Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ToWalkOrDrive

#1
Modellen Ryde har er forresten ganske kraftig og veier 36,5 kg. Ninebot D110. Rekkevidde 100km. 1147Wh er ganske drøyt.
Rated Power 400W. Skulle tro det var forbudt, men de har sikkert justert ned.

Mer info på modellen (men er en ekstra L på slutten der, som ikke sto på merkelappen.
https://b2b.segway.com/apex-d110l/

#2
Sitat fra: E-Trond på I går kl. 23:40Har nok opplevd både ekstra avslag og ingen avslag med og uten innbytte bil.
Kommer nett an på forhandler virker det som.

Lokal forhandler med liten omsetning ser ut til å gi bedre pris dersom du kommer uten innbytte bil.

Større forhandlere ser ut til å gi bedre pris, enten på innbyttebil eller nye bilen,mest sannsynlig fordi de er avhengig av høy omsetning?,selv med reduserte marginer.



Og dersom en kommer med en bil som er litt gammel, og du f.eks. er hos en merkeforhandler og vil bytte inn vil sannsynligvis merkeforhandleren selge bilen din til en bakgårds-bilforhandler for en billig penge, siden sistnevnte også skal tjene penger. Så alt "kommer an på".
#3
Er mange som tilbyr 8 års garanti på batteri, en del med 8 år på batteri og motor, og en del som har 7 år på bilen (Kia f.eks.). Toyota har vel en egen ordning mer lenger garanti om du tar service der.

En ting folk brenner seg på med leasing er kjørelengde. Plutselig har du hytte og kjører 25.000 km i året. Da øker leasingprisen veldig.

Dagens elbiler går jo ofte "langt nok", altså at det ikke er veldig fordel om de kommer til å gå lengre om 3 år, så da blir ikke verdifallet så ille om f.eks. 3 år.

Dersom en leaser bil nå så har du ingen bil 13.05.2028. Det kan være fordel, og det kan være en ulempe. Dersom det i mellomtiden har blitt 180.000 kroner i nybil-avgift så kanskje en lik bil koster 30% mer. Kanskje du da ikke kan kjøpe ny bil igjen, og at bruktprisen er nesten like høy som det den kostet ny i 2025. Skraper en opp bilen ved leasing må jo det og fikses.

Men alt kommer jo an på egen situasjon - trenger en f.eks. å ha lite lån pga planer om hus/hyttekjøp, og du havner på feil side av 5 x lån av inntekt osv, så kan jo leasing være ok. Men da kan det være en heller skulle kjøpt en billigere bil og.

Er en del leasing-tilbud inni denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=67745.0

En bil hvor leasing ser ut til å være et ok valg er Polestar 3, om du ikke skal kjøre mer enn 45000 km i løpet av de 3 årene. Der koster det 257.000 for 3 år, altså 6000 i etablering og 7000 månedlig. Vet ikke om det er "skrelt utgave", eller hvor mye som egentlig er med her. Men Polestar 3 er jo egentlig en dyr bil. Mer detaljer:
https://www.polestar.com/no/offers/
https://www.polestar.com/no/offers/polestar-3-leasing/
#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I dag kl. 10:53
Sitat fra: What-a-watt på I dag kl. 09:33Så lenge kritikken fremføres i det offentlige av media o. l. er tydeligvis nesten alt ok, og tillatt. Faktisk daglig underholdning som selger som bare det. Lest Kapital, etc.? Men nåde den ansatte som....

Pressen har sin egen regelbok å følge:
https://presse.no/pfu/etiske-regler/vaer-varsom-plakaten/
Det er egentlig bra for arbeidere og firmaer å ha pressen til å være vakthunder mot firmaer.
Men det å gå ut og kritisere sin egen sjef har jeg ikke sett i Kapital, men jeg leser svært sjeldent kapital. Da blir det bare ett av to utfall, skulle en tro: han eller meg....
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I dag kl. 09:13
Sitat fra: Syklist på I dag kl. 07:53https://electrek.co/2025/05/11/tesla-employees-ask-elon-musk-resign-confirm-massive-demand-problem-get-fired/

Noen ansatte som tør å si i fra. Synd for firmaet at det har blitt slik.

En ting er å si slikt i et lukket forum innad i bedriften / til styret osv, men å skrive at du vil sparke CEO i et "published an open letter". Nå står det ikke akkurat hvor det ble publisert, men virker som det var tilgjengelig for media. Dersom du hadde gjort det samme i Norge så ville det ikke gått lang tid før du ble satt til "andre oppgaver", og fikk en svært nedadgående kurve karrieremessig, siden ledelsen kan tro du ikke er motivert til å jobbe sammen med ledelsen og trekke i samme retning. Et eksempel var den Equinor-ansatte som satt sammen med Tunberg og protesterte på et olje-anlegg....tok ikke lange tiden før han ikke jobbet der, selv om ledelsen offentlig ikke kritiserte han.
#6
Sitat fra: Klykken på I dag kl. 08:06
Sitat fra: Vaduz på I går kl. 17:25Om du derimot ønsker å betale mer for nyere bil av andre grunner enn rent økonomisk så er jo det selvfølgelig et valg man tar, men å si at man sparer penger på å selge en bil etter maksimalt verditap for deretter å kjøpe ny bil igjen er helt feil.
Haha, jada det er jo helt rett. Men det er det mentale i det hele og de potensielle utgiftene som venter på vår gamle bil etter garantiutløp som trigger. Er så "bortskjemt" med forutsigbart bilhold at det veier mer enn sluttsummen etter at bilen potensielt er cashet ut.

Tviler ellers på at jeg ville fått 300k for vår 21' Y på markedet ellers, så det er jo også noe å ta med i regnestykket. 

Men ja, bil er tap.

Hva som er den mest lønnsomme beslutningen å gjøre vet man ikke før om noen år. 2025-modellen av Model Y er en del bedre for de fleste (i følge en del tester) enn 2021-modellen (støy-demping). Og med tanke på at det er 71.000 Model Y på veiene, så kan det være om et par år at bruktprisen på 2021 Model Y ville falt ganske kraftig. Når du selger nå så har kjøper alle garantier aktive, også 5-årsgarantien på bilen. Så kjøperen vet han slipper å gå på deg om noe er gale med bilen, (og du slipper å stå ansvarlig). Så ofte vil en jo se at bruktpriser faller en del etter at garantien går ut. På Model Y ville jeg ikke være så bekymret å eie utover garanti. Men du slipper uansett en del utgifter når du har garanti på ny bil.

Med dagens toll-krig på gang, og inflasjon, og eventuelle nybil-avgifter fra januar 2026 eller 2027 så kan godt nybilprisene også stige en del fremover, hvis en f.eks. ventet to år.

Jeg solgte forresten min Model S i 2019, et halvt år før garantien gikk ut, og fikk 67% av det jeg ga for den, og den falt i verdi en del et år etterpå da garantien gikk ut, og andre nyheter kom til. Med 300.000 så har du vel bare ca 50.000 i verditap i året så langt, som er bra, og kunne blitt en del mer om et par år.

Så det jeg prøver å si at innbytte på 300.000 samt å kjøpe ny Model Y LR med 0% rente i 3 år virker å være et bra valg også økonomisk.
#7
Sitat fra: Oddaa på I går kl. 11:53
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 09:17
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 10. mai 2025, klokken 23:56Helt enig. Er vel litt som med innbyttepris, at hvis du sier du ikke har innbyttebil så kan du få prute mer. I hvert fall før. Sier du at de u ikke trenger lån kan de sikkert gi deg 45.000 ekstra rabatt, siden de sparer mye på å ikke subsidiere lån til deg.

Mulig - men aldri opplevd at jeg får noen bedre deal uten innbytte.
Tror dette nå er mest en myte, de prøver heller å sette en «rett» innbyttepris.


Ja, var sikkert mer en ting som var vanligere før. Særlig om du hadde bil du ville bytte inn 😀 Kom sikkert an på hvor usellbar bil en kom dragende med.
#8
Sitat fra: Leaf_2014 på lørdag 10. mai 2025, klokken 08:10Da fikk min 2021 sr+ 77000km en tur på planet av redningsbilen i går. Ulike feilmeldinger som rullerte.

Iflg Tesla ad-hoc diagnostikk er det ulik spenning i cellene på hovedbatteriet.

Verkstedtime på Rud mandag. Kjenner jeg er litt glad bilen er under garanti fremdeles ...

En ekstra trygghet for Tesla eiere er at det er uhorvelig mange brukte hovedbatteri på Finndeler osv, til 40.000.
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Gode kampanjer på kjøp og leasing
lørdag 10. mai 2025, klokken 23:56
Helt enig. Er vel litt som med innbyttepris, at hvis du sier du ikke har innbyttebil så kan du få prute mer. I hvert fall før. Sier du at de u ikke trenger lån kan de sikkert gi deg 45.000 ekstra rabatt, siden de sparer mye på å ikke subsidiere lån til deg.
#10
Sitat fra: oroar på lørdag 10. mai 2025, klokken 21:42Jeg satt og fiklet litt i appen i dag. Konfigurerte og sjekka rundt. Så, ojsann, hadde jeg bestilt meg bil. Helt ordinær Longrange, hvit med sort interiør og 19" felger. Etter en halvtime sto det i appen at levering er allerede førstkommende onsdag morgen.
Usikker på om det er et godt eller dårlig tegn for Tesla. Men for meg ble det hvitvin.

Gratulerer! Bra kjøp det der! "Helt ordinær LR" = topp utstyr og topp rekkevidde. FSD er kun for spesielt interesserte.
#11
Sitat fra: CorsoDante på fredag 09. mai 2025, klokken 17:10
Sitat fra: What-a-watt på fredag 09. mai 2025, klokken 14:16Vi snakker om rabatter opp mot 80.000.- (inkl. vinterhjul og gratis lading) på noen av de gamle Yene. Tror mange konkurrenter hadde solgt godt med slike rabatter og intensiver. Imponerende? Tja.

Poenget var ikke at salget (registrerte...) var «imponerende» (fullstendig uinteressant), men at media ikke endrer påstanden om sviktende salg, på tross av at modellen selger bedre enn de neste 6 modellene på lista. Dog litt tidlig å konkludere, men forbeholdene burde starte å melde seg allerede nå.

Polestar har for øvrig også 0 %-kampanjerente,. Kan fullfinansieres med lån, later det til. Kanskje det letter salget..?

Polestar satte opp prisen ganske kraftig samtidig som de satte renten ned, ref annen tråd.
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Gode kampanjer på kjøp og leasing
fredag 09. mai 2025, klokken 15:12
Kan og virke som en må betale 14.900 for vinterhjul hvis en skal ha Supercharged, mens prisen for vinterhjul ved Fully Charged var 0 (står rett under "Kampanjepris").
#13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler take 2
fredag 09. mai 2025, klokken 15:06
Sitat fra: RJK på fredag 09. mai 2025, klokken 14:02
Sitat fra: hELgenen på fredag 09. mai 2025, klokken 13:34
Sitat fra: Rosstopher på fredag 09. mai 2025, klokken 13:271000kW er kult. Teknologi er gøy.
Men er det nødvendig? De fleste trenger jo ikke å kjøre 1000km uten stopp på mer enn 5 minutter. Det er vel bare fint både for trafikksikkerheten og familie-freden å stoppe i 10-15 minutter hver 30-40 mil?
Å lade fort er nok viktig for noen yrkessjåfører og noen som kjører langt med tung tilhenger. Ellers mener jeg at det ikke er nødvendig. Man må bare løsrive seg fra fossil-tankegangen om at man stopper for å fylle og så kjører videre så fort som mulig. Det er ingen som får ferien, hytteturen eller besøket til svigermor ødelagt av at man må stoppe i 15 minutter i stedet for 4.

Mange steder har vi ikke fordelingsnett som klarer å håndtere det der effektivt uten at det blir påvirker stabiliteten. Så mange slike ladere vil nok aldri bli satt opp i Norge med det første...
Kan løses med batterilagring, så trekket fra nettet er mer begrenset. Men er selvsagt en kostnad det og, men kan kanskje svare seg om nettleie koster mye når man tidvis trenger høy effekt.

Det kan nok ha mest for seg for de som veldig ofte kjører veldig langt i 130 km/t, og gjerne også de med store hengere osv, f.eks. i Tyskland og i USA. Men og så kan det ha mye for seg for de som aldri har hatt elbil og den erfaringen, som har ladestasjons-angst og fobi. F.eks. elbilhatere kan dette være nødvendig for å vippe dem over.

På svære ladeplasser, der det f.eks. er 50-60 ladere (ref Tesla-superchargers) så vil gjerne ikke dette føre til at en må ta så mye mer høyde. I stedet for at 30 lader samtidig så står det bare kanskje 10 som lader samtidig, siden en er ferdig på 10 minutter i stedet for 30. Kan jo og være de kan ha litt smart last-begrensning dersom det plutselig er veldig mange biler der. Men ideelt sett kan en jo ha batteri. Men om en skal ha 3 millioner elbiler om noen år så må en jo har mer kapasitet på nettet, og totalt sett vil ikke det totale strømforbruket være høyere om 30 biler lader 30 minutter enn om 10 biler lader 10 minutter med 3 ganger effekt per bil. Jo flere biler som lader jo mer vil effekt-toppene jevne seg ut.
#14
Sitat fra: What-a-watt på fredag 09. mai 2025, klokken 14:16Vi snakker om rabatter opp mot 80.000.- (inkl. vinterhjul og gratis lading) på noen av de gamle Yene. Tror mange konkurrenter hadde solgt godt med slike rabatter og intensiver. Imponerende? Tja.

Sånn utenom i valg av CEO så virker det som at Tesla kjører på med kampanjer for å holde salget gående, og mer opptatt av antall biler enn overskudd. Men 0% kampanjen er jo og veldig bra. Selv om prisen på bilen er i øvre kant med nesten 580.000 inkl svart og vinterdekk så får du jo med både varme i bakseter og elektriske seter foran med minne på førerside++, som du ikke får i Fully Charged på en BMW i4 f.eks....for å få det må du ha superduperfullyextraCharged.

Ser ut til at boikott ikke fører til at salget stopper opp helt ennå i hvert fall, selv om de nok nyter godt av nyhetens verdi, og mange har ventet på den nye versjonen...sånn at det blir litt ketchup-effekt. Skjønner jo at mange hopper på dette tilbudet når de ikke har cash i lommen, eller trenger å bruke cash fra gammel bil til å betale ned andre ting. Ser andre har hatt opp til 7,5% rente på bilkjøp.
Og den 0% rentekampanjen har jo ikke vart så  lenge, i tillegg til at juni pleier å være mye større utleveringsmåned (kvartalsslutt) så kan det bli litt stygt for de andre i en boikott-tid.
#15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Boikott av Kina elbiler take 2
fredag 09. mai 2025, klokken 13:07
Wow. På en måte litt synd om alle land boikotter Kina. Kina virker å være et par år foran mange andre bilprodusenter på en del områder. I videoen i denne saken forteller den amerikanske bilreporteren at autopiloten er mye bedre enn noen amerikanske firmaers bilers autopilot. Og da snakker vi landet til Tesla blant annet. Bilen han kjører er en BYD Han.

Deretter ruller han inn på lader med en bil. Der kan han f.eks. med den ene bilen plugge i to lynladere à 250 kW. Får ganske kjapp lading på ca 400kW. Så går han til en Mega-lader, som kan lade 1000 kW!! Og han får faktisk 1000 kW, og lader opp til 60% på 5 minutter, som vist i media tidligere. Var og snakk om at de hadde installert hundrevis av slike ladere rundt forbi.

Tror kanskje det kan være lurt å jobbe MED Kina, og ikke MOT Kina. En ser jo hva som skjer om en presser dem vekk fra seg - da går de på 9. mai-markering med Russland, og klager over hvordan vesten hater dem. Kina har nøkkelen til mye raskere overgang til fornybar-verden. De er ikke avhengige av vesten for å få det til, og ikke avhengige av vesten for  å bli verdens største supermakt. Make the world great again...

https://insideevs.com/news/758625/byd-megawatt-charging-demo-china/
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA