Sitat fra: TB på torsdag 28. juli 2022, klokken 19:47
Estimert rekkevidde er ikke nødvendigvis linjer. Kan være mer rekkevidde fra 50% til 0% eller fra 100 % til 50%
Prøv å kjøre bilen ned til ca 10% batteri igjen. Så måler du hvor mye strøm bilen trenger å lade opp igjen. Gjerne via hurtiglader, den viser faktisk tilført energi. Eller via ordinær lading. Da må en rekne med ca 10-15% ekstra i tap i likeretter.
Regnestykket bli slik 35 kWh batteri (netto?) 10% igjen 3,5 kWh = 31,5 kWh forbrukt fra batteriet.
Dermed bør det på hurtiglader gå 31,5 kWh å lade opp igjen. På normal lading legges tapet på, dvs ca 35 kWh bør bli resultatet her.
Denne testen viser både hvor langt du faktisk kan kjøre og faktisk kapasitet på batteriet.
Det skal eg teste.
Faktisk så har AutoCo Bærum sin annonse feil både med at det er WLTP test og at det er 35 KW batteri.
Det virker der ut til det er 22.5%
Berlingoen har jo bare ein Tank måler nål.
Ikkje % visning. Eller har eg misset noe?