Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Trekkoppbil

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil til 250k.
lørdag 18. mai 2024, klokken 12:27
Tipper du får en ny 39kwt Leaf til budsjett, dersom du finner en rimelig utvei med vinterhjul. Skal du ha mye ekstrautstyr, må du nok kikke på bruktmarkedet for å holde budsjett. Min erfaring med eldre leafer, er at det er biler man kan ha uten garanti, dersom man behandler batteriet skånsomt.

Ofte kan det være greit å sjekke priser i forskjellige land. Valutaer svinger. I andre land preges bruktbilprisene av at bilene er subsidiert, mens det ikke er subsidier i Norge.

#2
Kjøpe elbil? / Sv: Hvorfor kun info lading 10-80%
tirsdag 30. april 2024, klokken 23:53
Det trådstarter er ute etter, er muligens ladefart i km/min, og det er et interressant og komplekst tema.


Kombinasjonen av å optimalisere flere faktorer som forbruk og ladefart, betyr mye når man er på tur.
Er du litt sløv når du hurtiglader, og du lader utenfor bra arbeidsområdet,  så kan du få halv ladefart eller langt lågere. Optimaliserer du forbruket,så kan du gjerne komme 20-100% lengre. Optimaliserer du både forbruk og ladefart, og andre faktorer, og du planlegger turen så du får full ladefart hele tida underveis, så betyr det ganske mye for hvor raskt du kommer fram på langturen.


Jeg er så heldig å ha erfart biler i 20-kwt-klassa, og da lærer man seg gangske mye om det.

#3
Kikker etter ny strømleverandør.
Ser Jærkraft og Vibb tilbyr spotpris uten påslag, mens de tar ekstra betalt for app og puls.

Den eneste grunnen jeg ser til at app og puls kan spares inn, er dersom man kan strupe forbruk når strømmen er billig for å holde effektaavgiften nede. Er det noen som har erfaringer med greit utstyr som gjør det?

Daglig forbruk går stort sett til en 3-fasebil og en enfasebil som lades hovedsakelig når det er billig i helgene, og et par enfasebiler som lades sporadisk gjennom hele uka, ei varmepumpe, noe lys og husholdnigngsapparater.
#4
Lade hjemme / Sv: Leaf US evse lade kladd
torsdag 25. april 2024, klokken 21:41
Kjøpte noen 2012- og 2013-modeller i sin tid.
Den gang var det vanlig å sende dem til Evseupgrade i California, men jeg tviler på at de finnes nå. Det gjaldt å spørre om firmware for Europa, for at ikke TN-nett skulle bli tolka som jordfeil. Etter det jeg synes huske kunne de tjukke kladdene fra 2011- og 2012 justeres fra 6-20A, og den gikk til 16A etter hvert strømbrudd, mens den slange 2013 kunne justeres fra 6-24, og den huska sist innstilling.
Jeg syntes det var greit å kappe av pluggen og sette på CE-plugg den gang, men det ser ut som at du har en nyere modell med flere tråder, som kan indikere . Da ville jeg heller ha brukt en pigtail-overgang som man kan sette CE-plugg på, men det er vel for seint nå.
Det har vel vært noen hobbyprosjekter på å bygge om Evser.
#5
i-Pace / Sv: Ladehastighet i-pace
fredag 19. april 2024, klokken 20:55
Erfaring med EV320, ved vanlig hjemmelading på 16A, så suger den 11kw AC, og lader ca 9kw DC.

Etter at effektavgiften kom, så har det vært behov for å sette ned ladestrømmen til vanlig.
#6
Nissan / Sv: 2012 ZEO bytte deler fra delebil
torsdag 28. mars 2024, klokken 14:13
Så flott at du fikk det til og at du deler erfaring.


Ja, har du 2011, eller 2012 usa-modell, så er du avhengig av passasjersetet fra en lignende bil, ellers får du feil på airbag. Det er mulig du kan sette inn en dummy-sensor som innbiler bilen at du har en voksen passasjer hele tida, men da kan du ikke ha barn i passasjersetet. Jeg kjenner ikke til om det går ann å lage seg en overgang for å kople til Nissan Occupy System fra et nyere sete.

Det er tråder på nettet om hvordan du kan bypasse NOS. https://airbag360.com/nissan-leaf--occupant-classification-system-ocs-sensor-emulator--bypass-578-p.asp

#7
Det virker som at dagens bilister har svært ulike tidsperspektiv på biler. Noen har tydeligvis et perspektiv på ei leietid på 2-3 år, men hvis du har et 15 års perspektiv, så må du tenke helt forskjellig fra dem.

Batterier:
Det som er intererssant med batterier, er ikke hvilke egenskaper batteriet har når det er nytt, men når det er brukt.
Batteriet kan være ganske redusert etter en leasingperiode. Noen prosenter med tap i året, betyr ikke så mye for den som leaser, men for den som vil ha bilen noen år, så kan det bety mye.
Det viktigste kan nok være hvordan man bruker og tar bare på batteriet.

Valg av batteritype som passer til bruken, kan også være et poeng.
LFP-batterier har nok liten kapasitet når de er nye, men det er mulig det ikke aldres så fort under høye temperaturer som NMC-batterier gjør. I kulda kan de ha begrensa egenskaper.

Rust:
I noen land kan bilene være laget for hard bruk i få år. I Kina er det knapt noe bruktbilmarked, og bilene er nok til dels bruk og kast objekter. I Russland har man nå erfaring med kinabiler, og det er ikke så vellykka på salte veier, ut fra hva jeg har sett på youtube.
Her kan du se kinabiler som selges i Norge:
https://www.youtube.com/watch?v=oy9SqT3CYgI
https://www.youtube.com/watch?v=IRjjS_yY2Qg
https://www.youtube.com/watch?v=uyl1TA8sqH8

#8
Leaf 2010-2017 / Sv: Hurtiglading stopper med en gang
lørdag 23. mars 2024, klokken 21:26
Først og fremst ville jeg prøve ladere av ulik fabrikat. Jeg opplevde det samme med en Kople-lader her om dagen, hvor jeg sleit mye med mislykka forsøk, før jeg prøvde laderen ved siden av, som fungerte.

Er det noe spøkefullt som skjer med bilen, uten at man klarer å forstå hva det er, så kan man resette bilen med å ta av og på batteripol. Bare pass på at ikke dc/dc-convertern er på når du gjør det.

Ellers må man huske at bilen må være slått av, akkurat når ladinga starter.
#9
Det er ganske fascinerende og overraskene at Nissan Europa fortsatt bruker disse 2G-modulene.
For det første finnes det sikkerhetsvarsler mot sårbarhtere i denne hardwaren.
På USA-Leafer har det service-bulletins i mange år, på at disse 2G-modulene skal koples ut når bilen er på service. På tross av at 2G-nettet i USA er kopla ut for mange år sida, har det vær ansett som utrygt å ha 2G-moduler i bilene.
Jeg har inntrykk av at Nissan USA er mye raskere ute med tilbakekallinger og servicebulletins og er rausere med garantisaker.
I USA kunne man bytte ut 2G-modulen med 3G-modul.

Det fulgte vel med 5 års abonnement med nye biler. Så det er litt overraskende at du har det på en bil som begynner på J, som betyr at det er en 2011- eller 2012-modell.
#10
Kjøpe elbil? / Sv: El- biler er alt for raske for barna mine
lørdag 16. mars 2024, klokken 14:53
Elektrise 4wd-biler er nyere biler som ligger stødig på veien.
Problemet da, er at man ikke får følelse med hvor grensene går, og man lærer seg heller ikke hvordan man skal håndtere vanskelige situasjoner.
For å ta læringskurva, gjelder det at ungdommen tar de første vinterene med bakhjulsdrift og helst mest mulig manuell bil. Da trener man opp reflekser til daglig gjennom vinteren, og man får god følging med hvordan man skal mestre ulike situasjoner, og hvordan naturkreftene fungerer, og hvor grensene går.
Aller først bør man rene opp kroppsbeherkselse gjennom vinterlek i barndommen, og ettervhert bør man ta mange vintre på tråsykkel.
Jeg kikka på noe statisikk for noen år sida, og da var det 4 ganger så høy risiko for å dø i trafikken i USA, hvor det er rolig trafikk, store, automatiske, nyere biler, breie, ryddige veier og store marginer på alle måter, i forhold til Norge med smale veier, små, namuelle biler, dårlige veier og små marginer.
#11
Leaf 2010-2017 / Sv: Batterioppgradering
torsdag 07. mars 2024, klokken 20:30
Kuult!
Åssen gikk det?
#12
Kjøpe elbil? / Sv: Ny elbil eller brukt fossil i 2024?
søndag 03. mars 2024, klokken 21:57
Det kommer ann på hvor ofte man skal kjøre langt.

Jeg ser vesentlige fordeler med å kjøpe batterikapasitet til daglig bruk.

Men å kjøpe flere hundre kilo batteri som man drar rundt på, for å bruke lang rekkevidde 2 ganger i året, så blir regnstykket et annet.
#13
Kjøpe elbil? / Sv: Reklamasjonsrett
fredag 01. mars 2024, klokken 08:39
Når krona er svak, kan man ha gode muligheter til å selge bilen i utlandet.


#14
Kjøpe elbil? / Sv: Rimelig elbil god på vinterføre
søndag 25. februar 2024, klokken 16:51
Ville nok vurdere å bytte dekk, før bytte av bil.

Eventuellt bytte til bil med 4-hjulstrekk.
Når det gjelder framkommelighet, så er det nesten ingen egenskaper som slår 4-hjulstrekk. Kanskje kjettinger, eller vinsj, kan være viktigere på spesiellt føre.


Ved valg av 2-hjulsdreven bil, så gjelder det å sjekke opp vektfordeling. Jeg trur det er vanskelig å finne en bil som er bedre enn Leaf.  Nå er det kun eldre Leaf jeg har sjekka opp data på. Av og til må man rygge for å komme opp de bratteste bakkene.

På snøføre har jeg god erfaring med Hakka R2 eller R3, etc. Antakelig er det bedre med piggdekk på is, men jeg har inntrykk av at det er i nysnø det oftest er vanskelig med framkommelighet, og at på snøføre er det best med piggfritt. Når veien er isete, er den gjerne strødd.
Noen foretrekker litt smale dekk på enkelte typer føre, så det har hendt jeg har gått ned på bredda om vinteren, men det er det ulike meninger om, og på enkelte typer tørt føre kan det derimot være bedre med breie dekk. Det er mulig omkrets har noe marginal betydning. Om vinteren kan man bruke f.eks 205/60/16 i stedet for 205/55/16.

#15
Kjøpe elbil? / Sv: MG4 Lux 2023 vs Cupra Born 2022
søndag 25. februar 2024, klokken 16:25
Gratulerer med valget.
Jeg ville også valgt spansk bil, for å si det på den måten.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA