Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Warlock

#1
Det går nok bra med litt småtesting, men om det ikke er alt for strevsomt er det heller ikke dumt å fylle på med litt vann om motor og slikt skal kjøre. IGBT-modulen (Traction Inverter Module) er nok den som genererer mest varme, og er klemt mot bakplata med kjølepasta melom.
Vi får gjøre en vurdering på det :)

Når viftene kicker inn er et mysterium for meg også. Vi har kun opplevd det en gang, og det på "hurtigladning" i en parkeringskjeller noen mil hjemme fra. Dama ble veldig nervøs. Formotstanden til kjøleviftene tok jeg derfor ut og reparerte den for noen år siden. Jeg er usikker på om jeg postet noe om det, men mye inni der var irret vekk, spesielt var varmesikringen blåst, og ene foten på den var vel også helt borte. Det var en rimelig enkel del å reparere, men den er jo helt håpløst teit plassert, og fylles garantert med veistøv og salt veldig fort. Grei sak å skru ut dog. Sitter helt nederst under viftene med to skruer inn mot motoren, og en kabel man plugger av...
#2
 :+1:

Veldig fint å se at bien din tørker opp her altså :)
Om det er som vi antar, at sensoren er "good enough" og ikke nøyaktig kan faktisk høyere spenning alene også være med må å endre på denne verdien, jeg ser du har fått ladet opp bilen ca 40V mer  :laugh:
#3
Høres ut som du klarte å lage noe bøll der ja. Det var nok noe som ikke ble skrevet helt som det skulle til variablene, og mulig bilen ikke klarte å stoppe/tilbaksetille det du gjorde. Bra du fikk satt ting tilbake igjen i alle fall :D

Dette betyr jo også at det kan være en ikke helt ufeilbar sperre det med Production version av firmware ;)
#4
En "challenge" i passordsammenheng er, om jeg ikke husker helt feil, en forespørsel/kandidat som skal kontrolleres om er rett. Challenge - Response, så Spørsmål - Svar egentlig. Det spørs om ingenting kommer frem til PCU, og den dermed ikke er superhappy, og i alle fall ikke glad nok til å ville starte bilen? Kanskje PATs enheten ved førerdøra ikke er i live, eller ledninger/sikring har problemer?

Skal bla litt mer, men man har da i alle fall en feilmelding å gå ut i fra :D
(Det er jo verdt å merke seg også alle de feilmeldinger som _ikke_ dukker opp... kanskje det kan bidra til å finne ut hva som er galt, eliminasjonsmessig)

Edit:
Sjekk over sikringene, trenger ikke være dumt å starte med
sikring 40:  5Amp  (Mini)  -  Ignition start signal to PCU
men øvrige kan vel også være med på å være småpøbler :)

Jeg ser i "Pre-series Wiring Diagrams" at GEM og PATs (Immobilizer Tranciever) er koplet rett på VCU ...
GEM har et "crash signal" i kontakt A, PATs er også i kontakt A ... kanskje også en plass å sjekke litt ekstra.
#5
Om å lese ut firmware fra PCU (siden Worry spurte)

C167loader ser i alle fall ikke ut til å kunne lese ut programkoden som ligger på PCU, bare laste opp ny og overskrive det som er der...
Likevel, det finnes en bakdør, eller rettere sagt en metode utviklerne brukte for å følge med på hva som skjedde i PCU live og gå dypt inn i programmering og minne. Dette gjorde de ved å kople seg rett på PCU kortet via en standardisert kopling som kalles JTAG, så kontakt J8 på PCU-kortet. Jeg har programmert ting via JTAG forbindelse før, men det er lenge siden, og jeg har ikke benyttet det til å bla gjennom minne og slikt. Jeg er ikke en gang sikker på om jeg har den rette hardwaren til å gjøre dette på PCU-kortene. Det er også et veldig nitidig arbeid å komme frem til rett kode til slutt, for dette blir i så fall et rent stillbilde av alt som skjer inne i PCU.
Likefullt det er mulig, man kan tilegne seg kunnskap, og bruke tid på det.

Likevel tror jeg det er lettere å få tilgang til alle datamaskiner etc veimuseumet "arvet" etter Think og der se om man kan finne kildekode og kompilerte .hex-filer for de fleste boksene i Thinken, inklusive alle varianter av PCU. Meget mulig er det også mindre tidkrevende. Men om du noen gang skulle finne på å kassere dette kortet Worry, så er jeg ikke fremmed for å gjøre et forsøk på utlesing, om jeg får nok tid på meg.

Legger ved bilde av kontaktene på PCU (FPGA er Field Programmable Gate Array)
#6
Jeg tror det er CHAS som beskytter seg selv og innstillingene når kontakten forsvinner og kommer tilbake. Den kutter kontakten og laster inn innstillingene på nytt når #300 skifter til 0.For vår del så får vi jo ikke lov til å endre noe, forsøker vi på det laster bare CHAS inn det som er "riktig" igjen, gjerne med å midlertidig kople oss fra. CHAS oppleves som dønn stabilt om man sitter å ser på "Display Variables", så det ser ikke ut til at det er RS232<->USB dongelen som er ustabil i alle fall :)

Når det gjelder innstillinger på din PCU med developement programvare er nok eventuelle "sære" innstillinger borte, du har nok fått det som i utgangspunktet er default for den frimwaren nå. Det er ikke sikkert det vil utgjøre noe som f.eks når vifter skal starte og slikt, men om du har noe sær hardware de testet ut kan det jo være ett eller annet ikke vil virke spesielt godt. Da er det heller ikke sikkert det er å lett å bare bytte PCU, om denne hardwaren ikke er inne i PCUen da. Men vi håper på det beste og satser på at man ikke merker noe. Det kan jo være de fant ut at default instilling faktisk var best også :D
#7
uh, man kan ikke gjøre om .par til firmware nei.
.par er bare innstillingene, eller parametrene o du vil. firmwaren er hele koden som gjør og sjekker ting (og leser inn parametrene så den vet hva den skal gjøre)

Trodde du hadde sett en plass i C1567Loader hvor man kunne laste opp instillingene jeg  ;)
#8
Angående feilkoder fra PATs
I tillegg til blinkingen, ser det ut som CHAS også kan gi tilsvarende hint til hva som er galt

Så det skulle vel bli FltSt5 i CHAS sin Dispay Variables.

#9
Skal vi se, her er noen raske funn fra å sammenligne CHAS-innstillingene fra GEN2a_066_012_00D som er development firmware, og kan endre innstillingene, og GEN2f_067_003_00P fra vår bil som kjører dennes firmware standard (Default) innstillinger (siden den er Production firmware, og ikke kan endres til å bruke EEProm)

---

#300 UseEEProm         er forskjellig

I developement satt til 1
I production satt til 0
(duh!)

---

#370 Fan_HWpwr_Off     er forskjellig
#371 Fan_HWpwr_On      er forskjellig
                       (mulig endring i temperaturgrenser for når vifte går på og av?)

For development er "Off" satt til 55 Celsius og "On" satt til 60 Celsius
For production er "Off" satt til 94.99 Celsius og "On" satt til 105 Celsius
(forklarer også hvorfor jeg nesten aldri har hørt vifter kjøre på vår bil)

---

#390 OsD_Thr             er forskjellig
#391 OsD_Max           er forskjellig
                       (ser ut til å ha noe med fart å gjøre, Mph -> miles pr hour?)

For development er OsD_Thr satt til 64.99 Mph, og OsD_Max satt til 69.00 Mph
For production er OsD_Thr satt til 70.00 Mph, og OsD_Max satt til 74.00 Mph

Kan dette være maks hastighet i henholdsvis girene E (throttled/begrenset) og i D (max)?
70 Mph er ca 112km/t, tror ikke vår kjører helt så fort i E :)
(Ren gjetting)

---

#439 Iq0E19            er alle forskjellig
#440 Iq0E20            (noe med strøm å gjøre?)
#441 Iq0E21
#442 Iq0E22
#443 Iq0E23
#444 Iq0E24
#445 Iq0E25
#446 Iq0E26
#447 Iq0E27
#448 Iq0E28

I development er alle disse satt til -75 A (Ampere?)
I production er alle disse satt til -37.49 A

De tidligere #426 Iq0E06 - #438 Iq0E18 er alle -75 A på begge bilene
Alle øvrige Iq0Exx er forøvrig også like, men tallverdien varierer på de forskjellige..

Hva dette betyr er vel bare ren gjettelek. Kanskje innstillinger for noen strømsensore eller noen grenser for når man skal få panikk (hvor mye strøm som er lov å gå en plass)? Hvem vet.

---

Ellers er innstillingene like...
#10
Heisann, kan man laste opp innstillinger med C167loader også? Ikke bare ny firmware?
Ser det ligger litt inn i CHAS-katalogen min, sammen med "siste" versjon av firmwaren, en mindre .hex-fil (17k eller så) som ser ut til at egentlig er en .par-fil noen har endret navn på...
Kanskje man kan laste opp "ny" "default" for også P-varianter av firmware med C167loader?
Dette må vi undersøke nærmere :)
#11
Fantastisk funn!
Dette var ny info for meg i alle fall med blinking g tilbakemeldinger, Veldig gøy å vite.
Det spørs om vi må få opprettet oss en ny think-elbil-wiki igjen snart for all kunnskap vi har funnet.

.par fil er helt topp, for å laste den opp til forumet kan du gi den nytt navn f.eks  "test.par.txt" altså .txt til "etternavn" den er nemlig lesbar som ren tekst, og det godtar forumet så vidt jeg vet :)
(men deling pr epost, eller personlig melding er også helt topp)

Marstos og vår bil hadde identiske instillinger, så *.par-filene der ble helt like. Legger ved et eksemplar.
#12
 :+1:

Vi fikk også testet litt i går kveld.
Vi fikk ikke satt noen ting på noen av våre biler, om vi forsøkte skrive endre noe fikk vi til statidhet en meliding om at "Chas mistet kontakt med bilen, og fant den tilbake, vil du laste instillengene på nytt".
Om vi fikk endret de to tallene i #300 og #322 og "vellykket" skrevet de til EEprom forsvant de uansett med omstart, og ingenting var i realiteten endret.

Vi har produksjonsvarianter av firmware på våre PCUer, og det e nok årsaken til at vi ikke får endret noe som helst. (Dokumentasjon bekrefter også at dette skal være slik (i alle fall indirekte))

Du har en helt unik og kul firmware på den bilen der, og du bør søke å beholde den om du kan. Vi kan ikke endre innstillinger i CHAS, det kan du! Om du ikke får reparert PCUen bør vi kanskje gjøre et forsøk på å få hentet den ut, da vi ikke ser ut til å ha noen D versjon av noe slag tilgjengelig.

Lagret du innstillingene/tok bilde av de eller noe før du begynte å teste endringer?
Om #300 var 1 når u startet kan det være en endring der som bilen trenger for å virke helt optimalt (eller kult trimmet)


Så tilbake til problemet.
Vi testet også bilen uten øverste plastdel på nøkkelen hvor transponder sitter. Da gir PCU feilmeling om at bilen ikke fant "transponder". Din feilmelding var noe annet? Spørs om du bør prøve bytte boksen ved rattstammen..

Transponderen i nøkkelen fungerer på samme måte som et bankkort når man "bipper".
Boksen ved rattet merker at en nøkkel er i nærheten/noen prøver starte. Den sender ut en puls som induserer en strøm i ampullen i nøkkelen, og ampullen får da nok strøm til å sende sin innebyggde unike kode tilbake til den boksen.
Om boksen mottar en kode sender den den videre til PCU.
I PCU sjekkes det om den unike koden (eller IDen / passordet) er det rette, og om det er det lar man starte bilen.
Setter men i CHAS #300 til 1 og #322 bit7 til 1 vil jeg gjette at det hoppes over "passordsjekken" og bilen ikke bryr seg om hva passordet er, bare at det kommer ett eller annnet.

Jeg vil tro (ut fra forskjell i feilmeldinger) at ditt problem er at koden ikke kommer frem til PCU / kommunikasjonen mellom PCU og boksen ved rattet ikke funker. Det kan være selve boksen, eller ledningene til den, eller noe slikt?
#13
Jeg har tenkt litt på hvordan den integrerer seg frem til en SOC. det må være Ampere inn/ut over tid (de to aksene på en graf der arealet under kurven blir integralet). Om du til stadighet stiller SOC vil nok integrated SOC bli forvirret, og om den ikke får med seg alt av tap, og tallet vil stadig øke. Det er noen andre scenarioer hvor den kan hente info fra reell SOC når den når (settes) til 100% feks, men her er jeg mer usikker på hvordan det kan være satt opp. Kanskje den uansett settes til 100% ved EOC også. Vet vi egentlig om denne verdien brukes til noe som helst, eller om det er en "red herring" vi jager nå?

Jeg har sikker spurt noe lignende før, men ha skjer om du lader opp til 100% setter den ned til 95% og prøver lade igjen (og gjentar dette flere ganger), det motsatte at hva du foreslo egentlig. Tar den da mer og mer lading?
Synes det virker litt skummelt å dra den lavere og lavere med å stille den opp når den er nær null, men mulig det går fint på Zebra, jeg har lite erfaring med den batteritypen... Meget mulig går det helt bra, og på slutten fryser batteriet seg slik det skal.
#14
 :+1:
Jeg rekker i alle fall ikke noe før i morgen ettermiddag (2tiden++) :)
#15
Sitat fra: Marsto på tirsdag 19. mars 2024, klokken 15:52Hei worry. Det skal være motsatt. O=enabled 1=disabled
Bildet du tok av Chas viser at linje 300 er 1=disabled og linje 322 bit7 er 1=disabled.


Nei, for #300 er 1 = Les innstillinger fra EEPROM  og  0= Bruk default innstillinger fra Firmware
(så ikke det som står i EEPROM) siste er default instilling og det de flete bilder står satt til.

Så #300  satt til 1    og    #322  bit 7  satt til 1
skal i følge dokmumentasjonen gi "Bruk inntillinger fra EEPROM" og EEPROM sier "skru av nøkkel sikkerhetssjekk". Så om det ikke funker ville jeg prøvd byttet sikkerhetsboksen eller noe i den dur.

Det hadde forøvrig vært interessant å sett hvilke andre bit som ar satt (forskjellig) fra andre biler  i denne bilens EEPROM siden den allerede var satt opp med endringer, men spørs vel om dette er borte etter en del fikling med #300 til 0 og tilbake (eller kanskje det ble tatt en backup?)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA