Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kavorka

#1
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
fredag 20. april 2018, klokken 10:58
Jeg fikk tilbud om 2900 fra Dekk1 siden det ikke var kjøpt hos dem.. Men jeg ser at Madla/Hillevåg Bil, som ikke selger dekk, gjør jobben for rundt 1200.

Fevik dekk var gått tomme, men mente de skulle få ny leveranse neste uke. Mange Teslaer som skal ha nye sko antakelig :)
#2
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 18. april 2018, klokken 15:24
Takker for det Sulle!

Siden disse ikke har samarbeidspartner for å legge dekk på felg, er det noen som har erfart problemer med å få et annet verksted til å gjøre jobben? Kanskje dette er uproblematisk, men jeg har erfaring med at håndtverkere ikke vil installere utstyr som er kjøpt inn av andre fordi avanse på vare er en del av lønnen..

Sitat fra: Sulle på tirsdag 17. april 2018, klokken 22:50
Fevik dekk: https://www.fevikdekk.no/collections/all/t-sommerdekk+v-landsail+d-19+p-45+w-245
#3
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
tirsdag 17. april 2018, klokken 20:05
Da var det på tide med nye sommerdekk. Ser at mange er fornøyd med Landsail 588, men kan ikke se at det ligger 245/45R19 i nettbutikker. Er det noen som kjenner til hvor det selges?
#4
6/6A vil bety at bilen får 6A, og at wallboks er innstillt på å gi maks 6A.

Jeg regner med elektriker har koblet boksen riktig til siden den viser trefase (3-tallet), men glemt å stille inn strømtrekket. Hos meg satte elektriker ladeboks til 15A.
#5
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
fredag 29. desember 2017, klokken 14:12
Sitat fra: Brede på fredag 29. desember 2017, klokken 10:42
(...)
Bygg ut ladenettverket, problem solved!

Elbiler skal vel være like brukervennlige som fossilbiler og da må en forvente at bestemor Magda kan finne på å lade til 100% på kaldt batteri.
(...)
Enig i den! Ladenettverk må holde tritt med bilsalget. Model 3-eiere som betaler for superlading kommer nok til å lade like mye på superladerne som Model S/X eiere. Mindre batteri betyr vel generelt lavere ladehastighet, og at man vil lade til høyere prosent...

En ting er å få sammenhengende nettverk som begynner å bli bra nå. Men når det er kontinuerlig press på en superlader må kapasitet økes, evt sette opp ny ladestasjon, ref køen som var på Sundebru før superlader ved Telemarksportal startet opp.

Ville ikke satse pengene på at Magda kjører rykk og napp for å varme batteri før superlading. Men det  er ikke den tuen som tipper lasset.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Whispbar passer ikke!
torsdag 28. desember 2017, klokken 20:36
Det var noen skruer (den typen med mange navn) som så ut til å kunne justere bredden. De gikk et stykke inn før de satt så fast at jeg ikke turte å ta mer i, og regnet med at de var justert så smalt som det gikk an. Når GOS fikk nytt stativ sammen med nytt tak antok jeg feilaktig at wispbaren ikke lot seg gjøre smal nok.

Takk for korreksjon :)

#7
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
onsdag 27. desember 2017, klokken 08:49
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 26. desember 2017, klokken 21:14
Hvilke feil antagelser og ville gjetninger er det jeg har gjort? Du har jo lagt frem alle fakta.
...og du har vridd fakta:
- Å anta at jeg lader til 100% sammenliknet med ca 90%. Da hastighet var gått ned til 40 kW koblet jeg fra (nabobil var ferdig, og maks hastighet hoppet opp til 50 kW for så å synke)
- Å anta at jeg lader for mye for å komme frem med 250 km rest, sammenliknet med optimistiske 12% rest
- Å anta at jeg ikke vil stoppe å lade neste gang fordi det er «kjedelig». Kjedelig er feil ord.
- Å anta at batteri ikke er varmt nok til å ta mer enn 20 kW, når det burde være nok varme til 50-70 kW

Enig med Havebigfun at det er lite konstruktiv diskusjon.
#8
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
tirsdag 26. desember 2017, klokken 20:33
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 26. desember 2017, klokken 16:46
Du vet forskjellen når du faktisk er på langtur.

Det er når du skal kjøre fra langt i sør til langt i nord, og har siktet deg inn på en ferge du skal rekke. Du reduserer hastigheten de siste milene inn mot superladeren for å i det hele tatt nå frem til Haukås.

Så blir du stående der i kø i 45 minutter. Fordi noen skal lade det kalde batteriet sitt til 450 km, fordi de skal kjøre 200 km i morgen. Og de klager over ladefarten. Det går så forferdelig sakte å lade de siste 10 km. Det beste er vel å skrive et innlegg på forumet om det.

Som langveisfarende bryr jeg meg ikke allverden om ladefarten. Jeg trenger bare nok til å komme meg til fergen og til neste lader. Gi meg 100 km, så kan jeg komme meg til Lavik - og sivilisasjonen.
Når jeg plotter Stavanger har jeg estimerte 12% igjen. Det er en mindre margin enn jeg vanligvis har, spesielt på dette slapseføre.

Fikk ladet på horisonts grønn kontakt under opphold. Men det har blitt en del kjøring lokalt. Så det er legitim bruk av saktelader på Haukås når man skal videre. Der ladet jeg ca 70 - 90% for å kunne slippe ekstra stopp dagen før den store utfartsdagen.

Batteriet var ikke årsak til lav ladehastighet. Det hadde vært +3 frem til jeg dro, og hadde full regen etter halvkjørt distanse. Da skal man få mer effekt enn man får hjemme i garasjen. Hadde ikke forventninger om fulle 120kW. Poenget var at det er fullt hver gang jeg har kjørt forbi. Og jeg tror andre ser dette som et generelt problem.

Du gjør ditt ytterste for å fremstille meg som problemet, basert på feil antakelser, ville gjetninger, og uten evne til å forstå hvorfor jeg ikke ønsker vekke en baby i et planlagt sovestrekk mellom to ferger. De to andre ungene forstår det.
#9
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
tirsdag 26. desember 2017, klokken 13:27
Etter å ha kjørt noen andre hjem, ca 30 km, med range mode av, skal batteri være over de 7-8 gradene som gir begrensning. Ellers takk for forklaring.
#10
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
tirsdag 26. desember 2017, klokken 12:25
Sitat fra: Ellemelle på tirsdag 26. desember 2017, klokken 00:45
Sitat fra: Kavorka på mandag 25. desember 2017, klokken 22:38
Prøver for fjerde gang nå. Kjører videre i morgen så denne gangen kan jeg ikke skippe lading, eller kjøre fordi det jeg er lei av å vente.
Du har 337 km og lader fortsatt. Hvor langt nord skal du da? Du trenger 100 km for å komme deg til Lavik.

Det er nettopp på grunn av slike som deg at superladerne er fulle.  Fyll det du trenger og kom deg videre.
Jeg skal først nordover og så sørover til stavanger. Haukåsladerne for vel mks 90 kW, og de 20 jeg får er til overs fra han ved siden av. At det skal bidra til å lage kø på superlader gir ikke mening.

Ja, jeg vet det er lader på aksdal. Da pleier minsten å sove, og det er dumt å stoppe for å lade.

Det er forskjell på innleggskvaliteten på forumet. Jeg skulle kanskje visst bedre enn å poste det på denne vet-best tråden, men jeg mener dette sakteladestedet er et problem for Tesla.
#11
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
mandag 25. desember 2017, klokken 22:38
Prøver for fjerde gang nå. Kjører videre i morgen så denne gangen kan jeg ikke skippe lading, eller kjøre fordi det jeg er lei av å vente.
#12
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
mandag 25. desember 2017, klokken 22:31
Sitat fra: RaBalder på mandag 25. desember 2017, klokken 22:18
Så du vil ha en Tesla superlader helt for deg selv når du trenger det. Og det skal være full fart på ladingen hele tiden. Også høres det ut som det skal være et tivoli eller annen underholdning rett ved siden av.

Det er vel bare å kontakte Tesla så ordner dem dette for deg....
Les innlegget som du vil.
#13
Lading av Tesla / Sv: Hvordan unngå "anarki" på Superladerne ?
mandag 25. desember 2017, klokken 22:09
Denne julen har jeg vært innom SC Haukås og prøvd å lade et par ganger.  Vi skal videre nordover og trenger lading, men helst uten unger i bilen. Spesielt fordi erfaringen er usle ladehastigheter. Erfaringene i år:
- alltid kø, uansett når på døgnet
- lav ladehastighet i utgangspunktet
- enda lavere fordi det alltid står en på nabolader
- kun pølsestasjon i nærheten

Jeg mener ansvaret er hos Tesla, som må få utvidet kapasiteten MYE. Det er ingenting som er supert med laderne på Haukås.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Whispbar passer ikke!
søndag 24. desember 2017, klokken 14:47
Takker for en hjelpende hånd fra GOS!

Desverre plukket jeg ikke med selve stativet da jeg ikke visste at avstand mellom fester var endret. Så vi kjørte av gårde med bagasjen i trunk og bitteliten frunk. Krysser fingrene for at det ikke blir for store presanger på julaften ;)

Da ville det ikke hjulpet med bare et kit som Veggen beskriver, man trenger også nytt stativ.. nøkkelnavnet er ikke problemet  :o

God jul!
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Whispbar passer ikke!
torsdag 21. desember 2017, klokken 22:51
Hvis du har en 2014 modell, ref signatur, har du likevel stativ som passer 2017 modell?

Har sendt navn og nr på PM :+1:
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA