Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - E_S

#1
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
lørdag 24. februar 2024, klokken 11:50
Man må kjøre en prosess etter skifte av sensorer til ny type slik at styreenheten adresserer dem riktig. Husker ikke nøyaktig hva den heter i VCDS, men det er fort gjort. Om man ikke gjør det, får man feilkoder på dem.
#2
e-Golf / Bil med varmepumpe og kompressorhavari - tvinge PTC på?
lørdag 24. februar 2024, klokken 10:50
En jeg kjenner har en e-Golf med varmepumpe. Kompressorhavari i følge Møller.

Er det mulig å på en eller annen måte tvinge/trikse PTC på for å få kupévarme? Det frister lite å betale 30-35k for ny kompressor, og AC på sommeren er unødvendig uansett, men litt lunk på vinteren bør man jo ha.
#3
Dypt savnet: Muligheten til å beholde viskerne AV også når man bruker cruise eller AP. Å bruke noe av dette nå på vinteren er helt håpløst om det er annen trafikk på veien - tre små dråper med søle, så er det manisk ADHD-visking på knusktørr rute.

Ellers hadde det jo vært kjekt om matrix-lyktene kan brukes til noe annet og mer nyttig enn lysshow, da.

Avstandsberegning fremover uten sensorer og uten noe kamera annet enn i frontruten vil aldri bli bra. Ligger hindringen så lavt at det havner i blindsonen for kameraet vil det jo uansett aldri kunne varsles. Om man ikke klarer å manøvrere med sidespeil og ryggekamera bakover, bør man levere førerkortet. ;)
#4
e-Golf / Sv: Guide: bytte sensorer på varmeapparat
torsdag 14. desember 2023, klokken 22:15
Sitat fra: Henni på tirsdag 14. november 2023, klokken 19:27
Sitat fra: henrikbossart på mandag 30. oktober 2023, klokken 11:00Hei!

Først av alt, takk til TS for en helt super guide!

Jeg har også fått kald bil, og har nå skiftet sensorer slik at det er 5 stk av den nye typen. Jeg har imidlertid ikke fått til å addressere de i VCDS, og skjønner ikke helt hvorfor. Har gått inn i 05 Thermal module og kjørt "automatic addressing", og da har det stått "Running" i noen sek, før den hopper over til "Not Running", usikker på om dette er riktig oppførsel? Jeg har heller ikke fått til å fjerne feilkoder, får bare følgende melding:

SitatThe request to Clear Codes was not acknowledged by the control module.

Jeg har dessverre ikke fått tak i en HEX-v2, men har brukt en HEX+NET, som skal være nær identisk (tror jeg).


Noen som har erfart noe lignende?

Setter pris på svar! :)


Opplever akkurat det sammme. Står «Running» i noen sek, før det kommer «Not running»

Blåser bare kald luft.

Hadde vært fint å finne ut av dette :)

Leste av på bilen til en kamerat i dag også, har HEX-v2. Får lest av feilkoder helt fint, men prøvde å slette og får meldingen "The request to Clear Codes was not acknowledged by the control module.".

Noen som har funnet ut hvorfor? Kjenner til at enkelte andre styreenheter må resettes/låses opp inne i andre innstillinger før man kan slette feilkodene, men fant ikke ut om det er noe lignende her. Heller ikke mye info å finne på nett om dette..
#5
TMY Hjul, dekk og felg. / Sv: Kjøpe original Gemini-felg til Y?
fredag 15. september 2023, klokken 20:39
Det ligger jo alltid ute massevis av disse felgene på Finn, så ikke akkurat så vanskelig å få tak i til spiselig pris..
#6
Kjøpe elbil? / Sv: Hvor lenge lever en elbil?
lørdag 09. september 2023, klokken 21:15
Husk at de voldsomme prisene er prisene for bytte av batteri på merkeverksted. Om motoren konker på en 15 år gammel fossilbil er det heller ingen som setter den bilen på merkeverksted for bytte av komplett motor. Det ville kostet det samme som et nytt hovedbatteri. (for 12 år siden kostet en ny motor til en Passat diesel nesten 150k ferdig montert hos Møller!) Man kjøper en brukt del eller får den defekte man har, reparert. Det er prisen på det man må kalkulere med *kan* dukke opp på et eller annet tidspunkt, ikke prisen for en helt ny del hos merkeverksted.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilspådommer i 2023
tirsdag 05. september 2023, klokken 13:35
Sitat fra: Moas på mandag 10. juli 2023, klokken 09:20Er det mulig for bilmerker å overleve i Norge med kanskje bare 10 solgte biler i året? (Hongqi, Voyah etc.?)

Alt er mulig siden det skjuler seg svære konsern bak disse merkene, som uansett har finansielle muskler til å være tilstede selv om det per i dag ikke er lønnsomt. Der Hongqi og Voyah "sliter" er at de har store og dyre biler som i utgangspunktet tilhører et segment hvor det er lite fart om dagen med høye renter etc., og i tillegg har biler som blir truffet hardt av dagens avgiftsregime med moms over 500k og vektavgift. Med unntak av noen issues jeg er sikker på at de får løst, virker jo bilene jevnt over bra, og de er flinke på å lage premiumfølelse og presisjon.
#8
Model Y / Sv: Passende tilhenger til Model Y?
søndag 27. august 2023, klokken 16:08
Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 15:35Finnes det noen personbiler som har lov til å trekke mer enn 3500 kg da?

Eller tenker du at "ubegrenset" skulle bety at man kunne henge en jumbojet på Amaroken og trille avgårde?  ::)

Maksimal hengervekt på 50 mm kulekobling og påløpsbrems er uansett 3500 kg, så for å få høyere hengervekt må man ha en annen kobling. Dette med over 3500 kg hengervekt på B-biler (som kun går med "gammel" BE, ellers må man ha C1E) treffer i praksis bare mini-semi av type MB Sprinter/Iveco Daily med svingskive og en tralle med over 3500 kg totalvekt. Disse finnes det svært få av, og de som eksisterte før 2013 er nok enten nedregget til 3500 kg, eller bilen oppregget til C1-bil uansett nå.

Underviser selv mye i B96/BE, og kan bare anbefale å ta det. Koster ikke så veldig mye, og åpner helt nye muligheter. Med BE får man i tillegg operere med aktuell vekt, altså kan man dra f.eks. en henger med tillatt totalvekt på 3500 kg, så lenge den der og da ikke er lastet så den veier mer enn de 1600 bilen har lov å dra. Den muligheten har man ikke med B eller B96, da "veier" hengeren i regnestykket hele sin totalvekt, om den så er tom.
#9
Bestilling og levering / Sv: Prisendring farge + kampanjerente
fredag 18. august 2023, klokken 11:37
Da endret det seg av seg selv. Fikk VIN i går og oppdatert final invoice i dag. :)
#10
Bestilling og levering / Sv: Prisendring farge + kampanjerente
mandag 14. august 2023, klokken 16:24
Sitat fra: geear på mandag 14. august 2023, klokken 16:21Sånne ting pleier komme en til gode automagisk når det kommer til final invoice... jeg tror jeg hadde tatt sjansen på å vente, men kommer vel an på hvor kritisk det er.

Ikke superkritisk, og det er ikke min første Tesla, så jeg vet omtrent hvordan det pleier å funke.

Jeg går for is i magen og ser hva som skjer. :)
#11
Har bestilling fra medio juni og antatt levering månedsskiftet august/september, fikk endret til kampanjerente etter å ha ringt i dag.
#12
Bestilling og levering / Prisendring farge + kampanjerente
mandag 14. august 2023, klokken 16:16
Prisen på fargen MCR har jo gått ned 5000,- nylig fra 27k til 22k.

Har bestilling inne med gammel pris, ringte Tesla i dag og ifølge dem var det umulig å endre, da måtte jeg avbestille og bestille på nytt for å få ny pris. Det er jo forsåvidt lite jobb for å spare 6k, men er det virkelig riktig at det er så knotete, eller er det som vanlig avhengig av hvem man snakker med og treffer, slik at det er verdt å prøve igjen?

Kampanjerente var ikke noe problem å endre til, det gikk greit.
#13
Hjul, dekk og felg. / Sv: Model 3 Aero 18 på Model Y
onsdag 09. august 2023, klokken 11:20
Passer på SR og LR, ikke på Performance. Ikke rated til full akselvekt for Y, men neppe et problem i praksis.

Kan ikke bruke dekk fra Model 3, de er for små. Må ha Y-rulleomkrets.

Trenger Bluetooth-dekktrykksensorer.
#14
Model Y / Sv: Død bil etter ferien
søndag 06. august 2023, klokken 22:54
Litiumbatteriet kutter som nevnt her når spenningen går under et visst nivå, da batteriet blir ødelagt av for lav cellespenning.

Et tips: Enkelte eldgamle laptoper (blant annet IBM) bruker 16V power supply. Om man finner et sånt, tar dette tar av PC-pluggen og setter på krokodilleklemmer kan en sånn brukes til hjelpestartkablene og gir høy nok spenning til å vekke bilen.

De fleste nyere laptoper bruker 19V, det blir for mye.

Ellers finnes det universal-supply til laptoper som kan stilles inn på 15-16V, som også kan brukes til å få liv i bilen. Det trengs ikke mye strøm, bare riktig spenning så bilen kommer på og kontaktorene fra hovedbatteriet lukkes, så får den strøm derfra med mindre det også er så utladet at det har gått i "brick protection".
#15
Det virker som en eller annen side bak blir mer og mer normalen, så det er nok det gunstigste. Åndssvake plasseringer som på Taycan og e-tron hadde jeg sett helt bort fra, det blir forhåpentligvis aldri særlig utbredt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA