Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kanon

#2
BMW i3 / Sv: BMW i3 94 Ah retrofit på 60 Ah versjon
tirsdag 21. januar 2020, klokken 11:39
Det var et  offisielt "tilbud" fra BMW om å bytte batteri fra 60ah til 94ah når 94ah modellen ble lansert.
I Norge ble det aldri reklamert noe for. I Tyskland varte tilbudet 1-2 års tid og er nå avsluttet.

Priser i Tyskland på bytte av batteri:

Teilenummer     Bezeichnung           Menge       E-Preis   
82999999999     Montage                 48           9,50   456,00
82999999999     Codierung               12           9,50   114,00

Prisene er uten batteri, og uten moms.
Moms skal vi nordbagger slippe tror jeg.
#3
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:32

Som jeg har skrevet før: vår bil har variert mellom 16,4 og 20,4.
Nå for tiden leser jeg av 17,6. Min erfaring er at med mye saktelading synker verdien jevn og trutt. En langtur i varmen, med flere hurtigladinger, og avslutning med saktelading, så spretter avlest verdi opp.
Siden bilen brukes til samme kjøring, er det lett å sammenligne: etter 60000 km er rekkevidde så å si lik.
Altså avlest verdi er i min verden verdiløs...
#4
BMW i3 / Sv: Forventet batterikapasitet på en 2014 modell?
torsdag 13. juni 2019, klokken 22:34
Det er ingen som vet hva denne " hemmelige" avlesningen betyr.

Visstnok en vanskelig og omhyggelig oppgave å lese av helsestatus på batteriet.
Tar minst en dag er jeg fortalt.
Den eneste måten hvermansen kan gjøre det er å måle tilført strøm fra et helt tomt til fullt batteri.
Da må en vite ladetap i tillegg.
Til info så leser vi for tiden av 17,6 på vår 15 modell. Har tidligere lest av 20,4 etter en dag med flere hurtigladinger og utetemperatur  på rundt 30 c. Det laveste jeg har lest av er 16,4.
Det skulle bety 5 kw/t forskjell. Stemmer ikke!
Rekkevidden på vår er så a si lik uansett hva en leser av på denne hemmelige menyen.
Så etter min mening er dette sifferet uten praktisk betydning.
#5
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
tirsdag 12. mars 2019, klokken 11:07

Connected appen på vår bil har vært så som så hele tiden. Siden ca midten av februar har vi ikke lykkes med å sende en eneste kommando hverken fra IOS, Android eller fra PC.
Har mailet BMW, de laget en "ticket" på saken.
Ticket betyr antageligvis at de legger saken død, for tyst er det fra den kanten...
En annen sak er at GPS sporingen i bilen konstant kobler seg selv av, irriterende da vi bruker smartlading fra Tibber, som da ikke virker.

Noen som har  en løsning på dette ?

#6
BMW i3 / Sv: ConnectedDrive
lørdag 24. november 2018, klokken 15:23
Den siste måneden har vært den mest tragiske av alle tragiske (de)connected måneder.Helt ræ...
#8
BMW i3 / Sv: i3 120Ah er offisiell !
lørdag 29. september 2018, klokken 23:01
Mer bensin på prisbålet, samme pris på 94/120 ah versjonene i Tyskland:

https://www.auto-motor-und-sport.de/news/bmw-i3-2019/

#9
BMW i3 / Sv: Feil ved rekkeviddeindikator
mandag 16. juli 2018, klokken 16:52
Sitat fra: Burger på søndag 15. juli 2018, klokken 22:56
Kanon: Greit å informere om at det ikke har vært gjort noe med bila nettopp, vært inne på service eller om du har oppgradert navigasjon selv. Du veit nok svaret, men vi andre må gjette eller spørre :-)

Huff, når jeg ser på postcounten min så bør dette bli siste post eller ev. slette gamle innlegg :)
[/quote

Hallo!

Nei, bilen har ikke vært på service ikke har jeg tuklet med noe heller.
Ser på tysk forum at flere har samme problem der.

Men angående counten din så har jeg akkurat (igår)sett Omen 2 på nettflix......
#10
BMW i3 / Feil ved rekkeviddeindikator
søndag 15. juli 2018, klokken 19:04
I ca 3 uker har ikke rekkeviddeindikatoren/spiderkartet i navigasjonen (pro) virket, bare en rund sirkel rundt bilen. Den ellers utmerkede rekkevidde utregneren er heller ikke I form, regner ikke riktig lenger.
Er det bare bilen vår, eller hvordan er det hos dere?
#11
BMW i3 / Sv: Jeg har byttet til 94Ah batteri - erfaring
lørdag 07. juli 2018, klokken 20:51
Priser I Tyskland på bytte av batteri:

Teilenummer     Bezeichnung           Menge       E-Preis   
82999999999     Montage                 48           9,50   456,00
82999999999     Codierung               12           9,50   114,00

Prisene er uten batteri, og uten moms.
Moms skal vi nordbagger slippe tror jeg:

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Merverdiavgiftsloven--6-6---Fritak-for-leasing-av-elbiler-og-omsetning-av-elbilbatterier--Skattedirektoratets-fellesskriv-26-juni-2015/
#12
BMW i3 / Sv: Tilgjengelig batterikapasitet for 60ah.
fredag 06. juli 2018, klokken 20:37
Tror ikke det er noe og bry seg om, jeg har lest av alt mellom 17,2 til 20,4. på vår, uten at den praktiske rekkevidden har vært annerledes. Tror det er en omfattende affære på verksted og få  målt reel gjenværende kapasitet.
Man kan selvfølgeliv måle strømmen inn på batteriet fra helt tom til helt fullt, men det har mange feilkilder det og.
Tut og kjør !
#13
BMW i3 / Sv: Mest mulig effektiv lading av i3
mandag 26. februar 2018, klokken 21:04
Litt usikker på hva en leser av i servicemenyen. Har lest av helt opp til 20,4 på vår 60ah.
Siste halvåret har den ikke vært over 17.7. Nå for tiden er den på 17.2 ish.
Siden bilen brukes til samme kjøringen, helt fra den var ny i 2015, er det lett og sammenligne rekkevidden.
Den er uforandret, viss omstendigheten (fart,vær osv) er de samme.
#14
BMW i3 / Sv: Omtaler/Tester/Bilder/Video - i3
søndag 07. januar 2018, klokken 11:46
Ser bra ut for levetiden til batteriene, minst 70-80 % restkapasitet etter 15 år☺

http://www.caradvice.com.au/607027/bmw-batteries-to-have-15-year-lifecycle/
#15
BMW i3 / Sv: Lading og strømforbruk/regning
søndag 07. januar 2018, klokken 09:08

[/quote]

Ja. Jeg har testet og målt lading på Leaf og Tesla, begge de lader mest effektivt på maks. Andre har testet på Zoe og andre elbiler med samme resultat, tviler sterkt på at i3 avviker på noen som helst måte.
[/quote]

Interessant.  Kunne du utdype hvor stor forskjellen er?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA