Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jamyrb

#1
Hei
Jeg har testet ut å modifisere Tesla Wall Connector med Raspberry Pi Zero W slik som beskrevet på denne siden:
https://github.com/cdragon/TWCManager
Instruksjon:
https://github.com/cdragon/TWCManager/blob/master/TWCManager%20Installation.pdf

Det gjør at jeg nå kan lade på 16A til daglig, og med et enkelt trykk på telefonen øke til 32A for en kort periode når det er behov.
Bakgrunnen for dette er at husets hovedsikring er på 50A som betyr at vaskemaskinen må ta pause de gangene det er behov for å lade med 32A.

Nødvendig utstyr til dette kjøpes billig på ebay:
Raspberry Pi Zero W
Minimum 8GB minnekort
USB RS485 adapter
5V UBEC (til modellfly)
USB micro til vanlig USB adapterkabel

Loddebolt for å lodde 5V UBEC til Raspberry Pi og til baksiden av LED-panelet i laderen.

Alt monteres skjult innvendig i laderen slik at det ikke synes fra utsiden.

Nyttig link for å sette opp Raspberry Pi uten skjerm og tastatur:
https://desertbot.io/blog/headless-raspberry-pi-3-bplus-ssh-wifi-setup
Følg denne først, og så fortsett med instruksjonene i TWCManager PDF filen.

Jeg har brukt denne løsningen i et par måneder nå og er veldig fornøyd med at jeg kan veksle mellom 16A og 32A etter behov.

I tillegg skal det gå an å lese ut bilens VIN fra laderen, noe som gjør at med litt endring i programmet kan låse laderen slik at den kun kan lade biler med godkjente VIN. Praktisk for de som har laderen stående offentlig tilgjengelig....
Mange muligheter for den som vil eksperimentere litt med koden.

Selv så planlegger jeg å sette opp en Raspberry Pi i stua med touchskjerm som viser ladestatus for de to bilene våre. Og i tillegg legge inn alarm hvis bilen ikke står på lading før leggetid for å unngå å starte neste dag foran en hurtiglader....

Noen andre som har erfaringer TWCManager og eventuelt har laget egne versjoner av firmware med tilpassede funksjoner?
#2
Tesla / Sv: Verifiserte Homelink-mottagere for Tesla?
tirsdag 29. januar 2019, klokken 09:02
Sitat
Jag har kinavarianten som kostar 40 spänn på Ebay på en Eurodoor-öppnare (som kan köpas på Maxbo), har funkat helt problemfritt sedan okt-16.
Hei Alda
Har du link/info til den en tilsvarende åpner/modul som du har kjøpt fra Kina?
Det er mange å velge mellom så greit med en som allerede noen har testet!
#3
e-Golf / Sv: Heving av kjøp/Omlevering av bil
søndag 14. februar 2016, klokken 10:41
Jeg har en e-golf 2015 med varmepumpe og er veldig enig med trådstarter her angående varmeapparatet.
Jeg har kjøretur på 70 min hver vei daglig, og opplever varmeapparatet som kraftig nok men feil programmert.

Det jeg mener er at effekten i varmeapparatet er høy nok, men at Auto er altfor "snill" (står på profil høy). Varmer godt i starten med godt turtall på vifta, men setter viftehastigheten for lavt etter en stunds kjøring.

Til daglig har jeg varmen på 29,5 grad som er høyeste termostatstyrte temperatur (HI er fullt uten termostat). Og så styrer jeg opplevd temperatur med viftehastigheten. Og hvis dette ikke blir varmt nok, så setter jeg på manuelt luft i brysthøyde for da åpnes midtdysene i dashbordet i tillegg, og evt. temp til HI.

Dette er selvsagt ikke greit på en ny bil, da manuell styring av varmeapparatet er noe man nå bare må gjøre på veteranbiler og disse kunne til gjengjeld også huske innstillingen fra dag til dag....

Og det som irriterer meg mest er at dette er gjort med fullt overlegg av ingeniørene på VW da dette bare handler om programmering. På samme måte som at e-Golf resetter temperaturen til 22 grader hver dag mens diesel og bensinversjonen av Golf ikke gjør dette.
#4
Samme på min bil
USB: Starter på nytt hver dag
SD-kort: Husker hva som ble avspilt sist.

For lydbøker bruker jeg derfor SD-kort.
Det er plass til to SD-kort samtidig, så jeg har ett kort til musikk og ett til lydbøker for å ikke "glemme" hvor jeg var i lydboka hvis noen plutselig vil høre på musikk.
#5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ny eGolf - Jippi?? vel.......
fredag 01. januar 2016, klokken 00:11
Sitat fra: 03P05 på torsdag 31. desember 2015, klokken 22:48
... Etter ca 15 sek. lading stopper ladingen og meldingen i displayet på stasjonen sier "lading fullført". Dette selv om bilen bare er 1/4 full på "tankmåleren"....

Jeg har hatt samme problemet ved bruk av Elbilforeningen sin ladebrikke på Kiwi-lader (e-Golf). Når jeg skifter til original Fortum-brikke fungerer laderen helt fint. Resultatet av dette er at Elbilforeningens ladebrikke kun brukes som nøkkelring til ladenøkkelen.

Tips er å prøve SMS eller original Fortum-brikke når du har problemer!
#6
e-Golf / Sv: Hva er ditt batteritap - Hvordan regne ut
torsdag 10. desember 2015, klokken 20:20
Snittforbruket x km kjørt:    16,1kWh/100km x 124km = 19,96 kWh
Rest: 0 km (Skilpadde)
Ny februar 2015, kjørt 25000km.
#7
e-Golf / Sv: e-Golf med varmepumpe, deaktivere PTC elementet?
torsdag 10. desember 2015, klokken 20:06
Etter å ha lest denne tråden har jeg sjekket på min e-Golf med varmepumpe. Ved varme på HI og vifte på fullt trekker den maks 2,3kWh/h (målt i instrumentpanel/kjøredata) når bilen står stille. Utetemp ca 8 grader.

Kan virke som at det er forskjellige firmwareversjoner, eller at min bil har defekt PTC element... Bilen er produsert ca februar 2015. Kjøpt ny i Norge. Hører at varmepumpa jobber høylytt så den virker i hvert fall.

I "Auto" kommer det ikke luft ut av midtdysene, og opplever at viftehastigheten er for lav til å få varmen ut i kupeen. Må øke temp til 28-29 og justere opp viftehastigheten manuelt, men da blir bilen god og varm.
#8
e-Golf / Sv: To Alarm or not to Alarm
onsdag 29. april 2015, klokken 12:36
Jeg bestilte e-Golf med alarm.
Selger frarådet det med argumentet om at det ikke ga rabatt på forsikringen likevel.

Har hatt bilen i to måneder og foreløpig ingen falske alarmer.
Det er knapp i stolpen ved siden av førerdøra for å slå av tilt og kupesensor (for parkering på ferge/vinduer åpne/dyr i bilen).
Disse sensorene deaktiveres også ved å låse to ganger raskt etter hverandre slik som er standard på "alle" biler.

Mulig selger har rett i at alarm ikke er nødvendig. Men ved bestilling av ny bil er det greit å krysse av på alt så man er sikker på at man ikke angrer senere... :)
#9
e-up! / Sv: Bilbelte - ikke-justèrbart?
søndag 24. august 2014, klokken 00:50
Vil det hjelpe å heve passasjersetet? Hvis det er ekstrahøyden på førersetet som gjør at det ikke er samme problemet med sikkerhetsselen der?

På mange biler er det vanlig at setene kun er festet i 4 punkter. Er alle festene skrudd nedover kan man legge inn mellomstykker og dermed heve setet?

Jeg har hevet forsetene på min "vanlige bil" med 35mm avstandsstykker fordi den mangler høydejustering på setene og sikkerhetselene var ubehagelige.
(På min bil er det en konstruksjonssvakhet, og man kan kjøpe ferdige avstandstykker på ebay).
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA