Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - mounce

#1
Sitat fra: Heimdal-eGolf på onsdag 21. desember 2016, klokken 09:40
Oppdatering fra GK vdr Vestnes:
"Grønn Kontakt Hei, Alle ladere og leskur er på plass og montert ferdig i Vestnes, men vi venter på strømmen. Vi gir beskjed så fort det er på plass"


Nå er strømmen på : )
Lad i vei!
#2
Sitat fra: wattgolf på onsdag 21. desember 2016, klokken 17:46
Samme på vinjeøra nord for Molde, langs e39. Ferdigbygget dobbellader skal åpne denne uken.

Grønn Kontakt sier på Facebooksiden sin at ladestasjonene på Vinjeøra åpnet idag.
#3
Iht mail fra kundeservice GK:
En enkelt lader på Vestnes skal være i drift før jul, dersom alt går etter planen.
#4
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Avvikling av EV Power?
mandag 11. januar 2016, klokken 19:23
Sitat fra: lxm på onsdag 06. januar 2016, klokken 21:28
Sitat fra: HoeggenEL på tirsdag 05. januar 2016, klokken 13:28
Noen som vet om hurtigladerne på Orkanger er konvertert til Fortum?

Ladet der 3. januar. Ikke konvertert ennå!


Jeg lada der 7. desember. Da betalte jeg i allefall Fortumpris på 2,50 pr min via gocharge-appen.
Det kostet vel tidligere 115,- pr lading?

Så den var i allefall delvis konvertert til Fortum allerede da.
#5
e-Golf / Sv: lade med 32A, er det mulig?
fredag 28. august 2015, klokken 23:58
Sitat fra: emil på fredag 28. august 2015, klokken 10:36


e-Golf i Norge kan enten lades på AC, da kan den avhengig av bilens innstillinger og laderegulatorens begrensninger lade mellom 6 og 16A 230V (3.6kW). I USA kan den derimot lades opp til 32A (7.2kW) på AC.



Er det noen som har sammenlignet en ombordlader fra Europa med en fra USA? Har de forskjellig partnummer, eller er man bare en softwaretweak, lasking eller annen triksing unna å kunne lade med 32A her i Europa også?
#6
Sitat fra: OlavEmil på mandag 24. august 2015, klokken 21:51
Du kan ikkje klaske dei 10 000 på bordet og få montert 32a type 2-uttak? Eg trur burettslagsleiligheiter med slike elbiluttak vil bli veldig attraktive i framtida!
Det kan jeg nok, spørsmålet er da om det kommer på toppen av de 4000,- styret skal ha i "etableringsgebyr"..? I såfall blir det jo relativt dyrt til slutt.

Det som også er litt dumt er jo det faktum at parkeringsplassen ikke hører til leiligheten, men at det er mer som et "førstemann til mølla"-system. Jeg får leie plassen så lenge jeg vil, men når jeg ikke skal ha den lenger, skal utstyret fjernes, og plassen fristilles til andre.

Jeg tror ikke de har tenkt helt igjennom hvor de vil legge seg på elbilpolitikken.. Så min leilighet vil nok ikke stige i verdi av at jeg flesker til. Borettslaget kan riktig nok bli mer attraktivt på grunn av velvillig elbilpolitikk. Dersom de finner ut hvordan de vil gjøre det da..

Mvh MM
#7
Hei!

Jeg har i lengre tid vært overinteressert i elbil. Derfor sendte jeg mail til styret i borettslaget for å finne ut hva de synes om slikt. Da fikk jeg en mail tilbake hvor de skrev at de hadde hatt elektriker på befaring, og at de kunne montere opp en type 2 kontakt godkjent for elbillading på en reservert parkeringsplass for meg. Dette skulle jeg i såfall betale 4000,- i etableringskostnader for, og 200,- pr mnd i strøm. I telefonsamtale med styreleder sa han at dette kom til å bli en 32A-kurs.  Flott, tenkte jeg, og bestilte meg en E-Golf.

Nå i ettertid fikk jeg sms hvor de skriver at de kommer til å montere en vanlig stikkontakt (schuko) i et låsbart skap. Samme pris. Skuffet som jeg var, tok jeg kontakt med styret for å finne ut hvorfor de ombestemte seg. Argumentet var da at "Da må vi jo montere en boks som koster over 10000kr! Det har ikke styret råd til å finansiere." blæh!
Etter litt diskusjon frem og tilbake, skal jeg nå i det minste få velge hvilken kontakt de skal sette opp. Det blir sannsynligvis en 20A-kurs (kanskje 32A). Jeg kan også skaffe en ladedings selv, som de kan få elektriker til å montere opp.

Underfordelingsskapet på veggen ved parkeringsplassen jeg skal få, er 230V 3-fase (IT), så det blir uansett en enfas-løsning. Jeg regner med de setter inn en ny kurs med B-vern til meg. Mitt låsbare lille skap blir ca en meter fra underfordelingsskapet. Utvendige mål blir ca 40x30x16cm, med et utfreset "spor" i "dørkarmen" hvor kabelen kan gå ut til bilen. Til den boksen de har montert opp til naboens Tesla, ser det ut som om det er hvit, litt gummiaktig kabel, ca1,5mm diameter. Muligens PFXP eller tilsvarende (3G6-kvadrat?) inn til boksen, og en blå CEE32 inni.

E-Golfen tar per dags dato bare 16A. Det billigste ladealternativet jeg har funnet er vel EVI sin type2-kladd med blå CEE 16A til 3800,-

Vil det være fornuftig av meg å få lagt opp størst mulig kurs, og sannsynligvis blå CEE 32A og evt kjøpe en annen ladedings for å være fremtidsrettet? Eller er det like greit å få satt opp en blå CEE 16A, og gå for EVI sin kladd? Det hadde kanskje vært smart å gå for en semimobil løsning, som kan tas med på tur...
Uansett hva jeg gjør, er det jo mulig å lage en adapter som gir meg en schuko til den medfølgende 10A-kladden til VW, så selv om jeg ikke kjøper ladedings nå, så får jeg ladet med originalkladden.

Hva er det smarteste jeg kan gjøre?

Mvh MM
Trondheim
#8
e-Golf / Sv: Aggregat på hytta..
tirsdag 11. august 2015, klokken 23:29
Sitat fra: spaceman på mandag 10. august 2015, klokken 22:56
Sitat fra: Ohm på mandag 10. august 2015, klokken 22:41
Går helt fint å lade med aggregater som har "ren" sinus. Jeg har testa med Honda EU20, gikk greit, men måtte sette ned ladestrømmen. Forøvrig, så er det dårlig økonomi, men greit å komme seg hjem fra hytta også da..
Ja enig i at det er dårlig økonomi, jeg brukte 6 liter bensin for å få 73 km rekkevidde. Hadde vel trengt ca 14 liter bensin for å få full tank. Dvs 210 kr for full tank hvis du regner 15kr literen. Du kan vel få "full tank" hjemme i stikkontakta for 10% av den prisen
#9
Elbiler i media / Sv: Har du råd til Tesla har du råd til strøm
tirsdag 11. august 2015, klokken 23:21
SitatJeg ser ikke logikken i at det alle som har noe dyrt har penger til overs. Det er jo stikk motsatt!
Helt enig! Dette har forundret meg i mange år..
#10
Sitat fra: Ohm på mandag 29. juni 2015, klokken 23:47
Au, beklager, vært borte. Skal sjekke diameter i morgen.
Fant du diameter?
: )
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA