Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - hELgenen

#1
Sitat fra: automat på I går kl. 15:19
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 14:18Du leste ikke alle lenkene ser jeg :

"The German government announced on Tuesday that it would support the country's ailing automotive industry with an additional of €3 billion ($3.56 billion) — bringing Berlin's total financial support for the industry to €5 billion."

Uansett hvordan man vrir og vender på det er en euro støtte,uansett begrunnelse,subsidier.  Og EU har massivt av dem. Min påstand er at EU leter etter måter å beskytte egen industri og alt hva de sier mhp å "lovlig" bygge tollmurer må sees i lys av det.

Jeg har ikke benektet europeiske subsidier. Teksten du viser til er eksempel på en slik subsidie, og så er du i din fulle rett til å mislike innretningen på den. Men jeg kan ikke se det fremkommer noe som tilbakeviser artikkelen i elbil24. Der kjernen er at den kinesiske stat subsidierer BYD direkte med 3,4 milliarder euro, og at det kan bryte med internasjonale handelsregler. Og så må du gjerne beskylde EU for å drive med lovlig "juks", men det er fortsatt lovlig. I motsetning til det Kina ser ut til å drive med.

SitatTaiwain konflikten er så langt en passiv konflikt,ingen krig er startet. Jeg synes ikke Kina er en agressor noe mer enn f.eks USA er på verdensscenen. De rasler med sablene begge sider. Norge har en åpen økonomi og vil ikke være tjent med ulike handelshindringer eller boikott mot Kina eller USA. USA har f.eks med sine subsidie pakker stoppet batterifabrikker i Norge. Tror det finnes mange sider av en sak og jeg synes man ikke skal sluke alle argumenter som kommer fra EU. Min erfaring er at EU jobber for EU,ikke Norge selv om vi er med i EØS. Dessuten trenger verden en klima omstilling og Kina er svært viktig for verden i så måte. En handelskrig eller ulike boikotter,tollmurer vil ikke bidra positivt i så måte.
At man har andre politiske ståsted,kulturforskjeller og ikke demokratisk styresett i Kina bør ikke hindre samtaler,dialog og handel med Kina. Sikkerhetsmessig må vi selvfølgelig ta grep for egen del som kan gi føringer på hva vi kan/bør og ikke kan/bør gjøre og handle,men en boikott av forbrukervarer som f.eks elbiler mener jeg Norge ikke er tjent med.
Kina ser selvfølgelig verden utfra sitt syn. Det betyr ikke at vi skal akseptere alt de gjør eller innrette oss. Det kan det hende vi må hvis Kina blir for mektige. Og hvis jeg må leve under et annet styresett så vil jeg hundre ganger heller leve under EU sitt, med alle dets feil og mangler, enn Kina sitt. Og at USA og vesten har gjort dumme ting opp gjennom historien er ingen unnskyldning for at Kina skal kunne gjøre det samme. Vi har forøvrig sett en endring og større tilbakeholdenhet mht til vestlig bruk av millitærmakt de senere årene.

Dette med hvordan subsidier gis er jo i praksis en papirlek - dvs. om pengene kommer den ene eller andre veien bare de kommer som tilskudd betyr egentlig ikke så mye i praksis. Jeg vet mange henger seg opp i dette - men realiteten er som den er uansett.

Ellers er det et godt poeng et Kina ser verden fra sitt ståsted - og slik er det vel med oss alle sammen - vi er ulike og ser verden med ulikt blikk - og så lenge vi ikke vil hverandre noe ondt, eller gjør hverandre noe ondt, så synes jeg personlig det er helt ok og noe vi bare må akseptere.
Mange mennesker i verden VIL faktisk bo i et diktatur - jeg har lest intervju med mennesker i diktaturer som mener det vil bli kaos i landet om man innførte demokrati - og kaos var da verre enn diktatur. Helt uforståelig for oss i vesten. Men det er mye som er uforståelig for oss i vesten når vi møter andre kulturer. Ja selv i vesten er det jo mange som ikke forstår at folk stemmer på f.eks Donald Trump i USA - men folk gjør det og noen har nesten et religiøst forhold til mannen også......Og noen født og oppvokst i Norge,oppdratt etter beste kristne tro kan fort kaste alt på havet og bli mannen til en Sjaman som selger juggel og overtro...Ja - det ER mye rart der ute i verden det er helt sikkert......

Men for å gjøre det kort : Jeg tror ikke det er smart for Norge å være med på en handelsboikott eller straffetoll regime mot Kina. Jeg er faktisk MER skeptisk til denne handelsavtalen Norge har gjort med India - fordi India i praksis kan vise seg å være Russlands lokale postkontor i tiden fremover....Og da snakker vi om reelle sikkerhetspolitiske utfordringer mot et land som faktisk har vist at de har onde hensikter.
#2
Sitat fra: automat på I går kl. 13:37@hELgenen, du dokumenterer at EU og Tyskland subsidierer det grønne skiftet. Det er allmenn kjent, og var ikke spørsmålet. Du hevdet at konklusjonene som omtales i artikkelen er kjøpt og betalt. Og at sannheten holdes skjult. Det er alvorlige påstander som bør kunne dokumenteres. Jeg klarte ikke å finne dette i artiklene du linket til.

Kina kommer stadig med bastante påstander om at Taiwan tilhører Kina, og de har holdt svært aggressive militærøvelser tett innpå Taiwan. Kinesisk kystvakt har også konfrontert andre staters båter i internasjonalt farvann i Sør-Kinahavet. Om ikke dette er militært aggressivt, og grunn til å skape frykt, så vet ikke jeg. Ønsker man at land som oppfører seg slik skal få en stadig mer dominerende posisjon i verdensordenen?

Kinas kraftigste virkemiddel for oppnå makt er gjennom å styrke sine handelsposisjoner. Om det skjer på en rettferdig måte eller ikke bryr de seg ikke om, så lenge det tjener Kinas egne interesser. I det bildet er det kanskje lurt av EU og USA å beskytte sin egen industri?

Du leste ikke alle lenkene ser jeg :

"The German government announced on Tuesday that it would support the country's ailing automotive industry with an additional of €3 billion ($3.56 billion) — bringing Berlin's total financial support for the industry to €5 billion."

Uansett hvordan man vrir og vender på det er en euro støtte,uansett begrunnelse,subsidier.  Og EU har massivt av dem. Min påstand er at EU leter etter måter å beskytte egen industri og alt hva de sier mhp å "lovlig" bygge tollmurer må sees i lys av det.

Taiwain konflikten er så langt en passiv konflikt,ingen krig er startet. Jeg synes ikke Kina er en agressor noe mer enn f.eks USA er på verdensscenen. De rasler med sablene begge sider. Norge har en åpen økonomi og vil ikke være tjent med ulike handelshindringer eller boikott mot Kina eller USA. USA har f.eks med sine subsidie pakker stoppet batterifabrikker i Norge. Tror det finnes mange sider av en sak og jeg synes man ikke skal sluke alle argumenter som kommer fra EU. Min erfaring er at EU jobber for EU,ikke Norge selv om vi er med i EØS. Dessuten trenger verden en klima omstilling og Kina er svært viktig for verden i så måte. En handelskrig eller ulike boikotter,tollmurer vil ikke bidra positivt i så måte.
At man har andre politiske ståsted,kulturforskjeller og ikke demokratisk styresett i Kina bør ikke hindre samtaler,dialog og handel med Kina. Sikkerhetsmessig må vi selvfølgelig ta grep for egen del som kan gi føringer på hva vi kan/bør og ikke kan/bør gjøre og handle,men en boikott av forbrukervarer som f.eks elbiler mener jeg Norge ikke er tjent med.
#3
Sitat fra: automat på I går kl. 11:39
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 09:16
Sitat fra: Electric cars in Norway på I går kl. 08:30Ha ha nok en god grunn til å boikotte Kina biler som styres av Xi som er Putins venn i krigen mot Ukraina.

https://www.elbil24.no/nyheter/rapport-byd-far-enorm-pengestotte-i-kina/81270214

EU med Tyskland i spissen har gitt masse i subsidier til egen industri. Om Kina gir det kan tenkes,men slik saken fremstår så høres dette ut som en kjøpt og betalt konklusjon betalt av Tysk bil industri. I slike saker er sannheten det første som forsvinner dessverre.

Siden du trekker i tvil sannhetsgehalten i artikkelen. Opplys oss gjerne om sannheten. Helst med referanser.

https://www.cleanenergywire.org/news/germany-has-subsidised-total-two-million-electric-cars

https://www.dw.com/en/germany-to-pump-additional-3billion-in-ailing-automotive-industry/a-55641102

https://www.reuters.com/sustainability/germany-launches-programme-help-industry-pay-carbon-free-production-2023-06-05/

https://www.cleanenergywire.org/news/eu-approves-german-subsidy-scheme-slashing-industry-emissions

https://www.ft.com/content/5471a272-11d9-4907-8319-2e191eca7b4c

https://www.cleanenergywire.org/news/govt-announces-tax-credits-and-support-worth-eu7-bln-annually-strengthen-economy-transition

https://www.cleanenergywire.org/news/german-automakers-benefit-company-car-tax-breaks-third-domestic-sales
Osv osv..

Mange av disse pakkene er initert for å redusere energikostnader som følge av Tysklands famøse affære med Putin mhp gass. Noen er initert som en del av det grønne skiftet. Og noen er rett og slett spesifikt rettet mot bil industrien. Men alt er subsidier.

Husk at Tyskland sin økonomi er avhengig av bil industrien.

Når EU med Tyskland i spissen går etter Kina sin bilindustri er det først og fremst for å beskytte egen industri. Samme skjer jo i USA - så det er ikke noe nytt under solen dette.

Kina sitt styresett hates av vesten - men Kina har enn så lenge ikke gått aktivt til krig mot noen - det er mer frykten for at de skal gjøre det før eller siden som driver den politiske motviljen. Videre er Kina en passiv støttespiller til Russland - hvilket forståelig nok skaper harme i politiske kretser. Måten Kina vokser på og måten Kina ledes på skremmer vesten - og for alt jeg vet kan det være en velbegrunnet frykt. Men det vi ser mhp bilindustrien er at Kina går inn i samarbeid med vestlige selskaper. De bygger fabrikker i vesten og på alle måter manøvrerer seg rundt regel/skatte endringer. Jeg tror det beste forsvaret EU kan gjøre er å lage bedre og billigere biler selv.
#4
Sitat fra: Electric cars in Norway på I går kl. 08:30Ha ha nok en god grunn til å boikotte Kina biler som styres av Xi som er Putins venn i krigen mot Ukraina.

https://www.elbil24.no/nyheter/rapport-byd-far-enorm-pengestotte-i-kina/81270214

EU med Tyskland i spissen har gitt masse i subsidier til egen industri. Om Kina gir det kan tenkes,men slik saken fremstår så høres dette ut som en kjøpt og betalt konklusjon betalt av Tysk bil industri. I slike saker er sannheten det første som forsvinner dessverre.
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
torsdag 18. april 2024, klokken 14:50
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 18. april 2024, klokken 13:50
SitatDet kan faktisk være du har et poeng. Leste et sted at Tesla hadde bedt ledere navngi "viktige nøkkelpersoner" som lederne da ville beholde. Det høres så amerikansk ut som det kan få blitt. Litt usikker på hvordan det eventuelt vil funke i Norge, hvor du må sette opp kriterier for nedskjæringer, og følge det slavisk, så det ikke er like lett å beholde han som begynte for 5 måneder siden, med litt dårlig kompetanse, som sjefen liker særlig godt.
Ikke rart at Tesla ikke forstår "bæret" av hva som foregår i Sverige.

I motsetning til Kinesere som faktisk lytter til forhandlere og brukere så kjører Tesla sitt eget USA løp i hele verdeb. Veldig snodig dette. Mye er snudd på hodet på flere områder...
#6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Prisutvikling på elbiler fremover
torsdag 18. april 2024, klokken 13:41
Sitat fra: IK på torsdag 18. april 2024, klokken 11:40
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 16. april 2024, klokken 21:00I Tyskland finnes det ingen som helt grunn til å kjøpe elbil. Bilene er dyrere i innkjøp. Ladepriser begynner å bli hinsides. Når kostnaden på langtur blir 18 - 19 kr pr mil (og tildels betydelig høyere) så frister det selvsagt ikke. I tillegg krangle med lading og ladere som ikke virker.
Har bileier solpaneler og hjemmelading og kjører bare "rundt huset" så er det adskillig bedre. Unten solpaneler på taket, så ligger en i beste fall på rundt 3.75 kr kilowatten.
Forutsetter det slik så dør elbilene ut i Europa, før det er kommet riktig i gang.

Den som lever får se👋



Ikke glem at brukte elbilbiler har voldsom verditap nede i europa.





En kan jo undres på hvorfor? Det er jo svært mye bil for pengene i en elbil så fremt man kan lade hjemme skulle en vel tro?

Videre viser jo alle studier at batteriene faktisk holder seg svært bra.
Billig vedlikehold er det også.

Men så er det jo en teknologisk utvikling der rekkevidden økes litt fra år til år...mulig dette har en eim av mobilpsyken også - der folk bare skal ha nytt fordi det er nytt, mens forskjellen fra nytt til gammelt egentlig ikke er så enormt... En Audi Q6 splitter ny må du jo nå ofte betale mer for enn en Q8. Forstår det egentlig ikke, men sånn er det blitt
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
torsdag 18. april 2024, klokken 09:34
Netteleien kommer til å fortsette å stige. Det er ekstremt dyrt å drifte et nett med stadig mer uregulerbar produksjon. Flere utenlandsforbindelser som knyttet oss til mer uregulerbar produksjon har medført enorme volatile priser. Volatilitet koster. Har akkurat diskutert dette med en tysk kollega som sier Tyskland ikke selv ønsker å investere i mer regulerbar produksjon, men vil arbeide for at dette for Tyskland sin del skal håndteres gjennom gode utenlandsforbindelser til land med regulerbar produksjon. Tyskland ligger jo svært sentralt i Europa og de sliter med en sterk miljøbevegelse som ikke vil bygge hverken det ene eller andre. Så Tyskland sin strategi er å åpne opp for mer handel over grensene. Strategien vil fortsette å gi bidrag til mye volatilitet i kraftmarkedet fremover. I Norge satser man også på mer effekt for å kunne bidra til stabilitet i kraftnettet på sikt. Alt dette koster dessverre mye - og kostnaden vil dyttes over på forbrukerene - spesielt nettleien kan få et oppsving i årene som kommer. Den beste strategien for vanlige kunder er å satse på batterier. Man kan også selge systemtjenester tilbake til nettet ved batterier - så her kan man både få barbert bort høye pristopper, samt lagret inn til rimelige priser og så ta en liten gevinst på systemtjenester selv. Dette er helt vanlig i f.eks Sverige allerede. Noen store penger for sluttkundene er det ikke snakk om - men det kan fort bidra til å holde eller redusere kostnaden for sluttbruker. Snittprisen på kraftmarkedet, gitt massivt med investering i vindkraft, kan gå ned, men den volumvektede prisen - altså den reelle prisen hver og en betaler - kan gå opp. For å barbere bort dette er batterier for sluttkunder en god strategi. Flere elbiler i egen bilpark med VHL teknologi og styring av dette kan også bidra. Men det koster å investere i slike løsninger med batterier også. EU vil jo også dytte på oss nye kostnader i form av nye bygningsforskrifter. Hva som lønner seg mest - investere i masse batterier eller ta en total renovering av bolig med tanke på energiøkonomisering skal være usagt - men noen gevinst strategi kan jeg ikke se -men kanskje en "unngå så mye kostnader som mulig" stratgi kan kanskje finnes. Som nevnt tidligere - EU vil oss ikke noe godt - og det de gjør er i bunn og grunn styrt av sentral europeisk tankesett av hva man ønsker å gjøre der. Det passer egentlig ikke så godt i Norge fordi vi har et helt annet utgangspunkt. Norges politikere må snarest mulig begynne å tenke hva som Norge er tjent med å implementere. Dessverre har man i alt for mange år opptrått som servile tjenerere for EU ettersom det dessverre også tjener makt og inflytelse for norske politikere. Nei - en får bare håpe på et mirakel slik at vi kan få på plass politikere som vil det beste for landets innbyggere og ikke er så opptatt av seg selv.
#8
Sitat fra: Merce på torsdag 18. april 2024, klokken 08:16
Sitat fra: Rollep på mandag 15. april 2024, klokken 18:18Kinas støtte til Putin gjør at de er allerede vår fiende.


Men myndighetene våre tør ikke si det da de er altfor glade i kortsiktige inntekter..

Det er mye rett i dette - våre myndigheter elsker penger.....Hvor de kommer fra er ikke så nøye bare de
får inn masse penger som de kan bruke på å dele ut i små porsjoner tilbake for å beholde makten.
Ikke det at jeg står inne for en aksjon mot å kjøpe kinesiske varer, men jeg er fly forbannet over måten f.eks regjeringen driver økonomisk politikk på om dagen. De er gribber av en annen verden kun opptatt av å karre til seg mest mulig samt beholde egne posisjoner og makt.


#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 17. april 2024, klokken 21:04
Men Tesla kutter 10% av ansatte. Vil dette gå ut over service sentere, f.eks lengre kø på verksted? Lurer på hvem som må gå og hvor det vil merkes? Dersom potensielle kjøpere hører at slankingen kan gå ut over kundeservice/verksted så kan jo det virke som en katalysator for færre nye kunder?
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 17. april 2024, klokken 15:58
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 17. april 2024, klokken 12:30"The overwhelming focus is on solving full self-driving...it's really the difference between Tesla being worth a lot of money or worth basically zero".

- @elonmusk, 2022


Fatter ikke at selvkjøring er så forbasket viktig...er det verdt så mye? Vil selv aldri ha det og det må bli lovpålagt før jeg setter meg inn i et slikt kjøretøy..Tror det hele er blåst helt ut av proposjoner
#11
ID.4 / Sv: ID 4 Facelift 2024
tirsdag 16. april 2024, klokken 16:42
Har kikket litt rundt og slik jeg vurderer det er ID.4 Pro 4M highline et godt kjøp om dagen. Andre muligheter er å vente på Xpeng G6 som kommer rett rundt hjørnet.
#12
ID.4 / Sv: Kjøpe ID.4 med høy kilometerstand?
søndag 14. april 2024, klokken 07:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 14. april 2024, klokken 06:48
SitatJeg tror óg at dagens VW ID.4 kan bli billigere å reparere utenom garantitiden når batterikassen kan åpnes og man kan bytte dårlige moduler med gode og brukte moduler.
vinter... :+1: tror du har helt rett

Og andre komponenter / forhold som feks DU issues vil være lettere å håndtere pga høyt salgsvolum og høggere vil ha brukte DU osv liggende

Dette er en av flere forskjeller mellom Tesla og VW mhp å bygge elbiler. Tesla sin metode er å forenkle og effektivisere produksjonen,da gjerne på bekostning av mulig reparasjon. Tesla bruker f.eks også mye hardplast og klikkfester istedenfor skruer/muttere . Det er billigere og gjør bilene lettere,men også vanskeligere å reparere. Se f.eks denne

https://m.youtube.com/watch?feature=shared&v=oRRDEVpCHPI


#13
ID.4 / Sv: Piggdekk - ID.4
lørdag 13. april 2024, klokken 22:31
Sitat fra: E-Trond på lørdag 13. april 2024, klokken 21:50Bare vær obs på at det er 2 versjoner.
Vanlige Hakka 10 støyer endel.
Silent Drive er stillere men koster en god del mer.

Hmm..ser det er en variant som heter hakka 10 EV ja..Det er ikke de jeg har. Så det må bety at EV er disse Silent Drive. Takk for info. Var ikke klar over det. Når de spurte på Bilia og anbefalte hakka 10 sa jeg bare ok. Betalte faktisk nær 4500 pr dekk,men fikk bara Hakka 10 uten EV..Hmmm ble jeg lurt her mon tro
#14
ID.4 / Sv: Piggdekk - ID.4
lørdag 13. april 2024, klokken 20:53
Sitat fra: E-Trond på lørdag 13. april 2024, klokken 20:20Hvilke Hakka 10 har du?
Jeg har versjonen med Silent Drive og synes det er veldig lite støy fra disse på min Polestar 2
Ihvertfall etter ca 6-7 minutters oppvarming,da legger de seg på en behagelig frekvens som ikke merkes noe særlig til.

Mener det er de samme jeg har - Hakka 10 står det på dem - kjøpte den via Bilia til min Polestar 2.
Nå er de på dekkhotell så jeg får ikke sjekket nøykatig hva det står på dem. Men synes de støyer litt - var mye i starten, men som du sier - når man får kjørt dem litt så roer det seg ned
#15
ID.4 / Piggdekk - ID.4
lørdag 13. april 2024, klokken 19:15
Årets vintersesong var tøff - masse is og det gikk rundt både her og der - så neste år satser jeg på piggdekk. Så hvilke piggdekk har folk best erfaring med på ID.4? Jeg har Hakka 10 på en annen bil - byttet i vinter - bare måtte ha pigg på en av bilene for i det hele tatt for å overleve og karre meg til butikken i de verste periodene. Nå tenker jeg at jeg like gjerne kan gå for pigg på ID.4'n også.
Synes forøvrig Hakka 10 dekken støyet en del og funderer på om det er bedre alternativer der ute.......


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA