Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Reodor

#1
Model 3 / Sv: Hvilken takboks?
onsdag 12. februar 2020, klokken 00:39
Sitat fra: heiper på fredag 06. desember 2019, klokken 14:43
Vet dere om Thule Motion XXL (900) passer til Tesla Model 3? Så vidt jeg forstår er dette en utgående modell (god pris) og jeg finner ingen som sier hverken at den passer eller at den ikke passer. Jada, det er en stor boks, men planen er å henge den i taket når den ikke er i bruk.

Funker helt fint.

Sitat fra: Reodor på fredag 02. august 2019, klokken 07:27
Sitat fra: erikf på torsdag 01. august 2019, klokken 23:32
Hadde vært kult å høre om noen har fått erfaring med forbruksøkning med takboks, evt med bare takstativet på.

Kjørte igjen fra Bergen mot Voss igår, med takstativ, uten boks.
Forbruket siste 50 km før Voss ble 160 wh/km.
Med Thule Motion 900 takboks hadde jeg 190 wh/km.
Med denne boksen endte jeg opp med å legge inn 220 wh/km i «abetterrouteplanner» når jeg kjørte på motorvei i Sverige og Danmark.

Har LR AWD 19".
#2
På jobben hvor vi har ladestasjon med RFID setter jeg kabel i ladestasjon, setter den klar til å skyve inn i bil og holder deretter RFID på ladestasjon idet jeg skyver inn kontakten i bilen og holder RFID i kanskje 10 sek. Da starter den. Dersom jeg ikke holder RFID kortet der idet ladingen settes igang, virker det som om den kobler fra etter "Starte vifte syklusen".
Hjemme bruker jeg samme ladekabel uten RFID på ladestasjon og er ikke avhengig av "Triks". Det er 16 A kabel.
#3
Sitat fra: elekTrond på tirsdag 27. desember 2016, klokken 22:43


Figur 2: Vannsløyfens kretsløp.

Vannpumpen (mellom slange #3 og #4 i fig. 2 over) sirkulerer varmemediet (frostvæske/kjølevæske/antirustmiddel) gjennom kolben før det entrer registeret (vannTilLuft varmeveksler) i varmeapparatet inni kupéen. Til slutt returnerer det til vannpumpen via den selvluftende ekspansjonsdunken under panseret.


Kunne det være en ide å sette et "T" stykke mellom in/ut slange på sirkulasjonstanken slik at den funksjonelt blir en ekspansjonstank? Med full sirkulasjon i tanken vil det forsinke oppvarming samt øke uønsket varmetap sammenlignet med om den blir en ekspensjonstank uten sirkulasjon.
#4
Model 3 / Sv: Hvilket utstyr burde Model 3 hatt?
lørdag 31. august 2019, klokken 16:50
220 V AC uttak.
#5
Model 3 / Sv: Nettbrett baksete til nakkestøtte
torsdag 29. august 2019, klokken 18:23
Den Targus holderen selges også på Clas Ohlson.
Jeg synes den er litt vrien å få strammet til under hodestøtten.
#6
Har kjørt 6000 km i sommer i Norge, Sverige og Danmark.
Stod 15 minutter i kø i nærheten av Hirtshals og har delt endel ganger.
Tenker det ville bedret utnyttelsen dersom man kunne se hvilken av de delte stolpene som hadde mest rest-kapasitet enten i app eller på stasjon slik at man koblet seg ved den stasjonen som har høyest tilgjengelig kapistet. Kjedelig å lade med 30 kw når ubrukte kan ha 100 kw tilgjengelig.
#7
Model 3 / Sv: Forbruk model 3
fredag 02. august 2019, klokken 07:27
Sitat fra: erikf på torsdag 01. august 2019, klokken 23:32
Hadde vært kult å høre om noen har fått erfaring med forbruksøkning med takboks, evt med bare takstativet på.

Kjørte igjen fra Bergen mot Voss igår, med takstativ, uten boks.
Forbruket siste 50 km før Voss ble 160 wh/km.
Med Thule Motion 900 takboks hadde jeg 190 wh/km.
Med denne boksen endte jeg opp med å legge inn 220 wh/km i «abetterrouteplanner» når jeg kjørte på motorvei i Sverige og Danmark.

Har LR AWD 19".
#8
Model 3 / Sv: Forbruk model 3
onsdag 10. juli 2019, klokken 19:46
Sitat fra: ApeX på onsdag 10. juli 2019, klokken 14:24
Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 10. juli 2019, klokken 10:18
@Reodor. Huff. Det var mye...?
Synes det rimelig bra egentlig, mtp. takboks.
Jeg tror det er Thules største takboks. Nedarvet fra v70'n.
#9
Model 3 / Sv: Forbruk model 3
onsdag 10. juli 2019, klokken 09:46
Siste femti km mot Voss fra Bergen, med stor takboks (Thule Motion 900), tørr veg. 190 wh/km.
M3,LR,AWD, 19 tom, sommerdekk.
#10
Nissan e-NV200 / Sv: Aktiv batterikjøling?
mandag 11. juni 2018, klokken 15:16
Leafnor har forklart virkemåten på kjølingen fint tidligere i denne tråden;
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=39063.msg672746#msg672746

Ville det da være mulig å "tvangskjøre" denne kjølingen også når man ikke lader med en boks koblet til OBD eller vil Nissan kunne lage en software oppdatering som starter kjøling av batteri på når ønsket av bilfører?
#11
Nissan e-NV200 / Sv: Varmepumpe
mandag 07. mai 2018, klokken 23:33
Takker.
Da antar jeg at dette er erfaringer fra Leaf 24 som har skal ha mindre indre motstand i batteriet og følgelig lavere varmeproduksjon. Dertil kommer at den ikke har aktiv temperaturregulering og følgelig kan ankomme hurtiglader med kaldt batteri. Dersom jeg har forstått dette rett skal dette da ikke være et problem med evalia 40 kWh.
#12
Nissan e-NV200 / Sv: Varmepumpe
mandag 07. mai 2018, klokken 20:24
Sitat fra: Ebe på søndag 06. mai 2018, klokken 21:07
Tror de som har fått montert har fått et helt frittstående system med egne rør og ventiler.

Skal man langt, så kan også kun luftvarmer redusere ladehadtigheten og temperaturen på batteriet. Så det strides litt hvor langt man sparer vinterdtid, dersom man må hurtiglade én eller flere ganger.

Det var dårlig nytt og vanskelig for meg og forstå.
Jeg har forstått det slik at 40 kWh e-nv200 vil produserer mye varme i batteriet pga høy indre motstand samt at det har aktiv temperatur regulering både i form av varme og kjøling.
Videre har jeg fått inntrykk av at denne temperatur reguleringen ikke bruker returluft fra kupé men mer direkte varme i batteriet samt en avgrening fra bilens ac for kjøling.

Jeg mistror deg på ingen måte, men har du noe eksempel som kan belyse det nermere slik at det kan settes inn i en sammenheng?
#13
Nissan e-NV200 / Sv: Varmepumpe
søndag 06. mai 2018, klokken 19:51
Og da står man vel igjen med diesel varmer som varmer luft om man skal opprettholde rekkevidde om vinteren.
Vet du om disse kan integreres med eksisterende varme distribusjon eller om det er en helt frittstående varme tilførsel med egne kanaler som feks vanskelig lar seg styre mot frontrute?
#14
Nissan e-NV200 / Sv: Varmepumpe
onsdag 02. mai 2018, klokken 13:30
Har varmeapparatet i evalia 40 vannkrets?
#15
Nissan e-NV200 / Sv: Aktiv batterikjøling?
lørdag 07. april 2018, klokken 23:05
Nok en gang takk for svar, du fortjener en formidlingspris i realfag!

Da virker det som om diesel luft varmer som kan gå uavhengig av bilens varmeapparat kanskje er beste løsning for rekkevidde og varm bil under lading om vinteren på denne bilen?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA