Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Harhol

#1
e-up! / Sv: 10000 km i e-up passert...!
tirsdag 29. juli 2014, klokken 21:37
Jeg har gså 10000 km.Kjører daglig 140 km t/r til jobb og lader på jobb. Nå på sommertid har jeg ca 50% igjen av batterikapasiteten når jeg kommer på jobb (70 km), mens i vinter hadde jeg igjen ca 25% på en kald dag.
I går undertrykte jeg rekkevidde-angsten og la trøstig i vei til hytta i fjellet. Det er 120 km avstand, og stigningen er ca 750 m netto. Jeg kom frem men det var bare 12% igjen på batteriet. Dette er så marginalt at jeg ikke tør satse på e-up før det kommer hurtigladestasjoner på strekningen. Hjemover gikk det atskillig bedre (utforbakke) og jeg hadde omlag 30% igjen på batteriet. Dette stemmer bra med mitt regnestykke som indikerer at en stigning på 750 m over en avstand på 120 km tilsier at jeg bør legge til omlag 20% for å ta høyde for stigningen.
#2
Gleden var stor da KIWI annonserte sin storsatsning i april i år. Siden da har KIWI vært helt taus. Hva skylles dette? Har de tekniske eller finansielle problemer? Skal de ha på plass 75 hurtigladestasjoner i 2014 ligger de dårlig an. Hvordan kan vi få en uttlalelse og en statusrapport fra KIWI??
#3
e-up! / Sv: Lading fra vanlig schuko 16A
onsdag 01. januar 2014, klokken 21:31
Takk for info.
Et teknisk spørsmål : en 32 A protocol controller bruker et annet modulert signal kontrollsignal enn en 16 A controller. Er du sikker på at det ikke skaper et problem for e-up som bare kan lade med Max 16A?

Fra Wikipedia : The charging station can use the wave signal to describe the maximum current that is available from the charging station with the help of pulse width modulation: a 10% PWM is a 10 A maximum, a 25% PWM is a 16 A maximum, a 50% PWM is a 32 A maximum and a 90% PWM flags a fast charge option.[37]
#4
e-up! / Sv: Lading fra vanlig schuko 16A
mandag 30. desember 2013, klokken 09:31
Opplegget til ZerocarbonWorld virker interessant slik det er beskrevet:

http://shop.zerocarbonworld.org/Charging-Station-Components/DIY-Charging-Station-Kit-32A-Single-Phase-Type-2.html

Er det noen som har forsøkt å bygge en lader for e-up? Og hvordan virket det?
#5
Volkswagen VW / Sv: Rekkeviddeangst og Batteri garanti
torsdag 19. desember 2013, klokken 23:49
Takk for interessante betraktninger. Svensk går bra her i Norge - vi har vokst opp med svensk TV!
Så til dine spørsmål: jeg prøvde å sette på forvarming, men fikk det ikke til å virke selv om jeg gjorde progremmeringen møysommelig. Kan det være en barnesykdom eller fingertrøbbel? Imidlertid er garasjen på jobben temperert så forvarming ville neppe ha bedret så mye på situasjonen.
Jeg prøvde både normalmodus og eco. Men jeg vil si at det er temmelig kjølig i bilen da jeg kjørte eco, og det er ikke slik jeg vil ha de på vei til jobb en kald vinterdag. Jeg har også prøvd eco+ men det går sent (Max 90 km/t) og iskaldt i bilen. Altså ikke en modus for norsk vinter på motorvei.
Jeg har avtalt å prøve bilen en kald vinterdag (-10c) før avgjørelsen tas. Om din tommeregel holder stikk skal batteriet da være redusert omlag 10% i forhold til min test i + 8c. Da var rekkevidden 90 km+. Det blir interessant å se!
#6
Volkswagen VW / Sv: Batteri garanti
torsdag 12. desember 2013, klokken 16:02
Hei,
Med normal modus hadde jeg 25 km igjen, og i eco modus hadde jeg 44 km igjen. I normal modus var forbruket 16,9 kw/100km og i eco 15 kw/100km. Jeg kjører stort sett på motorvei i 100 km/t.
Hvordan stemmer det med dine erfaringer. Må vel også si at det er heller kjølig i bilen når jeg kjøre eco.
#7
Volkswagen VW / Sv: Batteri garanti
søndag 08. desember 2013, klokken 15:59
Takk for godt og smart råd. Den målingen skal jeg gjøre og ta vare på resultatet. For å kjøre den helt tom lar du den stå med lys og varme på til den dør?
#8
Volkswagen VW / Rekkeviddeangst og Batteri garanti
lørdag 07. desember 2013, klokken 23:15
Jeg har vel et snev av rekkeviddeangst, og derfor har jeg testet e-up frem og tilbake til jobb på nytt. Resultatet er at selv på en varm vinterdag (+8C) er det bare 30% igjen av batterikapasiteten etter 70 km. VW sier nå at de ikke kan garantere at bilen vil greie 70 km på en kald vinterdag når batteri kapasiteten er svekket, men fortsatt innenfor garantien. (jeg venter forøvrig på en definisjon av 30%). Rekkeviddeangsten er smittsom og har nå bredt seg langt inn i leverandørens rekker, som ber meg tenke meg om en gang til om dette er bilen for meg. Jeg er i tenkeboksen, og mottar gjerne sysnpunkter.

Her er hva jeg skrev for noen uker siden:
VW garanterer at minst 70% av batteri kapasiteten skal være igjen etter 8 år. (det er sikkert noen betingelser i små skrift?) . Jeg har spurt min leverandør om hvordan dette defineres, hvordan jeg skal tolke det  og hvordan VW vil måle kapasiteten på batteriet.
Jeg har 70 km arbeidsvei, og har prøvd e-up til jobb. Vel fremme i 0 grader er det omlag 30% igjen av batterikapasiteten, og etter lading i løpet av en arbeidsdag er det det samme når jeg kommer hjem. Det betyr at om batteriet svekkes 30% vil det være helt marginalt om jeg når frem. Så derfor har jeg har spurt min lokale forhandler om jeg har en garantisak om batteriet er så mye svekket at det er tomt etter 70 km i 0 grader.  Jeg har også spurt om hvordan garantien skal tolkes over perioden på 8 år. Gjelder 30% uansett tidspunkt? Eller snakker vi om en lineær reduksjon over perioden.
Jeg venter på svar.
Er det noen som vet noe om dette? Jeg har også prøvd å finne data på nettet for litium-ion batteriers effekt som funksjon av temperaturen uten å lykkes. Er det noen som har funnet noe på dette?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA