Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Ole Petter

#1
Tesla Pickup / Sv: Elon vil ha ønsker og tips til Tesla Pick-up Truck
tirsdag 24. september 2019, klokken 09:59
Har aldri hørt om Bollinger eller sett denne løsningen. Men var noe slikt jeg tenkte, og at andre har et slikt design øker jo sjansen for at Tesla ser det.
#2
Tesla Pickup / Sv: Elon vil ha ønsker og tips til Tesla Pick-up Truck
søndag 22. september 2019, klokken 12:38
Med en slik frunk, burde det gå å legge ned seter og åpne luker så man kan frakte laaaange varer inne i bilen.
Så vil man som oftest slippe bruke henger eller takstativ.

Om ikke Tesla har annonsert dette, kan noen gjerne tipse Musk.
#3
Model 3 / Sv: Kun ett, midtmontert display
torsdag 22. juni 2017, klokken 22:07
Jeg liker det minimalistiske.

Siden bilene leser skiltene og derfor (i teorien) alltid vet fartsgrensen kan dette bli ganske bra.
Kan man justere cruise control til å følge skiltene +5/10% vil man ikke ha så stort behov for å glane på speedometeret.
#4
Model 3 / Head up display?
søndag 03. april 2016, klokken 14:04
Vet noen om Model 3 vil komme med head up display?

For meg ville dette være helt naturlig da interiøret vist i lanseringsvideoen er rent og minimalistisk. Det vises ingen instrumenter, bortsett fra at det mulig synes på skjermen i midten. Man skal ikke behøve å flytte blikket mot siden for å se speedometer?
#5
Sitat fra: emil på lørdag 12. september 2015, klokken 19:54
Sitat fra: ladov på lørdag 12. september 2015, klokken 19:20
Hvis du søker etter 'renault zoe lading' så er treff nr 2 Renaults egen skryteside.. Der finnes følgende tekst: 'I tillegg har den
nye motoren et nytt Caméléon ladesystem som gjør
at den kan lades raskere hjemme. Ladetidene** er
redusert med 20 minutter (fra 2 timer til 100 minutter)
på 11 kw og til 5 timer og 40 minutter (fra 6
timer) på 3,6 kw.'

At laderen er mer effektiv uansett ladestyrke tviler jeg ikke på når man kommer med ny lader/motor konstruksjon. Det sier ingen ting direkte om større prosentvis forbedring på 11kW enn 2.2-3.6kW, men det kan ha med at tiden helt på slutten med balansering av cellene fra 99% til 100% er blitt forbedret og kortet ned. Men dette er bare gjetting fra min side...

Fokuset når det gjelder ladetid på den nye laderen har ellers ligget på mer effektiv saktelading hjemme og ikke på semihurtig lading.

99 til 100% forsinkingen har nok med bufferstyringen på gjøre. Med min R210 har jeg ikke sett den helt store forsinkelsen fra 99 til 100 med 11 kW 400V lader hjemme.
#6
Zoe / Sv: Batteri-garanti på Zoe
lørdag 12. september 2015, klokken 16:27
Det kommer nok til å skje det ja. Nå er jo Leaf og Zoe i samme konsern uansett.

Slik jeg har skjønt har Zoe god batteribuffer og håndtering av denne, slik at batteriet sannsynligvis vil vare lenge før forringelse.

Når R240 lading/motordel er fikset og Zaptec vegglader og laveffektlader er tilgjengelig vil denne igjen være et bedre kjøp enn Leaf og konkurrentene.
#7
Zoe / Sv: Kjørefølelsen?
onsdag 29. oktober 2014, klokken 20:32
Lettkjørt og smidig.
#8
Zoe / Sv: verdifall zoe
søndag 07. september 2014, klokken 14:26
Sitat fra: TS på fredag 05. september 2014, klokken 23:13
Hyggelig lesning. Jeg hadde for mange år siden bestemt meg for å aldri kjøpe fransk eller amerikansk ..
Snart blir det begge deler i husstanden tror jeg..
Den store ulempen med Zoe, er fortsatt at den ikke er kompatibel med brorparten av strømnettet i Norge. Mobil trafo virker patetisk, men jeg håper det etter hvert kommer en ny norsk UMC slik som Tesla har laget for å løse det. Dersom det blir en løsning i bilen som ikke blir bakoverkompatibel, så ser jeg for meg et større verdifall...

Alle får med veggmontert trafo eller hjemmelader. "Ladeproblematikken" gjelder i praksis svært få om du sammenligner med lademønster brukere med andre elbiler har.

Det er mange flere 22kW type 2 ladere enn andre typer hurtigladere, og de bygges hurtig ut nå. Mange i tilknytning til butikker. Zoe er hittil eneste bilen (utenom Tesla med dobbeltlader 2*11 kW) som kan nyttegjøre seg av full effekt på disse. Mye morsommere å lade på disse når man er på tur enn å være lei seg for at man ikke kan lade på 3,6 kW i vanlige stikkontakter overalt uten ekstrautstyr.

E-Up er forøvrig en halvmeter kortere enn Zoe. Zoe er romslig innvendig i forhold til bilklassen. Bagasjerom like stort som Golf. 

Jeg var skeptisk til franske biler også før, men fant ut at Renault var best på rustbehandling i ulike tester. Zoe har forøvrig 12 års rustgaranti og eneste i klassen med 5 stjerner fra NCAP. Moderne design, i motsetning til flere andre elbiler.

#9
e-Golf / Sv: Vinn en E-golf
søndag 07. september 2014, klokken 12:48
"Takk til alle som har deltatt i ladekonkurransen vår! Vinneren publiseres i løpet av uke 36."

Ikke mange timer de har igjen nå om de skal holde det de lovte.

Ble vel datteren til sjefen som vant.
#10
Zoe / Sv: Norges mest solgte i 2015?
tirsdag 02. september 2014, klokken 20:01
Sitat fra: edakcots på tirsdag 02. september 2014, klokken 18:46
Ja, 34 er ikke mange biler, men nyheten om ladeløsningen kom jo bare for noen dager siden. Jeg vet det skrives langt flere kontrakter i disse dager, så jeg forventer at ZOE tar store innhogg i markedsandeler utover høsten :D

Jeg tenkte de kanskje burde uttrykke bedre overfor media og potensielle kunder at det er første bilen hvor du med fordel kan basere deg på lading uten å bruke vanlig stikkontakt noen gang.
#11
Zoe / Sv: Norges mest solgte i 2015?
tirsdag 02. september 2014, klokken 17:16
Kun 34 solgt siste måned.

http://e24.no/bil/elbilandelen-vokser-fortere-enn-forventet/23286750

Bilen med for tiden best ladesystem har fortsatt problemer med rykter, halvsannheter og myter angående lading:

"Det er også grunn til å tro at Renault Zoe vil få mer fart på salget når de nylig har fått orden på ladingen, slik at den kan bruke vanlige ladepunkter, kun 34 ble registrert forrige måned."
#12
Har funnet en bug i R-link navigasjon:

Deaktiverte bensinstasjon POI så kommer den opp igjen neste dag.

Andre som har prøvd?

Sendte e-mail til kundeservice.
#13
Sitat fra: fredag på torsdag 21. august 2014, klokken 18:12
Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 17:08
Sitat fra: fredag på torsdag 21. august 2014, klokken 15:09
Jeg tror manglende mulighet for lading på vanlige schuko ladestolper med IT er hovedårsaken til at Zoe ikke har solgt noe særlig i Norge enda.

Jeg tror heller problemet er myten om at man må lade alle elbiler i vanlig stikkontakt.

Myten?

Det er sånn de fleste elbilister i Norge lader.

De færreste har industrikontakt eller type2-kontakt hjemme, eller benytter kun offentlig lading for å lade sin elbil.

Men er jo ikke slik det behøver være, og er ikke slik for alle.
#14
e-Golf / Sv: eGolf vs konkurenter til eGolfs disfavør
torsdag 21. august 2014, klokken 20:00
Sitat fra: P85TMS på torsdag 21. august 2014, klokken 13:15
Lurer litt på mindre elbil som bil nr 2 for å gå helelektrisk. Største ulempene jeg finner med eGolf er mangel på semihurtig lading og ufattelig dårlig info via importør. Tenker da spesielt på varmepumpe. Ulikt tyskerne å være så ullne i informasjonen. Jeg kan ikke bestille bil og ha ett leveringsvindu på over 3mnd.

Den klarer kun 3,6 kW lading på AC, selv med type 2 lader. Type 2 kommer vanligvis i 22 kW på offentlige plasser, men kan ha opptil 43 kW effekt. DC ladere av combotypen er det ikke mange av og spørs om det kommer så mange da DC ladere er dyrere enn AC laderne.

Pga mange avbestillinger, må man nå forskuddsbetale 50000,- for å få leveranse tidligst februar. Den kommer med varmepumpe i Norge når leveransene starter tidligst i februar.

Alikevel får den utrolige 5 i karakter:
http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article922769.ece
#15
Zoe / Sv: Ikke regn med å få ladet din Renault Zoe!
torsdag 21. august 2014, klokken 19:54
Sitat fra: emil på torsdag 21. august 2014, klokken 18:36
Sitat fra: Ole Petter på torsdag 21. august 2014, klokken 17:10
Hvorfor vil du lade på enfase? Det går jo saktere.

Fordi alle steder det vil være aktuellt for meg å lade nå er det bare enfase IT tilgjengelig.

Men er det type 2 ladekontakt som du hevdet?

Mulig du blander forveksler det med at Leaf og Golf kun får 3,6 KW fra en 11, 22 eller 43 kW type 2 lader.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA