Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Klykken

#1
Tesla SW og AP / Sv: 2024.2.X
I går kl. 14:38
I volummodellene vil nok antallet tredjepartsdeler utgjøre en god del på pris/margin/nødvendig lager. S og X er peanuts i forhold til Model 3 og Y.

Uansett er etter hva jeg forstår hovedårsaken til egen løsning at de vil ha full kontroll på software.
#2
Tesla SW og AP / Sv: 2024.2.X
I går kl. 13:05
Sitat fra: Mobileum på I går kl. 12:33De fleste produsenter klarer å ordne opp med kjente feil når de lager nye modeller. Her har Tesla tydeligvis visst om problemene med vindusviskere i 7-8 år. I løpet av denne tiden har de oppgradert flere modeller, og kommet med nye, uten å bry seg. En enkel sensor lik den de fleste andre produsenter bruker hadde for en rimelig penge langt på vei løst problemet.
De hadde tredjepart-sensor som alle andre (mobile eye?) frem til 2015/2016 før de gikk over til kamerabasert med egen software. Poenget med det er at de skal ha egenutviklet programvare og slippe å betale royalities til tredjepart og å være avhengig av spesialdeler til produksjon. Med det kan de holde marginene så høye som mulig og å de har kontroll på nærmest alle aspekter ved bilen.
#3
Tesla SW og AP / Sv: 2024.2.X
I går kl. 10:31
Synes de var tilfredsstillende inntil en av de nylige oppdateringene. Men andre klaget jo da, så ble sikkert gjort endringer. ;D
Skulle vært mulig å velge følsomhet!!
#4
Tesla SW og AP / Sv: 2024.2.X
I går kl. 09:03
Sitat fra: Handyman på torsdag 22. februar 2024, klokken 16:13Jeg synes jeg merker endring i atovisker med aktiv AP. Nå slår den et slag når det er litt uren rute. Tidligere startet ikke viskerne før ruta var veldig vanskelig å se gjennom.
Ja, og det er sykt irr. Må bruke vindusspylervæske og viskerne fortsetter å gå jevnt etterpå likevel. Blir aldri bra nok til å tilfredsstille alle dette! :D
#5
Model Y / Sv: Model y spørsmål
torsdag 22. februar 2024, klokken 11:32
Vask heller bilen og ta på en OK (hybrid)voks, typ Soft99 Fusso. Gjør dette en gang årlig så har du i alle fall en lettstelt bil. :)
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Hva skal en gjøre med en død Model S?
fredag 16. februar 2024, klokken 15:04
Selge deler er mye mer verdt enn å skrote den. Batteripakken er meget attraktiv selv om en modul eller to er gåen  :)
#7
Model Y / Sv: Model y spørsmål
fredag 16. februar 2024, klokken 12:58
Ikke rust i plasten rundt hjulbuene hos meg siden 2021 iaff. Hvordan det står til innenfor plasten vet jeg ikke. Rustbehandlingen du tenker å utføre kommer an på hvor lenge du har planlagt å ha bilen. Under 5 år? Drit i det. Over 5 år? Tja, kan få trøbbel med garantier mot Tesla på berørte deler.

Lakken er ellers innenfor bransjestandard med tanke på hardhet og tykkelser. Altså 100++ mµ. Som alle andre biler liker ikke lakken maskinvask og hard behandling.

Wrap/PPF har en varighet på 5-10 år. Får du derimot en rift/hull må hele panelet legges om. Kanskje får du synlige nyanseforskjeller pga aldring på PPFen ellers på bilen. JEG ville gitt F i det og heller betalt en liten sum for å tette steinsprut og div. På sikt mener jeg det er billigst.
#8
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
torsdag 15. februar 2024, klokken 13:48
Sitat fra: elektro på tirsdag 13. februar 2024, klokken 21:08Men jeg synes det har kommet alt for dårlig frem i media at nyere Tesla mangler parksensorer og radar, at viskerne går i ett sett osv.

Tesla har f.eks ikke hatt regnsensor siden 2016. Nå er det snart ett år siden de kuttet parkeringssensorer og baserer seg på kameraene. Parkeringshjelp har de jo omsider nå, om så under pari hva man er vant med. Sånn sett har de "parkeringssensorer", men ikke USS som de fleste andre har.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: LAKKFORSEGLING
torsdag 15. februar 2024, klokken 13:42
Hvis grunnarbeidet er ræva før du legger coating vil resultatet uansett bli LANGT under pari. Alle coatinger krever helt rene, ripefrie og maskinpolerte overflater, og i noen tilfeller eget produkt i forkant for best mulig heft. I tillegg krever de ofte at det legges med riktige metoder, og i riktig miljø (luftfuktighet og temperatur). Herdetid og prosess kan også være varierende. Ville gjort nøye research først, og vurdert om det er best å sette det bort til profesjonelle hvis du ikke har gjort noe lignende før, eller mangler utstyret og lokalene som kreves. Med profesjonelle mener jeg ikke Ditec og tilsvarende samlebåndssjapper. Sjekk i så fall ut dcn.no og folka der. :)
#10
Model S 2023 - / Sv: Forbruksmåler
fredag 09. februar 2024, klokken 11:23
Nå har jeg ikke S lenger, men på den gamle jeg hadde kunne jeg endre dette ved å holde inne venstre eller høyre rulleknappen på rattet.


Mulig de har fjernet denne når de lanserte energi-appen?
#11
Elbiler i media / Sv: Stor forskjell mellom el- og fossilbil
fredag 09. februar 2024, klokken 11:20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. januar 2024, klokken 13:31
Sitat fra: Rosstopher på mandag 29. januar 2024, klokken 12:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 29. januar 2024, klokken 11:51Er jo litt morsomt å se. Alle de barnesykdommene og feilene Tesla har hatt dukker nå opp hos mange andre merker. 12V-problematikk var noe som Tesla måtte ta tak i allerede i 2014: https://elbilforum.no/index.php?topic=18010.0

Bare at Tesla fikset problemet med software.

Ja, poenget mitt var egentlig at det Tesla fikset for 10 år siden - der er mange nå og gjør de samme feilene...
Samme ser en på f.eks. dørhåndtak-løsninger på Model S som andre har hermet etter i senere tid, mens Tesla gikk vekk fra designet i Model 3 / Y.
Model S produseres jo fortsatt med samme håndtak, bare nyere revisjon. Disse ryker også.
#12
Model Y / Sv: MY2023 "demo" bil og motorvei kjøring
torsdag 01. februar 2024, klokken 14:55
Hør med Tesla om erfaringene dine, og be om å få prøve en annen Y. Det skal selvsagt ikke riste.
#13
BMW i3 / Sv: Selector lever fault
tirsdag 30. januar 2024, klokken 10:28
Billigere enn jeg hadde sett for meg. Veldig bra! :)
#14
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
mandag 29. januar 2024, klokken 13:52
Jeg tipper Lucid Air gjør rent bord, med Model 3 hakk i hel. :)
#15
Model Y / Sv: Klimaanlegg - Kaldt på lårene (Avstemning)
mandag 29. januar 2024, klokken 09:14
Kaldras fra glassene er veldig vanlig i alle biler. Det er ikke Nordan som produserer glass og karmer i bilene. :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA