Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Knnot

#1
Tesla / Sv: Tesla Inventory
mandag 27. august 2018, klokken 15:00
Sitat fra: Nasatech på onsdag 22. august 2018, klokken 10:54
Merkelig. Var innom Skøyen i dag tidlig og han bekreftet at det var senest mandag 27. august.

Får ikke opp noe oversikt over biler tilgjengelig på nettsiden din med inventory biler...?
#2
Model 3 / Sv: Hund i Model 3?
søndag 30. juli 2017, klokken 12:23
Kjedelig at det ikke ser ut til å bli en så hundevennlig bil som jeg hadde håpet på.

Avtagbar hattehylle var siste håpet. Må evt vurderes formsydd trekk til baksetet.
#3
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: Dekkslitasje 70/85/90D
onsdag 24. februar 2016, klokken 19:59
Hvorfor skulle torque sleep i range mode medføre økt slitasje på dekkene foran?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Noen observerte endringer på nyere biler?
tirsdag 23. februar 2016, klokken 08:14
Sitat fra: Teslanewbie på tirsdag 23. februar 2016, klokken 08:02
Ryktes om oppgradering av frontlys til LED som på TMX og nye baklykter, det er også snakk om nye nextgen seter med kjøling.

Hvis det virkelig er noe jeg skulle ønsket, så ville det vært LED front- og fjernlys. Helst adaptive. Uforståelig at det ikke allerede er kommet på en slik premiumbil når andre bilmerker nærmest utelukkende har det på alle sine modeller som tilvalg.

Perforerte skinnseter ser det også ut som blir mer populært, i tillegg til ventilasjon og massasje.

Bjoris, jeg forstår din usikkerhet i forhold til dette, men har samtidig ikke tro på store forskjeller ettersom Tesla trolig har mer enn nok med Mod. X og E. Man kan trolig se endringer ala de samme vi ser på mod.X bli innført i Mod.S.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: Noen observerte endringer på nyere biler?
tirsdag 23. februar 2016, klokken 00:53
Hvorfor er det gitt at det skal komme store endringer på modell S i september?  Er det snakk om en facelift eller type introduksjon av det som oktober 2014 var dual drive, og hva skulle i så fall det neste store for modell S være.
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ettermontering av hifi i Trøndelag
søndag 21. februar 2016, klokken 17:40
Sitat fra: Quintilian på søndag 07. februar 2016, klokken 19:13
Hei dere!


Har vært aktiv i noen tråder om dette før, da jeg selv har gått fra bil med Hifi til bil uten... Som dere påpeker; en helt enorm forskjell (selv etter innspilling av standard-anlegget).

Jeg skulle egentlig fått montert oppgradert anlegg hos Bilradiospesialisten i Bergen denne uka, men det måtte utsettes noe (til den 18ende) pga. subwooferen ikke hadde kommet frem enda.

Min løsning som jeg har kommet frem til i samråd med BRS er:
- 4x75 digital forsterker som driver nye høyttalerelementer i fremdører/a-stolpe.
- Montering av NVX B.O.O.S.T subwoofer-pakke (importert av gronnemil.no) tilpasset Tesla (monteres slik som Teslas orginale - bare på andre siden).

Dette havner på rett rundt 30.000.-, men så skal sluttresultatet være bedre enn Teslas hifi-pakke også. En tesla-ansatt i bergen har bl.a. fått gjort tilsvarende oppgradering hos BRS Bergen og er meget godt fornøyd.

Jeg har ellers fått bekreftet av service-manager i Stavanger at en slik oppgradering ikke påvirker bilens garanti, utover at feilmontering som gir følgefeil på bilens elektriske anlegg selvfølgelig ikke dekkes under garanti.

Edit: Glemte å si at jeg vil anbefale deg å ta kontakt med BRS i Trondheim. Har de ikke erfaring med Tesla kan du få de til å kontakte BRS Bergen, så får de bistand derfra. Bør gå helt fint :-)

Har du fått montert dette nå og i så fall hvordan ble resultatet? 
#7
Folk handler bolig når markedet er på topp og selv om sjefsøkonom på sjefsøkonom ofres spalteplass i avisene med varselrop om boligkrakk og verre. Ja, folk trenger bolig og folk trenger (i stor grad) bil.

Bjoris, du har hatt en gullfin ting med din bil, hvorav du har vært i den lukrative boblen med så og si null verditap på bilen ettersom den ble kjøpt under gunstige forhold med sterk krone og nærmest ustoppelig etterspørsel etter Modell S på markedet samt flere kraftige prisstigninger siden innkjøp.

Konjunkturer går opp og ned, ingen vet for sikkert om kronen styrker seg eller svekker seg. Folk får bestemme selv om det er innenfor å kjøpe eller ikke.

Statistisk sett har dollaren kun lagt over 8 kroner i snitt gjennom ett år i 4 av årene siden 1960. Sist gang snittet for dollaren var over 8 kroner er tilbake i 2000 og 2001.
http://www.norges-bank.no/Statistikk/Valutakurser/valuta/USD/

Amoss, dersom bilene blir rimeligere i USA er det dermed også nærliggende å anta at bilene blir rimeligere i Norge, nettopp pga vekslingskursen. MEN blir kronen ytterligere svekket kan prisnedgangen i USA bli spist opp av vekslingskursen til NOK.
#8
Sitat fra: Epleskreller på torsdag 12. november 2015, klokken 10:07
5-6% er relativt lite nå som prisforkjellen krever en nesten 13% økning for å få jevne priser med USD (kurs 7,7-> 8,7). Om de i tillegg øker prisene i USA vil bilene våre fremdeles være relativt(!) billige..

Igjen, hvorfor i all verden skal man kjøpe når dollaren er så dyr og som igjen gjør bilen dyr? :o

Frykten må vel være at Tesla ikke senker prisen igjen når kronen styrker seg og at kronen ikke styrker seg før avgifter er innført og incentiver er borte. Dersom de klarer å opprettholde et visst volum i salget vil nok ikke prisjustering nedover være det første de tenker på. Uansett har de vel også lovet rimeligere biler når superfabrikken deres åpner og er i produksjon (?). Dersom Tesla nå øker prisene i hjemmemarkedet sitt og ellers i verden går de i mot seg selv.

Kronen kommer til å styrke seg igjen, gjerne ikke at vi får dollar til 5 kroner med det første, men når det skjer vet ingen for sikkert.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Utsatt levering - fortsatt mulig?
tirsdag 10. november 2015, klokken 21:23
Sitat fra: bjoris på mandag 09. november 2015, klokken 08:29
Ikke mye poeng å vente i ett år om du får gml bil uansett, hehe... Vel, får sjekke litt med Tesla

Fått noe tilbakemelding om du kan utsette levering ytterligere (lengre enn til August neste år)?
#10
Sitat fra: bjoris på tirsdag 10. november 2015, klokken 20:17
Kommende mandag kommer prisstigningen sier Tesla! Visste ikke hvor mye...

Ikke overraskende mht valutakurs, men dersom de setter pris i forhold til gjeldende dollar - NOK så er jeg sikker på at kundene uteblir eller venter på modell 3. Alternativt andre mellomløsninger som alle de attraktive plug-in hybridene som kommer på markedet i 2016.

Nå er dollaren nesten på all time high på mange år og opp over 27 % siste 12 mnd og  steget mer sett over siste 5 årene. Selvsagt vil det spille inn på pris, men begynner å bli vanskelig å se god grunn for å kjøpe nå (avhengig av den faktiske prisstigningen kommende mandag- om det skjer), når dollaren er på topp. Kronen vil styrke seg, men om det skjer før avgifter, incentiver og annet kommer og forsvinner vites ikke. Ei heller om Tesla faktisk kommer til å være like ivrig med å sette ned prisen etter valutakurs som de er med å sette den opp.
#11
Sitat fra: MrBacardi på onsdag 04. november 2015, klokken 21:05
Det står litt om konsekvensen av svake utenlandske valuta for Tesla i Q3 i siste aksjonærbrev:

Sitat
Our Q3 non-GAAP net loss was $75 million, or a loss of $0.58 per basic share based on 129 million basic shares, while our
Q3 GAAP net loss was $230 million or a loss of $1.78 per basic share. Both figures include a $15 million loss, or almost
$0.12 per basic share
, related mostly to unrealized losses from revaluation of our foreign currency holdings and finished
goods inventory held by our foreign entities. Q3 weakness in the Norwegian krone, Canadian dollar and Chinese yuan had
the largest impacts.


Slik kan de jo selvsagt ikke ha det, så da blir det vel snarlig en prisstigning...  Igjen..  :o Resultatet for Tesla blir vel høyere fortjeneste pr solgte bil, men lavere salgsvolum.
#12
100 % sikker på at prisen ikke har steget med kr 10.000,- siste to ukene, bortsett fra at Tesla la inn vrakpant og dokumentasjon avgift i prisen, eller siden screenshot 26.August.  Førpris før prisstigningen i August var vel en grunnpris på kr 555.000,- (??) for 70D.
#13
Sitat fra: SSK på fredag 23. oktober 2015, klokken 14:22
Ser nå at de ikke har økt prisen, men vrakpant og dokumentavgift er nå inkludert i kontantprisen.

Med andre ord ingen prisstigning denne uken?
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøp av 70d
torsdag 22. oktober 2015, klokken 10:33
Sitat fra: bertin på onsdag 21. oktober 2015, klokken 15:10
Ja det stemmer. Planen er å ha 1 Tesla og eventuelt selge/avbestille de 2 andre. Har også en X reservasjon fra mars i år, får se hvor dyr denne blir før jeg avgjør om jeg tar levering av denne.

Jeg har kjøpt 2 sølv 70D i høst, men etter en kamerat hadde lånt den en tur ville han ikke gi den tilbake. Heldigvis fikk jeg tak i en helt lik så ikke familien eller andre la merke til det.  :D :D :D

Jeg vurdere også å bytte fra blå til sølv på den ene jeg har i bestilling siden sølv er min favoritt og dette ikke var mulig når jeg gjorde bestillingene. Er litt usikker på om jeg får til dette uten å endre pris på bilen.

Så fremfor å beholde en av de bestilte bilene med alt utstyr, så ønsker du heller å beholde den i sølv med kun nextgen setene som ekstrautstyr? Bilen er i utgangspunktet godt utstyrt og autopilot kan du blant annet aktivere senere. Som vi ser i denne tråden er det svært individuelt hva man må ha og ønsker å ha som ekstrautstyr i bilene. Hva som er rett kombinasjon for deg er nok ikke rett for andre og vice versa.

Mht. fargevalg ser jeg svært få i sølv, men ennå ikke sett noen i den nye blåfargen heller foruten en demobil hos Tesla Sandnes. Stilig farge og minner mye om Le mans blå til BMW.
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: Kjøp av 70d
onsdag 21. oktober 2015, klokken 13:40
Sitat fra: bertin på onsdag 21. oktober 2015, klokken 12:11
Jeg har bestilt 2 blå biler med sort interiør for levering i april (85D) og mai (70D) neste år. Begge har alt utstyr utenom felg oppgradering. Vanskelig å velge bort noe så det ble som Ole Brumm, ja takk full pakke.

Klarte ikke å vente lengre og har nå kjøpt meg en sølv 70D Tesla med sorte NG seter som eneste ekstra utenom 19" Cyclone felger. Dette er nok det smarteste jeg har gjort på bil fronten, i alle fall økonomisk. Gleden av å kjøre bilen er stor selv uten alt ekstra utstyret.

Har også konkludert med jeg ikke trenger 85D. Batteriet i 70D holder i masse for mitt bruk.

Bare å glede seg til dere får bil. Det blir en ny tidsregning, før og etter Tesla.

Såå, du har fortsatt en blå 85D og en blå 70D i bestilling, men kjøpt deg en sølv 70D med kun nextgen som ekstrautstyr i mellomtiden? Eller er planen tre Teslaer?  ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA