Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - stefse

Sider: [1] 2 3 ... 98
1
Model 3 / Sv: Innkjøp av takstativ?
« på: Onsdag 26. Februar 2020, klokken 14:38 »
Har brukt momentnøkkel og fant det passende å dra til med 3-4 Nm. Det er mer enn du gjør med fingrene, men samtidig skal du ikke ta i noe særlig med umbrakonøkkelen. Jeg har skiboks på, og alt sitter som det skal.

8-9Nm tør jeg ikke, jeg kan godt tilby Tesla en momentnøkkel så de får teste dette selv. (på sin egen bil)

2
Audi e-tron / Sv: Forvarming under AC lading med lav effekt
« på: Mandag 24. Februar 2020, klokken 17:25 »
Ladet på fjellet i går, på 8A med Shucko, altså ca. 1,6 kW. Startet så forvarming manuelt fra mobilappen for å få bort et tynt lag mer rim på rutene. Det fikk fint, fikk bekreftende melding om at klimatisering var startet, men etter 22 minutter med nedtelling i appen, var det ingen synlig forskjell på bilen da jeg stakk hodet ut av døra.

Så jeg tok på skoene, og dro ladekontakten ut av bilen. Da begynte det nesten umiddelbart å skje noe på frontruta. Og ila. de 7-8 gjenstående minuttene var bilen isfri, uten at jeg gjorde noe mer.

Hvis det er som på eGolf, så har bilen bestemt at forvarming ikke skal tappe batteriet når den lader.  Hvis du lader med 8A, vil bilen kun forvarme med denne strømmen, og ikke ta fra batteriet. Du må altså ut trekke ut laderen, å starte bilen for å få den isfri.

3
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Fredag 14. Februar 2020, klokken 12:07 »
Støtter opprøret men kjenner jeg lusene på gangen rett er dette ikke noe de vil bli diktert på av egenrådige "fjellaper" fra en fjern avkrok i Europa.

Det som hadde vært kult er om staten, eller kanskje helst det skandinaviske kraftsamarbeidet, hadde gått inn og etablert ett ladesystem og en app som garanterer ren strøm til spotpris. (For tiden 12-14 øre i innkjøp) Da kunne man virkelig følt at vi kjørte rundt på det forfedrene våre bygget opp. Men hehe, det er garantert ikke akseptabelt innenfor EØS avtalen.
På en annen side, er det vel knapt noe annet land i verden som står sterkere i å ta en lead på elektrisk mobilitet og ladesystemer. Vi har sannsynligvis et av verdens beste distribusjonsnett for strøm. Det blir bakvendt at vi skal la oss diktere av land der elektrisitet nærmest er mangelvare, og produktene tilpasses rikfolk som trenger miljøalibi.

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Kan dette være bekreftelsen på at Seiling er tryggere?
« på: Torsdag 13. Februar 2020, klokken 13:48 »
Største irritasjonen med Tesla sin løsning er egentlig at regen varierer så mye etter batteriprosent og temperatur på batteripakken. Iallfall når de vingler så sykt med softwaren i tillegg. Den ene dagen kan være annerledes enn den forrige. Og kan ikke forstå at det skulle være noe problem for de å innføre samme overgangen mellom regen og brems som alle andre...
Tesla S og X kan sette gir i fri, men dette går ikkje på M3.
Høh? Er bare å holde spaken opp ett klikk i et sekund eller to, så hopper den over i N?
Nå i salttiden takker jeg Tesla for at de ikke har blandet sammen bremsene, men lar meg bremse rent mekanisk.  Alternativet måtte blitt mye mindre bremser, men når man engang har disse digre bremsene, må de brukes jevnlig hvis de skal gjøre nytten den dagen du faktisk trenger å bremse.
Det føles også trygt og greit å ha ren mekanisk kontroll med en bil som har så mye softwaretilgang på alt annet.

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Kan dette være bekreftelsen på at Seiling er tryggere?
« på: Torsdag 13. Februar 2020, klokken 10:13 »
Savner "seilemodus" i Tesla. Men samtidig er vel Tesla den produsenten som har enklest mulighet til å legge det til for alle eksisterende biler. Viktig at seilingen demagnetiserer og slår av omformeren helt. Tror eGolf har det slik.
Om det gjør selve bilen tryggere har jeg ingen formening om, men sjåfører som er opptatt av dette, kjører kanskje mer planlagt og dermed tryggere i utgangspunktet.

6
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Torsdag 13. Februar 2020, klokken 10:07 »
Mye fokus på norske forhold her. Fastned er et nederlandsk selskap som har eksistert lenge og nå også ekspanderer til Tyskland. De har til og med lading uten bruk av brikke men kun via identifikasjon i CCS protokollen. De tar €0.59 per kilowatt på dropin. Jeg antar siden de har holdt på såpass lenge at det er en pris de kan leve av. Det setter Ionity sitt griske prisnivå på €0.79 i et enda underligere lys etter min mening
Merkelig at det fremdeles finnes folk som tror at Ionity sin nye prismodell har noe som helst med inntjening eller griskhet å gjøre :)

Hmm... kan det da være for å minimere vedlikeholdsutgiftene ved å skremme folk unna?
Nei, det har ikke noe med vedlikeholdsutgifter å gjøre.

Det har alltid vært Ionitys mål å tilby et effektivt og sammenhengende nettverk for å gjøre elektrisk langdistansemobilitet i høy hastighet mulig over hele Europa. Med det nye prissystemet tilbyr vi en stabil og oversiktlig prisstruktur over hele Europa. Avhengig av behov, kan kundene fritt velge den løsningen som i hvert tilfelle passer best, sier Ionity-sjef Michael Hajesch i en kommentar.

Corporate tåkeprat. Hvor er alle løsningene kundene fritt kan velge mellom? Og hvordan henger dette sammen med «oversiktelig prisstruktur»?
Et av de eldste triksene i boka er å avlede kunden med diverse valgmuligheter man må ta stilling til. Hvilket bare fører til mer irritasjon for min del, fordi det fører til at man må bruke mer tid og krefter på å forholde seg til leverandøren og dennes kompleksitet, men også tilfører en visshet om at et slikt konsept sannsynligvis fordyrer hele verdikjeden og dermed produktet. Endel bilprodusenter(spesielt tyske) er også glade i dette konseptet, men for min del er jeg kommet over perioden der studering av brosjyrer og tilvalg tilførte meg indre glede.

7
Elbiler i media / Sv: Er det trygt å kjøpe brukt elbil?
« på: Lørdag 08. Februar 2020, klokken 21:26 »
Ser det er en her inn som har en BMW I3 fra 2014 som sluttet å varme. Trodde det var en bagatell men verkstedet sier at det koster 100'..

Ellers stusser jeg over at noen tror en Tesla M3 skal ha lang levetid - hvorfor det ??
At modellen har lang levetid i salg ja. Antar forøvrig at bilen ruster og skrotes etter omtrent like mange år som snittet av bilparken.
Model S har jo levd i 7-8 år i dagens form, riktignok har det har vært mye oppgraderinger underveis. Men 3eren ligger det an til at den får leve uten at mye deler skal endres på en stund. Det er slikt som gir volum og lave delepriser. Særegne motor eller karosserideler produsert kun til en VAG eller Fransk bil i årgangen 200X-200X, og solgt kun noen få tusen av er eksempelet på det motsatte.
BMW eksempelet er egentlig litt tilbake til det første jeg skrev, antagelig er det snakk om en bagatell, men pga mangel på kunnskap blir det snakk om å bytte dyre deler fremfor å fikse med loddebolten.

8
Elbiler i media / Sv: Er det trygt å kjøpe brukt elbil?
« på: Lørdag 08. Februar 2020, klokken 20:37 »
Ser ut som tråden har sporet litt av her. Enten tar man seg råd til en bil, eller ikke. Dyre biler koster alltid mer, også som brukt. Som oftest pga. utstyr som slutter å virke.

I den grad man skal vurdere om det er "trygt" eller ikke, må det være fordi det blir uforholdsmessig dyre reparasjoner på i utgangspunktet rimelige biler. Egentlig burde det ikke være noe grunn til det, men få, om noen verksteder, har rukket å opparbeide seg kompetanse på å fikse egentlig bagatellmessige ting i elektronikken. Ting man kunne fikset med loddebolt, eller kopi-printkort fra Kina. Man er foreløpig prisgitt forhandler, og disse har igjen dyre reservedelspriser på deler det går relativt lite av. Spesielt modeller med kort levetid og lavt "opplag" internasjonalt sett, kan oppleve dette.
Så ja, det er helt klart en risiko for at slike feil kan ramme en tilfeldig leaf eller eGolf eier, med skroting til delebil som eneste farbare vei. Siden Norge er i særstilling på omfanget av elbiler, er det heller ikke vits å dra til Polen eller noe sånt for å prøve å få en billig fiks, siden de nesten ikke har slike biler - enda.

Biler med stort volum og lang levetid vil imidlertid kunne få gunstige priser på reservedeler. TM3 ser jeg for meg kan bli en slik bil etterhvert, da det allerede gjøres en god del customisering og etterarbeid på disse.

9
e-Golf er kanskje ikke det beste eksempelet, når VW har dumpa prisene gang på gang de siste årene.
Still en Model S eier fra 2013 det samme spørsmålet om verdifall  :P

10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Onsdag 05. Februar 2020, klokken 16:52 »
Noen som har regnet på hvor mye tapet til Sissener er redusert idag?
Blir ikke nyheter av slikt. Med mindre han økte shortposisjonen sin i går. Hvis han er så sikker i sin sak, er det vel nettopp det han burde gjøre. Jeg blir iallfall sittende på sidelinjen foreløpig.

11
Tesla / Sv: Tesla aksjer
« på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 14:17 »
kursen er $890 i pre-trade. Takker høyere makter for at jeg kom meg ut av shorten rundt 500 med mikrogevinst. Dette blir tidenes shortskvis. Kursen kan lett doble seg en gang til. Men å kjøpe den nå krever at man er lett på foten...

12
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Tirsdag 04. Februar 2020, klokken 08:06 »
Kanskje må ladeleverandørene akseptere at det er en periode nå hvor det er stoppen (mat, underholdning, what ever) de skal tjene penger på, ikke ladingen.

Det er dette som jeg stusser litt på også. Hvor er varehusene og fastfoodtilbyderne etc? En familie på 3-5 i elbil som stopper for å lade 20-60 minutter må jo være svært attraktivt. Hadde jeg drevet et kompleks langs E6/E18 med butikker og matsteder ville jeg antakelig subsidiert ladetilbydere til å sette opp hurtig/lynladere på min tomt bare for å "fange" disse potesielle kundene.
Det kommer, vær trygg. Konseptet er som å plukke penger på gata, men det må times riktig.

13
Hadde ikke vært problem hvis de bare kunne ilegge samme avgiftsøkning på utslippsbiler.
Når dette blir en realitet blir i praksis en fossil bil i samme kategori mer attraktiv. F.eks en av disse parkettsuv- hybridene som bruker 1,2liter mila.

14
ChaDeMo/Combo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
« på: Lørdag 01. Februar 2020, klokken 11:51 »
9.24 pr kWh med Plugsurfing... Blir neppe problemer med ladekø hos Ionity i fremtiden.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk
Siden elbiler er såpass dyrt ellers i Europa, har jeg en mistanke om at strategien foreløpig, er at elbil skal være et statussymbol og miljøalibi for folk som allerede forbruker nok av klodens resurser. Da har du selvsagt også råd til lading...
Har også en mistanke om at norske hensyn neppe blir hovedprioritet hos Ionity.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Nye priser hurtiglading
« på: Torsdag 30. Januar 2020, klokken 21:35 »
Flere ladeoperatører som har kjøpt Tesla-aksjer?

Sider: [1] 2 3 ... 98