Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - np

Sider: [1] 2 3 ... 23
2
Model X / Sv: Får vi bilene våre før 1. januar 2023?
« på: Torsdag 28. Juli 2022, klokken 07:59 »
Lurer på det samme. Tesla har jo en god grunn til å forsinke leveransene til rett over nytt år. Da må vi betale mer for bilene, som vil gjøre at flere kanskje vil kansellere ordrene og Tesla slipper å levere biler til gammel pris. Min kontrakt er på 1.040, prisen var vel opp 150K etter det før de fjernet prisene og basically sa «Det kommer vi tilbake til». På den andre siden kan det jo være at de sliter med å få volum i produksjonen av den nye modellen, eller at de fortsatt har forbedringer de jobber med…

3
Model X / Sv: Model X med yoke-ratt i Norge nå
« på: Mandag 21. Mars 2022, klokken 20:39 »
Ikke så mye info rundt ny kjemi, er såvidt nevnt her: https://electrek.co/2021/01/28/tesla-new-model-s-x-refresh-12-new-features-yet-to-be-announced/

Men vi vet jo at batteriene blir noen få prosent bedre per år i snitt, så ikke unaturlig at det kommer et lite hopp nå. Altså en bedring. Raskere lading, ja, men hovedsaklig grunnet en optimalisert kjøling og reorganisering av batteripakken. Også forbedring i motorer og elektronikk for mer effektiv drift.

Når det gjelder min skråsikkerhet rundt «aldri» X produksjon i Europa, så leser jeg da tross alt Aftenposten, ergo lider jeg ikke av skråsikkerhet. :) Økning i volum for Tesla blir først og fremst Model Y, Model 3, Cybertruck og den kommende «Model 2». Det er vel lenge siden Model X produksjonen (bortsett fra nå i overgangen til ny versjon som har tatt MYE lenger tid enn Elon regnet med) har vært særlig produksjonsbegrenset, men etterspørselsbegrenset. Noen blir turned off grunnet dørenen (de som ikke har levd med dem…), samt at noen mener den ser ut som en hval. Dette kombinert med stadig flere alternative «normale» og stadig kulere elektriske SUV’er dukker opp, prisen på X’en, samt at Elon selv har uttalt at S og X nærmest er en hobby for Tesla, gjør at sannsynligheten for X produksjon i Europe er lik null.  8)

4
Model X / Sv: Model X med yoke-ratt i Norge nå
« på: Tirsdag 01. Mars 2022, klokken 17:54 »
Bestiller du nå, får du den til neste år, såvidt jeg har skjønt. Har både nye front og baklykter, fortsatt samme batteri (men med ny kjemi) og produsert i California. Kommer aldri X produksjon til Europa.

5
Model X / Hengerfeste - demontering
« på: Lørdag 19. Februar 2022, klokken 08:15 »
Litt frustrert. Etter jeg tar hengerfestet av bilen, er mekanismen stuck, får ikke ut nøkkelen. Søkt etter filmer på youtube, uten suksess. Tesla Bjørn bare hopper over den biten og i en dansk video gir han opp og legger den i vesken med nøkkelen i og sier det er helt greit. Men jeg har jo fått den av før, og nøkkelen ut? Hva er det magiske trikset som skal til?

6
Model X / Sv: Vehicle Coolant is Low..
« på: ſøndag 06. Februar 2022, klokken 19:15 »
Endte opp med en regning på 6.200,- for å bytte både en 3-way og en 4-way valve, delekost 1.400,- Siden bilen har gått over 100.000, nektet Tesla at dette var noe som skulle dekkes av dem. (5 år eller 100.000, hva som skjer først.) Orket ikke å ta diskusjonen, nå funker iallfall ting. Fortsatt 100% fornøyd med bilen! :)

7
Model X / Sv: 2021.44.25 - Holiday update (kun for S og X)
« på: Lørdag 15. Januar 2022, klokken 20:59 »
Det er jo ikke en god løsning, talekommando tar lang tid og i stedet for å bare trykke to ganger, må du da trykke for å aktivere talekommando, vente til den er klar, si det du skal og deretter velge igjen i undermeny på IC med hjulet eller bekrefte i skjermen, eller endre dersom det ble feil. Eneste talestyring er bra for er ting man ellers måtte ha skrevet i skjermen for. Å aktivere enkelt trykk via talekommando er en enorm omvei.
Har du i det hele tatt prøvd? Med talekommando slipper du å ta øynene fra veien over hodet, noe som vel er det sikreste. Tar maks fem sekunder, som har ingenting å si mtp defroster.
Er på telefonen, hører på nyheter, snakker med passasjer, favorittrefrenget i favorittsangen, nok av grunner til at det ikke passer å snakke til bilen akkurat nuh! Hvorfor fjerne en knapp som er direkte tilgjengelig på 1 sekund, som finnes i 99,9% av alle bilmodeller introdusert de siste 50 årene?

8
Model X / Sv: Vehicle Coolant is Low..
« på: Onsdag 12. Januar 2022, klokken 09:16 »
Fikk samme melding for noen dager siden. Bestilte service, men ikke ledig før i Feb. Kom melding i går om at jeg burde stikke innom Drop-in asap. Var innom i dag. Konklusjon: De fant en lekkasje i en 4-way coolant valve. Som de ikke hadde på lager, så de bare fylte på mer fluid. Har ikke lagt merke til lekkasje på garasjegulvet....

Den skal de da bytte i Feb. Bilen er fra 2018, så spent på kostnaden. Er jo noe man skulle anta varer mer enn et par år, men...

9
Model X / Sv: 2021.44.25 - Holiday update (kun for S og X)
« på: Torsdag 06. Januar 2022, klokken 16:38 »
Helt enig, er totalt katastrofe. Spesielt med været som det er nå, kan frontruta på X'en bli full av dugg i løpet av sekunder, helt random. Å fjerne defrosten fra "første" side er totalt idioti. Her har noen ingeniører født og oppvokst i California fått litt for fritt spillerom. Form over function. Not OK.
Som mange har påpekt tidligere her: selv om frontruta kan dugge på få sekunder, så vil ikke defrost fjerne duggen på like få sekunder. Om det tar 1 eller 10 sekunder har stort sett ingen betydning. Stort sett er den type duggdannelse på utsiden, da er det riktige valget å trykke på viskerknappen. Den har umiddelbar virkning. Alternativt slå på nødblinken og stoppe.
Nja, det dugget jeg snakker om er på innsiden. Og må si jeg ikke er tilhenger av å ha blikket vekk fra veien mer enn i ytterst korte perioder, og å gjemme valg i undermenyer hjelper ikke på dette.
Ang språkbruk, er ikke dette internett da?  :P

10
Model X / Sv: 2021.44.25 - Holiday update (kun for S og X)
« på: Tirsdag 04. Januar 2022, klokken 21:27 »
Helt enig, er totalt katastrofe. Spesielt med været som det er nå, kan frontruta på X'en bli full av dugg i løpet av sekunder, helt random. Å fjerne defrosten fra "første" side er totalt idioti. Her har noen ingeniører født og oppvokst i California fått litt for fritt spillerom. Form over function. Not OK.

11
Model X / Sv: Bestille X nå?
« på: Fredag 10. Desember 2021, klokken 12:00 »
Kom mail fra Tesla nå, levering estimert andre halvdel av 2022. Ny bestillinger skal visstnok ikke være mulig fremover en periode. Prisen på kontrakten står, so yay! :)

12
Model X / Sv: Durelyd fra ca 50km/h som øker i frekvens med turtall
« på: Lørdag 30. Oktober 2021, klokken 17:05 »
"alt" uten bremser skal dekkes i garantitid, og i alle fall hjullager.
Hva er garantitiden igjen? 2? 5?

13
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
« på: Fredag 08. Oktober 2021, klokken 19:06 »
Vi kjører mye, men ikke 180K på 3 år. Så ca 45K per dekksett. Byttet sommerdekkene i vår, så de holdt faktisk ikke mer enn to sommersesonger. Kan godt hende disse ikke holder tre sesonger som de forrige, me får sjå. Kostet like mye som forskuddet på Y’en jeg akkurat kansellerte…

14
Model X / Sv: Model X - Dekk og felger
« på: Torsdag 07. Oktober 2021, klokken 12:11 »
Jeg gikk for Continental Viking 7. Vinterdekkene som kom med bilen holdt 3 sesonger (90K km), så var de slitt ned til metalltrådene innerst.. Håper disse varer tilsvarende lenge. Ser fra tester at de kan vannplane noe lettere enn andre, men gode ellers, så får være litt obs på det.

15
Tesla / Sv: powerwall/ solcellee
« på: Onsdag 06. Oktober 2021, klokken 16:05 »
Noe nytt her? Noen som vet noe om Tesla sine planer for solceller/Powerwall i Norge?

Sider: [1] 2 3 ... 23