Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - turfsurf

#1
Sitat fra: filtvet på I dag kl. 12:16Ja, det koster tid og irritasjon. Ny feil i dag også. Et eller annet med usb. Kommer aldri til å eie denne etter 100.000 km.
Virker som om du har vært uheldig. Ser ikke ut til å være representativt for 3/Y.

Tesla får gjort mye med mobil service, det er ihvertfall helt konge.
#2
Sitat fra: Stjerneglis på I dag kl. 12:29Jeg noterte at det ikke står at åpning av bakluke er begrenset til biler med AMD processor. Det lover bra.


Kun for Highland 3 og nye S/X
#3
Sitat fra: JUL ZOE 240 på I går kl. 20:13Takk for tips, men ser dessverre at dette kun tilbys i strømområde 04 som jeg ikke tilhører.

Ser at flere har selskaper har solkonto, men at den avregnes basert på spot-pris time for time for alle jeg finner (?) Da blir jo verdien av dette lav for sommerproduksjonen. Strømprisene er lavere da og spesielt midt på dagen når produksjonen er størst.
Ja, solkonto med time for time er ubrukelig. Da er faktisk Fjordkraft bedre. Man kan jo game systemet og og bruke strøm når den er dyrest i sommermånedene for å få opp snittprisen, så lenge man har produserer vesentlig mere enn man forbruker. Det er ihvertfall tilfelle hos oss April til September.
#4
Min erfaring er at Continental dekkene slites veldig fort, og ville unngått de.
#5
Sitat fra: KenKen på I går kl. 12:14
Sitat fra: RJK på I går kl. 11:03Nå har Tesla oppdatert prisene. 115,- per måned, og om du har versjon 4.32 eller nyere

Hva mener du med versjon? Er dette Tesla versjon?

Tesla app versjon. 
#6
Sitat fra: vinterdekk på I går kl. 04:49Jeg synes det er helt fair at NAF påpeker at de jevne prisene på lynlading ikke står på greip ift. dieselpris og spottpris på strøm.
Lurer på hvor mange som betaler full pris for lynlading. Lynlader man som primær lading er det jo meningsløst å ikke ha en eller annen avtale. Da kan prisen komme ned mot 2kr/kWh. Lynlader man en gang eller to i måneden spiller det jo mindre rolle hva det koster.
#7
Tesla SW og AP / Sv: Nyheter våren 2024
onsdag 17. april 2024, klokken 19:19
Var litt snacks der, likte spesielt gjennomsnittsmålingen for fotobokser
#8
Tesla / Tesla aksjer
onsdag 17. april 2024, klokken 19:06
Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 17. april 2024, klokken 18:51Tesla bør vel snart komme med litt mer moderne modeller kanskje? Begynner t bli gamle greier de serverer etterhvert. Hva med en mindre hatchback til max 350 tusen?.
Det er jo akkurat det som har vært diskutert i de siste innleggene. Model 2 til USD25.000 som skulle komme i 2025 har nå blitt lagt på is. En massiv feil IMO, og nok til ihvertfall å kjøre skuta på grunn.
#9
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 17. april 2024, klokken 19:03
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. april 2024, klokken 18:11"Spikeren i kista for Tesla"??
Splitte mine bramseil.
Det er ikke bare Tesla som har redusert salg i det siste. Det gjør neste alle, utenom BYD osv. Og neste år kommer Facelift på Model Y, og nok en gang setter konkurrentene i forlegenhet.
Ja, faktisk. Ikke det at jeg tror de forsvinner på ett år eller to, men uten noen nye modeller som kommer i salg, og en facelift som er bra på mange vis, men som ikke skriker "ny bil", så tror jeg salget kommer til å falle ganske raskt utenom USA.

Alle de tingene som gjorde Tesla til den soleklart beste elbilen er de tatt igjen på, de er t.o.m. forbigått på mange områder. Rekkevidde og forbruk har stått nesten på stedet hvil i flere år nå, samme med ladefart, og forvarming av batteri har de fleste også fått.

Det eneste de har ett forsprang på er software og OTA.

Solcellene og batteribankene er det mange som kan konkurrere på, så der ser jeg ikke noe stort potensiale til å bli dominerende.

Kanskje de ikke forsvinner helt, men blir værende som en mindre produsent. Håper jeg tar feil, for Tesla har briljert med mange innovasjoner, men nå virker det som om alt blir styrt i feil retning. Prestisjeprodukter (CyberTruck) og utopi (FSD) er ikke gode ting å satse alt på.
#10
Tesla / Sv: Tesla aksjer
onsdag 17. april 2024, klokken 16:32
Sitat fra: hELgenen på onsdag 17. april 2024, klokken 15:58Fatter ikke at selvkjøring er så forbasket viktig...er det verdt så mye? Vil selv aldri ha det og det må bli lovpålagt før jeg setter meg inn i et slikt kjøretøy..Tror det hele er blåst helt ut av proposjoner
I USA ja, hvor mange tilbringer flere timer i kø hver dag. Og med robotaxi kan bilen være ute og tjene penger for deg mens du er på jobb. Selvfølgelig mye lengre frem dit enn hva EM tror/ønsker.

Virker som galskap å kansellere/utsette Model 2, jeg tror dette kan bli spikeren i kista for Tesla. De er nå ikke ledende på noe vesentlig lengre.

De har solgt bra på pris for en god totalpakke med Model Y, men den begynner nå å bli gammel. Resten av det de selger er nesten som nisjeprodukter å regne. En liten facelift vil ikke berge de, jeg tror peak Tesla var i 2023.
#11
Sitat fra: Joccy på tirsdag 16. april 2024, klokken 20:37Ellers er Tesla underdimensjonert når det er flere på plassene, jeg hadde ned i 61kW sist med 6-7 av 8 i bruk, økte med en gang vi ble færre.

Greit å vite forskjell på SuC v2 og v3/4. På v2 får man halv fart (av 150kW maks) hvis man deler stolpepar (f.eks 1a og 1b) med en annen bil. På v3 og v4 skal det mere til (flere stolper på samme ladehardware) før farten går ned.
#12
Alternativ energi / Sv: Solcelleanlegg
tirsdag 16. april 2024, klokken 06:18
Varanger Kraftmarked har fastpris 1kr/kWt. Ellers er det noen flere med solkonto også, uten at jeg kjenner detaljene.
#13
F-150 Lightning / Sv: Kommer F-150 Lightning til Norge?
tirsdag 16. april 2024, klokken 06:04
Sitat fra: Counterpointer på mandag 15. april 2024, klokken 21:54MEN jeg synes faktisk at det er bedre å kjøpe en brukt G-klasse, Range Rover eller en Landcruiser om jeg skulle hatt behov for 5 seter og 3,5 tonn hengervekt. Lasteplan har jeg aldri ønsket meg (de fleste med pick up har jo cover over dem også).
Ja, klart, er man ikke interessert i lasteplanet så blir jo F-150 en dyr bil med mange alternativer. Det er jo akkurat den kombinasjonen som gjør den unik.

Men prissammenligning med brukte biler uten plan, da er det ikke konkurrenter i samme segment. Da er en ti år gammel caravelle ett alternativ også.
#14
F-150 Lightning / Sv: Kommer F-150 Lightning til Norge?
mandag 15. april 2024, klokken 21:06
En bil som er ubetinget «for dyr» er vel ett dårlig kjøp? For dyr impliserer at den ikke er verdt prisen. Ellers hadde den vel bare vært dyr.
#15
Tesla SW og AP / Sv: 2024.8.x
mandag 15. april 2024, klokken 19:22
Sitat fra: gjobjo på mandag 15. april 2024, klokken 12:10
Sitat fra: turfsurf på torsdag 11. april 2024, klokken 13:56
Sitat fra: gjobjo på torsdag 11. april 2024, klokken 11:44Tja, hos meg så er den veldig dårlig, visker når den ikke skal og ikke når den skal og har du på autostyring/fart så er den helt på viddene, visker tørr rute alltid, må snart bytte rute... ikke bra dette, helt utrolig at de ikke kan fikse det skikkelig. den tørr rute viskingen er det verste.....

Du kan jo bare slå de av da.

veldig bra at en må slå av viskere hver gang en setter på fartholder/autostyring, veldig fremtidsrettet :-)
Det sier jeg ikke, men det er fremdeles ikke slik at de må gå og viske på tørr rute som du gir inntrykk av. Irriterende ja, men umulig å gjøre noe med, nei. Irriterer det deg virkelig mye kan du kjøpe commander og slå det av permanent.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA