Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - roso

#1
Har hatt litt problemer med at varmeapparatet plutselig slutter å virke innimellom. Så nå har bilen vært inne for bytte av noen sensorer for varmepumpa. Ble litt forskjell, nå er det bare kald luft uansett......
#2
Model 3 / Sv: Merker etter børstevask
fredag 21. februar 2020, klokken 17:28
Vil anbefale en god coating på lakken uansett, men merker etter børstevask blir det uansett :-)
#3
BMW i3 / Sv: i3 60Ah: Hva er kapasiteten på batteriet ditt?
tirsdag 05. februar 2019, klokken 14:34
Mine tall:
2014 modell
Kjørt 132000
Batteri: 17.64 kwh
Lading: Kjører ca 12 mil hver dag og lader på 32a på natten og på 10a på jobben. Sjelden hurtiglading
#4
Sitat fra: Leafys på mandag 09. april 2018, klokken 21:39
Noen fler som opplever at låseknappen på dørene sitter så løst at de rister og bråker veldig når man kjører? Det fungerer ikke å "skru" på de heller for å stramme de. (2018-modell)
På min hjelper det veldig å låse dørene, da forsvinner skranglingen.
#5
BMW i3 / Sv: Erfaring med lakkforsegling
fredag 02. desember 2016, klokken 11:06
Jeg er glad i en god voks jeg også, og Swissvax spesielt. Men min i3 som går 30000 kilometer i året har fått coating, nærmere bestemt CarPro Cquartz UK edition. Har laget en egen test/logg av denne som dere kan se her:

https://www.detailersclub.no/forums/topic/21946-test-av-carpro-cquartz-uk-solmyr-autodetailing/


#6
BMW i3 / Sv: Lakkbeskyttelse Drop Off
fredag 01. juli 2016, klokken 21:52
Ser at min i3 har blitt referert til et par ganger her. Jeg kjenner ikke til Drop Off, men jeg la CarPro cQuartz UK i september 2014 og bilen har blitt kjørt bortimot 50000 km siden da. Underveis har bilen blitt vasket for hånd, stort sett med CarPro Reset i bøtta. Innimellom, men ikke så ofte som det burde har jeg tatt en runde med Carpro Reload (en quick detailer beregnet for å friske opp coatingen) også. Husker ikke når Reload ble brukt sist, men det var i vinter. Og jeg er fortsatt imponert over holdbarheten. Litt svekket nederst bak forhjulene men det ble altså frisket opp med Reload i vinter. Vannet "detter" ikke av bilen som det gjorde de første månedene, men fortsatt god vannskrekk. Bildene under ble tatt i regnet i dag og det er en stund siden forrige vask.







#7
Elbiler i media / Sv: Nye kollektivfelt inn til Oslo (vegvesen.no)
fredag 19. februar 2016, klokken 19:35
I dag var skilt med "Gjelder ikke el-motorvogn" satt opp på Mosseveien også. To dager før tiden.....
#8
BMW i3 / Sv: Hvor langt har din I3 gått?
mandag 28. desember 2015, klokken 09:51
Fikk min i mars 2014 og den har nå gått 50000 kilometer. På tide å bytte vinduspusserblader nå :-)
#9
BMW i3 / Sv: Rengjøring, vask og stell
onsdag 21. januar 2015, klokken 13:35
Jeg ba egentlig om å få min i3 levert uten noen form for lakkbehandling, men Bavaria klarte ikke å holde fingrene av fatet. Likevel må jeg si at klargjøringen fra forhandler var mye bedre enn forventet. Fant ikke noe å utsette på den, og forseglingen (som jeg ikke har noen ide om hva var) som var lagt holdt fint til over sommeren (fikk bilen levert i mars).

Før vinteren tok jeg likevel en runde med CarPro Cquartz UK på bilen på egen hånd :-)
#10
BMW i3 / Sv: Behandling av karbonfiber
mandag 19. januar 2015, klokken 18:08
Du har nok evig rett i at folk flest ikke oppfatter vaskeriper som riper. Jeg har hatt biler inne hos meg hvor kunden har lurt på om jeg kan fikse et par riper, mens bilen i mine øyne har vært full av riper. I bilpleiemiljøet (DCN.no) sier vi swirls om vaskeriper, og RDS (random deep schratches) om dypere riper.

Duraglos #101 og #111 er forøvrig glimrende produkter som jeg har brukt en del på egne biler. 101 har en god rensende effekt (men ikke korrigerende) og 111 gir en veldig god beskyttelse. Lette og gode å jobbe med er de også, dessuten er de billige :-)
#11
BMW i3 / Sv: Behandling av karbonfiber
mandag 19. januar 2015, klokken 15:49
Det er nok veldig forskjellig hva man oppfatter som strøkent, men her er et par eksempler på forskjell før og etter på jobber jeg har gjort. Felles for begge er at eier anså bilen for å være veldig blank og fin i lakken før jeg begynte på bilen.

Volvo S70 som har blitt håndvasket forsiktig av eier i alle år, men uten bruk av forvask med avfetting og høyttrykkspyler. Svamp og Zalo i bøtta:





Mercedes ML etter ett år med maskinvask:





Flere eksempler kan man se her: http://www.detailersclub.no/forum/topic/16813-solmyr-autodetailings-samlede-verker/?p=334982
#12
BMW i3 / Sv: Behandling av karbonfiber
mandag 19. januar 2015, klokken 09:11
Sitat fra: Ferry på søndag 18. januar 2015, klokken 22:53
Pussing av bil er en typisk mannesykdom. Som med alt annet så finnes det ekstremisme i begge retninger. Får får noen lette anfall til tider, men har heldigvis ikke blitt smittet fullstendig. Hovedargumentet mitt for å polere bil har vært for å forebygge rust. På i3 kan jeg vel nesten ikke bruke det argumentet lenger. Et annet argument er at bilen er lettere å vaske hvis den har bra beskyttelse. Bilvask er i utgangspunktet et ork, og alt som gjør det lettere er velkomment. Det er mye å lære av å lese litt på ymse forum, f.eks. detailersclub.no
Forbi er den tida da jeg stod og knota med Turtle Wax og polergarn. Ikke blir det mer Zalo i vaskevannet heller.

Jeg hører ofte folk si at det lønner seg å vaske og polere bilen. Jeg begynte å regne litt på det, og kom fram til at det ikke nødvendigvis er riktig. Ihvertfall hvis en kun ser på økonomien i det. Jeg har tilgang til en firmabil som pleier å få en tur i den lokale vaskeautomaten etter hver tur. Det skjer opptil flere ganger i uka, og koster 200,- pr. vask. For enkelhets skyld satte jeg 50 vasker pr. år. Det blir 10k i året! Bilen er nå åtte år, og verdt 20-30k.  Kom ikke å fortell meg at det er lønnsomt! Og da har jeg ennå ikke regna noe for medgått tid.

Altså, du glemmer en etter min mening viktig del av dette med bilpleie. En ren, blank og pen bil er triveligere å kjøre rundt i enn en ren, men ripete og matt bil, selv om begge er rustfrie og hele :-) Og for å få en slik bil kreves det faktisk litt jevnlig innsats, men det trenger ikke å bli dyrt eller komplisert som Marius Engel sier.

En bil som vaskes i maskin 50 ganger i året er neppe hverken blank eller ripefri selv om den er aldri så ren. Jeg vet  hvordan biler kan se ut etter kun noen få runder med børstevaskemaskin, derfor får aldri, aldri mine biler utsettes for slike maskiner.

Når dette er sagt, har vi alle forskjellige ambisjonsnivåer om hvordan vi ønsker at bilene våre skal fremstå, så det må bli opp til hver enkelt hvor nøye man vil være. Men jeg vil jo tro at de fleste av oss som har valgt i3 ser på dette som en litt kul bil som bør få litt ekstra kjærlighet.

#13
BMW i3 / Sv: Hvor langt har dere kjørt deres i3 ?
torsdag 04. desember 2014, klokken 08:08
Da har jeg passert 20000 km. Fikk bilen i begynnelsen av mars. Aldri hurtigladet, men har 32amp ladestasjon hjemme som brukes hver dag.
#14
BMW i3 / Sv: Behandling av karbonfiber
onsdag 03. desember 2014, klokken 15:33
Jeg tror nok at produkter for vinyl og gummi vil kunne bli litt klinete på karbonfiberen. Produkter for plast vil nok fungere bedre. Selv har jeg prøvd Swissvax Protecton  , Scholl Neo og Carpro Reload. Alle gir en fin overflate syns jeg.
#15
BMW i3 / Sv: Hvor langt har dere kjørt deres i3 ?
mandag 20. oktober 2014, klokken 23:39
Jeg fikk min i3 i mars, og har nå snart kjørt 17000 km. 120 km pendling hver dag. Kjempefornøyd på alle måter.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA