Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tonl

#1
Model S 2013 - 2022 / Sv: EU-kontroll
torsdag 23. mai 2019, klokken 10:52
Hadde en bilen på eu kontroll igår hos NAF. Ble ikke godkjent pga følgende 2-er feil:

  • 5.1.3 Hjullager: For stor slakk i hjullager, Venstre, bak
  • 5.3.4 Opphengskuler og foringer:  Defekt foring, Høyre, øvre bak - *Ytre foring

Noen som har skiftet/byttet dette selv? Om det er "enkelt" og jeg ikke må trenger spesielt verktøy?
#2
Fikk min byttet på Skøyen på reklamasjon uten noe spm. Bilen hadde da gått 140.000km (reg 04.2015).
#3
Audi e-tron / Sv: dashcam / alarm
onsdag 23. januar 2019, klokken 12:59
Blackvue eller Thinkware. De er litt dyre, men bedre kvalitet på dem enn de man får til 1000-lapp. Kapp av original strømleding og lodder ledning på odbc port adapter. Via odbc port har man kontinuerlig strøm slik at kameraet er på når bilen er av. På kamera er det gjerne noe som heter parkeringsmodus. Dvs kameraet gjør opptak kun når det er bevegelse innenfor kameraets synsfeltet. For å bruke denne funksjonen må en 3.ledning kobles til "styrer" strøm i bilen. Kameraene leveres med plugg for å hente strøm fra sigarettantenne. Men det er ikke noe strøm på disse når bilen er av.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Batteripakker som tar kvelden
mandag 07. januar 2019, klokken 10:35
Hadde en rwd reg 06.2014 som fikk byttet DU ved 60.000km. Dette var i 2016.
#5
Sitat fra: Torpedo Ted på fredag 30. november 2018, klokken 14:34
Er det bare meg som synes dette er bekymringsverdig? Å kjøpe Tesla som ikke har reklamasjonsrett er jo galskap.

Alt tyder jo på at batteriet og DU varer vesentlig kortere enn bilens levetid - at de ikke byttes pga normal slitasje, men regelrette feil.

Usikker hva du mener med reklmasjonsrett her. Det er generell 5års/100.000km garanti og du har reklamsjonsrett hvis bilen har passert 100.000km, men er ikke mer enn 5 år gammel. Dessuten er det 8år garanti på DU og batteri uansett km (gjelder ikke S60 fra en viss periode).

Min s85d er snart 150.000km og ikke vært feil på batteriet eller DU.
#6
Sitat fra: Panduck på mandag 26. november 2018, klokken 14:24
Sitat fra: sveander på mandag 26. november 2018, klokken 13:58
Nytt er jo
" Det skal ikke være mulig å lade mer enn fire timer av gangen på dagtid."
Hva med natterstid? Det er nesten et større problem.

Noen som har sett på prisene. Er de fornuftige?

Prisen for 3.6Kw er ok for meg, men 4 timer vil være vanskelig for folk som kjører inn til jobb. Ut å flytte bilen i lunch?

Nå er p-plassene ikke tiltenkt for jobbpendler. Da kan man ikke forvente å kunne stå der hele arbeidstiden.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fjernlys på TMS
tirsdag 20. november 2018, klokken 09:50
Bil før facelift kan du hente styrestrøm fra hovedlampa på sjåfør siden. Tror det er en grønn-hvit ledning (hussker ikke farten, men er beskrevet i tidligere innlegg). Alternativ kan du droppe styrestrøm. Og heller aktivere lyset fra ledbaren manuelt. Bryter på releledning som du fører inn i kupeen. Eller så kan du komple til en trådløs mottaker/bryter på rele til ledbaren og ha alt i frunken.

Sitat fra: torav på tirsdag 20. november 2018, klokken 09:35
Takk for gode tilbakemeldinger! Jeg refererte til meldingen over (Otto) for spørsmål 1, antar det er den Lazern.

Ad bilkomponenter så ser jeg de selger kit med
- BLC - TMS styrestrømadapter
- Superseal reléledningsnett

Men trenger jeg BLC styrestrømadapter når jeg har den gamle modellen (før LED hovedlys)?

Har prøvd å se om det er noen DIY side for montering for oss som ikke er bilelektrikere, men fant ikke det i farten.

Tor Arne
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Fjernlys på TMS
mandag 19. november 2018, klokken 13:02
1. Det er diskutert NUUK, Rigid og Lazer i trådet.
2. Er pris viktigst så er det best å ta en søk på nettet. Ellers er bilkomponenten.no en grei sted å kjøpe fra. Super service fra dem.
3. Selv har jeg rigdi sr20 kombo. I pakken er det alt du du trenger.

Sitat fra: torav på mandag 19. november 2018, klokken 11:42
Dette var inspirerende! Men for en nykommer i LED-bar verden, kan dere hjelpe meg så jeg ikke bommer her:

1) Er dette produktet "Lazer Linear 18 Elite"?
2) Anbefalt plass å kjøpe dette?
3) Hva trenger man av relé/adaptere/braketter når den skal monteres på en 2014 model S?

Tor A
#9
Har du prøvd reset av 17" skjermet? Som alt annet med data, reset pleier som oftest å løse en del problemer.
#10
Fester punkter skal være standard på panoramatak. Men er det tak med helglass du av typen som ikke kan åpnes som du har?
#11
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Vinterdekkproblemer
onsdag 14. november 2018, klokken 14:52
Høres ut som dekket kommer borti inneskjermet. Tesla anbefaler egentlig 45psi /3.1bar.
#12
Model S 2013 - 2022 / Sv: Newbie trenger hjelp til kjøp
mandag 12. november 2018, klokken 10:58
Den dyreste har som jeg så rask gjennom.
- 21" felg og dekk
- ubegrenset/fri superlading
- Dobbellader som gjør at du utnytter 22kW lader maks ut som gir ca 100km pr timer du lader.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Stabilisator stag slitasje
tirsdag 06. november 2018, klokken 13:37
Hadde bilen på 140.000km service (kjørt 136.000km) og fikk denne "anmerkningen".
"During service we found that toe links both sides rear needs to be replaced, and same
with upper control arm front right." Noen som vet hvor mye disse delen koster og om det er "enkelt" jobb å bytte selv uten spesielt verktøy? Hentet bilen fra servicen rett før stengetid og arbeidsordren fikk jeg på mailen dagen etter. Derfor fikk jeg ikke spurte service senter der og da.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Barnefamilie og tesla
tirsdag 24. januar 2017, klokken 15:01
Jeg har S85D. 100% indikerer bilen 420km. Må vintern for jeg kjørt ca 320km reel. Sommer snakker vi om 370km. Med 75D vil jeg tro du får kjørt ca 280-300km .
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Sikring av last i bagasjerommet - kroker
onsdag 04. januar 2017, klokken 14:05
Biler med 2xtra seter i bagasjerommet har disse 2 kroker. De der for å feste/sikre setene når der er ibruk.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA