Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tobel

#1
Hei,
Jeg har bestilt en Y LR med estimert levering 10. - 25. mars i Drammen og har noen spørsmål om utleveringen.

Hvilke piggfrie vinterdekk utleveres bilene med? På bestillingssiden står det Nokian R3, men jeg håper at de leverer med Nokia R5. Er det noen som har fått utlevert bil nylig som kan si hvilke dekk den ble levert med?

Er det mulig å få bilen utlevert med takstativ ferdig montert? 

#2
Kjøpe elbil? / Sv: AWD, 5-600k ? Hva burde man velge?
onsdag 06. april 2022, klokken 12:50
Hei, jeg vurderer ny bil og har lignende krav/ønsker som trådstarter. Må ikke ha bil raskt, men nogenlunde forutsigbar levering og helst før neste vinter er en pluss. I tillegg til bilene som er diskutert i tråden er også Toyota bz4X og Nissan Ariya på min vurderingsliste. Da med AWD og stort batteri, og et av de høyeste utstyrsnivåene. Begge disse skal visstnok være mulig å få levert til høsten ved bestilling nå. Jeg har ikke fått sett disse "live" men begge har vært på visningsturne hos forhandlere.

Det er en ulempe å bestille bil som ikke er tilgjengelig for prøvekjøring men velger å tro at begge disse er trygge valg. Toyota lanserer sin første elbil som kan gi litt usikkerhet, men antar at de leverer en gjennomarbeidet og testet bil. Nissan har jo lang elbil-erfaring.

Er det noen som har sett disse "live" og har noen meninger om plusser/minuser?
Både pris og spesifikasjoner er ganske like på disse, hvordan vurderer dere disse opp mot hverandre?
Tør noen gjette på hvordan annenhåndsverdien vil utvikle seg på disse modellene?
#3
solgt
#4
Hei,
Jeg selger en VW e-up!. Vi kjøpte denne ny hos Møller vest i juli 2014 og har vært eneste eiere. Den har lav km.stand og framstår som velholdt. Vi har vært veldig fornøyd med bilen, men selger den nå fordi vi har "oppgradert" til en Kia e-niro.

Den har gått 37.500 km. Alle servicer er gjort hos merkeverksted, Møller Vest. Godkjent i EU-kontroll 27/2-2018, frist for neste er 29/2-2020. Sist service var september 2018 ved 32.500 km. Bilen er NAF-testet 22/3-2019.

Se finn-annonse for mer om bilen:  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=143469080
#5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil parkering Oslo
torsdag 24. januar 2019, klokken 16:05
Her kan du lese om parkering og lading av elbil i Oslo, med lenke til kart over alle offenlige ladestasjoner:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/

Du kan parkere gratis ved Teknisk museum uten tidsbegrensning. Der er det også noen offentlige ladestolper.
#6
Lade hjemme / Sv: Elvi ladeboks
tirsdag 22. januar 2019, klokken 14:09
Hei,
Har dere fått 10% refusjon som meldingen indikerer? Hvordan gikk dere i tilfelle fram for å få refusjon?
#7
Kia Soul EV / Sv: Kia Soul EV 2020
torsdag 29. november 2018, klokken 12:01
Her er det bilder av blå bil med takrails så jeg antar at det blir tilgjengelig:
https://www.tu.no/artikler/ny-elektrisk-kia-soul-lansert/452380
#8
Kia Soul EV / Sv: Kun "lite" 39KWh batteri i Soul 2020?
torsdag 15. november 2018, klokken 10:59
Jeg har lavt nummer på eNiro og tenkte at den skulle bli neste elbil men interessen har kjølnet litt de siste ukene, først og fremt på grunn av høyere pris enn forventet. Ny Soul ser ut til å komme tidligere enn jeg først trodde og da er den også aktuell. Blir spennede å se om norsk pris på den nye Soulen også legges tilsvarende høyt som eNiro.

Er det noen som har sammenliknet bakseteplass på Soul og Niro? Og da særlig bredden?

Bakseteplass er viktig for oss med 3 barn (kun en i barnesete), og det er særlig bredden som er utfordringen. Jeg har sett på begge men ikke tatt med målebånd og sjekket grundig. Inntrykket mitt er at opplevd plass i baksetet er ganske lik, men at Niro har litt mer plass i lengden.

Mål på nye Soul er vel ikke kjent men jeg blir overrasket om den krymper ift dagens versjon.

Ønsker i utgangspunktet god rekkevidde og derfor 64KWh, men det er uansett snakk om en bil nr 2 for vår del og da vil 39KWh også være akseptabelt. 
#9
Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. september 2018, klokken 21:59
EcoLite kan kobles sammen to stk. for å dele på en kurs. I løpet av første kvartal neste år kommer det også en dobbel utgave :)

Kan du si noe mer om dobbelt Ecolite nå? Antyde noe om spesifikasjoner, pris og tid for lansering?

Jeg skal installere ladestasjon hjemme i løpet av høsten og kunne godt tenke meg en med to uttak. Synes det jeg har sett til nå er uforholdsmessig dyrt. Har kun behov for ett uttak på kort sikt men ønsker å ta høyde for at det kan bli to elbiler etter hvert.
#10
Jeg er spent på hvor mange fra interessentlisten som ender opp med å bestille og hvordan leveringstidene vil bli kommunisert fra Hyundai når de skal "konvertere" interessentlisten til en faktisk bestillings/leveringsliste. Jeg var sen med å sette med opp på interessentlisten og har kønummer på 13.000-tallet. Jeg ender nok opp med å legge inn reservasjon nå men signering av kontrakt er helt avhengig av forventet leveringstid.

Jeg har lavt reservasjonsnummer på Kia Niro (plass 2xx) så jeg antar at jeg kan få den først og ender med den. Litt romsligere baksete er et pluss for Niro for vår del.
#11
Hyundai KONA / Sv: Hvilken pris har du fått fra din forhandler?
tirsdag 05. juni 2018, klokken 10:34
Er det noen som har erfaringer, positive eller negative, med Hyundai-forhandler i Oslo-området som de har lyst til å dele?

Pris ved kjøp er selvfølgelig viktig men etter at kontrakten er signert er jo kundeoppfølging og serviceinnstilling enda viktigere.
#12
e-up! / Sv: Knirk fra takluke
tirsdag 10. november 2015, klokken 10:19
Sitat fra: kasmir på torsdag 05. november 2015, klokken 10:19
Det høres ut som jeg har en kontinuerlig vibrasjon ved kjøring + ekstra knirk når jeg kjører over ujevnheter.
Takluken er nok synderen.

Fikk innkalling fra Møller om å skifte noe i ladelokket, men de ville ikke spandere leiebil (!).
Jeg snudde på flisa og sa jeg hadde en garantisak på ovennevnte som de kunne ta samtidig. Da var lånebil greit.

En ting er at de kanskje burde ta kundeservice seriøst i disse tider. Men så lurer jeg på om de kan si at jeg ikke har en garantisak og må betale leiebil likevel ?

Jeg har en lignende lyd som også kommer fra takluken. Har brukt litt tid på å lokalisere hvor lyden kommer fra, men når jeg åpner takluken blir lyden borte. Jeg har ikke tatt kontakt med Møller om dette enda.

Er det flere som har tilsvarende lyd?

@kasmir, hva sier Møller om lyden fra taklyden? Har du fått fikset dette?

#13
e-up! / Sv: Dekk og felger e-up
torsdag 21. august 2014, klokken 23:21
Vår bil er levert med Dunlop Streetresponse 165/65 R15. Dette er vel standard sommerdekk. Vi kjøpte vinterdekk på felg fra forhandler. Vi bestilte Nokian Hakkapeliitta R2 (som kommer bra ut i NAF-test) og har fått de i dimensjon 185/55 R15.

Jeg ble litt overasket over at de leverer vinterdekk som er bredere enn sommerdekkene. De mente at dette var "standard" dimensjon på vinterdekk de brukte til up.

Er det en spesiell grunn til at de velger bredere vinterdekk? Bedre veigrep?
Er det merkbar forskjell i rullemotstand og dermed rekevidde på 185/55 R15 vs 165/65 R15?
#14
e-up! / Sv: Aksjon på e-up
tirsdag 19. august 2014, klokken 15:02
Hei,

Jeg har nå passert 750 km i vår e-up og er veldig fornøyd. Ingen problemer eller overraskelser så langt.

Bilen skal inn på verksted for følgende oppdatering (klippet fra verkstedordre):
    97AR BYTTE GODSLEDNING OG MULTISIKRING
    BYTTE UT MULTISIKRING
    OMPROGRAMMERE STYREENHETER

Dette er ikke en innkallingsoppdatering men noe de gjør når bilen uansett er inne for noe annet. Jeg skulle i utgangspunktet bare hente vinterhjul. Bilen er produsert sent på våren 2014. Jeg har ikke spurt verkstedet om hvilke feil denne oppdateringen skal forebygge...
#15
e-up! / Sv: Automatisk tenning av lys
onsdag 06. august 2014, klokken 10:20
Jeg skulle gjerne hatt en løsning på dette men er litt skeptisk til å "modde" en helt ny bil...

Jeg har spurt verkstedet hos Møller der vi kjøpte vår e-up om en løsning. De sier at det ikke er mulig å kople baklysene på sammen med LED-kjørelyset. Om de ikke vil eller faktisk ikke kan gjøre dette vet jeg ikke. Har noen av dere spurt VW-verksted om det samme og fått andre svar?

LED-baklys fra twin-up høres ut som en stilig og sannsynligvis dyr løsning. Med samme logikken for instumentlys og baklys som er på e-up i dag vil dette fortsatt gi mørkt instrumentpanel og baklys i tunnel med mindre man slår på nærlys. Da ender man vel opp med vanlig nærlys foran (og ikke LED-kjørelys) og LED-baklys?

Når bilen har LED-kjørelys er det syndat disse ikke kan brukes sammen med baklys...
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA