Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Up-grade

#1
e-up! / Sv: e-Up kilen på AC-lading
fredag 05. januar 2024, klokken 16:00
Sitat fra: igniztion på fredag 29. desember 2023, klokken 23:33
Sitat fra: Up-grade på fredag 29. desember 2023, klokken 19:26Har selv e-up kjøpt desember 2013 med ladeproblemer på AC. Har du fått målt isolasjonsmotstand på ladeport UX4?

Nei, det skjedde ganske nylig og har ikke fått gjort noe mer enn å teste diverse AC-ladere på både IT og TN-nett.

Fant litt info om dette med isolasjonsmotstand i en annen tråd her på forumet, så det er jo absolutt noe jeg bør se på før jeg eventuelt flekker over en haug med lapper til verkstedet.

Ja flere som har betalt ganske mye for å få reparert tilsvarende feil. Noen har klart å få til lading igjen ved å tørke kontakten eller rense med kontakt rens, de fleste har måtte bytte ladeport/intern kabel til ombordlader (UX4). Disse koster 20-25000kr å bytte pga. at batteripakke må fjernes først. Vil tippe de fleste får målbar tap av isolosjonsmotstand etterhvert og da er det det første VW verksted vil påpeke og bytte når de begynner og kikke på dette. Selv om dette kanskje ikke er hovedproblemet, da blir det gjerne mer feilsøking når lading fortsatt ikke fungerer og det neste som kanskje må byttes er ombordlader. Det blir fort tilsvarende sum igjen hvis man gjør det på merkeverksted.
Jeg har også blitt fortalt når jeg har hvert i kontakt med merkeverksted at PTC elementet kan gå i stykker rett etter bytte av ombordlader så de annbefalte å bytte denne samtidig, men mitt inntrykk er at dette ikke skjer hver gang. Det hele er litt rart og mistenker at det burde hvert gått igjennom prosedyre for bytte av lader hvis det er vanlig at PTC elementet ryker. Min bil har gått så langt at den ikke er verdt det å sette på verkstedet for å risikere 50.000kr minst. Jeg mener jeg har fått fjernet tap av isolasjonsmotstand uten å bytte kabel, men bilen min lader fortsatt ikke, jeg har mistenkt at det har måtte være noe mer basert på det jeg leser ut via OBDeleven. Jeg vurderer å kjøpe en brukt lader, men VW forhandler mener at det er komponent beskyttelse på den, andre sier at det ikke er det. Jeg har elektronikk kompetanse, men problemet så langt har hvert at bilen er i daglig drift og da er det vanskelig å få gjort en skikkelig forsøk på å finne ut av det uten å risikere at den plutselig ikke er kjørbar.
Igniztion hva er din plan fremover?
#2
e-up! / Sv: e-Up kilen på AC-lading
fredag 29. desember 2023, klokken 19:26
Har selv e-up kjøpt desember 2013 med ladeproblemer på AC. Har du fått målt isolasjonsmotstand på ladeport UX4?
#3
e-Golf / Sv: UX4 isolasjon feil ifølge møller
tirsdag 08. november 2022, klokken 21:28
Sitat fra: egolfmannen9090 på mandag 19. september 2022, klokken 09:34
Etter rengjøring av kabler og pakningstoff mellom lade pinnene inni selve ladeporten og pakningstoff rundt høyvolt ladekabler til batteri så er problemet fikset!

Har du noen bilder av hvor du puttet pakningstoff?
#4
e-up! / Sv: 12v batteri, verksted!
onsdag 05. januar 2022, klokken 00:36
Da fikk jeg endelig somlet meg til å få byttet batteriet. Var det enkleste batteriet jeg har byttet noen gang.
Kjøpte 44Ah Exide batteri på tilbud hos Thansen før jul:
https://www.thansen.no/.../g2100-1000/pn11467/v517589380
Jeg fikk kodet inn det nye batteriet med OBD eleven og pro lisens.
Dette ble gjort i "Battery Regulation" modulen -> "Long adaptation" -> side 4
Jeg endte opp med å brukte følgene kode:
044 TU3 0000000001
Første tre siffer er Ah, neste tre er fabrikat og siste ti er serienummer. Siden Exide batteriet ikke har serienummer tastet jeg inn det over.
Feilmelding var ikke borte ved kun bytte av batteri. Forsvant etter at jeg også kodet inn det nye batteriet

#5
e-up! / Sv: 12v batteri, verksted!
tirsdag 30. november 2021, klokken 00:21
Husker du hvilken modul du kodet det inn på?

Sitat fra: små_bil_elsker på mandag 29. november 2021, klokken 15:46
Har byttet batteriet på en 2014 mod e-Up! før, kjøpte en Bosch 12v 40ah hvis jeg husker riktig. For å unngå feilmelding, koblet opp på VCDS kodet inn det nye batteriet og alt var GOOD - ingen feilmelding.
#6
e-up! / Sv: 12v batteri, verksted!
mandag 29. november 2021, klokken 08:58
Hvordan har det gått med uorginalt batteri siden du byttet det. Fikk du vekk feilkode og eventuelt fikk du kodet dette inn?

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 29. september 2020, klokken 09:03
Paralell koblet en batteribooster slik at bilen hele tiden så 12V.

Riktignok falt forbindelsen av, så det ble som et helt ordinært 12V batteribytte.

Ser at feilmeldingen har dukket opp også etter bytte, så må nok sjekke jordingskabelen også.

Eller kan det være at bilen må registrere 0 problemer x antall ganger før feilmeldingen forsvinner? Slik var det i alle fall på Lancia Delta integral, og Renault Zoe
#8
Model 3 / Sv: Deksel for CCS uttak
onsdag 06. mars 2019, klokken 10:15
Det er nok drenering i selve kontakten så det lokket fungerer nok bra. Tilsvarende løsning på vår e-up.
#9
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 order ID
torsdag 28. februar 2019, klokken 11:37
Hvor mye er depositumet på?
#10
Polestar 2 / Sv: Polestar 2 er lansert
torsdag 28. februar 2019, klokken 09:01
Så synd de ikke har bassert bilen på nye V60, da hadde de treft et unikt marked som det ikke eksisterer elbiler i nå.
Skjønner at de prøver å lage en bil som passer alle markeder, og stasjonsvogn er en nord europeisk greie.
Liker ikke høy coupe fasong. Ellers ser det ut til å bli en bunnsolid bil.
#11
Model 3 / Sv: En del tekniske spørsmål ang M3 ved kjøp
fredag 15. februar 2019, klokken 09:42
Sitat fra: HvemPrompa på torsdag 14. februar 2019, klokken 23:25
Sitat fra: Bgulhaugen på torsdag 14. februar 2019, klokken 22:20
Hei..
Da jeg for tiden vurderer å bytte ut min 12 år gamle diesel vag, og ungene har blitt noe større så stasjonsvogn ikke lenger er ett must så har jeg sett litt på model 3. Eller litt er å underdrive, må si jeg har falt ganske for den.
Er litt redd for å velge elbil, aldri hatt det tidligere, men jeg kjører nå lite etter jeg flyttet (10000km i året), og ser kanskje at en model 3 kan passe oss. Den har god rekkevidde, og «overkommelig» pris.

Har sett timesvis med videoer på YouTube osv. Men sitter fortsatt med noen spørsmål jeg håper dere som er litt mer kjent med tesla enn meg, kan svare på.

1. Ser at M3 har annen ladeplugg, dette betyr jo vesentlig dårligere dekning av superladere. Er dette noe å bekymre seg over? Med stort innrykk av M3 så ser jeg for meg laaange lade køer.

2. Er det verdt å svi av 41800kr på oppgradert autopilot ?  Syns det er mye penger! Hva følger med hvis du ikke velger det? Syntes det står lite forklart på tesla sine sider. Er da ikke adaptiv cruise feks? Regnsensor? Nødbrems? Ikke autopilot i det hele tatt, slik at den styrer selv? Osv..

3. I utstyrsliste på tesla står det FM radio og Bluetooth/Spotify.. har ikke bilen dab+ radio?

4. Ser det står interiør vs premium på tesla. Men ved bestilling så er det kun valg om svart/hvit? Er det kun premium allikevel ? Er det varmeseter i alle seter uansett?

5. Er avhengig av hengerfeste, ser det ikke er å velge. Noen som vet om dette kommer?

6. Kan det være 2 stk som har App styring på bil samtidig? Altså kan både jeg og samboer forvarme bil og låse opp bil med hver vår telefon?

7. Er det samme forvarming som i tesla s og x? Kan man forvarme bilen selv uten ladekabelen i bilen?

8. Lader 12v batteriet samtidig som ladepluggen står i?

9. Hva slags lakk/rust garanti har M3?

10. Ser det står premium tilkobling inkl 1 år. Hva er dette, og hva koster det etter 1 år?

11. Det som gjør meg litt skeptisk til tesla er servicen dems. Lest masse om laaange ventetider og fulle verksteder. Å dette før M3 kommer! Vet de lover å forbedre seg, men jobber selv i bilbransjen ser at tesla har en laaaang vei å gå her. Hos andre «vanlig» bilmerker så er over 2 uker lang ventetid. Å her er det snakk om flere mnd..

12. Dette henger litt sammen med den forrige. Hvordan er kvaliteten blitt? På tesla s og x er det mye barnesykdommer. Byttet mye driveuniter osv. Leste også mye feil på hvertfall de første M3, men med tanke på at de har gått en stund i USA, så kan det ha blitt bedre?

13. Tap av batteriet over flere dager, hvordan er det her i forhold til s og x? Ser tesla har sagt 1% hver dag er vanlig. Men har lest flere steder at de kan trekke så mye som 5%. Det bekymrer seg litt med tanke på hytteturer jeg har uten mulighet for å lade. (Er riktignok bare ca 10 mil hver vei)


Ble en god del spørsmål, men står fortsatt å vipper mellom å kjøpe tesla elbil eller ny fossilbil. Håper noen tar seg tid til å svare en som vurderer ny M3 :)


13. Tror ikke Tesla er værre enn andre batterieliktrifiserte biler, spesielt ikke model 3. Gjør så godt du kan med å holde batterinivå mellom 20% og 80% (kanskje 90%), så skal alt gå så bra. Hvis du vet at bilen kommer til å stå lange perioder i vinterkulde, så sørger du rett og slett for at batteriet er så fulladet som overhodet mulig!

Tesla er nok "værre" her enn på en del andre elbiler. Min e-up merker jeg så og si ingen tap selv etter 2-3uker ferie. Men så kan man ikke sammenligne disse to bilene når det gjelder datakraft som må går litt inne mellom. Har hatt inntrykk av at teslaer regulerer temperaturen på batteripakken også i standby, men det er jeg litt mer usikker på. Her: https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/a33ll2/model_3_vampire_drain_tracked/ er det en som målte over 12dager og den brukte ca. i gjennomsnitt 40w. Og det er ikke så galt egentlig. Men hva som skjer når den står ute i kulden har jeg ikke sett noen måling på.
#12
Model 3 / Sv: Kvalitetsforskjell på farger?
onsdag 13. februar 2019, klokken 09:13
Sitat fra: olavxxx på onsdag 13. februar 2019, klokken 07:56
Sølv eller hvit er fargene du velger om du ikke liker vaskeriper.
Sølv er ofte vanskelig å få bra fargematch ved fiksing av steinsprut. Både hvit og sølv syntes rust partikler veldig lett, så bilens overflate ser ut som krokanis. Det er er selvfølgelig fordeler og ulemper med det, for da ser man hva man bør fjerne fra lakken.

Oppskrift for å holde lakken fin uansett farge er holde den langt unna vaskemaskin, børster på selvvask og bruke to bøtter med rist når man vasker for hånd. Gode kjemikalier til å fjerne mesteparten av skiten før man rører lakken.
#13
e-up! / Sv: Problemer med rekkevidden
torsdag 07. februar 2019, klokken 11:20
Min e-up har nå kjørt snart 160000km og jeg merker at jeg har mistet kapasitet. Tok å regnet ut at basert på snittforbruk, kjørelengde og opplyst gjenværende tilgjengelig kapassitet at jeg i dag hadde ca 12,3kWh fulladet og da nærmer man seg veldig 70%. Dette er vinter og det var en del bedre i sommer, men selvfølgelig ikke som ny.

Har ikke VCDS selv, så har ikke fått lest ut data før og etter kjøre tur. Har fått kikket litt på tallene hos en kamerat men fikk ikke gjort noe skikkelig dypdykk på det. Må nesten ha eget utstyr til slikt. vurderer å kjøpe denne: https://obdeleven.com/en/
Ser ut som man kan lese ut de samme parameterene med den i pro utgaven.
#14
e-up! / Sv: Hvor langt har din e-up gått?
onsdag 14. mars 2018, klokken 10:02
130728km ;D Har nok mistet litt(en del), merker det særlig på vinteren. Må prøve å få målt hvor mye kapasitet som er igjen nå til sommeren siden jeg om et år er over 160000km
#15
e-up! / Sv: Ladekladd + Garminenhet garantisak?
torsdag 02. november 2017, klokken 07:13
Jeg har også hatt problemer med at lading stopper med ladekladd, men er temmelig sikker på at min har stoppet pga av litt høy temperatur i schuko. Disse har temperatur sensor. Har mer problemer om sommeren når det er varmt enn om vinteren.
Garmin enheten har også klaget på at den ikke har klart å lade batteriet. Når det har skjedd, har det virket som det er kontakt problemer mellom garmin enhet og dash. Har løsnet den og noen ganger også tørket av kontaktene og da ser det ut som det har ordnet seg igjen. Bilen rundet 120000km forrige uke:)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA