Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - overlay

Sider: [1] 2 3 ... 19
1
Model S / Sv: Stabilisator stag slitasje
« på: Tirsdag 06. April 2021, klokken 23:07 »
Har fått pris på å bytte "Toe link assembly Rear LH" og RH .
Deler 732 x 2 = 1464,-
Arbeid: 11 715,-
Moms  3 295,-
Totalt: 16 474,-

Vet ikke om det er noe poeng å prøve å få dette dekket på 8 års serviceavtalen. Delene var jo ikke så dyre, så lurer på å skifte dette selv, sammen med en mekaniker. Er dette en vanskelig jobb siden Tesla vil ha nesten 15 000 for arbeidet?
Har ikke somlet meg til å gjort noe med dette, men prøvde en gang til å få det dekket på serviceavtalen men det var et klart nei.

Hva risikerer en ved å kjøre med slitte "toe links"?

Så de mener at dette ikke er slitedeler, men handtakene er?

2
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Tirsdag 02. Mars 2021, klokken 19:39 »
Oppdager nå at vindussviskerene på BEGGE våre biler er i ferd med å gnage stykker ut av panseret. Vanlig feil har jeg fått med meg, og det har sikkert vært diskutert her inne tidligere.

Finnes det er kurant måte å utbedre dette på, eventuelt hva tar Tesla for jobben?

Jeg mener å nylig ha lest at Tesla tar 6800 for dette

3
Tesla / Sv: Reklamasjonssaker mot Tesla utenfor garanti
« på: Onsdag 10. Februar 2021, klokken 18:30 »
https://motor.no/bilkjop-bruktbil-forbrukerrettigheter/plutselig-blir-teslaen-rett-og-slett-helt-uten-demping/191609

Demperne bør vare minst 150 000 km i følge NAF.
Dette blir jo en avsporing fra Tesla-temaet, men kunne ikke unngå å legge merke til en annen artikkel inne på Motor:
https://motor.no/e-klasse-forbrukerrettigheter-garanti/ma-skifte-lykter-for-83000-pa-grunn-av-gale-vaskerutiner/191229

Her har vi altså en Mercedeseier som er innenfor garanti, men likevel må kjøpe nye frontlykter til 83000 (!!) fordi han håndvasket bilen feil!

Flere Teslaeiere med krakelerte lykter har fått samme beskjed

4
Tesla / Sv: Tilbakekalling - eMMC brikken
« på: Fredag 05. Februar 2021, klokken 14:36 »
Skal man le eller gråte?

Tesla told regulators that the recalled touchscreens in nearly 135,000 Model S and Model X electric cars were only expected to last five to six years.
https://www.motorauthority.com/news/1131184_tesla-recalled-touchscreens-were-meant-to-only-last-5-6-years

Hvilke andre deler i Tesla er laget med samme levetid?  :P

Det er jo mer enn hva jeg pleier å få til svar fra Tesla. Tilsynelatende er alt slitedeler med 2 års forventet levetid.

5
Jeg har åpnet sak hos forbrukerrådet ang. serviceavtalen. Dette på bakgrunn av at Tesla nekter å ta bremseservice inn under 8 års serviceavtalen av 2014.
 I tillegg gjelder saken også et dørhåndtak som stadig går i stykker. Tesla påstår at det er en slitedel, men ikke omfattet av serviceavtale. Og siden det er en slitedel er det kun 2 års reklamasjonsrett, ikke 5 år.
Forbrukerrådet jobber sent, så det har ikke blitt noe action ennå.
Vurderer tilsvarende tiltak etter siste service på bilen: Ble byttet diverse stag i forstilling samt bremser. Jeg mener at dette helt klart skal dekkes i hht. Tesla egen formulering i serviceavtalen: 'Utskifting av normalt vedlikeholdsutstyr og slitedeler på inspeksjonstidspunktet, unntatt batteri og dekk'. - På en 140kkm / 7 år gammel bil så er alt i understellet normale slitedeler.

Tesla selv hevder at avtalen kun dekker vedlikeholdsutstyr som omfattes av servicelisten, dvs i praksis vindusviskere, luftfilter og diverse væsker som må byttes eller etterfylles. Dermed ser de helt bort fra at avtalen også spesifiserer 'slitedeler'.

Hvordan endte dette? Hadde bilen inne til EU kontroll ved K100 i dag og fikk mangler som må utbedres (opphengskuler og foringer/bærearm/AFT). Må uansett bestille ny time for utbedring, men poengterte at jeg hadde en 8 års avtale som inkluderte slitedeler. De skriver jo selv at det er slitt, men han mente det ikke var inkludert i avtalen. Nå har jeg ikke laget ny avtale ennå hvor jeg høflig "krever" det utbedret iht den gamle avtalen, men får vel forberede meg på krangel.

Det skal dekkes på service avtalen. Bare at det må tas samtidig som den årlige/20k km service

6
Model S / Sv: Ny MS og MX leveres først i mars...
« på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 23:40 »
Firkanta ratt, ja. Kjenner jeg ble litt naysayer nå....
Mangler jo hendler til blinklys og fjernlys mm også ?
Er knapper på rattet slik Ferrari har gjort i en god stund

7
Model S / Sv: Utbedring av feil på batteri når bilen er utenfor garanti (8år)
« på: Mandag 11. Januar 2021, klokken 17:17 »
Med nytt batteri fra tredjepart kan man helt sikkert bare glemme å ha tilgang til SuC. Vil jeg tippe.
Nå er det mest reparasjon av batteriet man allerede har jeg tenker er mest sannsynlig da. Det er ikke så enkelt å oppdage. Når det er sagt, jeg antar Tesla vil kjempe mot slike løsninger med nebb og klør.

Problemet er bare at når de deaktiverer på biler de anser som ikke-godkjente av dem deaktiverer de _all_ DC-ladning på bilen, slik at den ikke lenger kan hurtiglades i det hele tatt. Har vært en del støy rundt dette i USA hvor biler er kondemnert pga relativt moderate karosseriskader, reparerte og registrerte hvor Tesla har slått av alt. Eneste alternativ for å få tilbake lademulighetene var å la Tesla gjøre en "resertifisering" som kostet ekstremt mye, og som i praksis gjorde det ulønnsomt å reparere bilene. Usikker på om de tilbyr det lenger.

I alle fall, det første jeg ville gjort med en slik bil er å ta den offline. Så hadde man i det minste hurtiglademuligheter utenfor Tesla`s eget nettverk.

Disablet de ikke DC lading på biler som hadde resertifisert også etter en stund?

8
Model S / Sv: Vindstøy bak i 2013 S
« på: Lørdag 02. Januar 2021, klokken 11:37 »
Hørt det samme i flere. Mener det er lyd fra hjulbuen som kommer gjennom setebelte gjennomføringen

9
Model S / Sv: Tesla overstrammer felgmutter
« på: Lørdag 07. November 2020, klokken 17:52 »
Jeg hadde samme problem for noen år siden. Måtte slå på 21 mm pipe, sette pipa i tvinga for å få mutterene ut av pipa. Deretter file til mutterene slik at pipa gikk på igjen.

10
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Mandag 02. November 2020, klokken 16:31 »
Det Tesla tidligere har gjort med biler som er kondemnert er å disable DC lading.
Ta en titt her:
https://youtu.be/1PWlkAZCojg

Ikke sett at de begynner å ta betalt for superlading på kondemnerte før

11
Model S / Sv: Stabilisator stag slitasje
« på: Torsdag 29. Oktober 2020, klokken 15:01 »
Har fått pris på å bytte "Toe link assembly Rear LH" og RH .
Deler 732 x 2 = 1464,-
Arbeid: 11 715,-
Moms  3 295,-
Totalt: 16 474,-

Vet ikke om det er noe poeng å prøve å få dette dekket på 8 års serviceavtalen. Delene var jo ikke så dyre, så lurer på å skifte dette selv, sammen med en mekaniker. Er dette en vanskelig jobb siden Tesla vil ha nesten 15 000 for arbeidet?

Jeg hadde prøvd å få dette på service avtalen. Det er jo nettopp slike slitedeler den skal dekke

12
Model S / Sv: Dørhåndtak & kjørt over 100.000 - reklamasjon?
« på: Tirsdag 13. Oktober 2020, klokken 09:53 »
Fikk byttet håndtak for halvannen uke siden av mobile service (tilknyttet Oslo North). 2016 S90D gått 128.000 kilometer. Var ikke noe spørsmål om at dette skulle dekkes som reklamasjon - damen som ringte meg opp før besøket sa dette uten at jeg trengte å spørre engang.

Og det skulle jo bare mangle. Dørhåndtaket på en bil skal selvfølgelig vare mye lengre enn to år - normalt holder de hele bilens levetid.

Skulle tro det, alle jeg kjenner har også den formening. Men når jeg har vært hos Tesla har jeg fått beskjed om at det er slitedel og at det er en del man ikke kan forvente at varer mer enn to år. Blir det fikset mens bilen er under garanti, vil de IKKE gi ny garanti eller reklamasjonsrett på delen på mer enn 90 dager. Altså, om det blir fikset siste dag du har garanti, så vil de ta ansvar kun de første 90 dagene.
Noe som strider imot hva jeg har lært om at blir noe reparert løper det en ny reklamasjonsrett på 2/5 år. Slik at produsenter ikke kan gi midlertidig fikser til original reklamasjonsrett har gått ut. Det at Tesla ofte ikke vil snakke om reklamasjon, men garanti skal IKKE gi dårligere vilkår enn reklamasjonsrett, kun bedre.

13
Model S / Sv: Klunkelyd fra dashbord
« på: Mandag 28. ſeptember 2020, klokken 19:39 »
Ja, sklir litt off-topic, men skjedde en endring etter model 3 kom. Før var de fantastisk, alltid god service, men siste året har vært vanskelig. Må krangle på det meste nå om dagene  ::)

Samme opplevelse som jeg har, etter model 3 kom har det bare gått nedover.

Helt enig. Etter de fikk beskjed om å kutte kostnader har alt gått ned. Krangler på de mest opplagte ting for å prøve å få kostnaden over på kunden. De har ikke fått med seg at det er service apparatet som selger bil 2, 3 etc

14
Model S / Sv: Ujevnt pådrag ved jevn wattpedal i lav hastighet.
« på: Torsdag 17. ſeptember 2020, klokken 12:10 »
Høres ut som bremsene som legges på for å tørke/rense skivene, men kan kun huske at jeg har merket det rett etter at jeg starter å kjøre

15
Model S / Sv: Feil og mangler (reklamasjoner) - Hva opplever du på din bil?
« på: Fredag 24. Juli 2020, klokken 08:22 »
Ikke bra det der. Tesla har operert i Norge i mange år, hatt saker hvor advokater har vært involvert og kan ikke lenger hevde de ikke kjenner regelverket. De opererer altså på utsiden av lovverket med overlegg. Regner med det er en strategi for å spare kostnader; server denne leksa til alle kunder, og gi etter for de få som gir inntrykk av å kjenne sine rettigheter eller virke troende til å ta saken videre.

De får heller ta ansvar for det som er feildesignet og reparere det slik at det holder ihht fkjl §15. De har i utgangspunktet to forsøk på det. Og kunden skal naturligvis ikke betale for disse.

Det virker dessverre slik, selvom å informere om sine rettigheter er som å snakke med en vegg til tider. En fryktelig dårlig strategi for å få folk til å eie mer enn en bil.

Sist presterte de også å si at skader de påførte bilen ikke ville bli dekt da dette ikke står i garantivilkårene... Ble ganske paff

Sider: [1] 2 3 ... 19