Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Gus1

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Kjøpe X nå uten kampanjerente?
søndag 16. september 2018, klokken 19:14
Sitat fra: RonnyØ2 på søndag 16. september 2018, klokken 15:11
Det kommer sikkert noe brukbart i morgen. Kampanje på alle inventory P
#2
Model X 2014 - 2022 / Kjøpe X nå uten kampanjerente?
søndag 16. september 2018, klokken 12:48
Pt. er Tesla utsolgt for inventory i X75. De har en del X100, og mange P100. Sistnevnte ikke på kampanjerente. De X100-ene som ligger inne nå har ikke setekonfigurasjon og fargekombinasjon slik jeg ønsker. Det å få bilen slik man vil ha, når man må ut med slike summer, er et vesentlig poeng for å føle seg tilfreds med kjøpet.

For en som ikke er helt inne i Tesla-verden er da det gode spørsmålet om det er et fornuftig kjøp selv om renten blir 3,3. Har betalt depositum kun for å ha gjort det før superlading utgikk, men superlader er ikke deal breakeren.
#3
B-Electric / Sv: Mercedes kunstskinn
lørdag 22. juli 2017, klokken 00:22
Jeg har lyst kunstskinn. Er fornøyd. Eneste negative jeg kan komme på er den utrolig irriterende knikkelyden barnesetene lager i hver sving...
#4
Elbiler i media / Sv: Fosilbilbrann i garasjeanlegg
tirsdag 07. mars 2017, klokken 23:46
Var det koblingsgnist fra laderen som antente fossilbilen?  :o
#5
B-Electric / Sv: Full Driftsstans
lørdag 25. februar 2017, klokken 23:03
Ring Salto og hør om du bør skifte kontaktoren i den. Vet de hadde en serie med noe trøbbel.. Er den gammel?
#6
Riktig oppfattet av siste taler.

Uansett er jeg av den oppfatning at en løsning der deler av anlegget betales av fellesskapet så skal det faktureres for muligheten for lading, ikke kun det reelle forbruket. En payback for investeringen gir som oftes slike diskusjoner en helt annen og pragmatisk vinkling i sameier..
#7
Jeg anbefaler å legge på litt slik at man evt. dekker tilsyn og vedlikehold. Er dette fellesgarasje plikter styret å ha vurdert risikoen. I tillegg krever NEK400:822 regelmessig tilsyn med stasjonene. Bare en tanke...
#8
Dette hørtes lite ut, ja. Dessverre en ikke veldig uvanlig løsning.

Enkel beregning er å ta 100W/m2 for dimensjonering forbruk og varme. Da ser du at du fort når effekten. Riktignok er sjelden all lasten inne samtidig, men gjennomsnittsforbruket og derav temperaturen i anlegget vil , etter min mening, være unødvendig høy. Dette gir raskere løse koblinger og varmgang enn i anlegg med lav temperatur.

Et godt eksempel på det samme er alle 2/3x35A inntakene som står rundtom fra 60,70 og 80-tallet. Disse har virket alldeles nydelig, men med en gang de overtas av "moderne" husholdninger så kneler de kjapt..
#9
Interessant problemstilling -egentlig. Jeg hadde, og har, løst det på denne måten mange ganger. Kunden har i dette tilfellet fått en bedre (som sannsynligvis virker!) jordfeilbryter, og det vil være meningsløst fordyrende å måtte bygge om hele installasjonen, men det bør anbefales for kunden. Da mener jeg elektrikeren har ryggen fri.

Når det kommer til selektivitet så mener jeg dette bør være opp til kunde å bedømme hva som er "godt nok". Eksempelvis dersom en husstand har to ladepunkter mener jeg det er mer enn godt nok at disse har hver sin kurs med felles JFB-typeB. Dette er elsikkerhetsmessig ingen dårlig løsning, men kan føre til utkobling av to ladepunkter ved feil. Som sagt mener jeg kunden bør kunne si dette er greit.

Vedrørende dette mener jeg NK64 har unødvendig fordyret og vanskeliggjort installasjon av ladepunkter. De burde heller forbydd schuko-stikk til elbillading..
#10
Lade hjemme / Sv: Lading hjemme
onsdag 31. august 2016, klokken 23:43
Da har du kanskje hatt flaks, kverna. I enkelte kladder ligger det tempsensor i schuko-pluggen. Brytes den (klippes), slutter den å virke...
#11
e-up! / Sv: Velge ladeboks
lørdag 06. august 2016, klokken 00:52
Garo-boksen er genial i den forstand at den er universal i type2-stikk utgaven. Den "dippes" mellom 6,10,16,25 og 32A. Og kan benyttes både på 400V og 230V. Eneste valget er om man skal ha integrert jfb.b.

Saltoboksen må programmeres med PC og eget grensesnitt/software.

Imponerende at du har dradd fem elektrikere hjem til deg, dog skjønner jeg ikke at du gidder...

#12
Der er vel Garo-ladestolper som er tilbudt her?
Stolpene syns ikke jeg var dyr. Man må ta det for hva det er. Disse stolpene et robuste i metall og står meget godt stand-alone uten andre "kreative" løsninger.
Graving er dyrt, men den ville jeg utført på medgått tid da entreprenører (selvsagt) tar høyde for det meste når dette prises.
#13
I Fyllingsdalen, Mippen.

Jo, men 400V /230V kan si meg at du har 2fase (1+N) hovedsikring. Dersom du da skal ha trefas må hovedsikring, måler, målersløyfe, overspenningsvern, samleskinner, jordfeilbyter +++ byttes i skapet. Pluss arbeidet hendene må gjøre for å få dette på plass.
-Ja, en liten jobb. Men heldigvis er alt her i verden relativt.

Om dette er jobben som må gjøres for å få dette på plass, så høres ikke 16 laken spesielt mye ut. Øking og endring av hovedsikring må også søkes til BKK. Er deres arbeider også innkalkulert i dette overslaget?
#14
Kan ikke se at du har ringt oss, Mippen ;-)

Uansett ser jeg fremdeles ikke helt klart for meg hva du får for de 16tusen. Er det trefas 400V de skal oppgradere til, du har vel ikke det i dag? Om du har 1+N på inntaket ditt så er det litt jobb å bygge om til 3+N..

Ja, Tesla bør informere om dette kravet i sine ladepunktinstruksjoner. Vi har fått disse direkte fra Tesla Europe og det står ingenting der. Hverken for flerfaset eller enfaset ladepunkt..
#15
Hva er med i 400V prisen din? Mitt inntrykk er at 16.000 høres for godt ut til å være sant.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA