Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - ToWalkOrDrive

#1
Sitat fra: hELgenen på I går kl. 13:41
Sitat fra: IK på I går kl. 11:40
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 16. april 2024, klokken 21:00I Tyskland finnes det ingen som helt grunn til å kjøpe elbil. Bilene er dyrere i innkjøp. Ladepriser begynner å bli hinsides. Når kostnaden på langtur blir 18 - 19 kr pr mil (og tildels betydelig høyere) så frister det selvsagt ikke. I tillegg krangle med lading og ladere som ikke virker.
Har bileier solpaneler og hjemmelading og kjører bare "rundt huset" så er det adskillig bedre. Unten solpaneler på taket, så ligger en i beste fall på rundt 3.75 kr kilowatten.
Forutsetter det slik så dør elbilene ut i Europa, før det er kommet riktig i gang.

Den som lever får se👋



Ikke glem at brukte elbilbiler har voldsom verditap nede i europa.





En kan jo undres på hvorfor? Det er jo svært mye bil for pengene i en elbil så fremt man kan lade hjemme skulle en vel tro?

Videre viser jo alle studier at batteriene faktisk holder seg svært bra.
Billig vedlikehold er det også.

Men så er det jo en teknologisk utvikling der rekkevidden økes litt fra år til år...mulig dette har en eim av mobilpsyken også - der folk bare skal ha nytt fordi det er nytt, mens forskjellen fra nytt til gammelt egentlig ikke er så enormt... En Audi Q6 splitter ny må du jo nå ofte betale mer for enn en Q8. Forstår det egentlig ikke, men sånn er det blitt

Dersom en ser i Tyskland, hvor strømprisen har vært 4 kroner per kWh i 2023, så er det ganske svære forbedringer med Q6 i forhold til Q8. Q8 er fortsatt en "gammel" bil, etter hva jeg har fått med meg, når det gjelder strømforbruk. Strømforbruket på Q6 virker å være veldig lavt. Forbruket på Q8 skal visstnok være 20% høyere ihht spesifikasjonene, mens i "real world" har folk erfart 35% forskjell.

På grunn av forbruket er også rekkevidden 15-25% bedre på Q6 enn Q8. ....om en kan stole på denne nettsiden: https://electrichasgoneaudi.net/models/comparisons/q455q6q855/

Dermed så blir plutselig elbil ikke så verst i Tyskland heller. BMW har og kommet med effektive biler, og selvfølgelig den mest solgte elbilen i Tyskland: Tesla Model Y.

Jeg tror nedgangen på elbil bare er midlertidig. En ser jo og at batteriprisene går nedover, så snart er de ikke avhengige av støtte for å bli foretrukket.
#2
Tesla / Sv: Tesla aksjer
I går kl. 12:38
Sitat fra: Counterpointer på I går kl. 00:11
Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2024, klokken 21:04Men Tesla kutter 10% av ansatte. Vil dette gå ut over service sentere, f.eks lengre kø på verksted? Lurer på hvem som må gå og hvor det vil merkes? Dersom potensielle kjøpere hører at slankingen kan gå ut over kundeservice/verksted så kan jo det virke som en katalysator for færre nye kunder?
Jeg er temmelig sikker på at det tas mest i produksjon og det de ikke vil satse på i utvikling (liten bil).
Det vil nok slankes over hele linja, men salg og verksted nok holdes oppe.

[jeg var på K100 i går og har personlig flere kandidater der som kvalifiserer for oppsigelse, så Musk kan bare høre med meg om han vil ha forslag] 😏

Det kan faktisk være du har et poeng. Leste et sted at Tesla hadde bedt ledere navngi "viktige nøkkelpersoner" som lederne da ville beholde. Det høres så amerikansk ut som det kan få blitt. Litt usikker på hvordan det eventuelt vil funke i Norge, hvor du må sette opp kriterier for nedskjæringer, og følge det slavisk, så det ikke er like lett å beholde han som begynte for 5 måneder siden, med litt dårlig kompetanse, som sjefen liker særlig godt.

Så kanskje dette kan ses på som "vårrengjøring" - få ut de døde hybelkaninene fra hjørnene. Ikke rart Tesla-ansatte er stressa. Skulle hatt veldig mye for å ha giddet å jobbet der.

Min Tesla Model Y har vært mindre enn 2 timer inne på verksted siden den var ny for 2,5 år siden. Mens min Tesla Model S fra 2014 må ha forbrukt flere hundre arbeidstimer på Tesla-verksted på 4,5 år. Så sånn sett så trenger ikke økning i bilpark reflekteres i lik økning på verkstedene. Det var for øvrig ingen kø da jeg bestilte Model Y service (på app). Litt fancy at en ikke engang trengte levere fra seg nøkkel, og ikke trengte gå inn på Tesla-forhandleren for å hente den etterpå - en bare betalte på appen på forhånd. Helt super-smooth. Dette til stor forskjell fra for noen år siden, da en først måtte inn og si fra at en ville hente bilen etter service, hvor en så måtte vente for å snakke med en annen for å hente bilen. Nå er det ingen tur inn en gang, så det sparer jo både meg og Tesla for arbeidstimer....eller som Toyota ville sagt "fjerning av muda (sløseri)", og Lean  :D . Tesla er mer Lean enn Toyota  :D 
#3
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 17. april 2024, klokken 18:11
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. april 2024, klokken 16:32
Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2024, klokken 15:58Fatter ikke at selvkjøring er så forbasket viktig...er det verdt så mye? Vil selv aldri ha det og det må bli lovpålagt før jeg setter meg inn i et slikt kjøretøy..Tror det hele er blåst helt ut av proposjoner
I USA ja, hvor mange tilbringer flere timer i kø hver dag. Og med robotaxi kan bilen være ute og tjene penger for deg mens du er på jobb. Selvfølgelig mye lengre frem dit enn hva EM tror/ønsker.

Virker som galskap å kansellere/utsette Model 2, jeg tror dette kan bli spikeren i kista for Tesla. De er nå ikke ledende på noe vesentlig lengre.

De har solgt bra på pris for en god totalpakke med Model Y, men den begynner nå å bli gammel. Resten av det de selger er nesten som nisjeprodukter å regne. En liten facelift vil ikke berge de, jeg tror peak Tesla var i 2023.

"Spikeren i kista for Tesla"??
Splitte mine bramseil.
Det er ikke bare Tesla som har redusert salg i det siste. Det gjør neste alle, utenom BYD osv. Og neste år kommer Facelift på Model Y, og nok en gang setter konkurrentene i forlegenhet.

#4
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 17. april 2024, klokken 17:52
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 17. april 2024, klokken 15:29En kollega har Enyac som kan tute, blinke, låse, og finne bilen med app. Noen lyver  :police:

Hmmmm. Han ene burde få snakke med han andre. Hvis det ikke er pga noe du må betale masse for, som han ene ikke har gjort.
#5
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 17. april 2024, klokken 15:02
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 17. april 2024, klokken 14:29
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. april 2024, klokken 13:32Jeg tror de fleste som kjøper Tesla vet akkurat hva de går til - at FSD er så som så, men at folk fortsetter å kjøpe bilen. Jeg tror Musk og Cleantechnica-redaktøren tar feil i at FSD er make og break angående firmaet og aksjekursen.
Men er jo stor usikkerhet på alt. Europa står f.eks. ovenfor enorme behov for strømlagring når mange land går fra kullkraftverk og atomkraft til sol og vind. Da vil de lage enormt mye strøm når det blåser mye og er sol, og så må de på et eller annet vis ta vare på strømmen til det er vindstille og overskyet. Da har f.eks. Tesla produkter for dette. Blir spennende å se. Sånn utenom det så blir det jo spennende å se hvordan bilsalget utvikler seg fremover. Etter neste Paris-avtale-møte så blir det gjerne en ny giv med forbud av bensinbiler osv....og vips så går salget veldig opp igjen.
Syns du er inne på et viktig poeng med at selv om FSD er viktig så har faktisk Tesla solgt noen millioner biler og har ganske mange store fabrikker som faktisk lager elbiler med fortjeneste.

Det som jeg synes er uheldig er at de faktisk har utsatt den billige bilen (Model 2), det er der de kunne hatt stor vekst. Antagelig sees marginene som for små når Kina slipper biler som BYD Seagull til rundt 20k $

Ja, hvis en ser på konkurrentene hva angår software og styring, så ligger de et stykke bak Tesla på en del områder. Kjenner en som har en Skoda Enyaq. Ble ganske overrasket da han fortalte at han ikke kan låse opp bilen fra appen. Say, whaat? Jeg fortalte at jeg både kan låse opp dørene, starte bilen, justere radioen og åpne vinduene og tute om jeg vil det.

I følge Electrec har mange av de som jobbet med "Model 2" fått sparken nå, og at grunnen er at Musk vil satse alt på å få FSD opp og gå. Men dersom de har ledig produksjonskapasitet så går det sikkert ikke lenge før han ombestemmer seg. https://electrek.co/2024/04/15/tesla-puts-electric-car-codenamed-nv9-back-burner-despite-elon-musk-said/
#6
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 17. april 2024, klokken 13:32
Jeg tror de fleste som kjøper Tesla vet akkurat hva de går til - at FSD er så som så, men at folk fortsetter å kjøpe bilen. Jeg tror Musk og Cleantechnica-redaktøren tar feil i at FSD er make og break angående firmaet og aksjekursen.
Men er jo stor usikkerhet på alt. Europa står f.eks. ovenfor enorme behov for strømlagring når mange land går fra kullkraftverk og atomkraft til sol og vind. Da vil de lage enormt mye strøm når det blåser mye og er sol, og så må de på et eller annet vis ta vare på strømmen til det er vindstille og overskyet. Da har f.eks. Tesla produkter for dette. Blir spennende å se. Sånn utenom det så blir det jo spennende å se hvordan bilsalget utvikler seg fremover. Etter neste Paris-avtale-møte så blir det gjerne en ny giv med forbud av bensinbiler osv....og vips så går salget veldig opp igjen.
#7
Sitat fra: Egil S på lørdag 16. mars 2024, klokken 18:50
Sitat fra: Electric cars in Norway på lørdag 16. mars 2024, klokken 15:04Det du sier om hms mangler er skremmende å lese. Jeg håper virkelig at dette med sikkert arbeidsforhold og fokus null skader, nå også har fått fokus i disse landene.

Arbeidsulykker med dødelig utfall var dessverre ganske vanlig.
Noen ganger var det èn person, andre ganger kunne det være snakk om grupper over 10 personer.

Vet de hadde noe finurlige måte å pynte på statistikken.
En sveiser som satt på kaikanten å sveiste ble påkjørt av en lastebil, det ble klassifisert som "trafikkulykke", stygt kvestede personer ble ofte fraktet utenfor porten på verftet, døde de der eller på sykehuset hadde ikke ambulansen hentet dem på verftet (men utenfor) så da havnet ikke det i statistikken heller.
Noen kolleger av meg hadde gått mot en container som sto litt rart på bakken, hadde tydeligvis ramlet ned etter et mislykket kranløft, det var endel folk rundt, når de kom nærmere stakk det et bein sånn ca fra kneet og ned ut fra under containeren og det rant noe vått på bakken.
Når de som sto rundt så de forskrekkede nordmennene hadde han ene bare sakt "No worries, new man tomorrow".
Det var en rigg som sleit seg under fylling av en tørr dokk, de offisielle tallet er at 11 personer var "savnet", men ikke omkommet så da kom de ikke på statistikken.
En dame skulle rengjøre i noen høyspent tavler (11.000V), den ene sto det strøm på......
Da vi spurte noen hvordan det gikk fikk vi høre at hun hadde det kjempefint, hun var sprekere enn noen gang og det hadde vært noe av det beste som hadde hent henne.

Vi hadde en oljelekkasje på en av riggene, ikke lenge etterpå satt det en kar rett over spill trauet som var fullt av olje og sveiste, glødende sveiseperler falt ned i oljekaret, vi fikk stoppet han. Litt senere kom det en kar med en spade og en 10l bøtte, han skuffet opp oljen i bøtta, var sikkert 100-200l oppi der, når bøtten var full kikket han seg litt forfjamset rundt, gikk bort i en åpning og tømte bøtta ned i havnebassenget, så gikk han tilbake å fylte en bøtte til.
En dag høre vi et voldsomt skrik og litt rabalder, så kom det et stort flak med hvit maling flytende ut fra under riggen, var nok en maler som enten falt av stillaset eller stilaset kollapset, usikker på om han overlevde, kun et fåtall kunne svømme fikk jeg høre og med fullt arbeidsutstyr gikk han muligens rett til bunns.

En annen fascinerende sak var at i trafikken var dette med person forsikring ganske ukjent.
Hvis du kjørte på noen og drepte de, måtte du betale ca 15.000kr i erstatning til de etterlatte, mye penger.
Hvis de overlevde ble du økonomisk ansvarlig for medisinsk behandling for denne personen så lenge den levde, som kunne ruinere deg resten av livet.
Noe som førte til at hvis noen kjørte på noen, så forsikret de seg ofte at den personen var død, det var billigere, som resulterte i at en som ble påkjørt og lå å skreik gjerne ble kjørt over en gang til så det ble stille.


Historiene er mange.

Wow. Det er rett og slett sjokkerende.
#8
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 17. april 2024, klokken 10:01
Sitat fra: What-a-watt på onsdag 17. april 2024, klokken 09:05Er ikke dette bare et slanguttrykk som oftest har lite relasjon til virkeligheten? "Det vedder jeg hatten min på" (aldri hatt hatt). Rike mennesker må bruke kraftige midler. De med normal inntekt og eiendeler trenger ikke engang å angi noe: "Jeg vedder på at Brann taper til helgen". Forøvrig sier Musk: "Not quite betting the company".

Ja, han sier "vedder ikke akkurat selskapet på det, men å gi bånn gass for autonomi er det åpenbare trekket å gjøre".
Tipper han har røykt noe "kreativt fremhevende" for å lire ut av seg alle de uttrykkene :-)
#9
F-150 Lightning / Sv: Kommer F-150 Lightning til Norge?
mandag 15. april 2024, klokken 14:41
Sitat fra: RJK på mandag 15. april 2024, klokken 13:20
Sitat fra: Counterpointer på mandag 15. april 2024, klokken 11:38Cybertruck vil også bli alternativ sammen med Rivian når de kommer.

Tror ikke prisen er satt på Silverado i USA heller, mulig den blir dyrere, det var ikke poenget her hvor det var snakk om alternativer.


Forøvrig var denne litt skummel

https://www.facebook.com/share/r/5tW5P8Z7vHUnkNcf/?mibextid=WC7FNe
Må ha FB for å å se den. Har du annen link eller et skjermbilde for å vise hva man skulle fått sett der inne?

Var bare en fyr som fortalte om at gasspedal-dekselet på Cybertruck'en datt av.
#10
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hurtiglading er et ran!
mandag 15. april 2024, klokken 12:52
Sitat fra: Joccy på mandag 15. april 2024, klokken 11:15
Sitat fra: Håvar på mandag 15. april 2024, klokken 10:44Jeg har kjørt ca 18000 på de elleve månedene jeg har hatt bilen, inkl to turer mellom Nord-Norge og østlandet(2*3000 km).
Likevel er det ikke mer enn 16% andel hurtiglading. Utelukkende Tesla sine hurtigladere.

Tesla bruker 23 mpg (ca 0,94 l/km) som referanse for bil på størrelse med Model Y og faktisk historisk literpris (rundt 22-23 kr), så en skal ha nokså tørst bil for å ha den besparelsen de legger opp til. Min forrige bil brukte under 0,5l diesel i snitt pr mil, så reelt spart er nok ned mot halvparten av hva Tesla påstår. Likevel nærmere 15000 kr.

https://www.tesla.com/no_no/support/tesla-app/charge-stats

0.94 er mulig noe høyt men det blir helt også feil å halvere det.  Som jeg skrev over her så blir tall som 0.5l kun en referanse for deg selv og veldig få andre da det er lite realistisk at velbemidlede nordmenn i det norske forbrukersamfunn kjører rundt i det stussligste motoralternativet som er å oppdrive.
Ingen skal få meg til å tro at de som velger Y kommer fra den kjipeste dieselvarianten.

Her er det masse reelle målinger fra 0,45 til over literen. https://www.klikk.no/motor/bil/sa-mye-bruker-de-egentlig-2842171 så denne er bare å legge død et sted emllom 0,5 og 1,0l/mil

Siste prisene jeg observerte i helga var 25,- for bensin og 23,- for diesel.

Velbemidlede folk har gjerne hatt en BMW 520. De bruker veldig lite diesel. Model Y eiere er en blanding av "fattig og rik" (siden de har markedsandel på 20%). Ser at forbruket i f.eks. England har falt en del siste 20 årene. Er en del diesel-biler med overraskende lavt forbruk.
#11
F-150 Lightning / Sv: Kommer F-150 Lightning til Norge?
mandag 15. april 2024, klokken 12:31
For noen vil Maxus T90 være en slags konkurrent. Men den går under 300km (334 WLTP kombinert) og lader tregt på hurtiglader (ca 80kW), men er en pickup med 5 seter med nesten 90 kWh batteri. Lasteplanet ser dog ganske lite ut. Men mye stål for under 600.000. Så ser at noen vil ha denne.

Virker mer som et verktøy for de som må ha en slik enn en "må ha"-bil for de som vil kjøpe pickup fordi de har lyst til det.

https://elbil.no/duger-norges-forste-elektriske-pickup/
#12
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 15. april 2024, klokken 12:14
Sitat fra: Counterpointer på mandag 15. april 2024, klokken 11:44Derimot at de skal si opp 10% av de ansatte 🧐

https://electrek.co/2024/04/15/tesla-lays-off-more-than-10-of-its-global-workforce/?fbclid=IwAR2XERCzSVibv9o_sCPChMyDnwg2mDGInld8aIl56dmFRO01oJ7w16fivTQ_aem_AfsA_UHBR1P9B1I0d1onHkaYxcPGaKa_cRGqN4-sZmdE_xYIdxbmxzZa9bOhMyZqQFc

Ser at Musk skylder på "doble stillinger". Litt rart om de har 14000 doble stillinger.
Må bare si at Musk må jo være den kaldeste sjefen jeg har hørt om. Virker ikke som han løfter en eneste finger for å finne andre roller til de han mener er ene halvdelen av en stilling, og som må gå. Liker Electrek's kommentator:
#13
Xpeng / Sv: Xpeng G6
søndag 14. april 2024, klokken 18:09
Sitat fra: Tafsern på søndag 14. april 2024, klokken 13:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 13. april 2024, klokken 08:14Vet ikke om dette bare er fra konseptstadiet, men på "Oppdag G6" siden på Xpeng hjemmesiden så skriver de "smart interiør" og har bilde av at en kan kjøre passasjersiden helt frem, og legge ryggen helt flat, slik at en kan legge en kontrabass der. Ville vært veldig praktisk om en kan gjøre det. Særlig om en i tillegg kan legge ned baksetene (delt).

https://www.xpeng.com/no/g6

Det er ikke noe konsept, du kan ta av hodestøtten på begge forsetene å legge de plant ned med sitteputene i baksetet :)

Det er kult!
Går det og an å legge ned baksetet?
#14
Sitat fra: RJK på lørdag 13. april 2024, klokken 20:45Skulle ikke prisene på SuC-lading bli billigere i dag? virker som prisene er så lite forandret at jeg ikke klarer å detektere endringer. Sammenlignet med bl.a. den på Vestby.

Ser det er likt på Forus. Kanskje de ikke har fått gjennomført endringen, selv om de varslet endring på mail (noe de vanligvis aldri gjør). Kanskje det er en større omlegging enn ren pris de skal endre. Eller kanskje de tenkte å oppdatere priser, og har begynt å varsle, men så var det ikke behov for endring nå, siden de skrudde ned prisene i mars. Merkelige greier. Dårlig kommunikasjon.
#15
Xpeng / Sv: Xpeng G6
lørdag 13. april 2024, klokken 08:14
Vet ikke om dette bare er fra konseptstadiet, men på "Oppdag G6" siden på Xpeng hjemmesiden så skriver de "smart interiør" og har bilde av at en kan kjøre passasjersiden helt frem, og legge ryggen helt flat, slik at en kan legge en kontrabass der. Ville vært veldig praktisk om en kan gjøre det. Særlig om en i tillegg kan legge ned baksetene (delt).

https://www.xpeng.com/no/g6
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA