Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ToWalkOrDrive

Sider: [1] 2 3 ... 81
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
« på: Fredag 18. ſeptember 2020, klokken 21:51 »
320 utleveringer foreløpig registrert idag :+1:

Wow. Tydelig at ID3 bare fortsetter å rulle over landegrensen fra Tysklandsbåtene...

2
Model 3 / Sv: Leveringstid på Model 3 om dagen?
« på: Fredag 18. ſeptember 2020, klokken 15:24 »
Leveringstidene er lange.. Må smøre seg med tolmodighet :)

Eller svelge noen kameler og kjøpe en som er litt bedre her ;-)
https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/m3?arrangeby=plh&zip=&range=0

3
Model 3 / Sv: TM3 får nye lykter, motorisert bakluke, og varmepumpe.
« på: Fredag 18. ſeptember 2020, klokken 13:25 »
Leste på Tesla Model 3 gruppa på facebook.
Der var det en som skrev at han hadde snakket med noen som jobbet i Tesla, de hadde visstnok kjørt en M3 med varmepumpe som var i Norge, og at de siste bilene som har kommet/kommer har varmepumpe.
Angivelig kan de hos Tesla kunne sjekke om bilen har varmepumpe utifra VIN nummer...
Noen som vet noe mere om dette?

Har hatt Tesla'er i 6 år, og vurderer å kjøpe Model Y. Basert på Model Y-Facebook-gruppen ville jeg valgt vekk varmepumpen om jeg kunne. Den umiddelbare kjølingen og varmen en får fra det ustyret som er når en ikke har varmepumpe synes jeg er veldig bra. Med varmepumpe så får du en ting til som skal surre og bråke...såpass mye at Tesla valgte å ettermontere kapper...og da for å få noen få prosent ekstra rekkevidde. Er jo sikkert litt fordel med lavere strømregning, og kan kjøre litt lenger etapper på sommerferien, men ikke særlig mye.

En annen ting med å vente på "siste skrik" fra Tesla er at det som regel ikke er veldig gjennomprøvd. Toyota tester nye ting ekstremt mye før de slipper det ut på produksjonsmodeller, mens Tesla er i den andre enden. Tesla Model 3 har blitt en veldig bra og stabil bil, så ville ikke synes det var så dumt å ta imot en av de siste før de endrer på lykter (grøss fra tidligere problemer) og andre ting.

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbilsalget måned for måned
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 22:38 »
312 utleveringer i dag!

5
Tesla / Sv: Hvem - er det Tesla eller Google som navigerer?
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 11:54 »
Tesla Navigasjon er for så vidt grei, men den mangler muligheten for å lege inn Waypoints, noe som EM har sagt flere ganger at aldri kommer. Mangler også rutevalg. Værforhold hadde også vært greit..

Ja, det er litt kjipt. Får bruke nettsiden og andre tjenester for planlegging, og kun navigere til nærmeste waypoint i bilen inntil videre....

6
ID.4. / Sv: Bilder
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 09:55 »
Hmmm...bilde og bilde....
Ser ut som at ID4 kommer til å dekke omtrent samme behov som en Tesla Model Y. Tror forøvrig at de i baksetet bør ha på skinnbukser siden rumpa kommer så nærmed bakhjulet i humper ;-)

https://electrek.co/2020/09/15/vw-comes-after-tesla-detailed-id4-model-y-comparison/#disqus_thread

7
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 09:13 »
Myndighetene kan komme med krav som Tesla må følge jo - slik er det jo i alle bransjer - ikke noe unikt der.
At de får god tid på å implementere endringer osv - det ser jeg på som en selvfølge. Dette vil ikke skje over natten.
Kanskje de først bare installerer en "ekstra" ladestolpe på nye stasjoner som de senere planlegger å åpne for alle?
Ingen har vel svaret på alt dette nå - men EU arbeider som kjent med å komme med et direktiv. Deretter skal dette implementeres i de enkelte land osv. Dette vil ta tid. Målet var vel 2025 - men det kan vel tenkes at det går ennå litt tid etter det før vi ser andre biler en Tesla stå å lade på Tesla grunn.

Jeg tror også det vil skje andre endringer - både med lovverk,utbygging av andre ladere utenfor Tesla sfæren, nye betalingsløsninger på andre ladere osv - som vil gjøre at hver og en av dagens brukere kanskje ikke ser den samme verdien av SC nettverket om noen år - som de ser i dag.  F.eks vil det kunne komme regler for veiprising - noe som kan gjøre det dyrt å reise langt. Det kan komme en eller flere miljø-avgifter tilknyttet ladere langs vei som gjør det generelt dyrere å bruke hurtigladere sammenlignet med f.eks hjemmelading.  Jeg tror ingenting er hugget i stein - men at det vil skje endringer i tiden fremover - det er jeg helt sikker på. Den "kjørefesten" som enkelte Tesla eiere har kunnet bedrive billig via SC nettverket - den er nok truet.

I 2025 så vil det nok stort sett bare være gamle Teslaer og Polestar 2 ;-) som gidder å bruke Superchargers. Med den utviklingen Tesla har hatt de siste årene (på batteripris per kWh og tetthet), og det de har på gang med en ny type batterier, så vil behovet for å stoppe og lade underveis på tur være mye mindre, og det vil bli mye mer vanlig med Destination Chargers, som de også bygger opp nå for tiden, hvor Tesla-eiere kan lade om natten mens de fester. Så hvis direktivet sier at det kun skal gjelde for nye stasjoner, så vil det ikke ha så mye å si. Tesla er nok ferdig å bygge ut lenge før da, og har allerede veldig bra utbygd nettverk. Frem til nå har det som nevnt ikke stått på Musk's vilje...men andres betalingsvilje...om det blir sluttkundene til andre bilfabrikanter som må betale full pris, eller andre bilfabrikanter som må betale mellomlegget, så vil nok Tesla-kunder fremdeles ha en stor fordel. Det er nok mye mer sannsynlig at en ny stor lade-aktør/"bensinstasjoner" virkelig får opp dampen med ladere nå som elbil og vil bli vanlig i Tyskland, Frankrike osv...

https://electrek.co/2017/06/19/tesla-supercharger-sharing-automakers/
Fra 2016:
"Musk said Tesla would still own and operate all of its Supercharger locations and would only ask of other manufacturers to contribute to maintenance and electricity costs based on the usage of their vehicles on the network, but it never happened."

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/
Fra 2018:
"By that Musk means that he's open to allowing other EV manufacturers to configure their vehicles to be able to use the Superchargers. He stipulates that these manufacturers would have to pay their fair share of the costs and would have to either adopt Tesla's plug standard or include an adapter in their vehicles."

8
BMW i3 / Sv: Ingen piggdekk til i3?
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 13:38 »
Enig med Klykken . Bedre å ha enn å ikke ha. Personlig aldri likt piggfritt. Selv på outlander vi har med 4*4 hybrid. Bilen sklir i svinger i 5 km/t. Så byttet til pigg etter 1 sesong.

En elbil har som regel mye bedre antisladd-system enn en hybrid, da den kan reagere raskere, i tillegg til at Oulander har litt mye vandring på fjørene (krenging). Har kjørt en vinter med Conti Contact 7 piggfrie vinterdekk (på Tesla Model 3, 4-hjulstrekk), og hadde også piggfritt på bakhjulstrukket Model S, og savnet ikke pigger. Det en og må tenke på er at gummien i piggdekk er hardere, da den skal holde på piggene, så når piggene begynner å bli slitt så er de dårligere enn litt slitte piggfrie dekk....i tillegg er bremselengden dårligere på bar asfalt med piggdekk...ikke ofte jeg husker igjen sitater fra biltester, men denne glemmer jeg ikke  :D
 https://www.dinside.no/motor/test-mitsubishi-outlander-phev/60973994

9
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 13:24 »
Ingen produsenter unngår samarbeid med Tesla sitt ladenettverk for å begrense sitt eget salg eller hindre utvikling hos Tesla. Forklaringen er en helt annen.
Aha. Så din forklaring er fasit. Mine innspill er konspirasjonsteori. Notert  :D

Noe av diskusjonen er naturlig nok knyttet til både standarder og data produsentene blir nødt til å dele fra egen bilpark. Men biler med CCS plugg trenger jo ikke utelukke CCS standard fordi de støtter kommunikasjon med Teslas ladeløsning, så det henger ikke på greip.

Du må gjerne kalle det konspirasjonsteori, men det er hverken unikt eller unormalt at store etablerte aktører ikke ønsker å bygge oppunder en ny og raskt voksende aktør som undergraver egen forretningsmodell.

Min forklaring var ikke fasit, men litt mer virkelighetsnær enn å tro at verden ikke vil kjøre elbil bare for de syns Tesla er teite.

Standard vil jeg tro er ganske vesentlig, spesielt ettersom Tesla har måttet skrote sin egen Type 2 løsning etter så kort tid.
Sannsynligvis har andre produsenter også vært klar over begrensningene og det er noe av grunnen til at ingen har ønsket å inngå samarbeid.

Nå som Tesla også har gått over til CCS og begynner å bygge ut ladere med CCS, så blir et samarbeid mer realistisk? Ser du hvordan det faktisk henger på greip?

Henger i en veldig tynn tråd den teorien, og ikke så mye i en greip  ;)
Musk tilbydde for flere år siden en adapter som de andre bilprodusentene kunne tilby sine kunder for å lade på Tesla-stasjoner, men de var ikke interessert.

Det som nå gjør at de kanskje blir mer interessert i Teslas ladenettverk i fremtiden er at flere produsenter nå har gitt opp å kjempe mot elbil-revolusjonen, delvis for å ikke bli helt utkonkurrert av Tesla og andre elbilprodusenter, men og for å unngå kjempebøter fra EU. Vi ser nå at både Hyundai og VW-konsernet har satset milliarder for å få frem biler, så da er de nødt å få selge dem...og per i dag er Teslas ladenettverk et utrolig godt salgsargument for Tesla, som sikkert VW og vil ønske å kunne tilby sine kunder, siden Ionity er veldig utilstrekkelig dersom VW skulle få en eksplosjonsartet utvikling på salg av elektriske biler. VW har og begynt å støtte amerikanske forhandlere med 50% av kosten for å sette opp ladere osv, sånn i motsetning til Ford, som ennå kjemper mot så godt de kan, og har 400hk bensinmotorer kombinert med en knøttliten elmotor i sin Ford Explorer... Musk var og på besøk hos VW, så kan jo være de snakket mer om ladenettverk...

10
MAXUS / Burde gjerne lage Maxus e-deliver 3 som egen kategori
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 13:09 »
Ser at det er solgt over 100 Maxus e-deliver 3, så gjerne det burde vært eget emne?

11
Tesla / Sv: Battery Day. Alle nyheters mor?
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 12:38 »
Hmm, interessant. Kanskje de tar seg tid til mer enn batterier.

Jeg forventer noe Model S/X nytt. Eneste grunnen til at jeg ikke har bestilt ny enda. Problemet er at det sikkert tar lang tid før eventuelle endringer skjer.

Ja, jeg ville vært litt skeptisk til å overtatt en Model S/X før Battery Day...ganske overraskende at de har levert ut 106 stk Model X og 45 stk Model S så langt i september. Men da får de i hvert fall et ganske utprøvd batteri, og ikke et "la oss prøve å spare"-batteri uten de gode mineralene...

12
Model S / Sv: Varme i bakseter
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 09:29 »
Det kan ikke ha kommet en oppdatering på Model S også, som gjør at du må fysisk trykke på viftene til baksetet for å få varme/kulde der, sånn som på Model 3? Dersom det ikke sitter folk baki, eller er barnesete, så må en fysisk trykke på knappen som vist i bildet nedenfor med rød pil, ref video  https://www.youtube.com/watch?v=ICJuBQq9XEw  (gjelder for Model 3, men kanskje de har gjort noe sånt med Model S og?)

13
Tesla / Sv: Tesla Superchargers var tilgjengelig for andre el-biler (og hvorfor ikke)
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 09:08 »
Var vel gjerne her dette burde stå:

Det er ikke Tesla sin skyld at ikke andre bilprodusenter lar sine bileiere lade på Tesla-stasjoner. Det er fordi de andre bilfabrikantene ikke har ønsket at det skal bli for lukrativt med elbil. De andre har måttet ta hensyn til salg av bensinbiler. Tesla har flere ganger tilbudt gode avtaler, og til en rimelig kostnad, men de andre har ikke vært interessert. Så da legger vi den død :-) Bør vel heller diskutere hvor lang tid det tar før de andre prøver å selge elbiler fremfor bensinbiler, men det skillet begynner vi gjerne å nærme oss. Så langt har forhandlere fått mye mer penger fra produsentene for å selge bensinbiler enn elbiler (ref VW).

https://electrek.co/2017/06/19/tesla-supercharger-sharing-automakers/
Fra 2016:
"Musk said Tesla would still own and operate all of its Supercharger locations and would only ask of other manufacturers to contribute to maintenance and electricity costs based on the usage of their vehicles on the network, but it never happened."

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/
Fra 2018:
"By that Musk means that he's open to allowing other EV manufacturers to configure their vehicles to be able to use the Superchargers. He stipulates that these manufacturers would have to pay their fair share of the costs and would have to either adopt Tesla's plug standard or include an adapter in their vehicles."

14
Tesla / Sv: Hva mener vi om Tesla sitt ladenettverk?
« på: Onsdag 16. ſeptember 2020, klokken 09:05 »
Det er ikke Tesla sin skyld at ikke andre bilprodusenter lar sine bileiere lade på Tesla-stasjoner. Det er fordi de andre bilfabrikantene ikke har ønsket at det skal bli for lukrativt med elbil. De andre har måttet ta hensyn til salg av bensinbiler. Tesla har flere ganger tilbudt gode avtaler, og til en rimelig kostnad, men de andre har ikke vært interessert. Så da legger vi den død :-) Bør vel heller diskutere hvor lang tid det tar før de andre prøver å selge elbiler fremfor bensinbiler, men det skillet begynner vi gjerne å nærme oss. Så langt har forhandlere fått mye mer penger fra produsentene for å selge bensinbiler enn elbiler (ref VW).

https://electrek.co/2017/06/19/tesla-supercharger-sharing-automakers/
Fra 2016:
"Musk said Tesla would still own and operate all of its Supercharger locations and would only ask of other manufacturers to contribute to maintenance and electricity costs based on the usage of their vehicles on the network, but it never happened."

https://www.cnet.com/roadshow/news/tesla-elon-musk-open-supercharger-network/
Fra 2018:
"By that Musk means that he's open to allowing other EV manufacturers to configure their vehicles to be able to use the Superchargers. He stipulates that these manufacturers would have to pay their fair share of the costs and would have to either adopt Tesla's plug standard or include an adapter in their vehicles."

15
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til lang pendlervei. 320km per tur
« på: Tirsdag 15. ſeptember 2020, klokken 14:53 »
Mange gode råd å få her. Prøvekjørte eniro sist uke, virker som en grei bil, men var litt skuffet over støynivå og langlysene.
Ellers vil den helt sikkert være mulig å kjøre med 90% av turene uten lading.

Leste en test av Polestar 2, der kan det se ut som om rekkevidden blir litt liten på vinteren. Mulig jeg burde satse på en model 3, prisen opp fra ny eniro er jo ikke helt avskrekkende

Siden du ønsker en bil med lite problemer ville jeg uansett ikke kjøpt en Polestar akkurat nå...virker som det er en del barnesykdommer, som er naturlig... https://elbilforum.no/index.php?topic=52569.0

Sider: [1] 2 3 ... 81