Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Tellus

Sider: [1] 2 3 ... 154
1
Syns du heller skal ta det ladestoppet enn å irritere og forsinke andre, samt gi elbilister et dårligere rykte. Med mindre det er 4 felt på strekningen ja.

Var du noe du var uenig i her ?

Sitat
På firefeltsvei er det uproblematisk om man legger seg litt under i høyre felt. Der går trafikken normalt saktere enn fartsgrensen uansett og alle som vil forbi kan passere på en forsvarlig måte.

2
På tofeltsveier bør man tilstrebe å holde fartsgrensen hvis forholdene ellers tilsier dette. På firefeltsvei er det uproblematisk om man legger seg litt under i høyre felt. Der går trafikken normalt saktere enn fartsgrensen uansett og alle som vil forbi kan passere på en forsvarlig måte.

Det hender jeg holder maks 100 km/t hvis jeg ønsker å nå en gitt ladestasjon. F.eks. hvis jeg ønsker å kjøre direkte til Alvdal fra Oslo vinterstid. Da sparer man en del strøm på å holde 100 i 110 sonen. Hvis jeg uansett planlegger en stopp rundt Elverum så kjører jeg som normalt.

3
i-Pace / Sv: Hurtiglading av I-Pace
« på: Torsdag 21. Januar 2021, klokken 21:30 »
Slik var det hos meg også inntil i fjor sommer. Det virker som maks 200A  buggen var borte. Hadde flere positive ladeopplevelser.

4
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 19:03 »
5-10 mOhm ved -20 høres ikke korrekt ut. Da ville indre motstand problematikken vært ikke tilstedeværende.

Forøvrig står det å lese:
Sitat
The paper presents the results of temperature and short-circuit research of battery types most commonly used in electric vehicles

Edit:
Det er vel jeg som blander indre motstand på cellenivå med strømmer på pakkenivå. I så fall er nok motstand på pakkenivå langt lavere ja.

5
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 14:59 »
Indre motstand varierer sikkert med batterikjemi. Li-Io kan ha ganske stor indre motstand i hvert fall.

https://www.researchgate.net/figure/Dependence-of-internal-resistance-versus-temperature-for-lithium-based-batteries-LiFePO_fig15_316171277

Her ser vi at indre motstand øker fra 95 milli Ohm til 320 milli Ohm ved et temperatullfall fra 20 grader til -10 grader.

Under full belastnig så drar vi vel rundt 1000 A med våre elbiler. Effekttap blir da RI^2 = 320.000 W eller 320 kW.
Hørtes ganske ille ut. Sikkert en av flere grunner for at elbiler får effektbegrensing ved kaldt batteri.

Med 10% belastning og 100A (ca 40 kW effekt) blir effektapet 3.2 kW i -10 mot 0,95 kW ved 20 grader.


6
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
« på: Tirsdag 19. Januar 2021, klokken 11:04 »
Er vel neppe rett frem hvordan batteriets varme best benyttes. Man kan benytte varmen til å holde kupeen varm og således spare energi. Man kan også la varmen sitte i batteriet og tjene på lavere indre motstand i batteriet. Sannsynligvis lønner det seg å bruke varmen til kupeen, men den potensielle uhedige effekten at man får saktere hurtiglading.

Varmen flyter fra batteriet til omgivelsene (primært luft) med en hastighet som er proposjonalt med temperaturdiffereansen mellom batteriet og luften. Indre motstand i batteriet øker med lavere temperatur.

7
i-Pace / Sv: Hurtiglading av I-Pace
« på: Mandag 18. Januar 2021, klokken 09:33 »
At batteriet varmes når man har satt avgangstid er ikke noe diskusjonstema. Det fungerer som det skal.
Det er en like bastant uttalelse som min...
Jeg har til gode å observere at bilen min rapporterer at det foregår precondition av batteriet, via JLR API.
Dette er når jeg har sjekket dette nettopp pga at jeg skulle kjøre langt og hadde satt avgangstid, bilen står tilkoblet AC-lading med 100% SOC mange timer før avgang.
Sist jeg gjorde denne øvelsen var i november når jeg skulle på en 80-mils tripp til Grimstad, og utetemperaturen lå rett over 0.

I tillegg vil batterioppvarming foregå under hurtiglading når bilen ikker er i bruk.
Det er vel dette som gir den høye ytelsen ved hurtiglading?  ;)

Når det gjelder batterioppvarming ved setting av avgangstid så er dette veldokumentert fordi:
- Det er beskrevet i Jaguar offisiell dokumentasjon.
- Svært mange personer som måler strømuttak til lader og/eller har tilgang til måling av batteriets temperatur via f.eks. Power Cruise Control rapporterer at dette stemmer.  Jeg har kan selv bekrefte at jeg observerer at laderen trekker strøm etter at batteriet er fulladet i en periode før avgang som er konsistent med batterioppvarming. Hvis du mener du ikke kan måle dette ville jeg ha kontaktet forhandler. Da er det noe galt med bilen din.

Når det gjelder oppvarming ved hurtiglading så er dette også beskrevet i Jaguar dokumentasjon. Her har også folk med PCC appen kunne se at dette foregår. Personlig har jeg ikke hatt tilgang til utstyr som gjør det mulig for meg å bekrefte at dette også skjer på min bil. Det er også mye som tyder på at oppvarmig ikke skjer mens bilen er i gang. Dvs. det er mulig man må forlate bilen for å få dette til å skje.
At I-Pace lader sakte med kaldt batteri er ikke noe nytt. Spørsmålet er hva som skal til for å øke temperaturen i batteriet mest mulig i kulden.

Det som i hvert fall ikke er lurt er å kjøre av gårde med iskaldt batteri rett til en lader for deretter gjøre det slik at man ikke får aktivert batterivarming under lading. Da ender man nok opp med maks 20-30 kW ladeeffekt.

8
i-Pace / Sv: Hurtiglading av I-Pace
« på: Lørdag 16. Januar 2021, klokken 22:54 »
At batteriet varmes når man har satt avgangstid er ikke noe diskusjonstema. Det fungerer som det skal. I tillegg vil batterioppvarming foregå under hurtiglading når bilen ikker er i bruk.

9
i-Pace / Sv: Hurtiglading av I-Pace
« på: Lørdag 16. Januar 2021, klokken 20:34 »
Uavhengig av hva som skjeddde under lading er der viktig å varme batteriet før du reiser hjemmefra. Det gjør du ved å sette avgangstid i appen. Oppvarming av batteri starter da et par tre timer før avgang såfremt batteriet er fulladet. Da kan du reise hjemmefra med en batteritemperatur på rundt 20 grader istedet for kanskje minus 10.

10
i-Pace / Sv: Hurtiglading av I-Pace
« på: Lørdag 16. Januar 2021, klokken 16:07 »
Satt du i bilen mens du ladet? I så fall kan det være at batterivarmekretsen  kobles ut mens kupvarmekretsen er i bruk. Har bestilt OBD leser og skal laste ned power-cruise control appen når jeg mottar den. Da har jeg tenkt å gjøre noen kontrollerte forsøk for å avdekke når batterioppvarming faktisk starter opp.

11
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 13:42 »
Det at kupeevarme forsvinner er konsistent med det jeg har hørt vedrørende I-Pace også. Du kan starte oppvarming av batteri ved å sette avgangstid, men siste 30 minutter stopper batterioppvarmingen og kupeeoppvarming starter. Jeg har sett temperaturplott som viser at batteriet mister litt temperatur de siste 30 minutter før avgang. Dette i seg selv er jo ikke noe stort problem. At batteriet faller fra 20 til 19 grader kan jeg leve med, men det kan bety at det ikke er teknisk mulig å varme batteri uten at kupevarmen slås av. Det er i så fall litt kjipt.

12
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
« på: Fredag 15. Januar 2021, klokken 10:59 »
Dette er dessverre holdningen hos mange fabrikanter. De er redde for at elbiler skal bli for kompliserte for folk flest og 'dummer' bilene ned til et nivå hvor de fungerer suboptimalt.

Til og med en slik ting som å enkelt vise %SOC er det flere biler som mangler helt. I stedet får man et estimert antall km gjenstående å forholde seg til som stort sett er ganske ubrukelig med mindre den tar hensyn til hvor du faktisk har tenkte å kjøre.

Jeg har to elbiler. Ampera-en viste kun % SOC gjennom app. Nå er appen borte. I-Pacen har denne visningen, men kun på skjermen på konsollet. Ingen av bilene viser batteritemperatur.
Heldigvis finnes det 3. parts løsninger for I-Pacen, men det er jo helt på viddene at fabrikantene ikke tilbyr viktig informasjon til sine kunder. 

13
Audi e-tron / Sv: Batterivarme
« på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 12:47 »

Kun hvis du kjører motorvei. I hvert fall gjelder det min egen I-Pace. Det har vist seg at batteriene (LG NCM 622) har ganske lav indre motstand og du skal gjøre relativt hardt for å kunne holde temperaturen oppe. Dvs. medmindre bilen selv driver og varmer batteriet. Det skjer i hvert fall ikke med I-Pace.
Holde varmen greier den vel. Kjørte 15 mil på landevei går etter hurtiglading for så å hurtiglade igjen, og da startet den ihvertfall lading på 95kW. Småglatte veier, så det gikk ihvertfall ikke veldig fort. Temperaturen ute varierte mellom -8 og -15.

Hmm,
Dette har ikke jeg observert på min bil. Husker du hvor mange prosent du hadde igjen ? Har vært en del snakk om at man må ganske lavt i SOC for å få bra ladehastighet med batteri under 20 grader.

14
i-Pace / Sv: Varmepumpe - må A/C være på?
« på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 11:23 »
Ikke godt å si, men du kan forsøke følgende:
- La bilen fryse godt ned.
- Åpne bilen og starte den. Sett temperatur på maks med AC på.
- Du vil da sannsynligvis snart høre en litt høyfrekvent lyd fra kompressoren til varmepumpen. Ta evnt. ned sidevinduet hvis du ikke hører noe.
- Slå deretter av AC for å se om lydbildet endrer seg (f.eks. den høyfrekvente lyden blir borte).

Jeg vil anta at varmepumpen går selv om AC er slått av og at AC av bare har innvirkning for sløyfen som styrer kupeventilasjon.

15
i-Pace / Sv: Jaguar I-Pace off-road
« på: Torsdag 14. Januar 2021, klokken 11:15 »
Forhjulene vil også bli koblet inn i Comfort ved kraftig aksellerasjon selvfølgelig. Den bakre motoren kan kun levere 50% av maks effekten til drivverket.

Sider: [1] 2 3 ... 154