Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: [1] 2 3 ... 89
1
En kan undres på hvilket nett som skal styrkes eller utnyttes mest mulig. Er det slik at strømabonnenter i Oslo må strupe igjen slik at mer av strømmen fra Aurland kan fortsette over Drammen til Tysklandskabelen i Kristiansand? Mao, vi må spare slik at kraftigere nett til Kr.sand kan bygges og vannmagasinene kan tømmes raskere?

2
Det er forunderlig, til nå ser jeg at Lede, Lyse og €lvia alle bruker feil benevning i tabellene sine:
Trinn 3: 5-10 kW.
Den som bruker rett benevning er Agner energi:
Trinn 3: 5-10 kWh/h

I tillegg i forklarende tekst, skriver €lvia «kilowatt per time» mao kW/h, men dette er enn benevning som knapt finnes innen elektrofaget.

En kan også stille spørsmål ved inndelingen 5-10? Hva da med den del av energiuttaket ditt under 5 kWh den timen? Etter tabellen må en addere fastavgift for trinn 1 + trinn 2 + trinn 3 om en har en time registrert med 6 kWh/h, men det er ikke det som er meningen.

Folk flest strever med å forstå dette. Da blir det ikke bedre når nettselskapet selv roter det til.

3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?
« på: Fredag 26. November 2021, klokken 19:02 »
Hvorfor ikke starte kjøringen 5 minutter tidligere? Så kan alle de forbanna hobbyraserbilkjørerne ta seg en bolle.

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Onsdag 17. November 2021, klokken 18:33 »
Ad legionelle.
Det er rett st en må opp i temperatur for å holde den i sjakk, men om en ser på en varmepumpe med innebygget vvb, så kjøres denne på temperturer i området 50-60 grader hele uka borsett fra «legionelladrepetimen».

Mao, om en med litt jo jo i tanken i løpet av døgnet likevel har 75° ved dagens start, så er legionella neppe noe problem. På sikt vil vvb også i større grad ha en rørspiral slik at alt vannet skiftes ut mange ganger i løpet av et døgn. Da rekker ikke legionella å etablere seg.

5
Lade hjemme / Sv: Lade e-tron på rødt adapter
« på: Lørdag 09. Oktober 2021, klokken 10:51 »
Mener dette er omtalt i en tråd her, full 3-fase på IT med eTron, men jeg er usikker.

Uansett, her hadde bileier en enfase 32A kladd. Han fikk en 3-fase 16A kladd. Han bør undersøke hva for ladehastighet han faktisk får på 230/400V TN.
Det er også et spørsmål om det skal veksles mellom blått og rødt og om det er efase eller trefase ladekurser begge steder.


6
Lade hjemme / Sv: Lade e-tron på rødt adapter
« på: Onsdag 06. Oktober 2021, klokken 16:38 »
Ser ikke hvorfor ikke denne kan kjøres med rød kabel til et 230/400V system.

Kladden i seg selv er enfase og forventer 1P og N inn fra et rødt støpsel.
Så kan den juksekobles med en blå kabel som forbinder kladdens L1 og N med IT/blå sin L1 og L2.
Gitt at en fritt kan bytte mellom rød og blå kabel ut fra kladden, så bør kladden kunne brukes mot valgfritt blå eller rød veggkontakt.

Så er det et spørsmål hva en ser seg best tjent med, trefaselading eller enfaselading med høyere strøm. Her ser en at med rød 3-fasekontakt i et 230/400V system så vil bilen kunne trekke 3*16A = 11 kW. Om en kobler den opp med enfasekladd vil den trekke 32A, men bare gi 7,4kW lading.
Meg bekjent vil eTron også trekke likt fra alle linjeledere om den kobles opp med 3-fase fra et 230V blått IT-nett. Denne kladden sette begrensning til max 16 A og en få ca 6,4kW som høyeste effekt. Om det røde uttaket er enfase og kladden begrenser til 16A, synker ladeeffekten fra 7,4 til 3,6 kW ved bytte av kladd.

Kort sagt, mye som er uklart ved overgang mellom 32A enfase til 16A trefase.

7
Lade hjemme / Sv: Lade e-tron på rødt adapter
« på: Onsdag 06. Oktober 2021, klokken 13:36 »
En kan også sammenligne teksten på tyoeskiltet på ladekladden.

Dersom det stemmer at der er kun 3 varianter av kladd, så må blå og rød kladd 11 kW være samme kladd med forskjellig kabel.

8
Lade hjemme / Sv: -30 øre pr MWt i natt. Spar 100kr på å lade om natta.
« på: Mandag 04. Oktober 2021, klokken 14:47 »
Når det derimot kommer regnvær, så tipper jeg de uregulerte vassdraga får vann på mølla, og de må betale for å bli kvitt krafta si.
Hvorfor det? Er det ikke bare å stenge innløpet til generatoren dersom prisen på levert strøm er negativ?

9
Lade hjemme / Sv: 30 øre pr MWt i natt
« på: Lørdag 02. Oktober 2021, klokken 22:06 »
Knasent, men en må fortsatt betale nettleie for transport av tilført energi, så gratis eller negativt blir det ikke.

10
Elbiler i media / Sv: Nytt batteri - lader 60 gang raskere enn vanlige batteri!
« på: Fredag 01. Oktober 2021, klokken 01:00 »
Ferjer burde jo egne seg godt for batteribytte. Batteri og truck sammenbygget, byttes på noen minutter.

11
Lade hjemme / Sv: Montere CEE-plugg selv
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 21:57 »
Det er fremdeles ikke fast installasjon. Fast installasjon er kun frem til kontakten. Evt sammenkobling av kabler i den faste installasjonen skal gjøres i lukket koblingsboks, ikke med åpen kontakt.
Klar over det, men enkelte ganger synes jeg kravene går over stokk og stein.
Et annet krav er at kladden skal ha veldig kort ledning til støpselet. Resultatet er at mange av dem dingler etter ledningen.

12
Lade hjemme / Sv: Montere CEE-plugg selv
« på: Tirsdag 21. ſeptember 2021, klokken 15:57 »
Så kan en spørre seg: dersom ladestasjonen er fastskrudd på veggen og den bevegelige ledningen med støpsel ikke når ned til gulvet?

13
Lade hjemme / Sv: Har jeg lov å lade langs hovedvei?
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 22:50 »
«Veiens tomt» er mitt utsagn. Her var der parkering langs rv22 gjennom store deler av Lillestrøm by i Lillestrøm kommune under fotballkamp. De ønsket ikke noen parkering og bøtla folk som bokstavelig talt sto i grøfta. Det ble avisskriving om at en måtte konsultere kartverket og ta ut målebrevet på veigrunnen, langt utenfor asfalten, for å finne ut om det var lov å parkere utenfor veien. Det hele kanskje satt litt på spissen, men ubehagelig for de involverte uansett. Husker ikke om det er skiltet ingen parkering.
Lenger opp er også nevnt «bruksrett». For å oppsrbeide vanlig hevdsrett trengs 20 år og en må ha vært i aktiv god tro. Dvs ha gjort alt fornuftig for å finne ut om en har en slik rett. En opparbeider ingen hevd om det finnes den minste tvil eller pasus.

14
Lade hjemme / Sv: Har jeg lov å lade langs hovedvei?
« på: Onsdag 15. ſeptember 2021, klokken 19:56 »
Hvis fylkesveien er forkjørsvei med fartsgrense over 50 km/t er det forbudt å parkere langs veien.
Er vel uansett lov hvis du står utenfor hvit kantlinje ?

Ikke sikkert. Her var det mange som parkerte helt i grøfta utenfor riksvei (50 km/h). De fikk bot for å ha parkert på veiens tomt, om enn utenfor all asfalt. Poenget var at en ønsket ingen parkering der.

15
Lade hjemme / Sv: Anleggsbidrag e-verket fra 1 fas til 3 fas
« på: Fredag 10. ſeptember 2021, klokken 22:24 »
Nå betalte jeg jo over 3000 for litt papirarbeid, men du mener jeg var heldig som slapp å betale 3000 til for at nettselskapet skulle sette inn sikringen selv, i stedet for å la elektrikeren gjøre det?
Mange steder får ikke elektriker lov til å gå inn i everkets skap overhode. Enkelte verk tar seg 3000kr fot utkobling og nye 3000 for innkobling. Veldig «kjekt» der en leier ut en hybel. Hybelboer flytter ut. Nå kan hen enten være ansvarlig for fastavgiften på den fraflyttede hybelen, eller bestille utkobling á 3000. Neste hybelboer om noen mnd må betale 3000 for tilkobling. I tillegg kommer kanskje reisevei, bompenger etc.
Her slapp en 3000 i sikringsinnpoppingsgebyr.

Sider: [1] 2 3 ... 89