Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - automat

Sider: [1] 2 3 ... 90
1
Egentlig er både kW og km/t uinterresant når man står på ladestasjon. Det man vil vite er jo hvor lang tid det tar før batteriet er ladet til det nivået man trenger.   

Siden kW og km/t er momentane verdier (evt historisk snitt av ladeøkt), gir de jo ikke noe direkte svar på det.

Ladefart oppgitt i kW krever at man har noen erfaringer og referanser om forbruk, før det gir mening. Med angivelse i km/t, så ligger det en referanse inne.

Så blir jo alltid slike forhåndsberegninger og -vurderinger av ladetid et estimat. Fasit har man ikke før man faktisk har kjørt strekningen, og vet det reelle forbruket. (Jeg kunne klart meg med å lade til 70% istedet for 80%, fordi jeg hadde medvind.)

2
I forhold til det bilens navigasjon beregner, pluss sikkerhetsmargin.

Hvor mye rekkevidde man trenger, må man jo forholde seg til om man ser på ladehastighet i kw også.

3
Andre Elbiler / Sv: Morris JE - retro van fra UK
« på: I går kl. 11:16 »
Jeg synes at det er herlig med sånne biler. Alle kjøretøy trenger ikke å være så trist å se på som en el-suv eller en leaf
Men ville du kjøpt denne bilen? (Hvis du var på utkikk etter en varebil?)

Jeg tror grunnen til slike biler lanseres, er at produsentene ønsker å vise «vi gjør noe på elbilfronten». Mens de i realiteten ikke ønsker å gjøre noe av markedsmessig betydning.

4
Ladefart er best definert i km/t, ikke kW.

Da blander du sammen lading og energibruk under kjøring i en "smørje" da. Jeg synes det er mest rettferdig å skille de to egenskapene fra hverandre.
Ut fra et ingeniørperspektiv har du rett. Ut fra et forbrukerprrspektiv har du feil. Det forbrukeren treng å vite er: «Hvor lenge må jeg stå å vente på denne ladestasjon før jeg har nok strøm til å nå destinasjon».

5
Andre Elbiler / Sv: Morris JE - retro van fra UK
« på: I går kl. 09:17 »
Jeg skjønner ikke hvorfor elbiler skal lages i retrostil.

Kan ikke heller produsentene lage praktiske, funksjonelle, moderne elbiler, som folk vil ha?


Sent from my iPhone using Tapatalk

6
Det blir jo litt som å klage på at matvarer er dyrt hvis man baserer seg på å gjøre innkjøpene på Seven-11.

7
Model S / Sv: Konkurrentene sover ikke
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 13:08 »

Ca 10.000. Men der en Iphone lever rundt 3 år, vil et Teslabatteri, inklusiv etterbruk, trolig vare i 20.

Det betyr at en 100 kWh Tesla tilsvarer ca 1500 iphonebrukeres kontinuerlige forbruk av batterier.

Nå lever mine iPhoner tydeligvis lengre enn snittet, typisk 5 år grunnet verdikjeden i huset.

Setter jo ett ganske interessant bilde på hvor mye batteri det er i en elbil.
Regner man 5 år levetid, så blir det 2500 iphonebrukere pr Tesla. Men jeg tror 3 år er nærmere snittet enn 5 år.

Det gir jo også et perspektiv på hvor mye batterier vi forbruker. Hvis en gjennomsnittlig husstand har 10 oppladbare duppeditter med 5 års snittlevetid, med samme batterikapasiteten som en iphone i snitt, så tilsvarer en TMX/TMS 250 husstander batteriforbruk.

Begynn å telle hvor mange telefoner, powerbanker, trådløse headset, smartklokker, laptop’er, batteriverktøy og batterileker dere har i huset folkens.

8
Model S / Konkurrentene sover ikke
« på: onsdag 13. november 2019, klokken 11:20 »
De som vil tyne Tesla fordi de er bekymret for barna som jobber i gruvene i Kongo bør ikke være blant dem som kjøper ny iPhone annethvert år...
Hvor mange iPhone batterier trenger man for å drive en Tesla?
Ca 10.000. Men der en Iphone lever rundt 3 år, vil et Teslabatteri, inklusiv etterbruk, trolig vare i 20.

Det betyr at en 100 kWh Tesla tilsvarer ca 1500 iphonebrukeres kontinuerlige forbruk av batterier.


Sent from my iPhone using Tapatalk

9
Kjøpe elbil? / Sv: Vente til 2020?
« på: tirsdag 12. november 2019, klokken 09:42 »
Det kommer mange nye elbil-modeller på markedet i 2020, og det er en forventning om at de kan leveres i volum, pga EU’s nye utslippsregler. Det kan presse prisen på I-pace ned. Det er heller ikke varslet avgiftsøkninger for 2020. Dette taler for å vente.

Men venter man, så får man heller ikke glede av bruksfordeler, som rimelig drivstoff og bompenger i venteperioden. Når det kommer mange nye gode elbiler i butikkene, vil bruktmarkedet også oversvømmes av fossilbiler. Så man risikerer å få en svært dårlig innbyttepris for dieselbilen man skal kvitte seg med. Dette taler for å bytte til elbil nå.

10
e-Golf / Sv: Pendle 16 mil tur retur på vinteren med nye e-golf?
« på: søndag 10. november 2019, klokken 22:09 »
Siden pendlingen foregår på Østlandet, innebærer kanskje det kjøring på motorvei? De fleste elbiler har dramatisk høyere forbruk på motorvei i 110-120km/t enn på landevei i 60-70-80 km/t.

11
Kjøpe elbil? / Råd om valg av ny eller brukt EL-bil Hyundai Ioniq vs Tesla mod S awd
« på: søndag 10. november 2019, klokken 21:28 »
Det høres merkelig ut at et batteri på 36kwt skal være mye treigere å lade enn ett på 28 kwt. Ofte blir det hyppige ladepauser med små batterier.
Hvilke data har du på det?
Her fant jeg noen data på 46 minutter å lade fra 0-80% med 50kwt, eller 23minutter med 100kw:
https://www.evspecifications.com/en/model/ced6a3

Real life test av TeslaBjørn viser 52min på 10-80% på lynlader. Og ladehastighet dropper til 35kW allerede ved 50%.

https://youtu.be/GsWq_YrbDhs

Nye Ioniq vil derfor kun ha en fordel frem til første hurtiglading. Deretter blir det litt pest eller kolera (mange korte ladestopp, eller få lange).

Så vidt jeg skjønner har Ioniq fått samme batteri som Kona, men med færre batterimoduler. Lavere batterispenning og annen batterikjemi er medvirkende til den dårligere ladehastigheten.

Når det gjelder Ioniq vs TMS, så vil jeg si at Ioniq er fornuftsvalget (og da faktisk 28kwh-versjonen).

Men det forutsetter at man klarer seg uten plassen, langturegenskapene og kulhetsfaktoren til Tesla. For Tesla ville jeg generelt valgt nyest mulig.

Hilsen en eier av både Ioniq (28kwh) og Tesla (TMX).

Edit: Så nå at jevnlige turer til Oslo 20 mil tur/retur ligger som et behov. Antar at det innebærer en god del motorveikjøring. Ligger man i 110-120 på motorveien, blir dette i grenseland for 28kwh Ioniq om sommeren. Om vinteren må man påregne lading på destinasjon, eller hurtiglading underveis.

12
Lading av Tesla / Sv: Store svigninger i ladehastighet ved lading på ordinær 16a kontakt
« på: søndag 10. november 2019, klokken 14:21 »
Sjekk stikkontaken din for varmgang. Et års lading på schuko kan være nok til svi kontakten. Særlig hvis man ikke har vektavlastet UMC, eller man har nappet ut pluggen under belastning.

13
Ladeplasser og ladekabler / Tøcksfors kjøpesenter og 3.6 KW lading via Type2 bokser?
« på: søndag 10. november 2019, klokken 13:47 »
Dommedagsprofeti. AP har ikke regjeringsmakt. Og skulle nå forslaget deres bli virkelighet, så er det et voksende utvalg av biler til under 600k med god rekkevidde.

Faktisk vil AP-forslaget kunne føre til mindre ladekøer, fordi færre store familiebiler vil byttes fra fossil til el.

14
Derfor kan det oppleves som om noen står og stanger i venstre feltet, mens de egentlig snegler seg forbi i 2-3 km/t raskere enn bilen til høyre. Kjører bilen da på eller over fartsgrensa så mener jeg at da får biler bak bare finne seg i at det tar litt tid før den legger seg inn igjen. Ingen skal måtte la seg presse til å bryte loven.
Hvis man kjører forbi med bare 2-3km/t større fart kan man jo bare la vær, og bli liggende bak.
Man har jo ikke noen krav på, eller rettighet til, å ligge langt over fartsgrensa. Hvordan begrunner du at andre skal avstå fra forbikjøringer bare for at du skal ulovlig fort frem?

Jeg kan forsåvidt være enig i at det er irriterende når folk ikke klarer å å gasse på bittelitt, for å bli ferdige med en forbikjøring. Men så lenge de ikke ligger under fartsgrensa, så er det noe jeg må finne meg i.

15
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Tøcksfors kjøpesenter og 3.6 KW lading via Type2 bokser?
« på: søndag 10. november 2019, klokken 10:29 »
Ja, det er trist at ladeuttakene i garasjen er forsvunnet.

Det var en del type2-uttak der hvor man fikk 32A, og når alle var opptatt var det ofte noen ledige Schuko hvor man fikk 16A.

Det ødelegger mye av turgleden ved å reise til Töcksfors, når lademulighetene forsvinner.

Å kjøre 20-30 mil med en tradisjonell elbil i 20kwt-klassen, kan gi masse plunder og heft, om man baserer seg på hurtiglading.

Å dra på langtur med kortrekkeviddebil blir i større og større grad en øvelse for spesielt interresserte. (Siden det kommer fler og fler egnede biler).

Skal man ved utbygging av ladeinfrastruktur ta hensyn til denne mer og mer marginaliserte kundegruppen?

Sider: [1] 2 3 ... 90