Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ToWalkOrDrive

Sider: [1] 2 3 ... 148
1
Kanskje Ionity-eierne snart legger det dødt dersom Tesla "tredobler", som de sier de skal gøre. De skal jo og slippe andre til.


2
Kan være derfor de vil "triple" antall superladere raskt. Litt usikker på om triplinge var i forhold til dagens antall, eller tallet før dobling...
https://electrek.co/2021/10/21/tesla-plans-triple-supercharger-network/

3
Jeg forstår ikke hvorfor det er så mye jubel for en rekke nye kinabiler, som folke kanksje ikke har prøvd, og man tier stille om mange forhold rundt bilene.

Det er morsomt å se på forbruket, fra skjermbildet av bilen:
44,9kwt/100km.

Nå burde man ikke vektlegge et sånt forbruk, når man ikke kjenner til bakgrunnen. Hvis man har dratt en tung henger  opp til Galdøppiggen i motvind, så kan det være forståelig.

Forbruk på 44,9kwt/100 km, er ganske ekstremt i forhold til det jeg er vant til med andre personbiler.

Et familiemedlem har til sammenligning hatt et forbruk på

Har man enn strømpris på  2kr/kwt, som kan være realistisk med moms, avgifter og nettleie, så kan 44,9kwt/100km koste 9kr/mil.

Sport med ressursutnyttelse
Som bilist med erfaring fra eldre biler med kort rekkevidde, synes jeg sporten med å kjøre elbil, er å utnytte ressurser.
Når man er på langtur, så kan man ofte komme 20-50% lenger pr kwt, hvis man gjør  små grep for å få ned forbruket. Og hvis man optimaliserer ladinga, så kan man jevnt over får dobbel så høy ladehastighet som den som ikke er bevist hva man gjør. Som av summarum, så kan man spare mye tid, når man er på langtur, hvis man optimaliserer kjøring og lading. Bare med en og samme bil, kan forskjelle bli store.
I tillegg kan man gjøre grep for å hindre aldring, så batterier holder seg kanskje 2 eller 4 ganger så lenge. Det har betydning for både ladehastighet og kapasitet. Og innkjøpe av bil er et spill.

Polestar vs Model 3:
Polestar har 50% høyere forbruk enn Model 3, under NEDC, og test på veien viser større forskjeller. Samtidig skal Model 3 lades med dobbelt så høy effekt som Polestar. Det betyr at man trenger 3 ganger så mye tid til lading langs veien med Polestar enn med Model 3. I praksis kan forskjellene bli større. Så hvorfor betale masse penger for å ha et stort batteri å reise rundt med, når bilen har 50% større forbruk enn lignende bil?

I den samme videoen ble det vel nevnt et forbruk på ca 25 kWt / 100km.
Nei, en kan ikke få noe fornuftig av det 44,9-tallet en ser på skjermen. Som det fremgår av videoen så stopper de opp og tar bilder, filmer, prøver heftige aksellerasjoner osv. Når de står i ro med dørene åpne så går varmeapparatet med sikkert flere tusen watt (var vel ca 6kW på Tesla Model S), sånn at dersom bilen inkluderer alt dette i forbruket så vil bilen vise et veldig høyt forbruk.

Landegrensene begynner å bli litt utvisket etter hvert. Hongqi eies av FAW, mens FAW og Volkswagen-group har et joint venture, og FAW lager dermed Audi i Kina. BMW, Volvo, Polestar, Tesla osv lager også biler i Kina for eksport. I tillegg har omtrent alle bilmerker (skitnet til hendene og har) fabrikker i Kina for salg i Kina. I testen så sier Tesla-Bjørn: "wait, isn't that an Audi button" osv, så det er mulig Hongqi har lært mye av å lage Audi-biler...kanskje litt for mye, sånn juridisk sett. Men mye tyder på at akkurat denne bilen er en veldig bra bil, noe også Finansavisen synes: https://m.facebook.com/watch/?v=416973416611096&_rdr

Dersom en skal boikotte Kina så må en virkelig grave litt i eierstrukturer og produksjonsland.
Men jeg forstår at mange vil kjøpe en bil som ikke har hovedkontor og/eller produksjon i Kina, da Kina er i ferd med å bli den største stormakten i verden, kombinert med at de føler de må bruke brutale måter for å holde landet samlet.

4
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Tirsdag 19. Oktober 2021, klokken 22:29 »
Ja, selv om en begynner å få mange cent for en krone...

5
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Tesla SR+ eller brukt Long range?
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 22:18 »
Hvis noen har fått til 0.25 effektiv rente på sin tesla, gi meg en lyd :)

Det er de tre første årene du får 0,25%, så når de oppgir effektiv rente så tar de med de resterende års høyere rente (1,99% per dags dato). Utenom dette så er det et etableringsgebyr på 1730,- pluss månedlig gebyr på 95 kroner. Du står fritt til å løse inn lånet etter 3 år. Da har du betalt 5150 i gebyr, i tillegg til renter og avdrag. Du har akkurat like mye gebyr om du kjøper en Tesla med høyere renter.

6
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Tesla SR+ eller brukt Long range?
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 15:39 »
Merkelige bruktpriser på finn ihvertfall. Hvem betaler 370.000 for en brukt SR som har gått 80.000 km?

Stereo bryr jeg meg ikke om. Det finnes også kit som kan aktivere de 6 skjulte høyttalere i sr. Ny LR har vi ikke råd til.

Ja, tenkte bare på at du får 1,74%-poeng lavere rente i 3 år om du skal låne til en ny LR, som utgjør ca 16.380 etter skatt i løpet av 3 år om du låner 350.000 (0,25% rente vs 1,99%).

Er ganske ville bruktpriser, ja. Men ofte er det med EAP og vinterdekk på en del biler. Ikke lett, men mulig jeg hadde valgt en brukt LR om ny ikke går: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=234474581

7
Kjøpe elbil? / Sv: Ny Tesla SR+ eller brukt Long range?
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 13:18 »
Mange ville nok valgt LR, meg inkludert. Dersom du skulle strekke deg til helt ny LR ville du i tillegg fått lav rente fra Tesla, mener jeg...i tillegg til raskere lading, bedre stereoanlegg enn SR+osv ...særlig med tanke på hyttekjøring. Sånn utenom det så funker brukt LR og...er den Teslaen med minst feil, så selv om den går ut av garanti så er ikke forventet kostnad veldig stor...men sist jeg sjekket så holdt bruktprisene seg veldig høye, så da var det like lurt å kjøpe ny, men har ikke sjekket nå...men er jo klart 350.000 + reg for SR+ er jo veldig lite...

8
Kjøpe elbil? / Sv: El-SUV til 6-700.000 med goood plass og komfort
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 13:09 »
Kanskje ikke den optimale bilen til trange parkeringsplasser og garasjer. Hva med å kjøre denne ned i parkeringskjelleren på Grand Hotel, Oslo?

Nei, den er vel som Model X breddemessig, og ca 10cm lenger (ca 520cm). På den annen side så spiser den ujevn asfalt til frokost, og spytter ut fartshumper etter lunsj, eller noe sånt. Så hvis en bor i en by uten skikkelige veier (Oslo) så kan en i hvert fall ha det komfortabelt mens en er stuck i parkeringshuset  :)
En fordel med bilen er imidlertid at det er forskjellige typer 360-graders moduser og ryggekamera. Jeg ville nok ikke tatt med denne inn i en trang parkeringskjeller. Var forøvrig bra svingradius ifølge Tesla-Bjørn, og Kris Rifa:
https://www.youtube.com/watch?v=XEAgeNA_4mc
 

9
E-HS9 / Sv: Hongqi E-HS9
« på: Mandag 18. Oktober 2021, klokken 13:04 »
Det ser egentlig ganske bra ut. Mangler bare en god test av rekkevidden.

https://www.tv2.no/broom/14293615/
https://motor.no/bil/hongqi-e-hs9-provekjort-over-500-nordmenn-har-bestilt-denne-spektakulaere-luksusbilen/210445

Ja, de 465km oppgitt virker noe optimistisk. Ser at Tesla-Bjørn ser litt på en graf i bilen, men den er litt grov, så han klarte ikke helt å se forbruket, selv om han ble overrasket over hvor fort bilen havnet ned på 70%...men så sier han at det er en "brick on wheels" sånn luftmotstandsmessig...og at det er en "boat". For de som sliter med dårlig asfalt og fartshumper så virker den svært lovende. For de som skal ta beste rundetid rundt Nordsløyfe...not so much...
https://www.youtube.com/watch?v=XEAgeNA_4mc

10
Kjøpe elbil? / Sv: El-SUV til 6-700.000 med goood plass og komfort
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 12:19 »
Jeg var og så på den i sommer og syns den var ganske kul og fristende. Fordeler er god plass og kult utseende.

Jeg valgte den imidlertid bort av følgende grunner:
- Litt kort rekkevidde
- Litt treg lading
- Ikke tilgang til Teslas ladenettverk
- Noe gammeldags infotainment (sammenlignet med Tesla)
- Tydelig på flere områder at dette er en konvertert fossilbil.

Den gang var det også en del småtteri som ikke var inkludert, f.eks. type 2 kabel og frunk, så prisen ble enda litt høyere enn annonsert. Mulig dette er endret på nå. Prisen føles ikke riktig ut når det bare er 200k forskjell opp til Model X (og 250k ned til Model Y), som har mye bedre rekkevidde, mye raskere lading, mye bedre ladenettverk, mye bedre infotainment, etc. Hadde prisen vært 700k alt inkludert så hadde den nok vært aktuell for oss.

Ser Schuko-kabel er inkludert, mens Type 2 ikke er det, men er vel bare et par lapper.
Ser at max lading nå er 110kW, og at den holder seg over 90kW til den er nærmere 75% full, hvis den kurven de oppgir ikke bare er ved helt optimale forhold. Men hvis en se på "km per time"-ladefart, som er mer relevant, så lader Model Y mye raskere.

Jeg ville uansett valgt Premium, som har 3 seter på rad 2, største batteri, elseter med minne, skinn, og det meste av utstyr, og selges for 699.000. Det er litt mer enn 200.000 mer enn jeg ga for Y-en, men 150.000 mer enn Y i dag.

Er veldig fornøyd med Y, men blir enn så lenge ikke helt venn med førersetet og demperne. Satt bedre i Model 3.

Enig i at ladenettverket til Tesla er meget bra, og et sterkt argument.

11
Kjøpe elbil? / Sv: Hvilken bil skal jeg velge?
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 00:43 »
Tror , det er bedre å gå for TM3 LR som kan koste meg under kr . 470 med vinterdekk, AWD , rente kampanje selv om det ikke er en helt familie bil.  Siden vi er 4 , så det kan gå fint?  Tesla kan levere raskt , TM3 kanskje en av de bedre valg.

Vi hadde TM3P som familiebil for 4. Funket bra det. Overraskende stor bagasjeplass. Med barneskolebarn gjør det ikke noe at baksetene er lave. Er noen fordeler med LR utenom raskere aks og 4wd: f.eks bedre lydanlegg, og selvsagt lengre rekkevidde. Ville valgt LR. Funket og bra med lang takboks for sommerferier. Nå er det jo Tesla Supercharger i tusentalls over hele Europa, så bra valg.

12
Kjøpe elbil? / Sv: El-SUV til 6-700.000 med goood plass og komfort
« på: ſøndag 17. Oktober 2021, klokken 00:32 »
Kort rekkevidde, tviler du er i nærheten av å nå det som er oppgitt, treg lading.

Med mindre du trenger 3 seterader hadde jeg valgt det meste på markedet fremfor dette.

Ja, 465 km virker ganske optimistisk med 90kWh batteri, så reell sommerrekkevidde gjenstår å se. Hadde jeg valgt om igjen i dag hadde jeg valgt akkurat denne.
- Rask nok hurtiglading (100kW) som etter 7 år med Teslaer er helt ok på langtur...får tid å spise hamburgeren).
- 20cm plass foran knær i baksetet for en på 190. Med to lange unger som vokser, pluss liten hund i kattebur i midtsetet, kjerring og jeg på nesten to meter er dette perfekt.
- god fjøring
- "lydløs"
- krok 1500 kg
- Takbøyler
- Luksus
- Gigantisk bagasjerom når 3. rad lagt ned
- Flotte skjermer
- Ser panser-hjørnene = lett å holde bilen langs veikanten / luksusfølelse.
- kan ta førersetet langt nok bak
- kun 699.000 for Premium med største batteriet på 90kWh og led matrix lys.

Hvilken bil er din favoritt?

13
Kjøpe elbil? / El-SUV til 6-700.000 med goood plass og komfort
« på: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 21:40 »
Wow, for en bil!
Nesten alle el-biler har begrensnimger...Model X manglet takbøyler, og er nå priset ut, Audi e-tron har litt liten bagasjeplass, og litt smalt baksete...osv...
...men så kommer altså Kina-bilen Hongqi-E-HS9, som nå er prøvekjørt av Broom/TV2-Benny, som virker svært fornøyd, og har svært bra plass selv om han er 192cm høy:
Bare et tips til folk som trenger plass til høye folk og folk med behov for stor plass:

https://www.tv2.no/broom/14293615/

14
BMW iX / Sv: Tester av iX
« på: Lørdag 16. Oktober 2021, klokken 07:16 »

15
Model Y / Sv: Vinterdekkpakke med felg
« på: Fredag 15. Oktober 2021, klokken 22:04 »
Når? Og hvor?

Skåltomt i Stavanger iallfall, trodde det var tomt på hovedlageret i Norge også.

En kan og prøve Bil- og Anleggsdekk på Sandnes/Madla. Men er gjerne utsolgt der og. De hadde i hvert fall på lager for noen uker siden. Utrolig kult verksted de har på Sandnes - mange folk som samarbeider om å montere dekk på felgene og balansere - får Formel-1-følelse...

Sider: [1] 2 3 ... 148