Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - power59

Sider: [1] 2 3 ... 7
1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Dynamisk prising av hurtiglading?
« på: Tirsdag 04. Mai 2021, klokken 12:40 »
Dynamisk prising med billigere lading utenom rushtidene og høyere priser i rushtidene er et utmerket forslag.

Jeg kan anbefale denne Freakonomics podcasten  (https://freakonomics.com/2014/08/20/parking-is-hell-full-transcript-2/) som tar for seg dynamisk prising av parkering og hvilken positiv effekt aktiv bruk av prismekanismer har på allokering begrensede ressurser.

Med differensierte ladepriser vil deler av bruken forskyves til andre tidspunkt og til mindre attraktive lokasjoner. De som kan lade på andre tidspunkt får det billigere - de som ikke kan lade på andre tidspunkt - får lade.

Dynamisk prising burde også vært anvendt på andre felles infrastrukturprosjekt som f.eks. veier og ferjer. Disse dimensjoneres i dag for en rushtidsbelasting to timer hver fredag. Resten av uka (99% av tida) har systemene tildels betydelig overkapasitet. Dette er massiv sløsing av samfunnets ressurser som vi alle til syvende og sist må være med å betale.

Ja til dynamisk prising!

2
Kia Soul EV / Sv: Skal Skal ikke
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 14:55 »
Gjelder bråket den nye Soulen? Har aldri reflektert over støy fra vår 2018 30 kWh så hvis dette er sjenerende så må det være noe galt.

Gjør som forslått over - prøv å sammenlign med tilsvarende model.

3
EV 6 / Sv: Kia EV6 vs VW ID4
« på: Tirsdag 27. April 2021, klokken 12:19 »
Egne erfaringer er en ting - men ALLE andres erfaringer er noe annet.

I følge Länsförsäkringars Maskinskaderapport 2020

https://mb.cision.com/Public/152/3117014/9b003b19fd2d1d39.pdf

med statistikk over maskinskader fra en stor del av den Svenske bilparken så er det betydelig forskjell i skadefrekvens på KIA vs. VW. For KIA angies skadefrekvensen til å være ca. 0.3 skader pr. 100 biler (rapporten s.3). For VW er den ca. 2.4. Dvs. ca. 8 gangen i forskjell!

VW-eierne kan trøste seg med at utbedringskostnaden pr. maskinskade for de to merkene er omtrent lik - ca. 16-17000 (rapporten s. 15).



 

4
EV 6 / Sv: Kia EV6 vs VW ID4
« på: ſøndag 25. April 2021, klokken 09:15 »
Vi har vel alle våre erfaringer. For en som har hatt en del VW og KIA produkter så er valget enkelt. For to likeverdige biler mhp bruk, pris etc. er valget KIA.

Med 7 års KIA garanti på mine VW produkter ville jeg spart tusener.

5
Hyundai Ioniq 5 / Forbruk
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 10:03 »
På denne testturen

https://youtu.be/PlZfN21vVpM

leverer bilen 4.5 miles/kWh ved sommerforhold og blandet kjøring RWD. Det vil si 13.8 kWh/100 km - noe som er
meget lovende.

Forhåpentligvis fortsetter Hyundai/Kia å levere gode elbiler.   

6
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Farger på intromodell
« på: Onsdag 21. April 2021, klokken 07:39 »
Matt har vel mer med glans og mindre med vaskbarhet å gjøre.

Noen av oss velger matt gulvlakk framfor blank uten at gulvet blir mindre vaskbart av den grunn.

7
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Kempower Hurtigladere
« på: Tirsdag 13. April 2021, klokken 12:39 »
Det absolutt beste for oss alle er det systemet som mest effektivt utnytter ladestasjons installerte makseffekt. Det gir størst samlet kapasitet, kortest ladetid og minst kø.

I dag har vi ladestasjoner med få "pumper" (med unntak av Tesla sine superchargers) og biler som lader med varierende effekt. Det gir lite effektiv utnyttelse av det totale potensialet og mye "død" kapasitet.

I tilsvarende "utility"-systemer - det være seg generell strømforsyning eller f.eks. vann- og avløpssystemer med mange forbrukere - dimensjoneres det alltid med samtidighet. Med få brukere - f.eks. i en ladestasjon med to "pumper" - har man ingen samtidighetseffekt og installert effekt må være summen av makseffektene pr. "pumpe".

Den ideelle ladestasjonen er derfor en stasjon med MANGE "pumper" der hver bil får den ladeeffekten den til enhver tid kan motta - inntil ladestasjonens makseffekt er nådd. Når ladestasjonens makseffekt er nådd kan nye biler som kobles til vente på tur, ev. så kan alle få redusert fordelt effekt - alt avhengig av hva som er teknisk mulig.

Så - JA - fremtiden er ladestasjoner med flere pumper og lastbalansering.


8
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Leveringstidspunkt?
« på: Onsdag 07. April 2021, klokken 23:30 »
I følge min selger så berører leveranseproblemene ikke project 45. Der har de alle delene og produksjonen pågår nå. Forventet utlevering til norske kunder er i slutten av juni.

Ordinære bestillinger - som det åpnes for når alle kontrakter på project 45 er ferdig signert medio april - vil derimot bli berørt. Levering av disse bilene er uavklart og kan ta tid.

9
Hyundai Ioniq 5 / Sv: IONIQ 5 Transmission Disconnector
« på: Onsdag 17. Mars 2021, klokken 09:42 »
For en av de "utvalgte" med bekreftet reservasjon på Ioniq 5 så er Hyundais ny-gamle tilnærming til firehjulsdriftsystemet interessant. Skulle gjerne visst litt mere om hvordan dette fungerer i praksis.

Kobles systemet inn automatisk under fart når forholdene tilsier det - f.eks. ved hjulspinn, behov for stabilisering etc? Er en ev. automatisk innkobling av elektromotor fra stillstand til synkronisert hastighet hurtig nok?

Eller er det slik at vi manuelt kan velge å legge inn frontmotoren når vi synes det er nødvendig - og heller akseptere et dertil høyere energiforbruk for kanskje 2-10% av årlig kjøring?



10
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
« på: Torsdag 04. Mars 2021, klokken 12:52 »
Tipper reservasjonsbeløpet på 10 tusen frafalles. Dette er meningsløst merarbeid som tilfører Hyundai liten eller ingen merverdi - bare ekstrakostnader til kontroll, organisering og kommunikasjon - ikke minst etter hvert som enkelte trekker seg.

Så snart leveringstider er klare bør selgerne gå i gang med signering av kontrakter. Gå til nestemann på lista når noen trekker seg. 

11
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Siste nytt om reservasjon av intromodell
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 11:55 »
Pris er viktig - firehjulsdrift eller ikke!

12
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Fredag 26. Februar 2021, klokken 11:50 »
Uten Fortum gjennom Østerdalen mm. så er kartet nærmest verdiløst. Her er det åpenbart fortsatt litt å gå på.

13
Hyundai Ioniq 5 / Sv: Ioniq 5 nærmer seg
« på: Torsdag 25. Februar 2021, klokken 15:09 »
Har Hyundai lånt dataingeniører fra VW?

14
BMW iX3 / Prisen reduseres med 15%
« på: Torsdag 28. Januar 2021, klokken 17:45 »
Prisen på ix3 reduseres med usd 10800 i Kina - visstnok pga lav etterspørsel og for å bli mere konkurransedyktig mot model y.

https://www.cnbc.com/2021/01/28/bmw-cuts-prices-for-its-china-made-electric-suv-by-10000.html

I dagens marked er det åpenbart mere smart å ha is i magen enn å være raskt ute.

15
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
« på: Onsdag 27. Januar 2021, klokken 19:54 »
Og hvis BKK kan ta ei økt på Fosen i samme slengen så vil enda flere bli fornøyd.

Sider: [1] 2 3 ... 7