Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ToWalkOrDrive

#1
Sitat fra: RJK på I går kl. 13:20
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 11:38Cybertruck vil også bli alternativ sammen med Rivian når de kommer.

Tror ikke prisen er satt på Silverado i USA heller, mulig den blir dyrere, det var ikke poenget her hvor det var snakk om alternativer.


Forøvrig var denne litt skummel

https://www.facebook.com/share/r/5tW5P8Z7vHUnkNcf/?mibextid=WC7FNe
Må ha FB for å å se den. Har du annen link eller et skjermbilde for å vise hva man skulle fått sett der inne?

Var bare en fyr som fortalte om at gasspedal-dekselet på Cybertruck'en datt av.
#2
Sitat fra: Joccy på I går kl. 11:15
Sitat fra: Håvar på I går kl. 10:44Jeg har kjørt ca 18000 på de elleve månedene jeg har hatt bilen, inkl to turer mellom Nord-Norge og østlandet(2*3000 km).
Likevel er det ikke mer enn 16% andel hurtiglading. Utelukkende Tesla sine hurtigladere.

Tesla bruker 23 mpg (ca 0,94 l/km) som referanse for bil på størrelse med Model Y og faktisk historisk literpris (rundt 22-23 kr), så en skal ha nokså tørst bil for å ha den besparelsen de legger opp til. Min forrige bil brukte under 0,5l diesel i snitt pr mil, så reelt spart er nok ned mot halvparten av hva Tesla påstår. Likevel nærmere 15000 kr.

https://www.tesla.com/no_no/support/tesla-app/charge-stats

0.94 er mulig noe høyt men det blir helt også feil å halvere det.  Som jeg skrev over her så blir tall som 0.5l kun en referanse for deg selv og veldig få andre da det er lite realistisk at velbemidlede nordmenn i det norske forbrukersamfunn kjører rundt i det stussligste motoralternativet som er å oppdrive.
Ingen skal få meg til å tro at de som velger Y kommer fra den kjipeste dieselvarianten.

Her er det masse reelle målinger fra 0,45 til over literen. https://www.klikk.no/motor/bil/sa-mye-bruker-de-egentlig-2842171 så denne er bare å legge død et sted emllom 0,5 og 1,0l/mil

Siste prisene jeg observerte i helga var 25,- for bensin og 23,- for diesel.

Velbemidlede folk har gjerne hatt en BMW 520. De bruker veldig lite diesel. Model Y eiere er en blanding av "fattig og rik" (siden de har markedsandel på 20%). Ser at forbruket i f.eks. England har falt en del siste 20 årene. Er en del diesel-biler med overraskende lavt forbruk.
#3
For noen vil Maxus T90 være en slags konkurrent. Men den går under 300km (334 WLTP kombinert) og lader tregt på hurtiglader (ca 80kW), men er en pickup med 5 seter med nesten 90 kWh batteri. Lasteplanet ser dog ganske lite ut. Men mye stål for under 600.000. Så ser at noen vil ha denne.

Virker mer som et verktøy for de som må ha en slik enn en "må ha"-bil for de som vil kjøpe pickup fordi de har lyst til det.

https://elbil.no/duger-norges-forste-elektriske-pickup/
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 12:14
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 11:44Derimot at de skal si opp 10% av de ansatte 🧐

https://electrek.co/2024/04/15/tesla-lays-off-more-than-10-of-its-global-workforce/?fbclid=IwAR2XERCzSVibv9o_sCPChMyDnwg2mDGInld8aIl56dmFRO01oJ7w16fivTQ_aem_AfsA_UHBR1P9B1I0d1onHkaYxcPGaKa_cRGqN4-sZmdE_xYIdxbmxzZa9bOhMyZqQFc

Ser at Musk skylder på "doble stillinger". Litt rart om de har 14000 doble stillinger.
Må bare si at Musk må jo være den kaldeste sjefen jeg har hørt om. Virker ikke som han løfter en eneste finger for å finne andre roller til de han mener er ene halvdelen av en stilling, og som må gå. Liker Electrek's kommentator:
#5
Xpeng / Sv: Xpeng G6
søndag 14. april 2024, klokken 18:09
Sitat fra: Tafsern på søndag 14. april 2024, klokken 13:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 13. april 2024, klokken 08:14Vet ikke om dette bare er fra konseptstadiet, men på "Oppdag G6" siden på Xpeng hjemmesiden så skriver de "smart interiør" og har bilde av at en kan kjøre passasjersiden helt frem, og legge ryggen helt flat, slik at en kan legge en kontrabass der. Ville vært veldig praktisk om en kan gjøre det. Særlig om en i tillegg kan legge ned baksetene (delt).

https://www.xpeng.com/no/g6

Det er ikke noe konsept, du kan ta av hodestøtten på begge forsetene å legge de plant ned med sitteputene i baksetet :)

Det er kult!
Går det og an å legge ned baksetet?
#6
Sitat fra: RJK på lørdag 13. april 2024, klokken 20:45Skulle ikke prisene på SuC-lading bli billigere i dag? virker som prisene er så lite forandret at jeg ikke klarer å detektere endringer. Sammenlignet med bl.a. den på Vestby.

Ser det er likt på Forus. Kanskje de ikke har fått gjennomført endringen, selv om de varslet endring på mail (noe de vanligvis aldri gjør). Kanskje det er en større omlegging enn ren pris de skal endre. Eller kanskje de tenkte å oppdatere priser, og har begynt å varsle, men så var det ikke behov for endring nå, siden de skrudde ned prisene i mars. Merkelige greier. Dårlig kommunikasjon.
#7
Xpeng / Sv: Xpeng G6
lørdag 13. april 2024, klokken 08:14
Vet ikke om dette bare er fra konseptstadiet, men på "Oppdag G6" siden på Xpeng hjemmesiden så skriver de "smart interiør" og har bilde av at en kan kjøre passasjersiden helt frem, og legge ryggen helt flat, slik at en kan legge en kontrabass der. Ville vært veldig praktisk om en kan gjøre det. Særlig om en i tillegg kan legge ned baksetene (delt).

https://www.xpeng.com/no/g6
#8
Xpeng / Sv: Xpeng G6
lørdag 13. april 2024, klokken 07:47
Sitat fra: hELgenen på fredag 12. april 2024, klokken 15:11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. april 2024, klokken 13:27
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 11. april 2024, klokken 15:10Omtalt hos Broom også. https://www.tv2.no/broom/skal-firedoble-salget-i-norge/16603667/

Ser at rekkevidden er lenger enn på en Model Y....helt til en leser Model Y spesifikasjonene litt nøyere. På Model Y er det 19" som er inkludert i prisen, og bruker en disse så er rekkevidden 565km. Ikke lett å være journalist når produsentene ikke bare kan skrive det rette på rett plass.
Rekkevidden på G6 er satt med 20".
Har sjekket..Hvor langt G6 går med 19" finner jeg ikke tall på.

Poenget mitt er at TV2-journalisten skrev 533km rekkevidde på Model Y, mens dette tallet gjelder for 20", som Tesla brukte for WLTP. Det som følger med som standard for Model Y, som nesten alle beholder, er 19", hvor rekkevidden er 565 km. Ser at TEK-journalisten har med seg dette, ref bilde under.

På Xpeng G6 er 20" standard. Da er det naturlig å oppgi rekkevidde med 20", som er 550km.
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
lørdag 13. april 2024, klokken 07:28
Sitat fra: Electric cars in Norway på fredag 12. april 2024, klokken 20:02
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 12. april 2024, klokken 13:14Det verste er at jeg hadde tenkt å kjøpe litt Tesla-aksjer på den tiden, men så fant jeg ikke helt ut hvor en kunne gjøre det (var litt vanskeligere enn i dag). .
Ja det var vanskeligere før - nå er jo alt så enkelt.

Ja, nå kan en jo til og med kjøpe Tesla og all verdens aksjer i nettbanken på DNB.
#10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Pris service……
fredag 12. april 2024, klokken 14:30
Sitat fra: TB på fredag 12. april 2024, klokken 11:40Det er en spesiell ikke ledende kjølevæske. Hvilken margin verkstedet har er jeg usikker på, ikke usannsynlig en høy innkjøpspris kombinert med grei margin så blir det kostbart.

Veldig rart at en skal skifte kjølevæske. Burde jo vært gratis på reklamasjon. Burde dere sjekket med en bilorganisasjons advokat / forsikring?
På Model Y er det aldri noe kjølevæske som skal skiftes, og hadde nettopp "hovedservice" (min første service) på 70.000 km, og betalte 3600,- som bestod kun av bremsekalipper-service, hepa-filterskifte og kupefilterskifte.
#11
Kjøretips / Sv: Forbruk med tilhenger
fredag 12. april 2024, klokken 14:10
Sitat fra: vartli på fredag 12. april 2024, klokken 13:39Kan legge til en erfaring til med en liten Tredal enakslet henger og samme E-tron 55. Totalvekt henger i underkant av 700 kg og 500 kg i bil, så i praksis samme vekt som i posten over. Kjørte ca 23 mil, det meste på E39, med snittforbruk på 288 Wh/km. Snittfart 68 km/t, temperatur i underkant av 10 grader og tørre veier.

Det var jo veldig bra.
Angående forrige test med 33km testrunde med stor henger så er ikke en så kort test representativ, med mindre du hadde "varm bil". Elbiler generelt, og e-tron 55 spesielt, bruker mye strøm de første milene for å temperere kjøle/varmesystemet. Det bruker langt mindre strøm etterpå for å vedlikeholde kulden/varmen. På en e-tron 55 er det 40 meter med kjøle/varmerør.
#12
Model Y / Sv: Nyhet! Model Y Long range RWD
fredag 12. april 2024, klokken 14:03
Sitat fra: Håvar på fredag 12. april 2024, klokken 12:50
Sitat fra: Hideyowife på fredag 12. april 2024, klokken 10:39Fint alternativ. Ble bare skuffa over at det ikke er samme batterikjemi som i standard bilen med RWD. Ladehastighet på min MYLR er rett og slett latterlig dårlig sammenlignet med vår M3 SR+ på langtur. Lenger rekkevidde på 100% er det, men på langtur er det ladehastigheten som forkorter reisetiden. Standard bilene med RWD er raskere på langtur... Så at en ny Long Range RWD ikke har ett slikt batteri gjør at jeg ikke klarer å se noen som helst verdi slik den er per idag. Det er fryktelig lite mellomlegg for å få 4WD med samme batteriet

Hvor har du det fra?
Ifølge tabeller her vil YLR lade 26/45 kWt på 10/20 min fra 0% og YSR 22/36 kWt på 10/20 min:
Model 3SR+ har selvfølgelig lavere forbruk enn YLR, men utifra (optimale) ladehastigheter er ikke SR+ overlegen

https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_standard_range/chargingcurve/
https://evkx.net/models/tesla/model_y/model_y_long_range/chargingcurve/

Ja, når SR har 84 kW i snitteffekt fra 10-80% SUC og LR har 101 kW så kan det virke som det er raskest med LR på langtur. Da vil jo ikke forbruksforskjeller klare å spise opp LR-fordelen. Dersom en synes det går drit-tregt med LR på tur bør en gjerne studere ladekurven nærmere og se om en lader for lenge på hver lader, eller noe sånt. I tillegg må en sørge for pre-heated batteri. Er ofte lurt å nesten kjøre tom om en ønsker maks ladefart på LR. Jeg synes min LR (fra Kina) lader veldig raskt.

Ser og i videoer av noen tilfeldige folk at de kjører omtrent like fort på en Model 3 SR som en Model Y LR. Med tanke på at arealet på en Model 3 er mindre enn en Model Y så virker det lurest å ha LR med tanke på raskest fra A til B.

Siden WLTP på bakhjulstrukket LR av Y er 600 km, mens den er 565 på 4WD LR med like hjul (19") så vil jo og ladefarten være 6% raskere på bakhjulstrukket i forhold til 4WD. Men forskjellen i tid på hele turen vil jo være minimal, siden begge lader veldig raskt. Mange kilometer per lademinutt kan for så vidt sies om alle Model Y.

Slik jeg ser er fordelen med bakhjulstrukket LR i forhold til bakhjulstrukket SR at der du kommer helt frem, og gjerne tilbake med LR så må du gjerne stoppe med SR. Ikke alle trenger 4WD. Bor du f.eks. i Stavanger, og ikke har hytte på toppen av en bratt hyttevei, så kommer du deg fint rundt uten 4WD. Du får riktignok mer hk med 4WD, men er jo ofte vel så gøy å kjøre 2WD. 6% strømreduksjon på 2WD LR vs 4WD LR utgjør fort 400 kroner i strøm i året, men det er jo ikke all verden. Kan være det blir spist opp i annenhåndsverdi når en selger, men det er umulig å vite.

Så min mening er at alle Model Y-modellene gir mening, og føler de er greit priset.
#13
Xpeng / Sv: Xpeng G6
fredag 12. april 2024, klokken 13:27
Sitat fra: vinterdekk på torsdag 11. april 2024, klokken 15:10Omtalt hos Broom også. https://www.tv2.no/broom/skal-firedoble-salget-i-norge/16603667/

Ser at rekkevidden er lenger enn på en Model Y....helt til en leser Model Y spesifikasjonene litt nøyere. På Model Y er det 19" som er inkludert i prisen, og bruker en disse så er rekkevidden 565km. Ikke lett å være journalist når produsentene ikke bare kan skrive det rette på rett plass.
#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
fredag 12. april 2024, klokken 13:14
Sitat fra: dundun på fredag 12. april 2024, klokken 09:28@ToWalkOrDrive Det er jo derfor jeg sier "en multippel". Den kan godt være høyere enn snittet i bilbransjen, men Tesla er ikke annet enn et voksende industriselskap som går godt, før de eventuelt faktisk leverer noe av det andre de har lovet.

(Jeg kjøpte min første Model S i 2014 og skulle gjerne satt de penga i Tesla-aksjer i stedet!)

Hvordan ser du for deg at en finner riktig multippel?

Det verste er at jeg hadde tenkt å kjøpe litt Tesla-aksjer på den tiden, men så fant jeg ikke helt ut hvor en kunne gjøre det (var litt vanskeligere enn i dag). Etter en stund steg de såpass mye at jeg tenkte: Nei, nå har de steget for mye, og hadde alt for høy P/E. Etter det har de vel steget 600%.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
fredag 12. april 2024, klokken 13:04
Ja, og ettersom det bare er ett kjent tilfelle jeg kjenner til så kan det jo og være mange andre grunner til feilen. Kan og være en eller annen menneskelig feil som at en har ikke skrudd det fast med riktig moment, feil på støp osv. Enig i at de bør undersøke veldig nøye hva som har skjedd og hvorfor, og finne rotårsaken for å luke vekk svakheter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA