Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - sinamics

#1
e-Golf / Sv: eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat
torsdag 16. februar 2023, klokken 21:37
Sitat fra: Råde på lørdag 14. januar 2023, klokken 18:00
Noen som har prøvd å skru varmen til Hi? Kobler den da ut sensorene og starter varmekolbe VP?

Etter 8 år med velfungerende bil begynner denne feilen å opptre sporadisk.

Hvis du har egolf med varmepumpe så vil det ikke fungere uansett om HV heater legger inn.
Det er ikke slik som på en gammeldags bil at vannsløyfen går inn til ett register i kupe. Med varmepumpe så reverserer man egentlig bare kjøle sløyfen slik at den genererer varme instedenfor kulde som man normalt forbinder med AC i en bil.

Hvis du har HV heater så varmer denne opp AC gassen som igjen gir varme i kupe via AC Heat Condenser.
#2
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
torsdag 16. februar 2023, klokken 21:09
Sitat fra: KVa på mandag 09. januar 2023, klokken 09:16
Takk for nyttig info. Fekk lest ut feilkoder med OBDeleven i helga.
Feil som ikkje vil gå vekk er P1C6500 A/C pressure/temperature sensor 5.
To feil registrert på dette med samme kode.
Er det den/de 5 sensorene som det er snakk om i denne tråden her?

Kan jo hende eg mangler gass også, eller skulle det gitt alarm?

Hei
Har ikke sett melding din før nå.
Jeg får ikke opp noe info på feilkode P1C6500 i mitt system "ALLDATA", men sensor nummer 5 er G829. Se vedlagt oversikt, den har plassering 17.
 [ You are not allowed to view this attachment ]  

Du kan jo se på live-data om det er noe liv i sensor 5, hvis du har den muligheten på din tester.
SitatEr det den/de 5 sensorene som det er snakk om i denne tråden her?
Korrekt, A/C pressure/temperature sensor 5 er en av de sensorene som det snakkes om i denne tråden.

SitatKan jo hende eg mangler gass også, eller skulle det gitt alarm?
Du får ingen feilkode ved lite gass.

For min del så har jeg byttet (N636 expansion valve 1, N638 expansion valve 3, N696 Refrigerant Cut-off Valve 1, N642 Refrigerant Cut-off Valve 4), og adressert dem inn igjen med diagnose testeren.
Fylte opp AC med gass, og alt virker helt fint, god varme i kupe :)

For info, denne gassen koster 5kr pr. gram, så det er viktig at dere får verkstedet til å tømme anlegget slik at man kan tilbakefylle samme gass og ikke betaler for 850g som går på systemet.

Jeg kjøpte ventilene brukt, fra en vraket egolf som kun hadde gått noen få mil, så total kostnad ble ca 8 lapper i det hele.
Det er iallefall bedre en 30k++ skulle jeg gjort det på verksted.
Jobben tok ca 3-4 timer.
#3
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
søndag 08. januar 2023, klokken 17:53
Sitat fra: KVa på onsdag 04. januar 2023, klokken 22:51
Lurer på om det er noko gale med varmepumpesystemet, f. eks kompressor. Då vil ikkje varmen frå PTC heater gå over i gassen, og kjølevann bli overoppheta i den små kretsen. Fann ein god systembeskrivelse her:

https://static.nhtsa.gov/odi/tsbs/2016/MC-10121131-9999.pdf

Jeg har en egolf fra 2017 som sluttet å gi varme i kupe for en uke siden. Leste ut feilkoder og fant disse lagret i C5 Thermal modul:


  • P1C0200      N636 expansion valve 1 for refrigerant, mechanical fault, sporadic/static

  • P1C1200      N638 expansion valve 3 for refrigerant, mechanical fault, sporadic/static

  • P1C1A00      Refrigerant Cut-off Valve 1

  • P1C3200      Refrigerant Cut-off Valve 4

  • U107600      Local Data Bus 2 / Electrical Error

  • B148421      Automatic Addressing Sub Bus 1 - Lower Limit Not Reached

  • B148521      Automatic Addressing Sub Bus 2 - Lower Limit Not Reached



Det var kun 1 feilkode som var aktiv "Local Data Bus 2 / Electrical Error", denne feilkoden referer til Lin-bus nettverket som alle ventilene er koblet til.  Jeg mistenkte da at det var en ventil som forårsaket kommunikasjons feil.

Tenkte jeg skulle se litt nærmere på dette nå i helgen og på fredag fikk jeg det lokale verkstedet til å tappe AC systemet.  Da jeg kom hjem og koblet på diagnose testeren så var lin-bus feilen vekk og alle expansion / cut-off ventiler funket ved å teste dem manuellt fra testeren.

Da jeg aktiverte varmeapperatet så opplevde jeg samme som deg at det koker i slanger på kjøle siden og temperaturen på HV-heater var 140 grader. Da systemet fikk kjølt seg ned igjen så er alle slanger på kjølesiden full a vakum ( slanger merket i gult )

   [ You are not allowed to view this attachment ]  

Jeg mistenker noe av det samme som deg, at siden jeg har tappet AC så blir ikke Kjølesløyfe kvitt varmen i varmeveksler, men virker litt merklig at ikke elektronikken stopper den før kokepunkt.

Jeg tenker jeg bestiller opp de cut-off, ekspansjons ventilene samt 5x av temp/trykk sensorene som pleier å ryke og bytter dette. Ringte Vag forhandler og spurte om pris på ekspansjons og cut-off ventiler, de skulle ha 4900.- pr.stk. !!  tror jeg bestiller fra utlandet. :)

Btw, jeg har tilgang til alt av data, tegninger, service info, så bare pm meg om du trenger noe.
#4
e-Golf / Sv: eGolfs sikre sjebne: Sensorfeil på varmeapparat
lørdag 31. desember 2022, klokken 16:13
Sitat fra: Trazor på mandag 02. mai 2022, klokken 15:15
En oppdatering herfra; bilen har vært inne til diagnose hos verksted (ikke Møller)

Konklusjonen derfra er kompressorhavari med potensiale for metallspon i AC systemet, samt feilkode på temperatursensorer. Forrige gang denne utbedringen ble priset derfra havnet det på ca 65.000kr for full flushing og bytte av alle komponenter (for å være sikker på at alt metallspon var vekke)

Så, 65.000kr i reparasjon for en bil som blir solgt for ca 100.000kr på finn.no for øyeblikket.

Hvis du skulle finne på å bytte denne selv, så kan jo kanskje disse vedleggene hjelpe deg.
#5
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
lørdag 31. desember 2022, klokken 15:40
Sitat fra: Keipea på søndag 30. oktober 2022, klokken 14:49
Ja det er vel det... Vet du hvor disse kan være plassert ?
Man kan vel klare å bytte disse selv, men man må vel bruke Ross-tech hex-v2 diagnosekabel for å aktivere de nye ventilene ?
#6
e-Golf / Sv: Nye E-golf
torsdag 05. januar 2017, klokken 08:57
Sitat fra: GeirOlav på torsdag 05. januar 2017, klokken 07:50
Sitat fra: Sinamics på torsdag 05. januar 2017, klokken 00:18
Hei
Syntes det er få som poster oppgitt pristilbud, så jeg slenger ut det jeg fikk idag.
eGolf 2017 med ORYX HVIT PERLEMUTT, standard felger og alt av ekstrautstyr utenom utvendig lyd, kom den på rett over 346 000.-

Syntes det var litt drøyt, da jeg betalte 280 000.- for 2014 eGolf ny med så å si alt av ekstra.
Er dette normal prisnivå på 2017 mod?

Fikk tilbud på 360.000 inkl alt utstyr og vinterhjul, fant ut at det ikke blir noen ny e-golf, alt for høy pris. Kommer til å tape seg 100.000 første året.

Jeg fikk 21k i avslag gjennom jobb, så total prisen var ca 367 000.-
Tror jeg heller venter til TM3 kommer for salg.
#7
e-Golf / Sv: Nye E-golf
torsdag 05. januar 2017, klokken 00:18
Hei
Syntes det er få som poster oppgitt pristilbud, så jeg slenger ut det jeg fikk idag.
eGolf 2017 med ORYX HVIT PERLEMUTT, standard felger og alt av ekstrautstyr utenom utvendig lyd, kom den på rett over 346 000.-

Syntes det var litt drøyt, da jeg betalte 280 000.- for 2014 eGolf ny med så å si alt av ekstra.
Er dette normal prisnivå på 2017 mod?

#8
e-Golf / Sv: Skrytebilder
onsdag 30. mars 2016, klokken 20:14
Sitat fra: Ourasi på onsdag 30. mars 2016, klokken 19:29
Ser du har norske Polarfelger, valgte samme selv, bare i orginaldimensjoner med orginale sommerdekk, og fikk de montert på bilen idag..

Ja stemmer det.  Syntes de felgene tar seg godt ut på golf. Meget fin bil Ourasi!. (Angrer litt på at jeg valgte hvit bil)
Jeg kjøpte 235/35 19"  ,  men det er MYE dekkstøy sammelignet med originalhjul, samt at lane-assist ikke fungerer så godt som tidligere da den sporer en del mer.  For se hvor lenge jeg holder ut.. haha
#9
e-Golf / Sv: Skrytebilder
onsdag 30. mars 2016, klokken 19:13
Da var sommerdekkene montert.   ;D ;D
God sommer folkens.
#10
e-Golf / Sv: Bytte av nøkkel batteri
torsdag 06. august 2015, klokken 11:16
#11
e-Golf / Bytte av nøkkel batteri
torsdag 06. august 2015, klokken 11:11
Hei
Fikk opp i displayet at batteriet i nøkkelen må byttes.
Kan jeg gjøre dette selv? how?

Kan ikke se denne type nøkkel på YouTube.   :o
#12
e-Golf / Sv: Oljeskift på E-golf..
fredag 27. februar 2015, klokken 21:20
Sitat fra: HelectriC på torsdag 26. februar 2015, klokken 22:24
Sitat fra: Sinamics på torsdag 26. februar 2015, klokken 09:42
Spørs om noen på software avd hos VW har glemt å hukke av for (non-Combustion Engine.)    :P :P
https://drive.google.com/open?id=0B4xm1Z4fRFuvYXFiTWtVa08ybkE&authuser=0

Har du og A-knapp som meg? Virker være noen ting som henger igjen fra fossilgolfene;-)

Hei

Nei jeg har ikke den knappen. (Heldighvis) hehe.  Ser du har fått mye pes for den.
Ringte Gumpen, og de skjønte ikke hvorfor jeg hadde fått den mld i displayet.
Fikk time førstkommende mandag, så da regner jeg med den blir pimpa med ny software... :)
#13
e-Golf / Oljeskift på E-golf..
torsdag 26. februar 2015, klokken 09:42
Spørs om noen på software avd hos VW har glemt å hukke av for (non-Combustion Engine.)    :P :P
https://drive.google.com/open?id=0B4xm1Z4fRFuvYXFiTWtVa08ybkE&authuser=0
#14
e-Golf / Sv: Hvor langt ned har dere kjørt e golf batteriet?
fredag 21. november 2014, klokken 13:05
Hei
Jeg kjørte min helt ned til 0. Jeg kunne fortsatt kjøre i (Krabbe modus).
kjørte ca 0.5km med 0km på batt kapasitet. Fikk ingen varsler.
#15
e-Golf / Sv: x km passeret uden problemer ? (x > 2000)
onsdag 20. august 2014, klokken 09:35
Passert 3100km.  Ingen problemer av betydning.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA