Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - turfsurf

#1
Sitat fra: elektro på I dag kl. 10:24Du er inne på noe, men dette er jo litt vanskelig. Én ting er at BMW kanskje ønsker at iX50 skal være en konkurrent til EQS, og trenger og ha gode marginer på den, men i min verden er det kun Volvo EX90 av elbiler som er i samme klasse som EQS. Eventuelt NIO EL8. (Selv om kineserne er litt vanskelig å plassere, ettersom de har en del luksusutstyr - men faller helt gjennom på enkelte andre områder.) Og KIA EV9 matcher alle disse på plass, men den når ikke ikke helt opp for øvrig.

En annen ting er at Q6 og dagens Q8 er svært vanskelig å skille. Utstyrslista på Q8 er noe lenger, den er større utvendig og du kan betale for noe mer ekte skinn på dører ol. Komforten er kanskje et knepp bedre, men det er jeg ikke helt sikker på.  Samt at du har noen cm. mer benplass bak og et bedre armlene. Samtidig gjør Q6 det meste annet bedre. Og den har også utstyr som Q8 ikke har. Som passasjerskjerm foran og senk bak v. innlasting.

Jeg vil si at både Polestar 3, EQE, iX50 og Q8 er i samme klasse. Klassen over Q6. Problemet er at innen av dem egentlig gjør noe bedre enn Q6. Bortsett fra å tilby litt bedre benplass i baksetet. Som ikke teller for meg. Og alle fem oppleves Premium, riktig utstyrt.

EQC, iX3 er i min verden i en klasse under Q6. Sammen med iPace. iX3 har jo hverken firehjulstrekk eller luftfjæring, og er sånn sett diskvalifisert. Hvor plasserer du forresten iX40 @turfsurf?
Helt enig i at EQS er en klasse over Q8 og iX. Derfor jeg ikke sammenlignet iX med den.

Om det er iX40 eller 50 spiller ingen rolle for plassering i klasse, men har betydning for vurderingen av verdi ved kjøp.

Klasse er stort sett størrelse, type bil og premium, luksus eller ikke.

AWD har heller ikke noe å si sånn sett, utenom at det er rart med en SUV uten AWD.

Q6, EQC og iX3 er soleklart i samme klasse, I-Pace er en mindre bil. Samtidig forsvarer Q6 åpenbart en høyere pris enn iX3 og EQC grunnet tilgjengelig utstyr, bedre ladefart og rekkevidde og mye mere.


Edit: Nå har jeg konsekvent brukt ordet klasse her, som ikke helt var det jeg mente, og som kanskje har forvirret litt. Det korrekte er segment.
#2
Sitat fra: What-a-watt på I dag kl. 08:18Toyota tok/tar ikke betalt. Theranos har solgt og levert noe som ikke virket. Tesla har solgt, tatt betalt, og ikke levert.
Tesla har solgt med vyer ja.
#3
Sitat fra: elektro på I går kl. 22:42Jeg synes jo heller ikke Q6 er høyt priset i forhold til Polestar 3, EQE eller iX 50 her til lands. Selv om sistnevnte er tre år eldre, og vil være i siste del av sin livssyklus om tre år. Det priser de nok inn..

Q6 er ikke i samme klasse som iX50 og PS3. De er i samme klasse som Q8, Q6 er i samme klasse som EQC og iX3. Å si at Q6 er bra priset i forhold til iX50 blir som å si at EQE er bra priset ifht EQS. Ja, selvfølgelig.

Så kan man klart vurdere de mot hverandre uansett, og tar med det at man går ned en klasse i vurderingen.

Selv er jeg der at jeg finner biler i størrelsen til Q6 mere interessante enn størrelsen over. Hovedsakelig fordi at det å gå opp en størrelse ikke gir meg noe jeg ønsker, men gir en god del ulemper.
#4
NIO / Sv: EL8
I dag kl. 08:19
Har ihvertfall lest biltester av forgjengeren som hadde tilsvarende problemer med lading (løser ikke ut), og bl.a. mil etter mil podcasten hadde en morsom episode om det. Men veldig overrasket over at det ikke er løst.
#5
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. oktober 2024, klokken 08:50Automatisk hopp til at det må være teknisk feil virker å ha svært lave odds for å være riktig, selv om bilen har hatt tilbakekalling på ett eller annet tidspunkt.
Enig, men det at det faktisk har vært recall på akkurat denne feilsituasjonen tidligere gjør det jo litt mere sannsynlig at det er feil på bil. Spørsmålet er jo om det vil se dagens lys i så fall. Volvo har alt å vinne på å holde slike informasjon tilbake.
#6
Nå håper jeg inderlig sensorer for akselerator er redundante, og at feil fører til stopp, ikke full akselerasjon.
#7
Forskjellen på Theranos og FSD er at Theranos påsto at de hadde ett fungerende produkt og faktisk feildiagnostiserte mange, mens Tesla har vært "kommer snart, helt sikkert" som jo gjelder 90% av bilprodusenter og softwareselskaper. Toyota: "vi har solid state batterier i drift i -22!". Har ikke sett noe til de heller.
#8
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 21:26Hvem er det som kunne ha nytte av software styrt bytte av faser? Må en ha 3-fas? Må en ha 2 ladere? Jeg har ikke savnet det.
Jeg bruker det. Når det er mye sol og jeg ønsker å utnytte det lader jeg på trefas. Når jeg ønsker å holde meg under ett effekt trinn så er enfas bedre siden det gir mere nøyaktig regulering.
#9
Tesla SW og AP / Sv: 2024.32.x
I går kl. 20:09
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 03. oktober 2024, klokken 13:36Min Apple Watch 9 reagerer kjapt på "Hei Siri". Også det å bare løfte armen fungerer for det meste, men kanskje ikke så greit med bærepose i hånden  ;D
Bruker klokka hele tiden, bl.a under CrossFit trening, og da er det ganske irriterende at Siri kommer på midt under kettlebell swings....
#10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 18:05Aner ikke om dette svarer på den automatiske switchingen:

https://help.zaptec.com/hc/nb/articles/8892964790289-Lading-p%C3%A5-IT-3-fas-med-Zaptec-Go#effekt-og-sikkerhet-0-3
Ja, det var on point. Den støtter ikke software styrt bytte av faser.
#11
Sitat fra: ToWalkOrDrive på I går kl. 02:01Jeg kjenner ikke til funksjonene på Zaptec Pro, men testvinneren Zaptec Go, som bare koster 6000, har både låsing og effektstyring. Den har som nevnt og mulighet med effekttak totalt for huset (med Sense-boksen).

https://www.naf.no/elbil/lading/test-av-ladeboks/zaptec-go-hjemmelader

Med Zaptec Go kan du og la den automatisk se på Nordpool prisene, og den regner selv ut når den skal lade når du gir den litt data først. Alt uten noe Tibber kost.
Men Zaptec Go har vel ikke mulighet til å bytte mellom trefas og enfas automatisk (på IT nett), eller via app?

Har de tatt bort abonnementskostnaden nå, tidligere var prisstyring en betalingstjeneste?
#12
Tesla SW og AP / Sv: Spotify borte fra 1.12
torsdag 03. oktober 2024, klokken 20:02
Sitat fra: Suverin på torsdag 03. oktober 2024, klokken 18:50Er det andre som får auto-oppkobling av wifi i kjøremodus? Den kobles automatisk til wifi i garasjen, så kan ha noe med at jeg ikke aktiverer hotspot før etter jeg er igang med kjøring?
Det er en innstilling for at den automatisk skal koble seg til WiFi når man starter å kjøre.
#13
Tesla SW og AP / Sv: Spotify borte fra 1.12
torsdag 03. oktober 2024, klokken 17:48
Sitat fra: lightscribe på torsdag 03. oktober 2024, klokken 17:04Ja, man kan dele nett men i realiteten er det kronglete.

Hvorfor er det kronglete?
#14
Tesla SW og AP / Sv: 2024.32.x
torsdag 03. oktober 2024, klokken 13:23
Sitat fra: What-a-watt på torsdag 03. oktober 2024, klokken 09:16En smart klokke fikser de aller fleste slike situasjoner: "Hei Siri. Åpne bakluken"  ;). Betinger at man kanskje må løfte klokkearmen litt .....
Jepp, og har akkurat det. Liker ikke trigger ord dog, så må da trykke på klokken for å aktivere Siri. Litt tungvindt med to bæreposer i den ene hånden.
#15
Tesla SW og AP / Sv: 2024.32.x
torsdag 03. oktober 2024, klokken 13:21
Ser den, foretrekker å ikke fikle med telefonen på vei over parkeringsplasser med hendene fulle.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA