Sitat fra: igniztion på fredag 29. desember 2023, klokken 23:33Sitat fra: Up-grade på fredag 29. desember 2023, klokken 19:26Har selv e-up kjøpt desember 2013 med ladeproblemer på AC. Har du fått målt isolasjonsmotstand på ladeport UX4?
Nei, det skjedde ganske nylig og har ikke fått gjort noe mer enn å teste diverse AC-ladere på både IT og TN-nett.
Fant litt info om dette med isolasjonsmotstand i en annen tråd her på forumet, så det er jo absolutt noe jeg bør se på før jeg eventuelt flekker over en haug med lapper til verkstedet.
Ja flere som har betalt ganske mye for å få reparert tilsvarende feil. Noen har klart å få til lading igjen ved å tørke kontakten eller rense med kontakt rens, de fleste har måtte bytte ladeport/intern kabel til ombordlader (UX4). Disse koster 20-25000kr å bytte pga. at batteripakke må fjernes først. Vil tippe de fleste får målbar tap av isolosjonsmotstand etterhvert og da er det det første VW verksted vil påpeke og bytte når de begynner og kikke på dette. Selv om dette kanskje ikke er hovedproblemet, da blir det gjerne mer feilsøking når lading fortsatt ikke fungerer og det neste som kanskje må byttes er ombordlader. Det blir fort tilsvarende sum igjen hvis man gjør det på merkeverksted.
Jeg har også blitt fortalt når jeg har hvert i kontakt med merkeverksted at PTC elementet kan gå i stykker rett etter bytte av ombordlader så de annbefalte å bytte denne samtidig, men mitt inntrykk er at dette ikke skjer hver gang. Det hele er litt rart og mistenker at det burde hvert gått igjennom prosedyre for bytte av lader hvis det er vanlig at PTC elementet ryker. Min bil har gått så langt at den ikke er verdt det å sette på verkstedet for å risikere 50.000kr minst. Jeg mener jeg har fått fjernet tap av isolasjonsmotstand uten å bytte kabel, men bilen min lader fortsatt ikke, jeg har mistenkt at det har måtte være noe mer basert på det jeg leser ut via OBDeleven. Jeg vurderer å kjøpe en brukt lader, men VW forhandler mener at det er komponent beskyttelse på den, andre sier at det ikke er det. Jeg har elektronikk kompetanse, men problemet så langt har hvert at bilen er i daglig drift og da er det vanskelig å få gjort en skikkelig forsøk på å finne ut av det uten å risikere at den plutselig ikke er kjørbar.
Igniztion hva er din plan fremover?