Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - automat

#1
Kjøpe elbil? / Sv: 170K: MG ZS, Leaf eller Ioniq
fredag 14. juni 2024, klokken 12:13
Jeg er fornøyd med min 28kWh Ioniq, og mener det er en av de bedre bilene å kjøpe hvis man har begrenset budgett. Den er velutstyrt. Og selv om den har lite batteri, så har den lavt forbruk, og den hurtiglader raskt. Det går derfor å bruke den på langtur. Ulempene er mangel på app (kom på 20 mod) og middels fremkommelighet på vinterføre. Jeg har ikke opplevd deletilgang og delepriser som noe problem.

Mitt ankepunkt mot Leaf er mangel på aktiv temperaturstyring av batteri, samt Chademo. Hurtiglader man sjeldent, så betyr ikke dette så mye.

MG er Kinabil, og kjøp av disse har en politisk side. Forholdet mellom Kina og Europa er ikke så veldig godt om dagen, og EU kommer med høye straffetoller til kinesiske elbilprodusenter.

Selv om man ikke bryr seg om det politiske, så kan man bli rammet av konsekvensene. Hva skjer med deletilgang hvis «ditt» merke skulle trekke seg fra det europeiske markedet?
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Kineserne kommer..enda mer
torsdag 13. juni 2024, klokken 10:42
Sitat fra: BubbaJoFet på torsdag 13. juni 2024, klokken 07:32
Sitat fra: automat på onsdag 12. juni 2024, klokken 23:59Nio har store tap:
https://www.tv2.no/broom/solgte-faerre-elbiler-tapte-nesten-10-milliarder/16755036/

Og Tesla ledes av en megalomanisk psykopat. Men hvilken relevans har disse to tingene for straffetoll satsene EU innfører og denne tråden?

Er det irrelevant at et selskap som går med milliardunderskudd blir rammet av denne straffetollen?
#4
Sitat fra: Tut tut på tirsdag 11. juni 2024, klokken 13:07På nyare ladestasjonar er det gjerne 4-8 ladarar med berre CCS, og 2-3 kombi CCS/Chademo, som ofte berre kan lada ein bil om gongen.  Og viss det er litt aktivitet står det gjerne CCS-bilar på kombiladarane.

Man kan også risikere at CCS-biler bruker kombiladere selv om det er ledige rene CCS-ladere. Fordi de ikke skjønner, eller bryr seg om, at de blokkerer Chademoladerne
#5
Ok, har oversett at 100kW kontakter har kommet. Det skjer uansett fint lite av utvikling på Chademo i Europa.
#6
All viderutvikking av Chademo skjer med den nye ChaoJi-kontakten. Den finnes ikke på det europeiske markedet, og den er ikke bakoverkompatibel med dagens Chademo-biler.

Og vi kommer aldri til å se noen V2 eller V3-hastigheter i Europa. Det er ikke produsert Chademo-kontakter som er godkjent for mer enn 62,5kW, så vidt jeg vet.

#7
Det jeg ikke har fått klarhet i når det gjelder denne konflikten er hvor stor andel av de Teslaansatte som er organisert. Vi vet at 130 er tatt ut i streik, men jeg mistenker at dette er en relativt liten andel av de ansatte. At Tesla kan holde det gående etter 7 mnd med streik tyder også på det.

Har fagforeningen valgt feil strategi her? Og krevd tariffavtale før de er mange nok organiserte til å sette tyngde bak kravet?

Burde de heller ha jobbet med å verve flere medlemmer blandt de ansatte først, slik at de hadde fått kjøttvekta på sin side i konflikten?

Teslas holdning til fagforeninger er kjent. Og de har vist evne til å gå drastisk til verks for å nå sine mål. Fagforeningen kan jo ikke ha trodd at dette skulle bli en lett kamp?
#8
Senterpartiet har hittil stått på fossilbilistenes side. Så det skal nok litt til før det kommer store avgiftsøkninger.
#9
Det har aldri vært vedtatt noe forbud mot salg fossilbiler.

Det har derimot vært vedtatt et mål om at det bare skal selges nullutslippsbiler innen 2025. Og så har man innført virkemidler for å få folk til å velge elbil. Men altså ikke noe forbud mot fossilbiler. Meg bekjent er det heller ikke vedtatt noe om hva som vil skje om man ikke oppnår målet.

Represesentantforslget det var linket til her er bare et utspill fra Mdg, og ikke noe vedtak. Det var heller ikke et forslag om salgsforbud.
#10
Sitat fra: Moas på torsdag 23. mai 2024, klokken 08:28Jeg hopper ihvertfall av dette bingo spillet for nå. Kanskje jeg velger phev denne gangen da prisene sannsynligvis ikke vil gå ned når disse blir forbudt å selge nye om 7 mnd.

Hvor har du det fra at det blir forbudt å selge nye phev fra nyttår?




#11
Ufra rene klimahensyn så vil det lønne seg å skrote en 4-5 år gammel fossilbil i flg tallene i artikkelen. Men det er ikke økonomisk realistisk. Miljømessig og resursmessig er det heller ikke fornuftig.

Her må altså klimagevinstene veies mot andre hensyn. Og hvis man skal trekke noen konklusjon så må det være at fossilbiler bør forbeholdes de som har lav årlig kjørelengde. Kjører man mye bør man ha elbil.

Selv om fossilbilen man bytter ut ikke skrotes, så vil en fossilbil i bunn av verdikjeden skrotes.(I det store bildet.)

Og jeg tror det er bedre å skrote gamle fossilbiler fremfor å eksportere dem.
#12
Sitat fra: tronde på søndag 19. mai 2024, klokken 12:43
Sitat fra: automat på søndag 19. mai 2024, klokken 12:16Man kan selvsagt ikke hindre eksiterende adaptere fra å fungere rent fysisk. Men man kan forby omsetning av de, og man kan innføre så strenge restriksjoner på bruk som mulig. (F.eks med forbud på offentlig tilgjengelige ladestasjoner.)

Det er vel to situasjoner der bruk av adapter er relevant. Hvis man har kjøpt seg en gammel Buddy/Think, og til motorvarmerbruk for fossilbiler. Da må man skaffe ladestasjon og adapter som er paret sammen for at adapteret skal virke. (Altså produkter som ikke eksiterer i dag, men som bør være lett å utvikle.)

Og jeg snakker om adaptere der man henter ut strøm fra en type-2 ladestasjon. Ikke alle mulig andre adaptere.


I webinaret trekker de frem stor varmevifte som et eksempel på behov for adapter. Har man små kurssikringer i huset fremstår et adapter som en god løsning for folk flest.

Den enkle løsningen er ikke et forbud, men at produsenten (les Easee) bruker komponenter i ladeboksen som faktisk tåler en solid kortslutning. Easee har helt tydelig ikke tatt høyde for katastrofefeil, eller at deres eget produkt kan feile. Alt tyder på at deres forutsetning har vært at bilen alltid oppfører seg pent, og at den vil gi en myk startbelastning. Katastrofefeil i bilen, eller stor skade på kabel ser det ut til at de har hoppet over.

Type 2 standarden er ikke designet for andre formål enn å lade elbil. For meg virker det søkt at en produsent i stor grad må ta hensyn til at en ladestasjon kan misbrukes med et adapter, selv om slike adaptere teknisk sett er lovlige.

Hvis svenske myndigheter mener at slik bruk av ladestasjoner er viktig, så burde de heller arbeide for et tillegg i type-2-standarden. Som spesifikt tillater bruk av adapter på ladestasjoner som er tilrettelagt for det.

Og så er det godt mulig at Easee ikke er godt nok designet mot kortsluning og katastrofefeil. Det er på siden av mitt poeng her.
#13
Sitat fra: RJK på søndag 19. mai 2024, klokken 12:37Jeg synes vi skal være varsom med å strø rundt oss med forbud på alt mulig vi ikke liker/ønsker, for det er både unødvendig med forbud man ikke sanksjonerer og kontrollerer, samt at det stopper innovasjon.

Og i dette tilfellet stopper det jo og at man kan benytte en godt sikret kurs som ellers står ubenyttet. Jeg tenker det er prematurt å slenge inn forbud nå, som kan slå tilbake på oss i senere tid.

Derimot kan man heller lage regler for hvilke krav man stiller til adapterne, slik at de ikke brukes til strømtrekk utover hva de er designet for og har slags faktisk kapasitet, i og med at de kan være på alt fra en 1-fas på 10A 230V til 3-fas 32A 400V basert på hva nettet leverer og eier har fått tillatelse for fra sin nettleverandør.



Problemet er at dagens type-2 standard ikke er beregnet på å hente ut strøm til andre formål enn lading av elbil. Adapter er pr i dag en jallaløsning.

Så ser jeg at det kan være fornuftig å ha mulighet til å hente ut strøm også til andre formål. Men da bør jo det skje gjennom løsninger som er beregnet for dette. Gjerne gjennom en oppdatering av type-2-standarden. Og gjerne med en fysisk litt annen plugg, slik at adaptere bare kan plugges inn ladestasjoner som er tilrettelagt for det.
#14
Sitat fra: tronde på søndag 19. mai 2024, klokken 12:02
Sitat fra: automat på søndag 19. mai 2024, klokken 11:30Hvorfor kan man ikke forby bruk og salg av slike adaptere?

Og hvis det absolutt er nødvendig å ha slike adaptere, så kan man heller kreve at de skal ha kommunikasjon med ladestasjon (utover type-2 standarden) slik at de kun virker på ladestasjoner som er tilrettelagt for det.
De sa at det er fullt mulig å bygge et produkt etter en gitt norm slik at det i prinsippet er "lovlig". Deretter sa de at dette ikke betyr at produktet vil være lov å bruke i enhver sammenheng.

Elsäkerhetsverket har akkurat samme holdning som NEK, og de er høyere oppe i hierarkiet med lover og regler. De sier også at en utstyrsprodusent må ta hensyn til forutsigbart feilbruk, selv om det egentlig er forbudt.

Det jeg spør om er om det er hensiktsmessig å tillate bruk av adaptere i det heletatt. Eller om de bør forbys.

Og hvis det er et behov, så må det innføres adaptere med strengere sikkerhetsmekanismer.
#15
Man kan selvsagt ikke hindre eksiterende adaptere fra å fungere rent fysisk. Men man kan forby omsetning av de, og man kan innføre så strenge restriksjoner på bruk som mulig. (F.eks med forbud på offentlig tilgjengelige ladestasjoner.)

Det er vel to situasjoner der bruk av adapter er relevant. Hvis man har kjøpt seg en gammel Buddy/Think, og til motorvarmerbruk for fossilbiler. Da må man skaffe ladestasjon og adapter som er paret sammen for at adapteret skal virke. (Altså produkter som ikke eksiterer i dag, men som bør være lett å utvikle.)

Og jeg snakker om adaptere der man henter ut strøm fra en type-2 ladestasjon. Ikke alle mulig andre adaptere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA