Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - twinpeaks

#1
G9 / Sv: G9
torsdag 22. juni 2023, klokken 13:37
Sitat fra: geear på tirsdag 20. juni 2023, klokken 13:12
Sitat fra: daktari på søndag 11. juni 2023, klokken 23:01
Sitat fra: Hideyowife på torsdag 08. juni 2023, klokken 23:04
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 08. juni 2023, klokken 15:33De som har hatt mot i seg og bestilt bil kan nok se frem til en god elbil opplevelse. Med 98 kWh brutto gikk G9 587 km (awd performance) i NAF rekkevidde test og tok 319 kW lading på det meste. 5-80% gikk på 21 min.

https://www.tv2.no/broom/bryter-magisk-grense-dette-er-et-skyhoyt-tall/15798774/

Eneste kritikk av bilen i Kina, jeg har sett, er på UI/UX og noen materialer i interiøret (rattet og noe annet)

Ja, men hadde vært interessant om testingen også ble gjort på andre ladere som ikke leverer 800V. Alle visste jo at bilen klarer opptil 480kwh og er begrenset til "300" her.  :)
bare del effekten på 2 ved en 400V lader er mitt tips.
Da måtte i så fall batteriet vært delt i to seriekoblede enheter på 400 V hver, som så var parallelkoblet. Trodde alle (så langt) som har 800 volt pakker kjører "step up" fra 400 volt til 800 volt når bilene lades på 400 V. Taycan kan kun ta 50 kW som standard og har opsjon på 150 kW. I Norge er dette en del av standardpakken.

Jeg spurte selgeren i dag i forbindelse med prøvekjøring (fantastisk bil). Stoler ikke helt på hans svar å ha ladet med >200 kW på 400V DV hurtiglader som angir 150 kW maks  ::) .
#2
Bestilling og levering / Sv: Når kommer Y LR fra Berlin?
søndag 10. april 2022, klokken 10:15
Sitat fra: Jokkhov på lørdag 09. april 2022, klokken 19:39
Må nevnes at det i tillegg til hattehyllen er punkter for lastsikring, noe som i hvertfall for meg er viktig, og en vesentlig mangel på bilene levert frem til nå.

Jeg har sett de flest av tyske videoer om MYP som kommer fra Berlin (Pliquett, Kröger, Nextmove, OwnGalaxy). I ingen av disse har festepunkter blitt vist. Jeg vil ikke ta det for gitt at alle biler fra Berlin har festepunkter per i dag.
#3
Bygging av SuC Lade, Trondheim er godt i gang. Motsatt side av servicesenter. 12 baser.
#4
Model Y / Sv: Erfaring med glasstak
torsdag 23. september 2021, klokken 10:18
Hei,

jeg er ganske sikkert at det snakkes om solskjermingen Tesla tilbyr selv:

https://shop.tesla.com/no_no/product/model-3-solskjerm-glasstak
#5
Model Y / Sv: Problem med kansellering/refund?
søndag 15. august 2021, klokken 15:43
Hei,

da jeg bestilte bilen i mars 2019 markedsførte Tesla den med "full refund within 7 days/1000 miles". Dette har jeg også dokument på fra Tesla sin hjemmeside (til og med norsk versjon), se vedlegg  [ You are not allowed to view this attachment ]  .

I 2020 gikk Tesla bort fra dette (https://electrek.co/2020/10/16/tesla-cancels-ballsy-no-question-asked-7-day-return-policy/).

Hva er gjeldende status for oss som bestilte bilen mens Tesla hadde 7 dager/1600 km-retur-policy? Jeg spurte på Tesla butikken (Trondheim) og de latet som om de hadde aldri hørt om det. Nå er det ifølge dem 14 dager/100 km som gjelder. Jeg mener ikke at de kan forandre slik fra bestillingstidspunkt.

I utgangspunktet forventer jeg absolutt at jeg beholder bilen, men med bare 100 km er det veldig lite jeg få testet. For eks er det ingen V3-SuC i nærheten av Trondheim, nærmest er vel Dombås og bare dit er det mer enn 100 km. HVIS man skulle være maks uheldig og får en skikkelig mandags-bil (så klart mindre sjanse med bilen fra Kina å være uheldig, men det kan ja skje), så ville det være enklere å bare returnere bilen enn å prøve å selge den.
#6
Model Y / Sv: Batteri kjemi på mic Y
søndag 01. august 2021, klokken 22:05
Sitat fra: Roppen på søndag 01. august 2021, klokken 15:51
Kanskje mulig å lese ut av vin nummer med Teslavindecoder for noen som har mottatt vin?

Det var noen i Tyskland som hadde gjort det. Men det kommer bare fram at det er Lithium-batteri, ikke nærmere spesifisert om NCM eller NCMA. Bare Fe-batteriet som brukes på standard range (Model 3+Y) ville gi et annet kode i VIN.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
lørdag 29. mai 2021, klokken 12:02
Sitat fra: Ellemelle på lørdag 29. mai 2021, klokken 08:41

Det finnes ingen logikk i at Tesla skal inngå et forlik med 30 personer, da vil de bare bli nedlesset med nye krav dagen etter.

Det var vel akkurat det som skjedde i P85D-saken (at det endte med forlik). De som ikke klaget har meg bekjent ikke fått noen form for kompensasjon av Tesla.
#8
Sitat fra: friendsmag på fredag 07. mai 2021, klokken 11:55
Er det noe tegn at Supercharger i Honningsvåg kommer som planlagt i Q2?

Mitt søk på "Tesla" eller "ladestasjon" ga ingen treff i offentlig journal for Nordkapp Kommune, så ikke sikkert at de har kommet så langt enda. Men man kommer seg greit fra Skaidi til Nordkapp (jeg var der i påske). Ishavsveien har ladestasjoner både i Honningsvåg (50 kW), Olderfjord (175 kW) og Skaidi (175 kW), ellers anbefales hotell "The View" med egen ladestasjon (7 kW hvis jeg husker rett). Jeg var i hvert fall ikke bekymret for lading når jeg var opp i nord.
#9
Sitat fra: Andrewas på torsdag 25. mars 2021, klokken 21:53
Brekkvasselv har vært underveis i snart 2 år og står på listen for Q2 - kanskje ikke ofte noen er forbi og sjekker?

Jeg kjørte innom Brekkvasselv i natt. Det står noe som jeg tolker som v2 sokkler + noe annet (ikke kabinett) godt innpakket i kanten av plassen rundt bensinstasjon. Jeg regner med at dette har stått der ganske lenge. Ingen graving eller bygging så vidt jeg kunne se.
#10
Sitat fra: VegarHenriksen på fredag 05. mars 2021, klokken 02:31
Ting skjer i Alta  :D



Er det noe framgang på SuC i Alta? Noe håp at den kan være ferdig til påske?
#11
Sitat fra: daktari på mandag 08. mars 2021, klokken 14:25
Legger ved bilde av min plottede ladefart med mars 2017 S90D det året jeg hadde den. Den ladet med godt over 100 til over 50% stort sett alltid.

Reduksjon av ladehastigheten som diskuteres her gjelder 85 kWh-batteriet (og 70 kWh-batteriet slik som jeg forstår).
Denne diskusjonen er for øvrig inkludert i tråden om reduksjon av batterikapasitet som rammet noen med 85 kWh-batteri, mens begrensning av ladehastighet gjelder alle biler med disse batterier (kanskje burde en moderator slå sammen disse tråder?).
https://elbilforum.no/index.php?topic=47039.1005

Legger også ved tilsvarende bilde av ladekurven for min 85D, sammenlignet med referansen fra "Abetterrouteplanner" (ligger også i nevnt tråd).
https://elbilforum.no/index.php?action=dlattach;topic=47039.0;attach=74040;image
#12
Sitat fra: Asbjornel på tirsdag 02. februar 2021, klokken 16:53
Vi har vel i praksis nå 175kW på alle tettsteder med hurtigladere.

Gjelder dette også nord fra Trondheim og før man kommer såpass langt nord at man er i området hvor Ishavsveien har satt opp ladestasjoner? Muligens har jeg ikke fulgt helt med utvikling av ladestasjoner, men hvis jeg husker rett (for eks: Teslabjørn tester Polestar 2) er det lite stasjoner med over 50 kW i en stor del av landet.
#13
Kia Soul EV / Anbefalt lade-område (SoC) for Soul 2020 64 kwh
lørdag 03. oktober 2020, klokken 12:46
Hei,

jeg har prøvd å finne noe her eller på KIA hjemmesiden, men uten hell.

Finnes det noen anbefalt område hvor SoC (state of charge) burde ligge i hverdagen (hvis man i utgangspunkt ikke trenger å lade helt opp)? Jeg har Tesla og da er det batteriekspertene som anbefaler for eks  å være i hverdagen mellom 40 % til 70 %, Tesla selv sier i daglig drift opp til 90 %.

Finnes det tilsvarende anbefalinger for Kia Soul 2020 modell (som foreldre mine får snart)?
#14
Hei,

er det noen med "ferske" erfaringer ang. temaet? Som hos trådstarteren har håndtaket på fører-dør sluttet å fungere etter at bilen har kjørt 110k km, men er under 5 år (4 år og 11 måneder).

Servicemedarbeideren som ordnet at jeg får Ranger-service om 3 dager sa til meg at jeg må betale hvis det er svikt i en mekanisk del, men hvis feilen ligger i en elektronisk komponent, så er det reklamasjon. Jeg var uenig i dette og hun har notert at jeg mener det er reklamasjon siden bilen ikke er 5 år og forventet levetid til et håndtak er over 2 år.

Gjelder Tesla Trondheim.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
torsdag 27. februar 2020, klokken 20:48
Liten oppdatering etter et par langturer i løpet av vinteren. Forbausende stabil (dog selvsagt dårlig) ladekurve uten noen forandring etter oppdatering til 2020.4.1 sammenlignet med før. Alle ganger ladet alene på ladepar med godt forvarmet batteri (minst 2-3 t +/- 150 km kjøring før lading).
Gjennomsnitt okt19 består av 11 forskjellige ladinger (Trondheim - Tyskland t/r)
Gjennomsnitt des19 består av 6 forskjellige ladinger (Trondheim - Oslo - Värmland - Trondheim)
Gjennomsnitt feb20 består av 7 forskjellige ladinger (Trondheim - Lofoten t/r)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA