Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Trekkoppbil

Sider: [1] 2 3 ... 178
2
i-Pace / Sv: Vurderer kjøp av MY19 I-Pace
« på: Mandag 06. Mars 2023, klokken 19:04 »
Jeg ville nok valgt 320.
Eldre modeller kan mangle spyler til kamera, og jeg kjenner ikke  til om de går på 1 eller 3 faser.
S kan være greit utstyrt, om den er Advanced, og om den ellers har ustyr som du måtte ønske. F.eks hengerfeste, soltak og hjul som du liker.

3
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Feil på klimaanlegget?
« på: Mandag 06. Mars 2023, klokken 18:44 »
Hei, har samme problem og lurer på hvordan det gikk?
Har du fått samme bilen som Trinem hadde?

4
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Periodisk nøkkelfeil?
« på: Mandag 06. Mars 2023, klokken 18:41 »
En gang måtte jeg bytte batteri flere ganger  enn som så, før problemet var løst.

Hva om du kryssbytter batteriene mellom de 2 fjernkontrollene?

5
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Sv: Nissan Leaf utfases. Arvtaker?
« på: Mandag 06. Mars 2023, klokken 18:16 »
Varme har noe for seg om vinteren, men har batterikjøling så mye for seg om man ikke hurtiglader? Om man setter bilen ute i sola så blir det varmt i kupeen, men for batteriet som ligger i skyggen på undersiden så snakker vi vel ikke ekstreme temperaturer selv i 30+. Har hatt Leafen stående ute mang en gang, men tempmåleren har aldri vart oppe på rødt.
Bare pass på at batteriet ikke er for høyt lada hvis bilen står i sola, og at den ikke står i sola for lenge.

Jeg har flere ganger lånt bort Leaf om sommeren, og opplevd at batteriet har tapt seg noen prosentpoeng i løpet av en hetesesong eller en sommer. Med 24 kwt batteri er det ganske merkbart om batteriet taper seg litt. Det er ganske ergerlig å stadig måtte ta en ekstra ladestopp, på veien, siden noen har behandla bilen dårlig en tidligere sommer.

Rådet mitt er å parkere i kjeller.

6
Leaf 2010-2017 / Sv: Mistet varme - PTC eller sikring?
« på: Torsdag 02. Mars 2023, klokken 20:24 »
På 2012, ville jeg aller først fylle på vann med frostvæske, om det er lite varme.

Det går en del historier om at sikring på vannbåren PTC-varmer kan ryke, men på 2013 har du ikke vannbåren varme.
Jeg trur det er varmpumpe på SV og SL, i tillegg til et varmelement for luft som brukes når det  er for kalt for varmepumpe, Inntrykket mitt er at varmepumpe brukes høst og vår, og på milde vinterdager, mens varmelementet på 3kw brukes på kalde vinterdager i innlandet. Om varmen blir svekka dersom enten varmepumpe eller varmelement ikke fungerer, kjenner jeg ikke til.
På  S er det kun varmeelement. Jeg kjenner ikke til om det er problemer med at 2013-elementet ryker.


7
Leaf 2010-2017 / Sv: Leaf 2012- hjelp til småting
« på: Torsdag 02. Mars 2023, klokken 20:22 »
Varme i sete og ratt går på 12V.
Hva er grunn til å mistenke at det kommer varme fra 12V?
PTC-varmeren kan ta effekt fra høyspentbatteriet, fra hurtiglader, eller fra AC, eller fra en kombinasjon.

Bruker du 4,5kw varme, mens du står på en vanlig 16A kurs som gir ca 3kw, så tapper du batteriet 1,5kw. Derfor kan det være lurt å sette på prioritering av lading foran varme, for å unngå det.

Har du andre utveier for å starte lading?

Hvis bilen oppfører seg rart på noen måte, så kan du prøve å resette den ved å kopla av og på 12V-batteriet, når bilen er slått av og den står uten blåblink, for å forsikre det at DC/DC ikke er på.

Du kan også prøve ulike EVSER, om det skulle være feil på den som hindrer lading.

Hvis det er kluss med kroken på J1772, så kan det komme piping og blinking når man prøver å sette på lading.

8
Kjøpe elbil? / Sv: Varebil
« på: Torsdag 16. Februar 2023, klokken 23:11 »
Hva med å ettermontere en likeretter fra en 3. parts leverandør?

De 2 første årgangene med Leaf, hadde en likretter på bare ca 3,7kw inn og 3kw ut. Da var det enkelte bilister som montrerte en eller flere ekstra likerettere under bilen, eller under panseret.
Smiling when sailing kjøpte Brusa-ladere fra Elbilhjelpen: https://elbilforum.no/index.php?topic=5443.0

Muxscan leverer 3-faselader til Leaf og e-nv200, og det er rimelig at de fungerer på enfase også, og at det leveres til flere modeller.
https://www.muxsan.com/

10
Brukererfaring Ladeutstyr / Sv: Lade BMW i4 i blått industristikk?
« på: Fredag 13. Januar 2023, klokken 11:10 »
Dersom bilen støtter 3-fase, så ville jeg hatt en EVSE med rødt industristikk, og overganger til aktuelle blå stikk.

Blå stikk kan være på 16 eller 32A, og enfase eller 3-fase, så du trenger å skaffe deg de overgangene du trenger.
Overganger opp til 25A kan man vel lage sjølv, ellers finnes det forhandlere som lager det for deg.



11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Elbil brant opp på hurtlig/lynlader.
« på: Fredag 13. Januar 2023, klokken 10:36 »
De fabrikantene som har levert store volumer av biler med LG-celler, tilbakekaller batteriene.

Har man 100 000 batterier på veiene, så kan man erfare hvor høy risiko man har etter noen år.

Jeg har lurt på om I-pace er produsert i ett så lite antall, at man ikke har statistisk grunnlag for å avgjøre om batteriene bør byttes. Ikke veit jeg om produsenten har finansielle muskler til å bytte batteriene heller.

12
Det finnes lover om tvungne betalingsmidler, så der er rart at ladeoperatørene har fått holde på som de har gjort.

Ellers er jeg skeptisk til krav om ombygging av gamle ladestasjoner. Et slikt krav kan føre til at eksistrende ladelastasjoner kondemneres.

Ett problem med ladestasjoner, er at de kan ha kort levetid, og jeg har sett mange steder at de fjernes, og vi behøver ikke framskynde den prosessen.

13
Du må huske å stoppe for hver runde, for å lade bilen når du passerer tanken.

14
Kjøpe elbil? / Sv: Oversikt forsikringspremier
« på: Fredag 13. Januar 2023, klokken 10:12 »
Dersom bilen ikke er registert på deg enda, så kan du høre med forhandleren, eller sjekke med bilimportøren, om den har avtale om nybilforsikring.

Nå husker jeg ikke talla så nøye, men jeg trur vi betalte ca 8000-9000 kr for superkasko 16000km/70% på en I-pace for 2 år sida.

Jeg har inntrykk av at man får de beste tilbudene når man bytter selskap, eller kjøper ny bil. Den dagen man endrer kjørelengde, eller man bytter bil, kan prisen hoppe opp.

Ellers kan man spørre om tilbud fra selskaper som du har rabattavtaler med, og eventuellt hoppe mellom dem av og til. Man kan også vurdere å melde seg inn i organisasjoner som har avtaler. Som f.eks bilorganisasjon eller bondekvinnelaget. Jeg var innmeldt i sistnevnte for noen år sida, da de hadde avtaler om nybilkjøp, men det  kunne vært bedre å melde inn kona.

Inntrykket mitt er bonusordningne er i ferd med å vannes ut, da man får raskere og raskere opptjening, og bonustap blir mindre og mindre.  Når jeg ser på mine forsikringer over flere år, så har jeg inntrykk av at preminene er blitt dyre og dyrere, på tross av at bonusen er gått oppover.

15
AC fleksilading / Sv: Ladestasjoner AC Type 2 - hvordan vite om de er 400v 3-fas ?
« på: Mandag 09. Januar 2023, klokken 23:10 »
Det er en svakhet med mange biler, at de ikke viser noen grei informasjon om ladeeffekt.  Av og til kan man se det med 3. parts apper. Gjenværende ladetid kan også gi noen hint i visse tilfeller.
Når det gjelder offentlige ladere, kan man sjekke om de er merka på noen måte.
Er det enfase, så kan de være merka med 1-fase, eller ca 3,7 eller 7,4 kw etc.
Er de merka med 11kw, 22kw, 44kw, eller med 3-fase, så kan det være 3-fase,  Men det kan også bare bety hva kontakta er typegodkjennt for, uten at du har så høy effekt tilgjengelig.

Sider: [1] 2 3 ... 178