Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Beamer Screamer

Sider: [1] 2 3 ... 17
1
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Laddhastighet chademo.
« på: tirsdag 08. oktober 2019, klokken 00:14 »
1 kWh per min tilsvarer 60 kWh/time = ladeeffekt på 60 kW. Det er vel mer enn en standard hurtiglader leverer (max 50 kW). Jeg vet ikke hva trillingene er dimensjonert for å hurtiglade men jeg vil tippe et teoretisk maksimum på 50 kW.

Selv har jeg ligget på ca halvparten av dette de få gangene jeg har hurtigladet.

Jeg tipper det var en eller annen bug på laderen her.

2
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Dugg i i-Miev
« på: søndag 22. september 2019, klokken 23:56 »
Dugg utvendig oppstår vel bare hvis du kjører inn i en fuktig garasje eller tunnel. Bruk vindusviskerne.

Dugg på innsiden er mer vanlig. Varme og/eller AC er løsningen samt å rette luften opp på ruten naturligvis.

En litt mer langsiktig løsning for å unngå/redusere dugg er:
- Rengjør innsiden av frontruten
- Hold bilen tørr innvendig. Dvs unngå å få med vann/snø inn. Bruk gummimatte om vinteren og tøm de jevnlig.

3
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Gå for denne? Mitsubishi i Miev
« på: onsdag 18. september 2019, klokken 22:59 »
Jeg trodde egentlig at rekkevidden ikke var så mye bedre enn Trillingene på de gamle Leaf'ene. Men det finner du fort ut av ved å søke litt her inne.

Når det gjelder Trillinger så synes jeg det virker som det er prismessig et veldig lite hopp fra 2011-2012 modellene opp til 2014-2015 modeller. Det er tross alt vesentlig nyere biler det er snakk om.

4
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Serice Trilling - DYI
« på: mandag 18. mars 2019, klokken 23:24 »
Om et halvt års tid er vår iOn 5 år og utenfor garanti. Derfor tenker jeg å droppe vanlige servicer fra nå av og satse på en kombinasjon av EU kontroll og å gjøre ting selv. Tanken med denne tråden er å lage en oversikt over servicepunkter på Trilling inndelt etter hva som uansett tas på EU kontroll og hva som må gjøres selv, supplert med uoffisielle servicepunkter som ikke står i noen manualer men som eiere av disse bilene har erfart bør gjøres eller holdes øye med.

Det finnes et par tråder om temaet allerede, men tanken her er å lage en samlet oversikt over servicepunkter som kan brukes som en servicemanual. Innspill nedover i tråden føyer jeg til dette første innlegget etterhvert så er det lettere å holde samlet oversikt.

1 år / 20.000 km:
Kontroll inne i bilen (horn, belter, håndbrekk etc) - Dekkes av EU
Kontroll under bilen (bremser, styring, lekkasjer) - Dekkes av EU
Kontroll rundt bilen (dekk, lys) - Dekkes av EU
Kontroll under panser (lekkasjer, væskenivåer) - Sjekk selv
Holdbarhetsdato dekkrep. sett - Sjekk selv
Skifte kupefilter - Gjøre selv

2 år / 40.000 km:
Skifte bremsevæske - Gjøre selv
Kontroll av høyspent ledninger - Dekkes av EU
Kontroll av driftsbatteriets ladekapasitet - Gjøres selv hver gang bilen lades/kjøres
Sjekke/smøre giroverføring - Gjøre selv

Hver 100.000 km: Oljeskift reduksjonsgir - Gjøre selv
Skifte kjølevæske - intervall hvert 20 år...


I hvert fall for biler som går lite mener jeg at den årlige servicen/kontrollen fint kan dekkes gjennom EU kontrollen hvert 2. år (gitt at relevante punkter faktisk sjekkes på EU - noen som vet?). For vår del satser jeg også på å skifte bremsevæske sjeldnere enn hvert 2. år fremover.

Innspill til listen mottas med takk! Spesielt der det eventuelt er ting som sjekkes på service men som ikke tas på EU, det er greit å være obs på.

5
Dette med rustne bremserør på gammel trilling har jeg hørt om flere ganger. Tydeligvis at dette er en svakhet med disse bilene som dukker opp etterhvert. Det er utvilsomt en stor jobb dersom man må ned med batteriet for å legge rørene på den originale plasseringen, så det å bare legge nye rør langs batterikassen er jo mye enklere.

Men hvordan er det mtp EU kontroll? Er det "offisielt sett" faktisk godt nok, eller er dette bare en enkel løsning som "bakgårdsverksteder" går god for?

6
Model X / Sv: Er det virkelig så mye problemer?
« på: søndag 27. januar 2019, klokken 09:39 »
Bruker du 800k++ på en bil forventer du null feil. Kjøper du en bil til 500k++ så håper du på null feil. Det er når forventing ikke innfris folk blir misfornøyd. Tesla har flere feil på f.eks X enn alle andre modeller i samme prisleie. Klart mange har null problem,men de som har feil med sin bil føler jo de ikke har fått det de kjøpte. Og så har du service utfordinger. Det skulle bare mangle at du burde forvente bedre service på en bil til 800k++ enn en Toyota til 500k++. Og når du går runden rundt bilen så burde alt være linet opp helt perfekt på en bil til 800k++ når det er normen på en bil til 300k. Tesla har mange egenskaper du ikke finner i biler til 300k eller 500k,men noen har også egenskaper som er dårligere enn biler til 300 eller 500k. Det faller nok mange tungt for brystet å se og oppleve det.

Det er mulig du forventer det men realiteten er helt annerledes. Jo dyrere bil, jo mer feil kan du forvente. S-klassen er den Mercedesen med mest feil, for eksempel. Det er ikke så rart, da det er mye mer greier på den som kan gå galt enn på f.eks en B-klasse.

Skal man ha en feilfri bil er en av de rimeligerer Toyotaene antageligvis det sikreste kortet. Auris hybrid i basisutgave eller noe sånt.

+1 Det er lenge siden premium var synonymt med bedre kvalitet (holdbarhet). Premium i dag betyr mer, nyere og kulere teknologi. Skal du ha noe holdbart må du kjøpe en basic bil.

7
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: 2019 iMiev
« på: onsdag 28. november 2018, klokken 22:41 »
Tusen takk for alle svar! Min er hvit. Billigst og raskest levering med hvit farge. Men dere, hva menes med seiling?

Seiling = trille i fri uten regenerering. Veldig rart ord!

Jeg tro det kommer fra tysk; "segeln" men ordet er akkurat like rart og forvirrende på det språket.

8
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Ladehastighet Peugeot Ion
« på: torsdag 15. november 2018, klokken 23:47 »
Jeg har pleid å få ca 20kW når jeg har hurtigladet. Da fra litt under 50% soc. Hastigheten varierer vel litt avhengig av batteritemp og kanskje hvis det er flere som lader på naboladere.

Prisen er det ingenting å si på synes jeg. Betaler gladelig litt de få gangene jeg hurtiglader. Sammenlign med bensinprisen...

9
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Nightbreaker, erfarenheter?
« på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 23:53 »
Noen som har prøvd slike LED erstatningspærer?

Det var vel noen tråder om ettermontert Xenon her for noen år siden, men LED pærene har blitt ganske bra og er vel litt enklere å montere.

Det er vel fortsatt ikke godkjent å montere annet enn halogen i denne bilen mtp EU kontroll. Men med frislippet vi nå har fått for fjernlys er det mulig det går an å ettermontere LED i alle fall for fjernlysene?

10
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Problem med bremser
« på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 23:36 »
Hører du at den surrer og går i noen sekunder etter oppstart av bilen?

Hvis ikke pumpen går kan det være noe så enkelt som en sikring.

11
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: vurderer 2011 i-miev
« på: tirsdag 09. oktober 2018, klokken 23:34 »
Jeg vil si den er verdt 50k.

Selvfølgelig kjipt å være utenfor garanti, men skal du kjøpe brukt bil med mer enn noen få måneder igjen av garantien må du jo på en 2015 modell. De ligger vel på 100k eller litt over.

Lite som går galt med Trillingene og det er flere tråder her med folk som finner relativt rimelige løsninger på det som måtte oppstå, så sånn kjemperisiko tar du uansett ikke med en Trilling!

12
Forresten; noen som vet hvorfor disse trillingene ikke bare har PTC varmeelement i steden for den småkompliserte løsningen med å varme opp vann som så skal sirkulere og avgi varme til varmeapparatet? En levning fra denne bilens fossile opphav?

PTC må jo være mye enklere, billigere, mer driftsikkert og enklere å reparere om det skulle skje noe.

13
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Sv: Defekt girkasse/drivverk?
« på: søndag 16. september 2018, klokken 10:24 »
Interessant! Det der har jeg ikke tenkt på som en problemstilling.

Skal spørre verkstedet om det hvis/når min kasse ryker - tipper de blir litt flakkende i blikket da.

14
BOS = 6400kr for skiver og klosser inkl arbeid. Mekonomen = 4400kr for det samme. Helt grei pris det siste, tilsvarer litt over 1000kr i arbeidspenger og det betaler jeg gjerne.

15
Snart har det allerede gått 4 år og iOn'en skal straks inn til sin siste service hos BOS og samtidig EU-kontroll. Baksiden av bremseskivene er halvveis dekket av rust, og denne rusten er det ikke bare å pusse eller bremse bort (har prøvd). Derfor er jeg temmelig sikker på at bremseskivene må byttes.

Noen som vet om et verksted i Asker/Bærum/stor-Oslo som bytter skiver+klosser til en fornuftig penge?


Sider: [1] 2 3 ... 17