Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - nortrahof

#1
Har en keyless E-Golf. Under service merket Gumpens Auto at det var feil i "reservenøkkelen" (som normalt ikke brukes). De hadde forsøkt å få liv i nøkkelen. Batteri hadde blitt skiftet og jeg hadde blitt informert om at nøkkelen var defekt.  (Garantiarbeid?)
Det var antakeligvis brukt et utladet batteri (slik skjer en sjelden gang at et nytt batteri er utladet)? Jeg skiftet batteriet på nøkkelen og nøkkelen virket med en gang.
Det er dårlig service å ikke sjekke den med et nytt batteri enda en gang.
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hvor godt holder Model S seg mtp. rust?
søndag 25. april 2021, klokken 10:39
Jeg har en Model S som er over 6 år. - Lite vinterkjørt.

Da jeg for en skyld krøp under bilen, ble jeg forskrekket over over all den rusten det var samlet på klips og skruer.
Det er galvaniserte skruer som er festet under bilen - og de ruster fast! Det er galvaniske skruer som har mutterfeste i aluminium - og de lar seg vanskelig løse. Verst er de 8 skruene som fester plastplaten på tvers under bakparten (like aktenfor senter av "bakakslingen"). Det er kompresjonshylser i aluminium som fester plastplatene og de er dårlig festet så de snurrer rundt.
Jeg har montert rustfrie A4-skruer isteden og "frisket opp" gjengene med en 6 mm. gjengetapp. - Har sprayet klipsene og karosseriskruene med zink, da de kommer ikke i kontakt med karosseriet forøvrig.
Det tok over 10 timer med mye plundring hvordan jeg skulle skrue løs plastplatene.
#3
Tyske ingeniører har ofte stor misforstått integritet. Man skal ikke si at noe er feil med deres produkt. - Det skal de oppdage selv - om noe blir gjort? Ofte når man påpeker feil til tyske ingeniører, så går de i "vranglås".
Jeg trodde at ved "diesel-skandalen" hadde lederne i VAG "røsket opp"?
Jeg har vært tidligere utstasjonert i 2 år i tysk industri, så dette er min erfaring.

- Trodde at dette var endret nå, etter hele 3.år med E-Golf siden jeg helt fra begynnelsen har påpekt SW-feilen (som ikke var på E-UPen).

Ellers om ACC:
Det er kø-detektorer til Veitrafikksentralene som ofte forstyrrer radaren i ACC. De er breibåndet og "metter" mottakeren, slik at ACC blir koblet ut. Dette er doppler-radarer og de kan motta stasjonære objekter som i amplitydenivå er mange ganger sterkere enn kjøretøyet foran.
Heldigvis er dette en "passert teknologi". Har ikke vært borte i oppgraderte tunneler som har koblet ut ACC.


#4
Jeg hadde ikke brydd meg, hvis det ikke hadde vært korrekt visning på E-UP.

Et viktig poeng når man kjører lokalt og ikke gidder å si hvor man skal i nærområdet, er hvor langt nåværende batterikapasitet rekker i distanse. Visningen på navigasjonen er en pekepinn på hvor langt den går uten ladning, både tur og tur/retur. Jeg bruker alltid denne visningen på navigasjonen.

Man kan velge visning; både tur/retur, en vei og "kombinert".  I "kombinert" er det en SW-feil som VAG ikke vil rette opp med ny SW. Det er forbausende når man tenker på at tyskerne er perfeksjonister.
Forhandleren har alltid sagt at dette er en SW-feil som vil bli rettet opp ved å laste inn siste SW.

SW-feilen arter seg slik:
Når man velger "kombinert" (både en vei og T/R) har bilen kun visning så lenge den er i drift. Forlater man bilen, UTEN å forandre "kombinert" visning, vil bilen i fortsettelsen vise "en vei" og ikke "kombinert".
VAG har ikke tenkt å rette opp SW-feilen (da det sikkert vil bli for mye arbeid for dem)?
Jeg fikk endelig beskjed etter 3 år om at den SW-feilen blir værende uopprettet, da ikke mange kunder har klaget på den og den er ikke sikkerhetsteknisk.
Start å klage på visningen i "kombinert"!
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: parkeringsbrems "failed to release"
tirsdag 14. januar 2020, klokken 14:38
Endret en del skrivefeil i forrige innlegg.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: parkeringsbrems "failed to release"
tirsdag 14. januar 2020, klokken 12:45
Jeg prøvde reset av sentralcomputeren først - og på den lille og store skjermen. - Flere ganger! Dessuten forsøkte jeg å holde parkeringsbryteren inne et par sekunder. - Det hjalp ikke!
Jeg opplevde et par ganger at parkeringsbremsen ikke ville slippe under feilen. Det  løste seg ved å holde parkeringsbryteren et par sekunder.
Alarmen "Failed to release" ble ikke resatt og kom igjen når jeg startet bilen. - Først når jeg hadde brutt motorene til parkeringsbremsen, ble alarmen resatt.
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: parkeringsbrems "failed to release"
mandag 13. januar 2020, klokken 17:16
Nylig hendte det meg også....
Jeg hadde vasket bilen og rygget den bakover ca. en billengde med våte bremser. Der ble den stående ca. en måned (jeg hadde ikke bruk for langtur). Da jeg endelig fikk bruk for bilen, hadde bremsene "klebet seg" og jeg måtte "sjokke dem løs". - Tror at startmomentet etter langtidsparkering er med på å trigge alarmen "failed to release"? Når den først kommer, er det vanskelig å slette denne. - Selv om bilen var helt løs etter "sjokkingen", var alarmen der fortsatt.
Jeg overhalte bremsene når jeg skiftet til sommerdekk i 2019, så bremsemekanismen er helt løs.
Jeg kontaktet SC og bad de å slette denne alarmen, men SC ville ha bilen inn for å skifte klosser og calipere (noe jeg ser som unødvendig). De mente på SC, at bilen selv ville slette denne alarmen av seg selv, hvilket den ikke gjorde. Jeg kjørte noen dager med alarmen på. AP ville ikke virke da bilen var en slags "nødmodus".

Mens jeg ventet på time på SC, fant jeg ut at jeg ville se på bilen selv. Alarmen var tilstede når jeg kjørte bilen ut av garasjen. Jeg aktiverte "tow mode" for at parkeringsbremsen ikke var aktivert og blokkerte forhjulene slik at bilen ikke kunne rulle. Deretter brukte jeg en 16mm. nøkkel for å skru løs caliperene (for å komme greit til den elektriske kontakten). Da jeg løste den elektriske kontakten til parkeringsbremsene (først på ene siden og deretter på andre siden) var alarmen slettet.
- Muligens er resett av "Failed to release" avhengig av dersom man bryter motoren på parkeringsbremsen?
Bilen er helt OK og jeg kansellerte timen. - Hvor mye jeg sparte er uviss?
#8
e-up! / Sv: Vil ikke lade
tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:40
Det kan være en god grunn til å oppsøke VAG for å se at fabrikktilbakekallingene er utført?
#9
e-up! / Sv: Vil ikke lade
mandag 30. desember 2019, klokken 15:32
Med elektronikk-spray MÅ du skylle grundig først med en væske som fordamper 100%. - Ellers får du etter hvert problemer - hyppigere og hyppigere!
Elektronikk-spray kan betraktes som "narkotika" der man må spraye med minkende intervall - og til slutt virker tingen ikke.
Det er erfaringen min etter over 50 år som elektroniker.

Er bilen din produsert i 2013, så kan det være at forrige eier ikke fulgte anbefaling fra VAG? Det var om vinteren i 2014 det kom en tilbakekalling/kontroll av 12V-batteriet og jording, samt noen bolter i traksjonsbatteriet, etter det jeg husker. - Er disse gjort?

(Minkende - ikke økende. - Jeg mener at tidspunktet  der feilen opptrer, er økende.)
#10
e-up! / Sv: Ladeproblemer 2014 E-up!
tirsdag 10. september 2019, klokken 15:25
Hvis du får tak i en lader fra en kollisjonsskadet E-UP, skal det være greit for en fagmann å skifte laderen.
Kanskje du må frakoble traksjonsbatteriet for å jobbe sikkert?
Det kan også være en unikkode for batteriladeren, slik at bytting er umulig - uten du har bilen på VAG-verksted?

Laderen sitter i motorblokken i overkant og heter AX4 - kan hende du også må skifte J1050 som er styreenheten for batteriladeren? - Kan være at det også holder å skifte J1050? - Prøv dette først.
#11
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 09. september 2019, klokken 18:13
Sitat fra: nortrahof på mandag 09. september 2019, klokken 12:06Fordi de har valgt 800V, kan de øke batteriet og rekkevidden betydelig i forhold til Tesla -som har stoppet "naturlig opp" på 100kW batteri (mulighet til å bryte kortslutningsstrømmer).
Nei, ingenting stopper Tesla fra å øke batteripakkestørrelsen så mye de vil. De har pyrosikringer for å bryte strømmen ved fullt pådrag.

Og kortslutningsstrøm er en lite interessant dimensjon. Hver celle har en metalltråd som brenner av (ved noe sånt som 25A per celle på 100 kWh pakken), slik at strømmen faller til null nesten øyeblikkelig. Kortslutningstrøm er mer interessant på faste anlegg, der man har roterende masse som vil pøse på med strøm hensynsløst.

Det er pussig at TM ikke øker kapasiteten når de har mulighet til dette? Den har stått stille lenge!

Jeg vet at TM bruker pyrosikringer for å ha kontroll over kortslutningsstrømmen på de største batteripakkene. - Allikevel må man måle kortslutningen for å trigge av pyrosirkingen, før strømmen blir uhåndterlig høy. Jeg tenker ikke på enkeltceller men penetrering av batterikassen hvor full kortslutningsstrøm kan opptre.
IS-begrensere har vært brukt på "kompaktanlegg" som oljeplattformer og skip temmelig lenge. Der er en kompliserende faktor når motorer tilbakemater strøm til kortslutningen. Det slipper man på frekvensomformere.
Når batterier med stadig lavere indre motstand kommer på markedet, kan dette også bli et problem for lavere batterieffekter?
#12
Sitat fra: Teslalita på mandag 09. september 2019, klokken 11:02
......Det vel årsaken til at de valgte 800V......

Å velge 800V før 400V, gjør at strømmene blir 1/4 mindre ved samme batterikapasitet. (Da kan kapasiteten økes 4 ganger i forhold til 400V, før man oppnår samme strøm ved kortslutningseffekt.) Batteriet er like effektivt - men tapene ellers i bilen blir mindre (om de beholder samme tverrsnitt for strømbaner).
Fordi de har valgt 800V, kan de øke batteriet og rekkevidden betydelig i forhold til Tesla -som har stoppet "naturlig opp" på 100kW batteri (mulighet til å bryte kortslutningsstrømmer). - Eneste de trenger å ta hensyn til, er vekt på kjøretøyet.
Etter som lithiumbatterier blir stadig mer effektive, vil den grensen på rundt 100kW gå nedover.

Dette har prinsipielt noe med kjølingen å gjøre. Den kan bygges like effektiv på 400V som på 800V - men enkeltcellestørrelsen har litt å si.
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ustabil DAB?
fredag 23. august 2019, klokken 11:47
Antenneforsterkeren til TMS virker som den er utrolig breibåndet. Det er fordi antakelsesvis antenneforsterkeren "gjenbrukes" til Europeisk DAB? Antennen har for øvrig horisontal polarisasjon mens DAB+signalene har vertikal polarisasjon (stikk motsatt på TMS og TMX).
Satellitt-radioen i USA-modeller mottar på frekvenser  2.3325 til 2.3450 GHz som er nære det WIFI bruker, derfor blir det konflikt når WIFI sender i 2,4 GHz-båndet. Hadde antenneforsterkeren vært aktiv opp til 1,5 GHz, så hadde dette vært løst - med unntak av feilpolarisasjon!

Er det en kraftig sender som er nær (og derved mye kraftigere enn DAB+signalene), så regulerer antenneforsterkningen ned for ikke å overstyre det kraftige signalet. Da "forsvinner" det svake DAB+signalet. Dette kan skje ved at mobiltelefoner og andre WIFI-sendere er montert i bilen (f.eks. Dashcam). Det hjelper oftest å montere en ferritt-ringkjerne så nær WIFI-senderen som mulig, fordi ledningen til aktre kamera virker som en antenne. - Best resultat får du ved å koble ut eksterne WIFI-sendere slik at antenneforsterkeren går med full forsterkning.
Dette kan også skje om mobiltelefoner lar seg koble opp til WIFI - men oftest går det greit da WIFI er inaktiv.
#14
Sitat fra: Rogeren på torsdag 04. juli 2019, klokken 08:08
Som emne. De vil bytte høyvoltlader, selvfølgelig med ny del. Men er det mulig med brukt del?
De sier også at det er stor sannsynlighet for at ptc-varmeelementet ryker ved skifte av lader (noe jeg synes høres veeeldig rart ut...), og vil bytte dette samtidig.

Dette vil de ha nesten 50 lapper for, derfor jeg lurer på om det kan brukes brukte deler.

Etter det jeg kan se, har VAG tenkt å skifte AX4 som er en styreenhet for ladespenning av traksjonsbatteriet?

Ettersom batteriet ikke skiftes, er det liten grunn til at PTC-elementene skal bli utsatt for økt spenning og derfor få redusert levetid. (Uansett om batteriet skiftes, ville max.-spenning holde seg konstant - og ikke øke.)
Dette er 2 helt separate reparasjoner. De tidlige E-UP kan gi inntrykk av at det er "problemer med varmeapparatet" - og VAG har sikkert et oppgradert/modifisert opplegg som de ønsker å selge?
Det ser ut til at PTC-elementet består av 3 parallelle varmeelement (i hvert fall PTC Z115). Det er derfor lite trolig at alle 3 greinene svikter samtidig? - Kanskje 1 av 3 ryker - og da er effekten på varmeapparatet 2/3. Dersom føleren før og etter varmeapparatet svikter, er varmeapparatet dødt. Det er merkelig at denne lille delen ikke kan skiftes separat!! Det er styreenhet J848 som er forbundet med temperaturfølerne.

Jeg mener at batteriladeren sitter sammen med motorblokken? Den kan være lett å skifte - men deleprisen er vel høy? Sjekk med et opphoggingsfirma om du kan kjøpe en brukt for en brøkdel av prisen?
#15
e-up! / Sv: Alternative dekk dimensjoner?
tirsdag 02. juli 2019, klokken 10:40
Hvis du vil ha lengst mulig rekkevidde, så er dimensjon 155 å anbefale. Velg da lavest rullemotstand.
Ved fuktig vei, "pumper" du mindre vann, så her er forskjellen størst.
Det er ikke for ingenting at BMW monterer 155-dekk på sin i3!
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA