være den enkleste sak for vårt forsikringsselskap, Codan, siden skyldforholdet er avklart og de bare kan sende regress til motpartens forsikringsselskap. Den gang ei.

For det første var telefonen stengt etter klokken 1700, så det var ikke mulig å få tak i leiebil før utpå dagen morgenen etter, som betydde å ta en halv dag fri (som ikke alltid er så lett). Vi har kasko-forsikring, så Codan ønsket kun å stille med ti dager leiebil – og kun en dinosaurbil. Vi sa at det i og for seg er greit, men at vi forventer at de også dekker merutgifter til drivstoff og bompenger. Det kom overhodet ikke på tale fra Codans side. De anbefalte at vi heller retter motkrav mot If, motpartens selskap. Totalt dreier det seg om 5500 kroner i måneden i ekstra utgifter.

Deretter ville de sende bilen til et verksted i Oslo, for det var det eneste verkstedet de visste om som kunne reparere Tesla. Men de ville ikke frakte bilen tilbake – de kunne til nød tilby å betale billigste transportmiddel for at en av oss kunne reise og hente den! Vi ringte Tesla, og Tesla kunne informere om det er verksteder i Trondheimsområdet som er autorisert – til og med det verkstedet bilen tilfeldigvis ble fraktet til etter kollisjonen! Det måtte to nye telefonsamtaler med Codan til for å sørge for at bilen kunne bli reparert der den stod.

Deretter var det telefonsamtaler med verkstedet (Toyota Hell Bil Orkanger), som var superhyggelige og hjelpsomme. De takserte skaden – men Codan stolte ikke på takseringen, og ville sende sin egen takstperson. Det kunne ta fire-fem dager. (Husk at vi fortsatt er på de ti dagene leiebil Codan dekker...) Heldigvis mente verkstedet det var komplett unødvendig, så de bestilte de nødvendige delene umiddelbart likevel. Jeg forsøkte å fortelle Codan at det er noe galt med insentivordningene når det er begrenset antall dager med leiebil og forsikringsselskapet selv utsetter reparasjonen...

Disse delene var det ventetid på, vesentlig mer enn ti dager. Codan mente vi måtte rette krav til If for å få forlenget leiebil. Som sagt, så gjort – men If nektet i utgangspunktet å løfte en finger. Det løsnet litt da vi sendte dokumentasjon om at bil er påkrevet i embeds medfør, men vi venter fortsatt spent på resultatet.

Totalt stod Elmer på verksted i fire uker, samt en halv dag hos Teslas servicesenter for etterfylling av AC-gass, «lufting av batteri» (?) og setebeltesjekk. Vi har hatt minst 15 telefonsamtaler med Codan, og et lite knippe med If samt noe epostutveksling.

Dersom Codan er så vanskelige å ha med å gjøre i det enkleste mulige tilfellet av skade på kjøretøy tør jeg ikke tenke på hvordan de oppfører seg dersom det er involverte situasjoner. Vi bytter.
#15
SitatRegner med du mener nærlys og ikke DRL når du skriver "kjørelys"?
Jeg mener nærlys, ikke DLR, ja. (DLR er en variant av «nærlys med redusert spenning» i regelverket, om folk lurer.) Bilen står alltid i auto lysinnstillinger (uten tåkelys), så jeg regner egentlig bare med at den gjør Rett Ting: DLR når det er lyst, og ordinære nærlys når det er mørkt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA