Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jan-Børre Olsen

#1
Ariya / Sv: Høy dobbel pipelyd ved åpning/lukking av koffert
fredag 29. desember 2023, klokken 10:18
Nei det ser ikke ut som det er noe enkel løsning på det annet enn å finne høyttaleren og kneble den.
#2
Ariya / Sv: Skuffet over rekkevidde,
søndag 17. desember 2023, klokken 17:23
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 16. desember 2023, klokken 14:44
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på lørdag 16. desember 2023, klokken 09:18"Ingenting er gratis" er det noe som heter. Heller ikke forvarming av batteriet er gratis. PTC elementet på Ariya er på 5kW(er det jeg kan se av ekstra forbruk med Car Scanner tilkoblet). Batteriet er på 630kg. Det er et enkelt regnestykke å beregne hvor lang tid det tar å løfte temperaturen én grad på 630kg masse og 5kW effekt. Fyll en beholder med 630 liter vann på kokeplaten din og sett på fullt. Hvor lang tid tror du det tar å varme vannet en grad? Fra -25 til 25 grader(for ideell hurtiglading) tar lengre tid enn tiden jeg bruker før jeg må lade.

Heldigvis består ikke batteriet av vann, men av ting med MYE lavere varmekapasitet enn vann. Vann ligger på 4184 J/kg mens f.eks aluminium ligger på 900 J/kg og kobber kun 385 J/kg. . Dermed vil det gå mye raskere å varme opp batteriet enn tilsvarende masse med vann.
Ja det er et poeng. Varmekapasiteten til li-ion batteri er ca 1000 J/kg så si 1/4 av vann for enkelthetens skyld.
Regnestykket blir noe sånt som dette(kommenter gjerne hvis det er feil i min kalkulasjon):
E = m•Cp•ΔT
E=Energi i kJ
m=masse i kg
Cp=varmekapasitet
ΔT= temperaturforskjell i celsius grader
E=630•1•1=630kJ
Effekt = energi/tid
så: 630kJ/60s=10,5kJ/s eller 10500J/s
Siden 1J/s=1W er 10500J/s=10500W eller 10,5kW for å heve temperaturen én grad på et minutt som burde bety at med 5kW så heves temperaturen røflig 0,5C hvert minutt.
#3
Ariya / Sv: Skuffet over rekkevidde,
lørdag 16. desember 2023, klokken 09:18
Sitat fra: THE på torsdag 14. desember 2023, klokken 09:02
Sitat fra: Jan-Børre Olsen på onsdag 13. desember 2023, klokken 20:32Flere ladere løser noe av utfordringene men det løser ikke hovedproblemet. Den lange ladetiden. Når det er skikkelig kaldt reduseres rekkevidden så mye at det hjelper ikke allverden å lade ved feks 20% SOC heller. Det går fortsatt treeeegt. Jeg tror fortsatt at vi må stikke fingeren i jorden og innse at BEV er ikke for alle på mange år enda. Politikken må rett og slett ta høyde for at for mange og for samfunnet er det ikke mulig å gjennomføre på et fornuftig vis. Begrensingene i bilen er for stor ift prisen man legger ut for en slik bil. 600k for en matpakkebil er mye penger for noe som ikke gjør "hele" jobben. Planlegger å kjøre med tilhenger de 26 milene etter nyttår og jeg vet jaggu ikke om jeg tørr/gidder. Må sannsynligvis sette av en hel dag til den turen pluss planlegge det slik at været er så godt som det absolutt kan være. Ariyaen er en OK bil men som alle andre BEV så er det IKKE en god vinterbil.
Nå skal ikke jeg begynne på noen diskusjon om bilmodeller, men det kan være lurt å velge bil etter behov. For min del må jeg si at jeg aldri har hatt noen bedre vinterbil enn den gamle TMX'en jeg har nå. Ja, man må passe på å ikke parkere bilen med lavt batterinivå i beinkulde, men bortsett fra det så er lading problemfritt. Den største vinterutfordringen med bilen er rammeløse vinduer.

Jeg kunne nok ikke funnet på å kjøpe en elbil uten aktiv forvarming av batteriet i Norge, da tror jeg at jeg også hadde forkastet elbil på grunn av dårlige ladeegenskaper på vinteren. Slik jeg har forstått det skal Ariya ha mulighet for å forvarme batteriet før hurtiglading, så det burde jo ikke være noe problem med hurtiglading, selv på vinteren, med den bilen? Hvor mye reduseres egentlig rekkevidden på Ariya i vinterkulde? Med TMX100D er jeg nok nede på 300 km rekkevidde i -25 på vanlig landevei, og klarer nok 480 km på veldig fine sommerdager på samme type vei. På småkjøring om vinteren blir jo rekkevidden veldig lav med mye forvarming og oppvarming av kupé, men da står jo bilen til saktelading ved behov uansett, så ser ikke på det som noe problem.   
"Ingenting er gratis" er det noe som heter. Heller ikke forvarming av batteriet er gratis. PTC elementet på Ariya er på 5kW(er det jeg kan se av ekstra forbruk med Car Scanner tilkoblet). Batteriet er på 630kg. Det er et enkelt regnestykke å beregne hvor lang tid det tar å løfte temperaturen én grad på 630kg masse og 5kW effekt. Fyll en beholder med 630 liter vann på kokeplaten din og sett på fullt. Hvor lang tid tror du det tar å varme vannet en grad? Fra -25 til 25 grader(for ideell hurtiglading) tar lengre tid enn tiden jeg bruker før jeg må lade.

At noen biler er bedre enn andre på slike viktige ting er også et annet problem. Det er ikke bare å si til en venn eller kollega: "Gå å kjøp en elbil, det er supert". Nei man må si:" Hvordan kjører du? Hvor kjører du? Hvor mange er dere? Hvor langt MÅ du kjøre? Hvor mye penger kan du bruke på bilen? Hva er dine forventninger? + mange ting som må taes med og så kan jeg si: "Ikke kjøp elbil(som jeg sier til mange)" eller feks "Kjøp en ID3, den gjør jobben godt nok". I det hele tatt har jeg nok landet litt på at hvis ikke en billig elbil oppfyller kravene, bør man ikke kjøpe en elbil. Det er enklere å forsvare at feks en ID3 ikke er superfantastisk (allround)bil enn en Q8 Etron 55, TMX eller for den saks skyld en Ariya.

Jeg er dønn ærlig mot andre og mine erfaringer med elbil. Dette er min tredje BEV på snart 10 år nå og de grunnleggende problemene er de samme da som nå, forskjellen er bare at bilene ser bedre ut, kjører litt bedre og lengre men det er laaaaaaangt fra en erstatning for en ICE bil for fryktelig mange.
Jeg har også sluttet for lenge siden og på død og liv overbevise andre om elbilens fortreffeligheter.
Elbilen passer for meg akkurat nå, det er det! Når den ikke gjør det, bytter jeg den ut med noe som passer bedre.
#4
Ariya / Sv: Vinterføre
onsdag 13. desember 2023, klokken 20:34
Det finnes ikke noe GUI som skiller på forbruket mellom framdrift og oppvarming. Veldig svakt av Nissan men sånn er det bare.
#5
Ariya / Sv: Skuffet over rekkevidde,
onsdag 13. desember 2023, klokken 20:32
Flere ladere løser noe av utfordringene men det løser ikke hovedproblemet. Den lange ladetiden. Når det er skikkelig kaldt reduseres rekkevidden så mye at det hjelper ikke allverden å lade ved feks 20% SOC heller. Det går fortsatt treeeegt. Jeg tror fortsatt at vi må stikke fingeren i jorden og innse at BEV er ikke for alle på mange år enda. Politikken må rett og slett ta høyde for at for mange og for samfunnet er det ikke mulig å gjennomføre på et fornuftig vis. Begrensingene i bilen er for stor ift prisen man legger ut for en slik bil. 600k for en matpakkebil er mye penger for noe som ikke gjør "hele" jobben. Planlegger å kjøre med tilhenger de 26 milene etter nyttår og jeg vet jaggu ikke om jeg tørr/gidder. Må sannsynligvis sette av en hel dag til den turen pluss planlegge det slik at været er så godt som det absolutt kan være. Ariyaen er en OK bil men som alle andre BEV så er det IKKE en god vinterbil.
#6
Ariya / Sv: Skuffet over rekkevidde,
lørdag 09. desember 2023, klokken 15:17
Nå har jeg kjørt bil i 25år i Finnmark og problemene med dieselbiler er høyst overdrevet. De fleste har tross alt hatt det de siste 50 årene og kommet seg både på jobb og tilbake. Gjør du ikke hjemmeleksene dine, vil du få problemer på vinteren, det stemmer men man kan altså ta noen grep som forhindrer de fleste problemer. Defa batterilader er gull sammen med Webasto eller Eberspracher. Holder man startbatteriet i god stand og bilen ellers er i bra stand kan man kjøre 100mil på vinteren uten problemer før man må fylle drivstoff.
Jeg hadde personlig ville hatt bensinbil om jeg hadde valgt fosilbil igjen. Dieselmotoren har fått for mange restriksjoner til å være en god motor for folk flest i dag.

Problemet jeg har med min elbil nå er den korte rekkevidden OG den laaaaaange ladetiden. Det er de to tingene sammen som utgjør akillessen for min del.
Skal jeg kjøre fra Kirkenes til Kunes(som er en liten bygd innerst i Laksefjorden), en strekning på 260km, må jeg lade etter 12mil(Varangerbotn). Da kommer jeg til Teslaladere(og Kople 175kW/50kW), mao skal det hardt gjøres å ikke treffe på ledig plass. Har nok allerede kommet ned i 53-54% SOC men problemet er at jeg trenger å lade til 100% for å være safe og det tar minst 1,5 time. Så er det å kjøre over Ifjordfjellet som stenges hele forbaska tiden. Alternativt kan jeg stoppe i Ifjord ved Kople og lade før jeg kjører de siste 3 milene til Kunes. Dersom Ifjordfjellet stenges må jeg kjøre "rundt", dvs via Karasjok. Da er hele turen 50 mil pluss i stedenfor 26 mil. Da blir løsningen å toppe opp i Tana bru på Kople og kjøre tanadalen til Karasjon(18 mil). Det er to ladestasjoner mellom Tana bru og Karasjok. På en av disse bør jeg lade for så å lade i Karasjok. Om jeg lader nok i Karasjok, kan jeg nok kjøre direkte til Kunes(17mil) evt lade i Lakselv også og så kjøre siste strekningen til Kunes(9 mil).

Som dere ser, ja elbil går an men det går jo enormt med tid til lading på en slik tur. I praksis ville jeg nok ha snudd og kjørt tilbake til Kirkenes dersom Ifjordfjellet ble stengt men noen ganger må man bare kjøre.
Jeg vurderer å kjøpe meg en gammel Rav4 bensiner for å ha som backup bil.
#7
Ariya / Sv: Salgstall Ariya vs. Toyota bZ4X
lørdag 09. desember 2023, klokken 14:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 08. desember 2023, klokken 06:37
SitatNissans erfaring som elbilprodusent er lite imponerende. Det er nesten så jeg får en følelse av at alle ingeniører på Leaf-teamet ble tuppet ut døra for så å la nye folk slippe til.
He he... får da ikke håpe det skjedde ;D for de Leaf folka var langt forut sin tid. På den tiden. Leafen satte jo standarden på den tiden. Men det er jo lenge siden.
Leaf'en var en fantastisk bil i sin tid. Når man i tillegg tenker på at de måtte finne opp ALT. Ladestandard, motor, batteriløsning, fysisk plugg, kommunikasjon, failsafe, praktisk bruk og for å ikke snakke om bilen som bare fungerte. Ja den hadde ikke noe rekkevidde å skryte av men bilen var et ingeniørmessig genistrek.
Nettopp derfor tenkte jeg: "fuckit, jeg safer og kjøper Nissan igjen".
Ikke mitt første valg sånn helt egentlig(det var det Ioniq6 eller EV6 som var), men tenkte at nå har de virkelig fått siktet seg inn på BEV markedet og må være uslåelig på å lage en praktisk, driftsikker og innovativ BEV.

Alt håp er ikke ute, de kan selvfølgelig komme med programvareoppdateringer som retter alt jeg er misfornøyd med men jeg tviler på det fordi da hadde det nok vært flere oppdateringer allerede på plass.
#8
Ariya / Sv: Salgstall Ariya vs. Toyota bZ4X
torsdag 07. desember 2023, klokken 20:26
Sitat fra: El-inor på søndag 03. desember 2023, klokken 11:30Ja, kundebanken til Toyota er jo betydelig større enn Nissan sin, men jeg forundres over at kundene tydeligvis er så lite opptatt av viktige spesifikasjoner som batteristørrelse, forbruk og rekkevidde.Der er jo Ariya konkurrenten totalt overlegen. For ikke å snakke om merkets opparbeidede erfaringer som elbilprodusent.
Nissans erfaring som elbilprodusent er lite imponerende. Det er nesten så jeg får en følelse av at alle ingeniører på Leaf-teamet ble tuppet ut døra for så å la nye folk slippe til.
Ariyaen er en en bra skrudd sammen bil. Den kjører godt til tross for å være temmelig stiv. Drivlinjen er bra, AWD systemet er bra og det er lite "plinger og plonger" underveis når du kjører.
Der stopper det stort sett imho.
Programvaren i bilen er dårlig/simpel/utdatert. Det virker som det er tre forskjellige programvareutviklere som har hatt i oppdrag og lage hver sin del og de har ikke snakket sammen noe særlig kan det virke som. Selve grensesnittet har et preg av å være "gubbete". Ja det er responsivt men det er hverken pent eller intuitivt å bruke. Få "elbil" funksjoner som man er blitt vant til i andre elbiler. Mindre funksjoner enn i Leaf fra 2014.
App'en fungerer greit, den er stabil og responderer bra men er mangelfull. Få intuitive funksjoner man burde forvente i en elbil i 2023.
Det jeg frykter mest er at Nissan ikke vil bruke mer tid på programvaren men har tatt folkene og satt de på et annet prosjekt. Det har skjedd alt for lite med programvaren siden lanseringen til at jeg har trua på at de "er på ballen".

Toyota være Toyota, har tross alt vært som en hauk på bZ4x og vært åpen om at de har bommet på målet og legger mye ressurser i å gjenopprette sin ære for å gjøre bilen til hva den ble lansert til å være. Om de kommer 100% i mål tror jeg nok ikke men de har gjort bra mye allerede for å utbedre bilen. Det er en helt annen bil i dag enn når den ble testet første gangen.
Ville jeg ha kjøpt bZ4x i dag med kunnskapen jeg har med Ariya? Neppe men det er ikke så usannsynlig nå som når jeg kjøpte Ariyaen. Da trodde jeg Ariyaen var totalt overlegen bZ4x og ble kanskje blendet litt av "premium skrytet" Ariya fikk men det er jeg ikke like sikker på lengre.
Jeg er veldig usikker på hvilken bil jeg objektivt sett burde ha kjøpt men magefølelsen min tilsier at EV6 eller Ioniq6 nok er en bedre bil enn Ariya. Det trodde jeg da og det tror jeg vel fortsatt. Begge var dyrere og Nissanforhandleren ga meg den beste innbytteprisen på min gamle bil som var utslagsgivende.
#9
Ariya / Sv: Skuffet over rekkevidde,
torsdag 07. desember 2023, klokken 20:05
Jeg ser at i -25C så er jeg nesten nede i 50% reduksjon rekkevidde. Ikke sjokkerende men jeg hadde håpet at elbilen var blitt bedre på såpass mange år likevel. Problemet er at rekkevidden har ikke et bunn-nivå. Det finnes i praksis ingen nedre grense på hvor kort rekkevidden kan bli.
#10
Ariya / Sv: Vinterføre
torsdag 07. desember 2023, klokken 20:01
Hva tenker du på egentlig? Du kan se prosent effektbruk og så kan du velge som "personlig display" å se forbruket siden sist reset eller siste tur samtidig som du ser sanntid forbruk som en stolpe med en trekant som viser grafisk forbruk. Noe mer nøyaktig visning er det ikke på Ariya. Det finnes feks ikke noe energistatistikk av noe slag som man burde forvente. Ingenting som som forteller deg hvor mye energi som er blitt brukt på oppvarming og drift av bilen. Det er derimot en ubrukelig eco statistikk som forteller noe om forbruket over tid og da presenterer det laveste forbruket på turen(tror jeg). Jeg har slått av den statistikken da den forteller meg absolutt ingenting.
#11
Ariya / Sv: Vinterføre
tirsdag 21. november 2023, klokken 10:28
Forbruket kan du jo se i sanntid ved å velge det i instrumentet.
#12
Ariya / Sv: Skuffet over rekkevidde,
tirsdag 21. november 2023, klokken 10:22
Alle erfarer det samme. Det ligger i elbilens natur.
#13
Ariya / Sv: Radio hakker. Noen som har funnet løsning?
søndag 19. november 2023, klokken 11:42
Samme på min. Her er det dårlig DAB dekning så biler med ettermontert DAB og glassantenne er lik som min, kanskje til og med litt bedre. Det snakkes om bytte av DAB antenne på FB.
#14
Ariya / Sv: Bakluke
onsdag 08. november 2023, klokken 12:07
Sitat fra: AA på mandag 06. november 2023, klokken 18:43Mange takk!

Siden det er mange eksperter her; har flere ganger opplevd at ladeluka er låst når jeg skal sette i kontakten. Bilen er ulåst. Frigjør låsingen ved å låse/låse opp bilen. Noen triks for å sikre at ladeluka er ulåst når jeg stopper i garasjen og skal lade?
Sånn skal det ikke være. Ladeluke og resten av bilen skal være lik tilstand. På min har alltid ladeluke kun vært låst når resten av bilen er låst. Da stikker jeg bare hånden på innsiden av dørhåndtaket på passasjersiden for å låse opp. Den er realtivt kjapp med å låse bilen når jeg går fra bilen. Kommer kanskje bare 1,5m så er bilen(og ladeluke) låst.
#15
Ariya / Sv: Bakluke
søndag 05. november 2023, klokken 12:04
Sitat fra: AA på søndag 05. november 2023, klokken 10:36Nylig fått Ariya, veldig lovende!
Har elektrisk bakluke. Kunne egentlig ønsket meg manuell åpning når jeg bruker bryteren som sitter på luka, mens jeg vil ha elektrisk fra dashbord/nøkkel/sparking. Synes det er greit med manuell åpning i parkeringshus/garasjer.    Man kan jo regulere hvor høyt luka skal gå automatisk men den er så rund/tykk at den helst skal gå høyt i friluft.

Noen forslag/tips?
Skjønner ikke problemstillingen? Du kan da bruke både nøkkel, bryter og knapp på nøkkel sånn den er. Stopper luken men knapp på luka eller bare holde den igjen med håndmakt.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA