Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - stefse

Sider: [1] 2 3 ... 92
1
Mye bra i ideologien til Vesel her, men å si at luftkvaliteten er "fikset" i Oslo og andre byer er jeg sterkt uenig i.

Lokale utslipp er nettopp det som bidrar mest til plager og utgifter på kort til mellomlang sikt, og naturligvis i mye større grad enn CO2.
Det er diesel, piggdekk og vedfyring som er verstingene. De som benytter dette bør betale mye mer etter min mening.
Det rammer på ingen måte fattige å velge miljøvennlig bil med piggfrie dekk, eller kutte ut surbrenning av ved som forøvrig er betraktelig dyrere enn varmepumpestrøm i innkjøp til oppvarming.

2
Det spørs om det blir regjeringsskifte i 2021 med dieselpartiet SP, og AP som skal ta de "rike".
Da vil vi se en Danmarkifisering av elbilpolitikken med ditto resultat.

Det er helt greit å "ta de rike", men man må ikke ta dem på ting som går ut over for eksempel målet om å erstatte fossilbiler med elbiler.
Hovedproblemet er at man blander sosial utjevningspolitikk med miljøpolitikk.
I Norge har vi allerede et forholdsvis gjennomarbeidet system for å "ta de rike" og det er skattesystemet. Hvis det er mål om at "de rike" skal betale mer skatt fordi de kjøper mer kostbare biler, så gjør det på skatteseddelen, ikke på bilvalget.

3
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
« på: I dag kl. 11:40 »
Fikk dette i natt, og merket umiddelbar forskjell da bilen ikke begynte å trille når jeg tok den ut av P. Bilen reagerer også kjappere når jeg setter på P, ser ut som den ikke venter på at brekket skal tre inn, men umiddelbart stanser bilen med elektromotorene, før bremsene har gått i fult ingrep.
Ser ut som kurante funksjoner. 5% mer effekt. hehe, fine skryteargument :D

4
Det spørs om det blir regjeringsskifte i 2021 med dieselpartiet SP, og AP som skal ta de "rike".
Da vil vi se en Danmarkifisering av elbilpolitikken med ditto resultat.

5
Dette forslaget høster naturlig nok stor entusiasme i sosialdemokratiske hjem.

Problemet er ikke at man skal ta de "rike" men at de "rike" mister litt av incentivet til å kjøpe utslippsfritt.
Dette er også biler som havner nedover i de sosiale klasser etterhvert, slik at enhver innkjøpt eksosbil medfører økt utslipp i løpet av sitt liv.

Hvis man samtidig med å innføre mva kan legge på et tilsvarende ekstra mva på eksosbiler, kunne dette vært spiselig for et miljøvernperspektiv. Men de har ikke tenkt så langt engang. Alt handler bare om score politiske poeng ved å ta de "rike",  hvorpå endel som har lånt over pipa for å få råd til en fornuftig bil.

6
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« på: mandag 11. november 2019, klokken 16:25 »
Savner bare en indikasjon på at dette systemet er i aksjon, ellers kan man bli lullet inn i en oppfatning av det ikke er så glatt som det egentlig er. De fleste biler har dette, og det bør være en smal sak for Tesla å legge det inn.
Jo, det blinkende ESP-ikonet kommer opp på denne bilen også når den mister grepet. Bare følg litt med på skjermen. Blinkinga går over med en gang grepet er tilbake. Man merker det uansett nokså godt når grepet glipper.
Ok, det har jeg nok ikke fått med meg. Et "plong" kunne vært greit også.

7
Model 3 / Sv: Dårlig veigrep i snø, men...
« på: mandag 11. november 2019, klokken 16:07 »
Synes bilen oppfører seg slik jeg forventer av en 4-hjulstrekker. Det er bare å peke dit en skal. Får ikke slått av stabiliseringsprogrammet, så hvordan man kan få provosert den til å snurre rundt ser jeg ikke helt for meg.

Savner bare en indikasjon på at dette systemet er i aksjon, ellers kan man bli lullet inn i en oppfatning av det ikke er så glatt som det egentlig er. De fleste biler har dette, og det bør være en smal sak for Tesla å legge det inn.

8
Model 3 / Sv: Loading error Spotify
« på: søndag 10. november 2019, klokken 10:58 »
Det har heller ikke noe med bilens nett-tilgang, eller IP adresse å gjøre. Å koble til WiFi gir ingen endret effekt på problemet.
Det blir gjerne radio ja, men har også endt opp med å streame fra mobilen. Men det er jo som en sier, heller ikke spesielt bra implementert. Andre biler har jo hatt Car play f.eks. i mange år allerede og det fungerer bra. Tesla har jo absolutt alle muligheter til å få til en kanonbra løsning på integrasjon med telefonens apper.

9
Model 3 / Sv: Loading error Spotify
« på: lørdag 09. november 2019, klokken 14:36 »
Dette "Loading error" problemet er bortimot dagligdags her, siden starten. Jeg bestilte tilogmed time for å fikse det, men da funket det bra en periode så valgte å avlyse timen.
Det er verst hvis en prøver å skifte mellom Spotify-stasjoner, da henger det seg ofte opp. Det blir nesten slik at jeg ikke tør  å røre Spotify når den først spiller,  av frykt for at det skal slutte å virke. Resett av skjermen kan hjelpe, men ikke alltid det har noe effekt heller. Har bestilt ny time for det, men jeg tror ikke det blir bra før det endres noe i SW, eller implementeres en "restart spotify" funksjon.

10
Tesla SW og AP / Sv: 2019.36
« på: mandag 04. november 2019, klokken 23:38 »
Hva med en pedal kjøring?
Fått testet det enda?
vil man med den få "seiling"?
Seiling??
Seiling vil si at bilen triller fritt uten noen form for Regenerering
https://elbilforum.no/index.php?topic=26162.0
Det var vel et spørsmål om hvorvidt det var en del av oppdateringen. Kjenner seiling fra e-Golf, men ikke noe jeg savner på Teslaen.
Det var spørsmål om hva seiling var ja. Men da er det å trille i nøytral altså.
Jo det går fint i TM3, men om det endres i 2019.36 gjenstår å se.
Det er ikke noe nøytral i TM3 såvidt jeg vet, med mindre du setter den i N med gearspaken kanskje. Savner "seilingen" også, den er det mest energieffektive man kan gjøre. Men liker at bremsepedalen er 100% mekanisk.

11
Audi e-tron / Sv: Lading av e tron
« på: mandag 04. november 2019, klokken 23:25 »
32A enfas er egentlig en uting. Ser poenget med at dette må søkes/meldes, da det i værste fall fører til at 5-7 husstander etter hverandre legger seg på samme fasen og belaster den med 200A, mens en 3.dje fase står omtrent ubenyttet.
Alt over 20A bør bruke 3fas for å potensielt unngå et vanvittig skeivtrekk i lokalnettet. En 16A 3fas lader nesten like fort som en 32A enfas. Når det først skal benyttes ladebokser og type2 er det tull å ikke bruke nettkapasiteten riktig.

12
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.4
« på: onsdag 30. oktober 2019, klokken 17:23 »
Når det er sagt så burde det ikke være noen stor sak for Tesla å implementere det heller, omtrent som at det ikke burde være noen stor sak å lage en kjørcomputer (som egentlig bare er et spørsmål om å legge inn et par verdier til på trip-displayet).

Savner et øyeblikksforbruk "wattmeter" i model 3.

13
Elbiler i media / Sv: DinSide: - Elbiler bør holde seg hjemme!
« på: mandag 28. oktober 2019, klokken 16:32 »
Han burde satt opp ladestasjon på bruket sitt, og tilbudt hurtiglading fra bergebilen sin.  :D

At bilister må planlegge turen utfra valg av transportmiddel og sørge for at energibehovet er dekket, er forsåvidt et poeng. Men å hevde at alle elbiler er uegnet på fjellet hører ikke hjemme lenger. Man kan gå tom for bensin også, hvis man ikke planlegger.

14
Lading av Tesla / Sv: TESLA Wall Connector - VEGGKONTAKT, 32 A TREFASET
« på: torsdag 24. oktober 2019, klokken 21:21 »
Etter resett av laderen (power cycle) prøvde bilen faktisk å lade på 29A en kort stund, men så stoppet hele ladingen opp, og jeg måtte deaktivere ladingen for å få den i gang igjen. Da stod den plutselig på 5A.

Neste gang er 19A begrensningen tilbake. (3Fas IT) Så det er vel 19A som fremdeles gjelder ja.

15
Tesla SW og AP / Sv: 2019.32.12.2
« på: mandag 21. oktober 2019, klokken 07:00 »
Så det er utenkelig at AP kan forbedre TACC?
Jeg er enig i at AP bruker TACC, men at den ekstra funksjonaliteten i AP pakken gjør at fantombremsingen som TACC sliter med muligens kan bli utlignet. Det kan være en av flere forklaringer på at en opplever AP som bedre enn TACC alene. For alt vi vet er det to separate TACC versjoner som er i bruk også, en for TACC alene og en i kombinasjon med AP. For læringens del. Og ulike versjoner på de ulike konfigurerte bilmodellene. Tesla prøver tross alt ut mye ulik siftware.

En annen faktor er at AP holder bilen midt i veibanen kanskje bedre enn når du styrer selv? Har merket at AP legger seg mer mot venstre enn jeg selv pleier å gjøre, og sjekker jeg i sidespeilene så ligger AP akkurat midt i banen.
Akkurat det er nok bra på motorvei, men ikke på smalere 2felts veier. Et høyre evt. venstreoffset satt av brukeren ville kunne avhjulpet det, tror jeg.

Sider: [1] 2 3 ... 92