Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - haggen

#2
EQC / Sv: Daglig bruk - innstillinger m.v.
søndag 11. april 2021, klokken 21:55
Har fått det til fungere ja.
#3
EQC / Sv: Batterivarme
mandag 04. januar 2021, klokken 13:42
Takk for mye nyttig info, har ikke fått min bil enda så dette er info som er veldig verdifullt for meg. Lurer på en ting, hvis navi legger opp ladestopp i planlagt rute, er det ikke mulig å fjerne/endre dem slik at bilen ikke tvinger forvarming av batteriet unødvendig? Eventuelt legge opp sine egne valgte ladestasjoner og få oppvarming der? Hvis man planlegger å lade på treghurtig ladding så kan en vel bare legge den inn som en mellom destinasjon i stedet for en ladestasjon for å også unngå oppvarming av batteri der?
#4
EQC / Sv: Tekniske data for EQC
onsdag 28. oktober 2020, klokken 13:17
For meg så ser det ut som det er en luft til vann varmepumpe? Er vel det vanlige på el-biler.
#5
EQC / Sv: Jeg skal ha EQC! Men med hvilke hjul dimensjon?
onsdag 28. oktober 2020, klokken 10:14
Sitat fra: Toalmar på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 22:34
Sitat fra: haggen på tirsdag 27. oktober 2020, klokken 14:07
Jeg har gjort avtale om innbytte av gamlebilen i dag (v60 plugginn hybrid), og ny bil blir reservert staks med levering Juni 2021.
Levering I juni, er leveringstiden deres så langt nå?
Nei, kunne få i februar faktisk, så det er av eget valg.
#6
EQC / Sv: Jeg skal ha EQC! Men med hvilke hjul dimensjon?
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 19:59
Takk for hjelp, da blir det nok 20'. Da gjenstår det å velge farve, der hjelper det vel ikke å spørre noen andre heller, he he. Gleder meg sykt allerede, og jeg får jo glede meg lenge også!
#7
EQC / Jeg skal ha EQC! Men med hvilke hjul dimensjon?
tirsdag 27. oktober 2020, klokken 14:07
Hei,
Jeg har gjort avtale om innbytte av gamlebilen i dag (v60 plugginn hybrid), og ny bil blir reservert staks med levering Juni 2021. Det ble en EQC AMG edition, legger bare til massasje i seta.
Har det noe betydning for komfor eller rekkevidde mellom 19' og 20' hjul?
Syns 20' felgene er mye finere, og selv om det er litt dyrere dekk så har jeg lyst på dem.
#8
Sitat fra: gr på mandag 30. mars 2020, klokken 13:08
[quote author=haggen link=topic=38639.msg889321#msg889321 date=
Tror ikke det er mange som tror Ionity har en oppgave å drive med "hjemmelading". De fleste vet godt hva som er målet med Tesla sine SuC, og Ionity er i samme gate. Men de er vel avhengig av at anlegget blir brukt? Ionity-laderne jeg har kjørt forbi i det siste har vært fullstendig forlatt. Er prisen de har satt nok til at de klarer å overleve på noe klattlading i noen timer på utfartsdager?

Dessuten har de med en pris per mengde i stedet for tid, gjort at det er like aktuelt for en e-Up eller e-Golf å stå og lade med 25-35 kW, som for en e-Tron, Taycan eller Tesla som lader med 100-150-200-250 kW. Teslaen vår går stort sett på superchargere på langtur, men vi har en e-Niro også, som det hender går mellom øst og vest, og for oss er det helt supert at det alltid er ledige CCS-ladere både på Kjerlingland og Sira, som i tillegg leverer de maks 76 kW den bilen kan ta. Og på toppen av det hele så bruker den omtrent halvparten av hva Teslaen bruker (eller en e-Tron for å gjøre det enda mer relevant), så i tillegg til at den bare lader med halve farten, og dermed gir Ionity kun halv inntjening på samme tid, så er prisen per mil omtrent halvparten med å kjøre e-Niro på Ionity kontra e-Tron/Model X (eller omtrent likt som e-Tron med abonnement). Er ikke helt sikker på at det var slik det var ment å slå ut.
Hvor mye har Tesla tjent på sitt nettverk så langt om du ser bort fra ekstra salg på grunn av det? Jeg vet ikke men vil forundre meg om det er på pluss siden. Berre avskrivninger og vedlikehold må være betydelig og ikke minst renter på kapital. Tipper Tesla tenker at det er en del av det som må til for å selge biler så det er å betrakte som en del av prisen pr bil. Jeg tror heller ikke Ionity er bygget for å tjene penger på hverken klattlading eller medlemslading. Det er for å kunne selge biler de gjør det i konkurranse med Tesla. Og de må selvfølgelig forbedre medlemsprisene sine, uten tvil. Ellers tjener det ikke hensikten. Men diskusjonen går her på prisen for klattlading. Den må være høy ellers skyter dem seg selv i foten ved å gi konkurrenten enda bedre ladenettverk.
#9
Sitat fra: RJK på søndag 29. mars 2020, klokken 17:15
Sitat fra: gr på søndag 29. mars 2020, klokken 16:43
Rollep er Porsche-eier, han ønsker høyest mulig pris for å få laderne helt i fred for e-Up-er, i3er og andre biler som hvermansen eier, slik at de er tilgjengelige akkurat når han trenger det. Du skal lete godt for å finne et innlegg der han har vært kritisk til noe som har kommet fra Porsche eller Ionity.  :P

Man må jo enten være egoist eller idiot for å klare å forsvare drop-in-prisene til Ionity. Er ihvertfall helt sikkert ikke en som må betale disse prisene selv, eller som kan fkturere kostnadene til firmaet.

I så tilfelle kan jeg informere om at jeg får fremdeles fastpris hos Ionity, til og med lavere priset enn Ionity sin fastpris, ved å bruke Chargepoint. Så inntil videre må han tolerere å se meg med min Hyundai Kona ennå en stund.
Nei, han har bare forstått hva ionity er laget for, og det trodde jeg var belyst såpass grundig allerede at det overrasker meg at det er mange som fortsatt ser Ionity's oppgave å dekke sine behov for å ladde lokalt. Ionity skal være ett lade alternativ for langkjøring og først og fremst for medlemene av nettverket.
Men la meg prøve å illustrere;
La oss si at du er Tesla og jeg er f.eks. Audi. Jeg ser med missunnelse på ditt ladenettverk og ser at det var jammen en god ide og bygge ett ladenettverk som bare du har tilgang til som gir dine kunder en kjempefordel når de skal ut og kjøre langt. Det gir jo deg en flott konkuransefordel når du skal selge dine biler. Det vil jeg også ha, slik at jeg også kan selge biler som kan kjøre langt. Men EU sier at alle må få tilgang, så jeg gjør en avtale med dem at de betaler en bitte liten andel mot at alle, inkludert hovedkonkurrenten Tesla, får lade der. Men så tenker jeg at vent nå litt, da får jeg jo ikke noe fortrinn i forhold til andre hvis alle andre får like god tilgang til laderne mine! Hovedkonkurenten får faktisk enda bedre laddemulighet siden de har både sitt eget helt alene og i tillegg får tilgang til mitt, og jeg betaler for utbyggingen av det. Hmmm tenker jeg, hva kan jeg gjøre med det skal tro? Jeg kan jo gjøre en del av det veldig spesielt og utvikle 800V teknologi som ett teknisk konkurranse fortrinn, men det holder nok ikke. Så da har jeg vist bare ett kort jeg kan bruke og det er pris setting. Så derfor setter jeg prisen for ikke medlemmer til 8 kroner. Da kan alle benytte laderne som en nødløsning om de må ha strøm og deres foretrukne ladeoperatør(SC, BKK, GK, Fortum, CK etc) ikke er tilgjengelig akkurat der, samtidig som jeg oppnår det som var hensikten min med å bygge Ionity nemlig å gi mine kunder gode lademuligheter på langtur til medlemspris. 
Hvis dette fortsatt er vanskelig å forstå så gir jeg egentlig opp...
#10
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
fredag 07. februar 2020, klokken 15:46
Sitat fra: gr på fredag 07. februar 2020, klokken 15:24
Vet ikke helt om jeg forstår hva du argumenterer for eller mot, men samtidig som VW åpnet den første 50 kW CCS-laderen i verden for offentligheten, så åpnet Tesla 46 supercharger-staller med 120 kW (?) kapasitet, fordelt på seks lokasjoner i Norge. Regner med ladesystemene til Tesla hadde vært under utvikling og test ganske lenge, og det var ikke da noen enighet om noen standard, og siden Tesla var pionerer, så er det ikke så rart de endte opp med noe eget. Før 150 kW-versjonen av CCS kom på banen hadde Tesla allerede flere tusen (!) stalls i drift. Skjønner ikke helt hva man vil klandre Tesla for her, dette er helt typisk for alle nye produkter, det starter i mange forskjellige former og samkjøres etterhvert. Uansett, Tesla inviterte også med andre på dette, og de ville ikke, så da står vi her vi gjør nå. At Tesla skal gi bort sitt største konkurransefortrinn er utopi. Vi må heller sørge for å få gode nok alternativer for alle andre biler.
Helt enig, det er utopi, men mange her mener at det som er utopi for Tesla er en forbrytelse for Ionity. Ionity bruker litt andre måter å favorisere sine egne merker, men det er akkurat det samme som er poenget, ha en fordel i forhold til andre slik at en kan få selge sine biler lettere. Offentlig tilskudd hindrer dem å gjøre tilgang bare for egne merker, men jeg tror vel faktisk det var det de burde gjøre for å oppnå tilnærmet samme fordel.
#11
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
torsdag 06. februar 2020, klokken 13:41
Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 06. februar 2020, klokken 13:10
Jepp. Jeg tenker at hovedkritikk min mot Ionity ikke er blodprisene som kreves av biler fra produsenter som ikke er med på samarbeidet. Problemet er at det også er blodpriser for biler fra produsenter som er med på samarbeidet (når man tar med månedsavgiften).
Ja det er jeg enig i, jeg kjenner ikke totalpris for medlemmer siden jeg selv ikke er det, men poenget med ulik priser for medlem/ikke medlem må jo være at det skal gi en grei pris til medlemmer i forhold til dem som ikke er det. Det kan vel tenkes dette endrer seg når de senere setter i drift identifisering av bil elektronisk uten rfid/kort (ala Tesla).
#12
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
torsdag 06. februar 2020, klokken 12:13
Sitat fra: HVolland på onsdag 05. februar 2020, klokken 18:30
Det er utrolig (og litt skremmende) å se hvor mange som er missunnelige på TEsla sitt ladenettverk. Før noen andre hadde fått gjort annet enn å sette opp noen spredte ladestolper, bygde de ut et skikkelig internasjonalt nettverk for sine biler. Ikke for å tjene penger på lading, det får Fortum, GK og andre gjøre, men for å gjøre det attraktivt for Tesla-eierne. At eierne av Ionity tilsynelatende ikke skjønner seg på elbilmarkedet, er ikke Teslas ansvar. Saken er vel egentlig at de ikke ønsker å selge elbiler.
Hvis vi er enige om at Tesla gjorde det helt riktig her da, de bygde ett ladenettverk som hold andre en sine medlemmer ute, og dermed skapte en fordel for sitt elbil merke, hvordan kan du da mene at når eierne av Ionity gjør det samme gjennom pris strategi så har de ikke forstått noe og tar helt feil? De kan jo ikke stenge alle andre ute slik Tesla gjør siden det har mottatt 20% offentlig støtte. Hvilken andre måter en pris skal de da gi sitt merke fordel av Ionity ladenettverket på?
#13
Polestar 2 / Sv: Polestar Space
onsdag 05. februar 2020, klokken 16:07
Merk: jeg er ingen racer kjører og er heller ikke noen ekspert på forkjellige tekniske løsninger.
Men slik jeg oppfatter det er dette en demonstrasjon av hvor presis styring og understell oppfører seg i ulike sitasjoner med akselrasjon og bremsing osv. Tenker spesielt at torque vectroring spiller en rolle her ved at den ikke kobler fra ene hjulet på en aksling når man svinger, men balanserer kraften perfekt. Da slipper man draget i rattet jeg har erfart mange ganger i tidligere og nåværende bil ved kraftig akselrasjon og sving samtidig. Det ser iallefall heftig ut i hendene på en proff!!
#14
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
onsdag 05. februar 2020, klokken 15:26
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 05. februar 2020, klokken 14:47
Det er noen her som er veldig opptatt av å forsvare sitt merke. Fint for merket det, men når det blir så usakelig er det bare å slutte å lese tråden her.
Jeg er enig at at Ionity kan gjøre som de vil med sine priser - men i så fall må de betale tilbake støtten de har fått av skattebetalerne.
Hvis det er meg du henviser til så har jeg ikke elbil fra ett merke som er med i Ionity, så der er jeg helt uten skyld. Det er vel kanskje andre som har tydelige merke preferanser her inne tror jeg.
Støtte fra EU har garantert hatt krav til hvem som skal ha tilgang. Det er antagelig grunnen til at både Tesla m3 og Polestar 2 kan lade der om dem vil. Det fine er at det er valgfritt, vi kan velge å betale ekstra om det passer den dagen, f.eks. om det ikke er andre 150 Kwh ladere i nærheten, eller at det ikke er andre ladere i nærheten eller at man liker å lade uten å dele kapasitet med andre. Det er opp til hver enkelt. For oss brukere er det mangel på tilbudet som er det store problemet pr i dag.
Da blir det for dumt å snakke om å boikotte eller at de skal betale tilbake ett tilskudd fra EU. Snakk om å være usakelig.
De har innafor lov og regler tatt vare på sine egne interesser som el-bilprodusenter, og som på sikt antagelig vil øke antall solgte biler for dem dette gjelder.
#15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Ionity slutter med fastpris
onsdag 05. februar 2020, klokken 15:10
Sitat fra: haggen på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:09
Sitat fra: emurof på onsdag 05. februar 2020, klokken 13:45
Nei, det er ikke dobbeltmoral når den ene leverandøren har brukt egne penger på å bygge ut, mens den andre har fått penger fra skattebetalerne.

Gi Elon en klem? Hva er det du snakker om? Har du gått helt i ball eller? Nei, de som eventuelt ønsker å benytte seg av nettverket til Tesla må betale sin rettferdige andel og investere i nettverket og bidra til ytterligere utbygging.
Ok la meg forklare med enklere bilder, hvis Tesla var så keen på å få inn andre i nettverket sitt så hadde det nok nå vært flere der allerede, f.eks. Jaguar som prøvde. At de går ut og sier at de er åpne for alle så betyr det ingenting hvis man ikke faktisk gjør det, da er det bare for å hente goodwill. Pr. i dag er det ingen, og det overrasker meg ikke.
Mener du at Ionity er i sin helhet betalt av EU?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA