Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - hgs

Sider: [1] 2 3 ... 45
1
Elbiler i media / Sv: Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook
« på: Torsdag 12. ſeptember 2019, klokken 11:43 »
Klimafornektarar er ein artig gjeng, og eit fantastisk studieobjekt for psykologien.

Alle som har observert det i praksis kan nok gjenkjenna følgande:

1. Ein totalt overveldande del av verda sine forskarar anar ikkje kva dei snakkar om. Men dei tre guruane eg fann på Youtube, dei må me høyra på! Og ikkje minst tenketankar betalt av fossillobbyen. Dette er sjølvsagt eit prinsipp ein følgjer konsekvent. Til dømes legg ein seg aldri inn på eit sjukehus, kor behandlinga er eit resultat at det same forkvakla vitskaplege systemet. Då betre å høyra på helseguruar på nett, eller tenketankar finansiert av tobakkslobbyen. Mykje tryggare. Eller ikkje.

2. Klimabekymringane er drivne fram av ein gjeng med politisk tvilsame forskarar og aktivistar. Det har dei enten gjort fordi dei vil tena pengar, eller fordi dei er vondskapsfulle sosialistar som vil kontrollera verda.Denne gjengen har på uforklarleg vis klart å vinna over sine motstandarar, primært fossillobbyen, ei gruppe med ufatteleg mykje større ressursar til å påverka enn ein par skarve miljøforkjemparar og akademikarar.  På utruleg vis har fått dei aller fleste toppolikarar til å i det minste i namnet anerkjenna åtvaringane deira. Og ikkje minst har dei klart å påverka store delar av befolkninga, til trass for at dei aller fleste av oss vil få eit fattigare liv dersom me tek dette innover oss.

Påstandar om ein storstilt "klimasvindel" er å sei adjø til alt som minner om sunn skepsis, og i staden omfamna sinnsvake konspirasjonsteoriar. Det inneber ein så massiv mistillit til ikkje berre forskarar og politikarar, men òg til folk flest at ein begynner å lura på korleis ein handterer kvardagen. Svaret er på det er enkelt: Ein brukar nemleg denne logikken kun når det gjeld klimaendringar, og ikkje elles. Ein legg seg inn på sjukehus og blir behandla av fagfolk som bruker vitskaplege resultat. Men når det blir snakk om å køyra mindre bil, då trer dei psykologiske forsvarsmekanismane til og arbeider for harde livet for å finna ein eller annan grunn til å med godt samvit fortsetta som før.

Word!

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Da er det valg igjen. Hva stemmer vi elbilister?
« på: ſøndag 08. ſeptember 2019, klokken 21:59 »
Jeg stemmer i hvert fall IKKE på MDG som til de grader begrenser folks mulighet til fri ferdsel.

En ting er å sette krav til nullutslippsbiler, som jeg ser på som positivt, men å gjøre det umulig for folk i byene å ha bil og ikke få parkert i gatene lenger er helt hinsides. Det er kommunisme på høyt nivå.

I tillegg til dette så sperrer de gater og lager sittegrupper, utekontor, plasserer blomsterkrukker så man ikke kommer frem. Nå driver de å feller flotte trær som ikke er syke. Flotte alléer som var grønne lunger i byen, blir grå gater bare for å lage mer sykkelfelt.

Så har vi bom helvete snart på høyde med Berlinmuren som skal kneble de siste bilistene som har et smutthull på parkeringsfronten.

NEI, MDG kan drite og dra langt dit hvor solen ikke skinner. De kan finne seg en hule langt vekk og flytte inn der!

Godt valg.

MDG har vokst fram fordi de andre partiene ikke har tatt klima og miljø på alvor, og fortsatt å øke utslippene. Hadde tilpasningen til lavutslippssamfunnet begynt for 30 år siden hadde det antagelig ikke vært nødvendig med så mange radikale tiltak. MDG får nok ikke min stemme i år heller, men om norske utslippsreduksjoner ikke kommer inn på sporet mot 1.5 gradersmålet i Parisavtalen til stortingsvalget om 2 år kan det fort bli slik.

3
Elbiler i media / Sv: Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook
« på: Lørdag 07. ſeptember 2019, klokken 12:32 »
Som en parallell til de såkalte forskerne som avfeier den globale oppvarmingen, hadde vi for noen tiår siden leger som kunne forsikre at røyking ikke var skadelig.
https://www.vi.no/helse/se-reklamene-disse-legene-skulle-fa-folk-til-a-royke-mer/70690415

Eller de som hevdet at nedbrytingen av ozonlaget bare var vås:
https://tv.nrk.no/program/KOID21006918

4
Elbiler i media / Sv: Klimaskeptikere i kommentarfeltene i nettaviser og Facebook
« på: Fredag 06. ſeptember 2019, klokken 20:31 »
Jeg lurer på om vitenskapsfornekterene har samme holdning til forskning på andre fagfelt?Er det noen som er frie og uavhengige og ikke deltar i en konspirasjon? Kan man stole på forskning innen f.eks medisin, eller er de bare løpegutter for legemiddelindustrien?

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Krefter som vil ta bevegelsesfriheten fra folk
« på: Torsdag 05. ſeptember 2019, klokken 21:08 »
Værvarslerne med sine gode datamodeller klarer ikke å forutsi været sikkert for morgendagen, mens klimahysterikerne er sikre på hvordan miljøet vil være om 10 år.

Jo, de klarer å forutsi morgendagens vær med rimelig stor grad av sikkerhet. Lokale forhold er nesten umulig å forutse, men stort sett er så korte varsler veldig pålitelige.
Vet ikke helt hvem du sikter til med klimahysterikerne, men ingen seriøse klimaforskere har iallfall uttalt at de er sikre på hvordan været blir om 10 år. Det det har blitt advart mot i 30 år er stor sannsynlighet for økende global temperatur og økt forekomst av ekstremvær i form av nedbør, vind og hetebølger dersom co2-konsentrasjonen fortsetter å øke. Og det har vist seg å stemme nokså bra det også.

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Krefter som vil ta bevegelsesfriheten fra folk
« på: Tirsdag 03. ſeptember 2019, klokken 12:20 »
Jeg har et hyggelig syn på vindturbiner jeg :) Gode minner fra barndommen på ferier i Danmark hvor vindmøllene er nærmest et nasjonalsymbol. Det var alltid gøy å se dem og jeg synes det er like hyggelig å se dem når jeg kommer til avkjøringen til hytta i Sverige. Det er et symbol på ren naturkraft for meg.
Vindturbinparkene som bygges i havet er effektive mtp vind og til mindre sjenanse, men så vidt jeg har fått med meg er det ikke rimelig å bygge der.

Helt enig. Jeg syns ikke vindmøller er stygge, sånn som mange andre tilsynelatende gjør. Hvis jeg hadde gått en fjelltur, og når jeg kom på toppen hadde jeg utsikt over en haug med vindmøller, syns jeg ikke det nødvendigvis hadde vært til sjenanse.

Tror ikke du har vært veldig mye på fjelltur. Som hELgenen sier vil en slik park i praksis stenge ute all ferdsel halve året pga faren for iskast. (Lurer på om det ikke er 1 km sikkerhetsavstand rundt en 250 m mølle, men kan ta feil her) All infrastruktur gjør at dette i praksis blir et anleggsområde med uopprettelige inngrep - og ikke en mølle plassert i ellers uberørt natur.
Nedover i Europa er disse møllene stort sett plassert i kulturlandskap som allerede er opparbeidet og med infrastruktur som er på plass, eller i det miste krever langt mindre inngrep enn det gjør å bygge ut fjellområder i Norge. Det er lite vindmøller på toppene i Alpene selv om det blåser nærmest konstant der. Jeg er ikke i mot vindmøller på prinsippiellt grunnlag, men å anlegge svære parker i uberørte områder som betyr svært mye for lokalbefolkningens muligheter til friluftsliv er å gå for langt. Havvind er mulig - bare noe dyrere. Men så var det dette med at kvalitet koster da. Skal man klare å bygge ut ren energi og samtidig ta vapre på natur og leveområder for arter må man regne med at det koster litt - hadde man brukt den logikken hadde alle kjørt Trabant, syklet på Biltemasykler og gått i klær fra Primark. Og prisene faller rakst på havvind også.

7
Model S / Sv: Tesla i norske medier
« på: Lørdag 24. August 2019, klokken 22:32 »
"Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland svarer følgende i en e-post til Tønsbergs Blad.

«Vi har ingen kommentar utover informasjonen som fremgår av nettsidene våre. Vi kommenterer aldri planer eller rykter»"

Det må da være en enkel jobb å aldri kommentere noe, bare henvise til nettsidene  ::)

8
Lading av Tesla / Sv: Superladerkø sommeren 2019 - den store sommeroppsummeringen :-)
« på: Lørdag 10. August 2019, klokken 00:37 »
Ca 6000 km i Danmark, Tyskland, Frankrike, Belgia, Nederland og Luxembourg. Ikke trengt å dele lader noe sted. Betydelig raskere å komme seg gjennom Europa med supereffektive Model 3 enn den gamle S85'en. (Men handleglade unger og kone gjorde det trangt for seg selv på slutten av turen)

9
Model 3 / Sv: Tur til Stockholm - plan B for lading
« på: Onsdag 03. Juli 2019, klokken 03:37 »
For å svare på det første spørsmålet ditt: Arboga har stort sett mange ledige plasser. Lader der relativt ofte, og har enda til gode å se den mer enn halvfull.

10
Model 3 / Sv: "Betalingsforsikring" DNB billån gjennom Tesla
« på: Torsdag 13. Juni 2019, klokken 20:38 »
Hos Santander ble vi iallfall spurt, det var ikke bakt inn i avtalen. Bra frekt spør du meg. Er lei av å bli forsøkt påprakket forsikringer jeg ikke trenger.

11
Model S / Sv: Tesla i norske medier
« på: Onsdag 12. Juni 2019, klokken 22:58 »
Han fikk jo Model S ramponert for noen år siden også, ekstremt uheldig:
https://elbilforum.no/index.php?topic=21396.0



12
Model 3 / Sv: Ny Model 3 eller brukt Model S
« på: Mandag 03. Juni 2019, klokken 23:38 »
Vi har gått fra S til 3. Savner egentlig bare plassen enkelte ganger, men ingen problem for oss å få med det du trenger i 3 heller, og blir det fullt er det bare å sette på skiboksen.2 voksne og 2 barn i familien. Jeg er i grunnen ganske imponert over hvor god plass det faktisk er i 3.

13
Ja det har heldigvis gått den riktige veien de siste årene, men fremdeles langt igjen til vi er nede på samme fornuftige nivå som Sverige og resten av Europa.
Ja, Sverige har lavere bilavgifter enn oss, men staten, enten i Norge eller Sverige må ha sitt.
I Sverige er arb.giveravgiften på 32 prosent. I Norge er den fra 5 - 14 prosent. Ja - det ville fått meg til tenke meg nøye om før jeg ansetter nye.
Må aldri bare ta fram et eksempel fra et land uten å se hele bildet.

Word! Kona er svensk, og når vi er der med teslaen er missunnelsen langt større fra svenskenes side når de hører hva slags biler vi kan velge i moms og avgiftsfritt. I tillegg har de et samlet skatte og avgiftsnivå som ligger godt over norsk nivå. https://forskning.no/samfunnsokonomi-ny-samfunnskunnskap/hvor-mye-skatt-betaler-vi-i-norge/268353

14
Elbiler i media / Sv: Elbilsmell for regjeringa
« på: Mandag 27. Mai 2019, klokken 23:07 »
Frp vil ha moms på elbil allerede fra neste år. Det kan gi 7 milliarder til statskassa som igjen kan brukes til å kutte i bompengene.https://www.dagbladet.no/nyheter/slik-vil-frp-lose-bompengekrisa-tar-milliarder-fra-elbilistene/71114572#_ga=2.85710553.1379712678.1558904214-1905159033.1551641070

Først var det altså 3 milliardar, no er det plutseleg blitt 7. Men om dei samtidig skal redusere på bompengane så blir det vel ikkje så mange milliardar igjen.....

Ta fra elbilene og gi til fossilbilene....Jaja, dette får de nok ikke gjennom uansett, men man har da skaffet seg et forhandlingskort om ikke annet.

15
Model 3 / Sv: Tilhengerfeste nå tilgjengelig på Model 3
« på: ſøndag 12. Mai 2019, klokken 14:31 »
Kan det hende at Even Sandvold Roland (kommunikasjons ansvarlig i Tesla Norge) mente at det ikke er mulig å ettermontere Tesla sitt eget originale hengerfeste, og IKKE et mulig tredjeparts? Eller gjelder det alle hengerfester uansett? Sendte en forespørsel til et at Tesla sine service sentere og lurte på om et ettermontert hengerfeste fra tredjepart som KUN ville bli brukt som sykkelstativ (maks 75kg) vil påvirke garantien Tesla gir på sin bil men de har ikke svart.

Nå er det vel slik, såvidt jeg kjenner til, at garantien påvirkes kun dersom en skade kan relateres til den endringen som er gjort. Vi vurderer også sykkelstativfeste, og anser den risikoen som relativt liten. Regner med at det i såfall blir EcoHitch.

Sider: [1] 2 3 ... 45