Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Powerflux

#1
Hyundai KONA / Sv: Feil og mangler på din Kona!
torsdag 09. mars 2023, klokken 19:22
Da har man kjørt 3 uker hvor bilen må startes med booster hver morgen og ettermiddag 8) Tydeligvis helt innafor det man må forvente av Hyundai :P
Jeg kunne ha satt inn et nytt batteri selv men gadd ikke ta den kostnaden på en helt åpenbar reklamasjon.
Så i går ble den levert inn og batteri byttet. Jobben tar 5 minutter....
De andre feilene var så omfattende at bilen må inn på et senere tidspunkt, denne gangen med lånebil tilgjengelig ;D
AC kompressor, kondenser, evaporator og temp sensor må byttes. Deler i høyre forsete må byttes da beltevarsling går amok.
Klakkelyd i høyre bakhjul kunne ikke fremprovoseres sa de men skulle undersøkes nærmer neste gang...
Nå skjer det jo ihvertfall noe ;)
#2
Hyundai KONA / Sv: Feil og mangler på din Kona!
fredag 17. februar 2023, klokken 13:34
I første post burde jeg nok nevnt at motor/gir ble byttet. Dog uten særlige protester men tok litt tid.
Fremdrift batteriet ble byttet i sommer, det ser jeg nesten på som en bonus å få batteriet nullstilt etter 3-1/2 år.

Det som irriterer meg noe grusomt er kranglingen og service apparatets evne til å trekke problemene i tvil. ALT må vurderes av Hyundai sentralt. Er virkelig forhandlernettet totalt vingeklippet og må be om lov til å gjøre den minste ting ::)
Det mest prekære nå er 12V batteriet som nå ikke engang tar lading over natten. Bilen må derfor startes med booster hver eneste gang nå. Dette burde resultert i at bilen ble tatt inn omgående og lånebil utlevert.....men nei, ingen ledig mulighet før 8 mars. Helt sjanseløs kundebehandling.
Første og siste gang Hyundai/Kia.
#3
Hyundai KONA / Feil og mangler på din Kona!
tirsdag 07. februar 2023, klokken 20:58
Min kone har en mars 2019 som har rullet 55000. Første EU kontroll nærmer seg og den vil ikke gå gjennom ::)
Jeg har egentlig syntes det har vært en slags ærlig bil der man har akseptert en del dårlige design features men nå begynner dårlig kvalitet å skinne gjennom >:(

Med dårlig design mener jeg ting som ekstremt dårlig støydemping. Dårlig infotainment system. Helt ræva GPS. Adaptiv Cruise nykkete og responderer merkelig vrd bruk av gasspedal. Dårlig ladehastighet.
Latterlig kort service intervall og merkelig dyrt.

Men så kommer feilene i tillegg...
12V batteri dør.
Bremseklosser sprekker.
Skiver bak rustet til vrak til tross for årlig bremsesmøring og aktiv bruk av bremser.
Dårlig varme, AC lekker og kompressor lager lyd.
Barnesikring i bakdør står fast i låst stilling.
Setebeltevarsler i passasjersetet foran gnåler uten passasjer, beltet må stå klikket i lås.
Tydelig klankelyd fra høyre bakhjul.

Dette var mye drit før bilen er fylt 4 år ::)
#4
Leaf 2010-2017 / Sv: Takstativ
tirsdag 07. februar 2023, klokken 20:34
Har Thule takstativ som festes innunder dørene. Funger meget bra :+1:
Har lastet latterlig tungt på korte strekk uten problemer :+1:
Har nå solgt Leafen så kan kjøpe mine. Annonse ligger ute på Finn.
#5
Leaf 2010-2017 / Sv: Da er nok Leafen ved veis ende....
mandag 21. februar 2022, klokken 09:04
Dette ble braksuksess om jeg skal si det selv :laugh: :+1:
Brukte vel ca 4 timer vegg til vegg. Skulle jeg gjort det igjen vil det nok ta under 2 timer.
Plundret litt med slangeklemmene. Disse var møkkete og litt rustne så til neste gang skal jeg ha nye klemmer klare. Og ikke disse som må klemmes med tang men klemmer med skrue.
Så var det litt plunder med å montere setene tilbake men med litt triksing så gikk det helt greit.
Bilen startet lading uten hikke til tross for et hav av feilkoder i alle sub systemene. Alle disse kodene clearet ut i tur og orden uten problem.
Nå er den fulladet og klar for nye 180000 km....håper jeg ;D
#6
Leaf 2010-2017 / Sv: Da er nok Leafen ved veis ende....
mandag 14. februar 2022, klokken 14:00
Så tok det hele en ny vending ;)
Etter litt leting, videoer og mye lesing kom jeg til at jeg tar sjansen på en brukt OBC.
Fant en til kr 3700 fra en bil med kun 59000 km. I forhold til min så har denne enheten adskillig færre charge cycles  så satser på at dette holder noen år til :+1:
Takk for fine innspill :)
#7
Leaf 2010-2017 / Sv: Da er nok Leafen ved veis ende....
torsdag 10. februar 2022, klokken 17:20
I følge Elbilmek er Japan Leafen kun kompatibel med 2012-2013 Japan leafer.
Senere revisjoner som etter sigende er bedre enheter er således ikke kompatible.
Så er det jo en mulighet for at man kjøper en gammel OBC som også konker ut.
Altså er løpet i det store og hele kjørt for denne Leafen :-1:
#8
Leaf 2010-2017 / Da er nok Leafen ved veis ende....
torsdag 10. februar 2022, klokken 10:59
 Og det er veldig synd og veldig unødvendig men å reparere en 2013 modell med 180000 km bak seg, diverse bulker\riper og batteri kapasitet på 75% svarer seg rett og slett ikke ::)
Årsaken er de helt vanvittige prisene Nissan har på elektriske komponenter.
Onboard laderen (OBC) har tatt kvelden. I utgangspunktet ikke veldig vanskelig å bytte.
Elbilmek kan ta jobben for kr. 19500. Nissan skal ha kr. 31500 kun for delen, med slike priser blir det altså å skrote bilen
Kan det virkelig være slik at en ellers kurant bil må kastes før det har gått 10 år? Dette gir jo elbil skeptikere vann på mølla når fe hevder at elbiler er søppel etter 10 år.....
Vel, bilen har gjort nytte for seg så det holder og levd et hardt liv gjennom hele gullalderen for elbiler.
Nå blir det å plukke av delene som har verdi og så selge resten som delebil. Batteriet alene bør være verdt noen kroner.
#9
Hyundai KONA / Sv: Kona har nå stadig raskere forfall
tirsdag 20. juli 2021, klokken 14:15
På min var lyden aldri så høy at jeg kunne fått et skikkelig opptak gjennom den latterlig dårlige støydempingen denne bilen har ::)
BNH Oslo tok inn bilen uten diskusjon, erkjente umiddelbart at lyden var reell og bekreftet at dette var et kjent problem.
Motor ble byttet kjapt og effektivt.
Kudos til BNH for rask respons :+1:
#10
Hyundai KONA / Sv: Kona har nå stadig raskere forfall
fredag 02. juli 2021, klokken 07:29
Sitat fra: Moas på onsdag 30. juni 2021, klokken 22:46
Etter dagens sjekk på merkeverksted er konklusjonen at kona trenger ny girkasse. Det kan ta noen mnd å få det på plass. Sannsynligvis rekker de å få byttet fremdriftsbatteriet før girkassa slik det ser ut nå.
Nå ble jeg nysgjerrig, hvilken type problemer opplever du med girkassen?
Kjenner jeg begynner å miste litt av den positive pitchen Konaen/Hyundai innga det første året.....
#11
Hyundai KONA / Sv: Kona har nå stadig raskere forfall
onsdag 30. juni 2021, klokken 07:23
Løsningen med å snu motoren har vel vist seg å fungere relativt dårlig.
På min fikk jeg ny motor, det løste problemet 100%
En venn av meg fikk snudd motoren, lykken varte 12km så var lyden tilbake enda kraftigere enn før  ::)
#12
Hyundai KONA / Sv: Svinglys
fredag 16. april 2021, klokken 11:19
Sitat fra: Cydonia på mandag 28. september 2020, klokken 14:06
Jeg har opplevd at halogenpærer kan "komme og gå" litt, før dem ryker helt. Skjedde også på ene svinglyset mitt. Meldingen forsvant, men tilbake igjen etter kort tid. Jeg ville byttet pære først, før mistenke noe annet galt.
Opplevde nøyaktig det samme👍
Var venstre side som fusket men byttet begge sider samtidig.
Litt trangt men ikke vanskelig!
#13
Leaf 2010-2017 / Sv: Sommerdekk 2021
mandag 15. mars 2021, klokken 21:52
Har kjørt 100000 km på flere sett Landseil LS388 og vært fornøyd med disse.
På tampen i fjor ble disse byttet ut til neste generasjon Landseil, Quirin990.
Ble bare 1500 km på disse før vinterhjulene måtte på men så langt må jeg
si meg helt utrolig fornøyd med disse. I forhold til pris er det rett og slett utrolig mye for pengene👍
#14
Punkt nummer 1 er å sette opp LeafSpy Pro!
Her ser du forbruk og gjenværende energimengde ned på desimal nivå!
Kunne aldri kjørt 1 gen. Leaf snart 160000 km og ofte langt forbi komfortsonen uten denne geniale appen!
#15
Hyundai KONA / Sv: Batteriet lader ikke fullt opp lenger
mandag 14. desember 2020, klokken 20:27
Skal snart ha 30K service og fått et skriv fra Hyundai om en software oppgradering.
Kjenner jeg er grunnleggende skeptisk til denne da dette minner sterk om
den famøse P3227 oppdateringen på min Nissan Leaf. Her ble GOM omprogramert for å skjule at kapasitet ble stjålet fra total kapasitet.

Vil gjerne høre fra fler om det oppleves reel nedgang i rekkevidde.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA