Sitat fra: hELgenen på torsdag 25. mars 2021, klokken 15:08Sitat fra: turfsurf på torsdag 25. mars 2021, klokken 14:38Sitat fra: SurSnasen på torsdag 25. mars 2021, klokken 13:40Jada, men dette har ikke vært hovedargumentet på det, og er bare ett tulleargument. Det er veldig få steder nå man kun kommer frem ved hjelp av Tesla SuC. Hovedargumentet i kampanjen hELgenen har hatt mot Tesla er at det gir "fryktelig dårlig ressursutnyttelse". Det vil det ikke være spesiellt stor forskjell på om man man er utestengt grunnet pris eller feil bil.
Feil. Om prisen er høy, men laderen likevel er tilgjengelig, vil man kunne bruke denne om det virkelig kniper på. Det kan man ikke dersom en lader er låst til bare en enkelt produsents biler. Ergo har det IKKE samme konsekvens.
Jeg tror det er bedre jeg snakker for meg selv og begrunner egne argument istedenfor at andre skal koke suppe på dette og spy ut alskens konspirasjonsteorier.
Jeg mener helt klart at det ville være til det beste om både VW og Tesla begge hadde åpne nettverk slik at alle biler - uavhengig av produsent, kunne lade der. Dersom man ønsker å prioritere egne biler så er prismekanismer en helt ok måte å håndtere dette på. Formålet er at alle som eier elbil skal kunne klare på forflytte seg fra A til B og benytte de laderne som finnes uavhengig av produsent. Dersom vi har en form for elbil segrering tror jeg dette bare til ulempe for alle parter.
Jeg skjønner ikke hvordan dette er til ulempe for alle parter. Bra for VW og Teslaeiere som via bilkjøpet har betalt for å slippe kø - og bra for alle andre som trenger å bruke åpne ladere at kapasiteten på disse i praksis går opp uten at utbygger trenger å investere en krone. Etter å ha kjørt over 250000 kilometer i Tesla har vi enda ikke behøvd å bruke en annen CCS eller Chademolader - kun Type 2 en sjelden gang når vi likevel må stå lenge. Den plassen har vi da tatt i et nettverk med nok kapasitet, og dermed sluppet andre til i et nettverk som dessverre foreløpig har for lite kapasitet.