Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 510 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Diravi

Sider: [1] 2 3 ... 49
1
Model Y / Sv: Ikke bestill model Y før Tesla setter ned prisen
« på: Torsdag 04. August 2022, klokken 22:01 »
Mine forventninger om økte priser har ikke slått til, og jeg stusser litt på hvorfor Tesla velger å selge bilene i Norge såpass rimelig som de gjør. Ble ganske overrasket over prisingen av Plaid også. Den er billigere nå enn før den ble tatt vekk fra konfigurator sist.

Og tidligere har andre lurt på hvorfor Tesla ikke snart setter prisen NED i det norske markedet, jfr. tittel på tråden.  8)

Jeg har også tenkt som deg at prisene kommer til å øke, men veldig mange av oss som spekulerer her, tenker relativt kortsiktig på priser, ser det ut til.

Det kan se ut som Elon har is i magen mht det europeiske markedet. Han varsler jo nå at prisene skal generelt ned igjen (i hvert fall i USA) og har tidligere sagt at Tesla har måttet  sikre seg mot kostnadsøkninger de ikke enda kjenner fordi det er så lang bestillingshorisont. Mao at Tesla er høyt priset nå, noe marginene også viser.

Det europeiske markedet har sterkere elbil-konkurranse; de beste konkurrentene til Model Y er mer etablert her og kom tidligere ut til kundene, og f.eks. i Tyskland må Tesla slåss mot landets egne produsenter. Jeg gjetter på at Tesla ikke tar risikoen med å prise seg ut av konkurransen. En Model Y er bra, men den er ikke lenger rimelig vurdert mot konkurrentene, og f.eks. Ionic 5 gir vel så mye for pengene for alle som ikke trenger 400 hester eller ser verdien av hurtigladenettverket. Noen liker headupdisplay og komfortseter bedre. Så hvis prisene skal ned globalt etter hvert er det kanskje ikke noen god  grunn til å heve dem i Europa

Jeg merker meg at Plaid er blitt billigere og venter spent på hva Model S LR vil koste når den kan bestilles. Kanskje ryker Yen ut døra igjen i så fall..

2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Bruker dere Creep-funksjonen eller ikke?
« på: ſøndag 17. Juli 2022, klokken 16:04 »
Vi har brukt creep hele tiden på Model S. Nå har vi fått en Y der bilen i praksis har one pedal mode dersom man skrur av creep, og derfor har vi gjort det. Men kjennes mer uvant ved igangsetting av bilen, så jeg er veldig fristet til å skru på creep igjen. Og det er liksom ikke fordi vi er uvant med elbil - vi har hatt det i snart syv år - men fordi starten blir mer smooth.

Har for øvrig også en Honda e som vi helst bruker med one pedal mode, men også den blir litt brå når du skal sette bilen i bevegelse.


3
Model Y / Sv: TMY i media
« på: Mandag 04. Juli 2022, klokken 18:19 »
Oppdatert gruppetest med MIC LR mot Mach-e, Ionic 5 og EV6: https://www.auto-motor-und-sport.de/test/ioniq-5-ev6-model-y-mach-e/

AMS har fortsatt issues med interiørkvalitet, komfort og betjening, men mindre enn da de testet den amerikanske Performance-versjonen i fjor. Så nå er MY rykket heeeelt opp til plass 3 av 4.

Det hører med til historien at testerne er ikke fornøyd med fjæringskomforten til noen av bilene (heller ikke Ionic5!) og disser Mach-e for det meste, ikke minst komforten. Y får topp score for kjøreegenskaper og fartsressurser og god omtale for plass i kupé og bagasjerom. Men de synes setene er ukomfortabelt harde.

4
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
« på: Onsdag 22. Juni 2022, klokken 22:48 »
https://youtu.be/pv33j4s6V4o
Autogefühl sin test av P. Han har også testet LR før.
Påpeker lavere støynivå på motorvei på P, men klager over lav kvalitet på fjæring, og anbefaler LR med 19" til "vanlige folk".
Forøvrig er det lite kritikk i videoen. Masse detaljer.

Jeg har sett testen, men poenget er at hverken Thomas i Autogefühl eller andre har rukket å teste biler som leveres i kvartal 2, og det interessante er hvorfor LR er blitt mer komfortabel, fordi alle skrøt av at MIG P er bedre dempet enn MIC LR første kvartal. Derfor er det veldig interessant med brukererfaringer fra dem som har fått bil denne uken.

5
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
« på: Tirsdag 21. Juni 2022, klokken 16:04 »
Bumper denne igjen. Nå begynner det å komme 2. kvartalsleveringer av LR Y denne uken. Er fortsatt P mer komfortabel enn 2022 LR? Hva sier de som får MIC-bil nå? Forskjell fra de tidligere bilene?

6
Var og hentet på Lillestrøm i stad. Gikk som en drøm. Brukte 1-2 min å få nøkkelkort. Bilen var klar 30 min før når jeg kom og var helt strøken.

Og hvordan er fjæringskomforten i forhold til din gamle? Beklager OT, men grusomt nysgjerrig. ;-)

Den var bedre støyisolert og bedre over harde dumper

Hurra!  :+1:  8)

7
Var og hentet på Lillestrøm i stad. Gikk som en drøm. Brukte 1-2 min å få nøkkelkort. Bilen var klar 30 min før når jeg kom og var helt strøken.

Og hvordan er fjæringskomforten i forhold til din gamle? Beklager OT, men grusomt nysgjerrig. ;-)

8
Bestilling og levering / Sv: Tesla Y Long range vurderes
« på: Tirsdag 14. Juni 2022, klokken 07:03 »
20 tommers dekk er sannsynligvis dyrere enn eventuell moms…

9
Model Y / Sv: Pris Tesla Model Y etter nyttår
« på: Tirsdag 07. Juni 2022, klokken 23:41 »
Dollaren er singulært høyt priset mot kroner - nesten like høy som Euro. Med uro i verden rømmer valutaspekulantene gjerne til de store trygge valutaene som dollar, og den amerikanske sentralbanksjefen satte nylig opp renten. Mao. ikke grunn til å tro at dollar faller på en stund. Dette taler for prisoppgang.

Økte produksjonskostnader for de fleste merker, også Tesla, taler også for prisøkning.

Tesla selger fortsatt alt de kan levere av Y. I Norge har de riktignok solgt i et marked hvor mange andre har hatt leveringsproblemer, men jeg tror fortsatt markedet er rikelig stort nok også når Enyaq og Ionic5 endelig kan leveres ut. Og først må de andre produsentene dekke backlog. Og i dag er Tesla fortsatt godt priset mot f.eks. ID5. De andre produsentene må også justere prisene. Så jeg finner det usannsynlig at konkurransesituasjonen skal påvirke pris nedover i 2023.

Som nevnt i tråden så vet vi ikke det endelige påslaget for moms, men en bra utstyrt Model Y vil vel i verste fall få 25-30 000 ekstra i moms. Mindre hvis innslaget blir på 600’. Men både Tesla og de andre merkene har som nevnt økte produksjonskostnader som de uansett må dekke inn, og da er en momsøkning en kjærkommen unnskyldning til å øke prisen. Så jeg tror prisen øker med noe i nærheten av det momspåslaget som blir, men den reelle årsaken til økning kan ligge like mye andre steder.

Jeg tror den første Yen som blir billigere, er den nye varianten med et noe mindre 4680-batteri som nå produseres i USA. Den kommer kanskje ikke til Europa før i 2024? Først nå kan den så smått bestilles av andre enn ansatte i USA. Og det er ikke sikkert den blir særlig billigere enn dagens LR og P, disse blir heller dyrere.

Evt. at Tesla gjør som med Model 3 og introduserer SR etter hvert. Men jeg mistenker at den nye 4680-varianten erstatter denne.

10
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
« på: Onsdag 25. Mai 2022, klokken 12:48 »
Jeg legger også til grunn at dersom det er støyforbedringer på P, så kommer de til Y også - MIC eller ikke.

Det jeg er mer spent på er demping. Det er slagene som er problemet, ikke at den er fast. Jeg opplevde en sen 2021 Model 3 LR som fast, men likevel behagelig. Mens Y LR tydeligvis har et rykte for å være ubehagelig over kanter og humper. Så jeg skulle gitt mye for info om Y MIC evt. får samme dempere som P.

11
E / Sv: Vinteregenskaper
« på: Tirsdag 10. Mai 2022, klokken 23:14 »
Hva ble valget her? Peugeot E-208?

Det ble Honda e. Henter den lørdag førstkommende.

Prøvekjørte både e-208, MX-30, Mokka-e og e-2008. Alle disse bortsett fra Mazdaen ville levert OK rekkevidde. Men de har også ganske jalla systemer for kontroll av el-biten. Mazda kan ikke forvarmes fra vegg, Stellantis-bilene kan ikke forvarmes i det hele tatt hvis ikke SOC er minst 50 %, og gjettometeret hos Stellantis er ikke gunstig for blodtrykket, da rekkevidden hele tiden rekalkuleres ut fra de to siste km. Mokka-e viser riktignok batteriprosent i displayet (går ikke hos Peugeot!). Og bremsepedalfølelsen hos Peugeot var svampete og med forsinkelse.

På en offentlig elbil-lader i Ålesund var det kul umulig for meg å finne ut hvor fort Peugeoten ladet! EasyPark hadde ingen info på søylen eller nett, og displayet i bilen viste nada. Før jeg skrudde av bilen og lukket døren - da dukket det opp en melding i displayet om at bilen er ferdig ladet om så og så mange timer. For en som kommer fra Tesla er det uholdbart. Jeg vil ha alle data tilgjengelig - når det passer meg. Honda har det.

Hondaen er dårligst på rekkevidde, og BMS kan nok fortsatt forbedres. Men den var umiddelbart lettest å like, mest «vil ha»-faktor, og best på å være elbil, tross alt. Og ingen av de andre har håp om å bli en designklassiker.

Så vi ble utfordret på hvor mye rekkevidde vi trenger på vinteren, og innså at a) den vil ha nok rekkevidde til 90 % av bruken på sommer (vi har en Tesla til langkjøring), og b) det er en grei lademulighet ved en passende plassert dagligvare på vei hjem i de 30 % av turene hvor vi er på halvlange reiser på vinteren og må toppe opp fordi du ikke kan stole på mer enn 140 km.

Så selv om E-2008 nok var den mest komplette bilen, så var Honda en mer komplett elbil, den drar ikke på plass vi uansett ikke trenger,  og med alt utstyr så blir det fortsatt 70 000 mindre enn en sammenlignbar e-2008. e-208 ville vært mer realistisk sammenligning, men jeg ble aldri venner med den. Bare det at rattet i riktig kjørestilling traff knærne hver gang jeg skulle ut av bilen var en showstopper.

Så da blir det e, og så er vi selvsagt spent på vinteren.

12
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
« på: Mandag 09. Mai 2022, klokken 20:39 »
Performance var med hattehylle, LR uten.

Da er dette sannsynligvis en LR fra mars. De nye skal ha hattehylle og lastekroker, og har muligens også den ekstra støydempingen i bakskjermene som det på Twitter er blitt hevdet at tyske biler har ( ikke bekreftet info!) Så det er ikke helt urealistisk å håpe at neste lass med LR er enda bittelitt bedre støydempet enn den du prøvde.

13
Model Y / Sv: 2022-modell LR vs P
« på: ſøndag 08. Mai 2022, klokken 11:28 »
Enig, strålende test. Og det er vel den eneste måten å få noenlunde sammenlignbare resultat på også - kjøre dem på samme strekning på samme tidspunkt.

Av ren nysgjerrighet: Er det også gjort endringer på lengden på sitteputen?

14
Model Y / Sv: Model Y kvalitetssjekk
« på: Torsdag 05. Mai 2022, klokken 12:23 »
Selv tyske ADAC (tilsvarer NAF), som kjører 300-punkts tester av nye biler, påpeker «Verarbeitung absolut Top» på Model Y fra Kina, og fremhever det som et av plusspunktene med bilen. Panel gaps, interiør etc. Og de er kresne. Så jeg tror også det handler om å bare se over at bilen ikke har fått transportskader eller shabby klargjøring.

15
Model Y / Sv: Nyttelast Model Y
« på: Mandag 02. Mai 2022, klokken 18:26 »
Hvis Lyd og bilde skal melde noe, kan de heller gi oss oppdatert info på støydemping i modeller som produseres nå.  8) Nyttelast er heldigvis yesterday’s news.

Sider: [1] 2 3 ... 49