Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - ToWalkOrDrive

Sider: [1] 2 3 ... 112
1
Det har vært tips om å tape på en halvliter vannflaske på høyre eller venstre side...sånn at den trekker litt til den ene siden...sannsynligvis best med litt skvulpe-effekt (f.eks tapet vannrett kl 9 på baksiden av rattet med ducttape).

At noen i det hele tatt videreformidler idiot-påfunn som dette er svært nedslående.
Samme holdning som å fjerne "tungvinte" sikkerhetsutrustninger på andre farlige maskiner som
vedkløyver, sirkelsager, freser "and, you name it". Bruk vinkelsliper uten vernebriller.... det går fint sa de ;-)
Bruke daumanknappp i båt?

Traff spikeren på hodet der. "Måtte" bruke både Fein multikutter og sirkelsag uten hørselvern på hytta, siden jeg hadde glemt å ta med, samt at jeg måtte trekke vekk sikkerhetsdekselet på sirkelsagen for å senke den ned på streken.
Nå er jeg nok en eksepsjonelt god sjåfør siden jeg kjørte taxi i studietiden med 1000 ville km annenhver helg, og pølsespising på returen, i tillegg til at IQ'en er på Mensa-nivå, og reaksjonsevnen som Haugen i hockey-buret...så dermed klarer jeg å flytte hendene fra låret til rattet på 0,1 sekund. Det kan derimot være vanskeligere å treffe pedalene om føttene ikke er stablet riktig. I tillegg er det mye viktigere at øynene er på veien enn at hendene er på rattet, så jeg ville heller sett at Tesla kunne brukt kameraet ved speilet til å sjekke at sjåføren er årvåken, på samme måte som Volvo gjør. Er jo ingen hjelp i at folk legger sin tunge arm eller kølle på rattet.

2
Andre Elbiler / Sv: Rivian R1S
« på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 14:17 »
Det virker som det i stor grad har stoppet opp med Rivian etter at de har fått investorer fra Amazon og Ford osv. Disse har ført til at varebiler til Amazon har tatt fokuset vekk fra Rivian-bilene, og at Rivian må ta hensyn til Ford F-150 osv. Uansett virker det som at det er laaangt vekke fra å selges noen av disse til Norge. Det er utrolig mange i USA som kunne tenke seg å kjøpe, og de har ikke akkurat oppgitt en plan for å selge til Norge...hadde jo vært kult å importert fra USA, men når den ikke er typegodkjent i Europa så blir jo ikke det mulig. Føler det er mange år siden de sa: "nå ruller vi snart på veiene"...men er jo bare testbiler....men nå er det jo ikke lenge til de faktisk skal ut på amerikanske veier...

3
ID.4. / Sv: ID.4 Visningsbiler
« på: Onsdag 03. Mars 2021, klokken 10:11 »
Denne blå fra youtube lagt ut for to timer siden, må dere se på. Filmet på Gromstad auto, men det vet jeg ikke hvor ligger,,,, anyway..

Fra nybiltester med munnbind og hansker på i disse korona tider :+1:

https://youtu.be/hf8b0s_CXCA

Dette er noe av det mest amatørmessige test jeg har sett. Tenk å sitte i baksete til venstre og si at «når jeg lener hodet til venstre så treffer jeg veggen opp til venstre» Ja selvfølgelig gjør man det !!?

Tror ikke det var helt det han mente. Var vel mer det at det er ca 3 millimeter til venstre siden før en dunker borti, gitt at man er 184cm høy, har meget bra utviklet setemuskulatur, og lang rygg og korte bein. Sikkert litt plagsomt i humper og når du vil se til venstre. VW har her prioritert høy setehøyde bak, sånn at en får god utsikt fremover, samt at knevinkelen ikke blir for bratt, samtidig som takglasset ikke går like langt til siden som en kunne ønsket.

4
Tesla SW og AP / Sv: Autopilot og krav om å bevege på rattet
« på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 23:18 »
Kjører og en TM3P, og bruker EAP (Enhanced Auto Pilot) svært sjeldent av samme grunn, i tillegg til at den på flere veier tror det er 40km/t der det er 80km/t (nye veier for 3 år siden). Det har vært tips om å tape på en halvliter vannflaske på høyre eller venstre side...sånn at den trekker litt til den ene siden...sannsynligvis best med litt skvulpe-effekt (f.eks tapet vannrett kl 9 på baksiden av rattet med ducttape). Forøvrig styrer jeg heller med lårene enn autopiloten. Er for få lange motorveier her, i tillegg til "grip tak"-problemet.

5
Model Y / Sv: Tipp på grunnprisen på model Y LR i mars 2022
« på: ſøndag 28. Februar 2021, klokken 22:09 »
Jeg synes det er helt greit satt opp...informativt med hva prisintervallet innebærer i endring fra dagens pris...men så er jeg jo sykt smart, og du må ha mye høyere 'sample size' enn 2-3 for å få et signifikant resultat på om undersøkelsen er god...  ;)
Jeg tror ikke Model Y i mars 2022 kan sammenlignes med mars 2021, så jeg tror prisen må opp...

6
Tesla / Sv: Utbygging av SC
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 13:50 »
Er det noen plasser man kan finne informasjon om planlagte SC utbygging? Ser det er fryktelig mange SC nede i sør. Håper det kommer flere i nord-norge snarest mulig. Er altfor langt mellom hver SC her oppe.  :-[

Det vises på Supercharger-kartet alle planlagte ladere...og i nord er de i gang med å få opp mange. De i rødt er åpnede og de i grått er planlagte: (er en del nylig åpnede og)
https://www.tesla.com/no_NO/findus?bounds=72.1423905211846%2C37.212465707121204%2C64.33176529894472%2C-4.975034292878795&zoom=6&filters=supercharger

Er forøvrig to tråder under Tesla Lading hvor dette diskuteres og byggetillatelser graves i  :D

Fremtidige:
https://elbilforum.no/index.php?topic=7959.4110

SC Under bygging:
https://elbilforum.no/index.php?topic=15598.1575

7
Model Y / Sv: Spekulering - når kommer den første kundebilen?
« på: Tirsdag 16. Februar 2021, klokken 22:51 »
Gleder meg til å prøvekjøre denne bilen. Den ser litt høyere ut på bildene enn jeg har fått inntrykk av fra før av.

Under 2cm som skiller Y fra X i takhøyde i førersetet så vidt jeg skjønner, det skal jeg leve med tror jeg. Kommer farlig nær glasstaket riktignok om ikke setet er senket tilsvarende.

Skulle ønske å vite høyden på sitteputen fra bakken på Y vs X. Det ser ut til å være ca 6cm i høydeforskjell på bilene, så trolig ikke den helt store forskjellen. Men av og til merkes centimetrene mer enn de måles. Felgdimensjon etc spiller jo også inn.

Tror fortsatt levering ikke skjer før nærmere jul men håper å få testet en stund før det.

Jeg som er nesten 2 meter høy har bedre hodeplass i Model 3 enn i Model X. Det viser mange tester også, så Model Y, med enda lenger plass i lengden på baksetet, og bedre høyde, må være perfekt... Det er de tjukke takbjelkene på Model X, pga falkedører, som ødelegger takhøyden for oss som kjører setet helt bak.

8
Kjøpe elbil? / Sv: Tips til beste bruktkjøp av Tesla..
« på: Mandag 15. Februar 2021, klokken 23:25 »
Skeptisk. Jeg ville i hvert fall kjøpt en eldre enn 2015. Gikk fra 2014 S til Model 3P da den kom, og det har vært en annen verden med tanke på feil. Model 3 har omtrent ikke hatt noe gale, mens Model S hadde noe hele tiden som takluke som bøyde seg, utette lykter, motor måtte skiftes, gjentatte dørhåndtak-feil av ulike slag med sensorer, knekte ledninger, ute av posisjon osv.

Ett problem kan bli dersom forrige eier har hatt garasje, og
du ikke har det... føler mange av mine problemer var pga regn som fryser i løpet av natten.

Du kan lese om Model S-feil på følgende 288 sider:
https://elbilforum.no/index.php?topic=10160.0

9
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: Torsdag 11. Februar 2021, klokken 13:36 »
Der ramlet det ut en rekke Performance modeller i inventory. De fleste med noen kilometer på telleren men også noen helt ubrukte. Man skal være forsiktig med å ha altfor bestemte meninger om hva Tesla har og ikke har i lageret sitt (ref en annen tråd her).
Ellers lurer jeg på om vi går inn i en periode med ekstrem batterimangel og at dagens S’er muligens vil ha bedre batterier enn refresh.  Absolutt ren og skjær spekulasjon uten noen som helst grunnlag annet enn en forundring over at selv Panasonic batteriet i 2021 M3 (foreløpig) ikke lader raskt. Så langt vil jeg i alle fall heller ha effektiviteten i batteriet i vår 2019 M3 enn den som leveres i de to 2021 utgavene. At batteri priser skal falle i takt med økte volumer og mer effektive produksjonsprosesser virker i alle fall ikke sannsynlig nå, og det kan vel ha litt å si for bilpriser fremover også. Men kanskje verdt en annen tråd.

Ja, virker som at på det nye Model 3-batterier er det spart litt vel mye på kobolt og andre godsaker...hører jo og at det nye batteriet på Model S kan ha færre kWh enn den gamle, siden rekkevidden er ca uendret på tross av høyere effektivitet....er nok ikke dritt å ha en Model S eller 3 som er et halvt år gammel nå, nei.

10
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 15:13 »
For drivlinjen sin del tror jeg Model 3 lett kunne tauet sin egen vekt. Det er jo nesten identisk drivlinje på Model Y, som får tilhengervekt 1600 kg og veier et par hundre kg mer.

Forbruket er mer avhengig av luftmotstand enn vekt. Med samme campingvogn har jeg litt bedre rekkevidde med Model 3 LR enn jeg hadde med Model X 90D.

Det var bra å høre. Fikk inntrykk fra de i videoen at det var så sinnsykt høyt forbruk på 3-eren med den lille hengeren. Her er en med Model Y og 1530kg båt...

11
Model 3 / Sv: Bruktbilpriser Model 3
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 13:19 »
Og for dem som skriver at alt under 1300kg kapasitet er ingen vits, så finner jeg mye vits med langt mindre kapasitet.
Sykler, vaskemaskin, hageavfall, sofa, kjøleskap, ved, motorsykler, osv......

For noen er det en vits, for andre ikke. Vi har en campingvogn på vei, med tillatt totalvekt 1300kg. Kan ikke bilen trekke den så har jeg ikke bruk for hengerfeste.
Så hvis du ikke kan trekke campingvogn på 1300kg, så har du heller ikke bruk for nytten av mindre oppdrag?
(Og ikke kom med alt vås om at da bruker du en annen bil, eller låner en bil. For da trenger du ikke festet til 1300kg heller :) )

Kan den ikke trekke 1300kg så må jeg ha en annen bil til å trekke de 1300kg. Det kunne vært fint å kunne trekke vogna med Model 3 også siden den har en del lavere forbruk, men det går altså ikke. X må ta jobben.

Mindre oppdrag går i teorien med 1000kg, men nyttelasten blir da bare 515kg med min varehenger og det er sjelden jeg kjører så små lass.

Har sett forbrukstall fra USA på Model 3 med tung og stor henger, og det var et veldig stort forbruk. Kanskje drivlinje er optimalisert på størrelsen/vekten som er på en bil uten henger, og at det dermed blir som en for tungt giret bil i oppoverbakke, som bare sluker bensinen.
https://insideevs.com/news/405456/video-tow-tesla-model-3-range/
Er ikke så sikker på at Model X-forbruket ville vært større på bil med f.eks. campingvogn.

12
Model 3 / Sv: Varmeapparat i 2020 Mod 3P
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 11:39 »
Takk for alle svar. Da var det som jeg trodde. Da er det bare å bookeservicetime :)

I mellomtiden, eller for ekstra kalde dager, kan du jo kjøpe Tesla Model 3 "Sun Screen" og 2 eller 3 lag med bobleplast over, som vist av Tesla-Bjørn her: https://www.youtube.com/watch?v=U4S4zwQ_A7k
Han syntes det var litt kald trekk....vil uansett hjelpe veldig.

https://shop.tesla.com/product/model-3-glass-roof-sunshade
https://www.biltema.no/hjem/oppbevaring/flytteesker/bobleplast-2000032248

13
Det er jo lurt å bli sint sånn i tilfelle, så blir man kanskje ikke så sint dersom det viser seg å slå til..
Og hvis det ikke slår til så har man hatt "gleden" av å være sint uten grunn...

Vel, hvis man er irritert for noe som har skjedd, og ikke er irritert for noe som kan skje, så skal det mye til for å være irritert uten grunn.

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Klimaeffekten av en ebil
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 11:21 »
Det er og sånn at mengden fornybar energi ikke er konstant - det er rom for å investere mer. Og hva avgjør om det investeres mer? Tilbud og Etterspørsel. Jo mer etterspørsel (elbiler) jo høyere blir prisen. Og dersom et energiselskap (f.eks. Lyse) sitter og regner ut om de skal bytte ut den 50 år gamle turbinen med en ny som fanger noen prosent mer energi til strøm, så må de legge inn fremtidige strømpriser ganget med økt kapasitet diskontert til dagens kroner med en alternativkostprosent.... Altså, forventes en høyere strømpris så blir det oftere en positiv nåverdi på prosjektet, og flere prosjekter blir gjennomført, og mer fornybar energi blir laget. En krone er ikke en engangs-krone.

Dette er jo bare ett av mange argumenter for elbil...det viktigste er at penger norske kunder bruker på elbil, og som staten bruker på å få oss til å kjøpe, gir en 5-doblet effekt i utbredelsen av elbiler i verden, ihht DNV GL-rapport... Er jo og kjekt å slippe å puste eksos for oss som bor i by, men og for andre....er mye eksos som faktisk blåser fra Polen til Norge.

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Strømprisen på Østlandet til himmels
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 11:00 »
Det burde bli litt som tilhengerlappen. En kan ta et kurs på nett, også komme og avlegge en praktisk prøve. Man har da sertifikat på at man har lov til å gjøre begrensede ting som stikk og lyspunkt på 16A kurser, samt egenkontroll.
Det bør selvsagt være klare begrensninger, f.eks at man kun har anledning til å gjøre dette i hus man selv disponerer, og at det må føres sjekkliste og den skal registreres helst online.
En kjempegod ide, men dessverre vil det aldri skje, for da blir det ramskrik fra elektrikerne som mister lukrative inntekter for fillejobber.

Spørs og om det hadde vært lurt siden det er mange drit-produkter der ute, som den vanlige mann i gata ikke monterer riktig, mens en ekte elektriker ser ikke kommer til å være trygt. Et annet eksempel er om folk skrur fast ledningene med riktig moment. Ikke bra om slappe kontorrotter ikke skrur hardt nok, eller ikke helt treffer rent....så kan heller de som føler seg ekstremt kvalifiserte lure seg til å montere ulovlig, hvis de ikke vil bla opp. Det er jo ikke akkurat krav til at alle elektriske småting i hjemmet skal være dokumentert hvis en bor i et eldre hus som har skiftet eier flere ganger.

#HarFastprisPåStrømI3År

Sider: [1] 2 3 ... 112