Sitat fra: OlaM på onsdag 27. februar 2019, klokken 23:25Nærområder kan være trygge områder innenfor et land, eller et naboland. Såpass trodde jeg var åpenbart.Sitat fra: ... på onsdag 27. februar 2019, klokken 22:51Ja, selvsagt, fordi vi ikke har råderett over landet det flyktes fra og at landet kanskje er helt uregjerlig. Det er f.eks. krig eller sultkatastrofer som følge av tørke. Det er ikke vannlekkasjer som løses ved at vi betaler for billige rørleggere.
Er du uenig i at man kan hjelpe langt flere mennesker i sine nærområder for samme sum penger? (høykostland vs lavkostland bør ringe en bjelle) Isåfall, hvorfor?
Og vi skal ikke forby fossil skipstrafikk istedenfor biltrafikk, vi skal forby den i tillegg til biltrafikk. Vi bare begynner med det enkleste først.
I Venezuela står det katastrofalt dårlig til, det tror jeg de aller fleste er klar over. Mange har flyktet over grensen til Colombia, nær 3 millioner mennesker. Blant disse er det mange som prostituerer seg for å overleve, både kvinner, barn og menn.
La oss si at 1000 millioner kroner ville hjulpet alle disse menneskene i Colombia fra sult og nød, men de samme 1000 millioner kronene kun ville hjulpet 3.000 mennesker i et høykostland som Norge. Du velger likevel å overse 2.997.000 mennesker som trenger din hjelp - fordi?
Likeså, det er langt enklere å forby skipstrafikk, effekten er langt større om vi trenger umiddelbare reduksjoner og det er det som må til redde kloden vår innen 2030. For eksempel, dersom oljetankerne ikke leverte olje fra f.eks Norge, så ville heller ikke de som er avhengige av olje fra Norge kunne kjørt noe særlig bil lenger. Men likevel lar vi den en av de mest forurensende fortsette - fordi?
Jeg finner det også lett komisk at Norge, et olje- og gassproduserende land eksporterer det meste av sin produksjon og bruker litt pengene fra salget av dette for å subsidiere elbil. Her er det bare å smile i skjegget, kjøre sin Tesla og takke ja inntil videre - avgifter på elbil kommer garantert. Det blir en "luksus"-skatt, avgift på utslipp er nok umulig å få til på elbil, men jakten på penger til statskassen er antakelig viktigere enn både klima og miljø.