Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: [1] 2 3 ... 86
1
Lade hjemme / Sv: Nybegynnerspørsmål
« på: Fredag 21. Mai 2021, klokken 00:18 »
Kanskje en tanke å velge et 3-fase ladeuttak?

2
Lade hjemme / Sv: Montere sikringsskap i garasje - opplegg lovlig?
« på: Tirsdag 18. Mai 2021, klokken 15:26 »
En får inntrykk av at det er IT-nett.
Ved å montere én transformator inne, kan en lage et 230/400V TN-nett i garasjen uten noen trafo i garasjen.
Så får en vurdere om en har behov for dette.

3
Pt (11. mai kl 20:40) rett vest for Den Helder (Amsterdam)

4
Elbiler i media / Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
« på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 20:38 »
Gitt utfartshelg på gamle Gol bensinstasjon. Pumpa går varm. Folk fyller 75 liter per 5 minutt = ca 1200 mil/h.

Git nye Gol ladestasjon, 50kWh/h = ca 25 mil/h.

En vil trenge 1200/25 = 480 ladestasjoner på nye Gol skysstasjon for å erstatte én bensinpumpe.

Pt har vi kanskje 3000 pumper i drift i Norge? Tror Enova er optimistisk.


Du må lade kalkulatoren 1200/25=

Uffda. :D

Det er også kommentert at mange lader hjemme. Selvføgelig, men ikke akke har tilgang til det. Har sett folk som går tilbake til fossil fordi gateparkering med ditto ladetrøbbel ble for komplisert i hverdagen.
Poenget er at selv med stort batteri så vil behovet for ladestasjoner trolig øke betydelig etter som også gateparkerere mm skal lade. Om en har stort batteri, men er henvist til off lading, så opptar en ladeplass i timesvis og behovet forladere vil øke, ikke minke.

5
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
« på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 15:00 »
Rød L i trafikken har aldri plaget meg, da kjører jeg «som en prest» og forsøker å opptre så ryddig, vennlig og etter reglene som mulig.
Da vi selv drev øvelseskjøring brukte vi magnetskilt, gikk helt greit.

6
Elbiler i media / Sv: Enova: - Tror behovet for ladestasjoner kan minke
« på: Torsdag 06. Mai 2021, klokken 14:51 »
Gitt utfartshelg på gamle Gol bensinstasjon. Pumpa går varm. Folk fyller 75 liter per 5 minutt = ca 1200 mil/h.

Git nye Gol ladestasjon, 50kWh/h = ca 25 mil/h.

En vil trenge 1200/25 = 480 ladestasjoner på nye Gol skysstasjon for å erstatte én bensinpumpe.

Pt har vi kanskje 3000 pumper i drift i Norge? Tror Enova er optimistisk.

7
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
« på: Lørdag 24. April 2021, klokken 14:41 »
Den blå bilen ligger foran, gir tegn til å skifte felt (har blinklyset på) men bruker litt tid på feltskiftet til venstre felt.
Da har bilen bak vikeplikt og det er litt teit å blinke med lysene.

Vasling om at du har til hensikt å skifte felt gir deg vel ingen forrang eller rett til å skifte felt? Ved feltskifte har en vikeplikt jfr trafikkreglene §8.1

Da er det ikke urimelig at trafikk i venstre felt varsler fare vha lyshorn eller horn.

8
Elbiler i media / Sv: Bremsesjekk på E6
« på: Fredag 23. April 2021, klokken 16:47 »
Han som filmet gjorde kanskje noe ulovlig. Det kommer en sak for Høyesterett hvor en bileier fotograferte sin egen bil i fellesgarasje for å finne ut hvem som bedrev hærverk på den. Det viser filmen, men det blir opp til HR å avgjøre om slik film kan fremlegges i retten.
Ev spøker det for «bevis» fra skvettbrettkamera i fremtiden om HR kommer til at slik film ikke kan føres som bevis.

9
Lade hjemme / Sv: Lading med liten hovedsikring
« på: Torsdag 15. April 2021, klokken 16:32 »
Med «lastbalansere» kan en forstå to ting:
- jevne ut lasten i et 3-fasenett slik at det blir lik størm i alle tre linjeledere
- «laststrupe». Dvs regulere ned ladehastigheten dersom last med høyere prioritet blir koblet inn.

I det siste tilfellet finnes ladeuttak som kan måle strømmen i inntaket og signallere til bilen om å roe ned dersom nødvendig.

10
Elbiler i media / Sv: Test av elbil
« på: Mandag 05. April 2021, klokken 14:29 »
Nå kan vel en nordmann sitte bak rettet, forutsatt at eieren er med i bilen? En bekjent hadde svenskregistrert kone, hun var alltid med når han kjørte.

11
Lade hjemme / Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
« på: Fredag 02. April 2021, klokken 18:18 »
Hva er greia med ikke å bruke nødlader/kladd på 16A/2,5mm2 kurs? Burde være tryggere enn å bruke en 10A/1,5mm2 kurs. Maks strømstyrke bestemmes uansett av kladden slik at en kommer ikke over 10A.

12
Elbiler i media / Sv: Volkswagen endrer navn i USA til Voltzwagen!
« på: Torsdag 01. April 2021, klokken 02:16 »
Navnet passer kanskje bra i USA: Jeg tror ikke jeg har støtt på en eneste amerikaner som vet at V-en i Volkswagen uttales som F.

Er ikke så mye bedre her, selv forhandler omtaler merket som «Volkevogn». 

13
Elbiler i media / Sv: På fjelltur med elbil
« på: Torsdag 01. April 2021, klokken 02:11 »
Legg merke til skjøteledningstrommelen hvor kabelen ikke er trukket helt av. Skummelt!

14
Elbiler i media / Batterifabrikk
« på: ſøndag 28. Mars 2021, klokken 21:25 »
Det snakkes pt mye om batterifabrikkk i Norge og opp mot 10.000 arbeisplasser. En skulle tro at en slik fabrikk i høytløntlandet Norge må være kraftig automatisert? Blir det da behov for 10k arbeidere?

15
Lade hjemme / Sv: Bruk av ladekabel med schukokontakt?
« på: Fredag 19. Mars 2021, klokken 18:55 »
Brukt denne: https://www.trainor.no/cms/Tjenester/Beregning-av-spenningsfall
Her finner du også motstandsverdier for cu slik at du kan kontrollregne. Jeg får fortsatt 50A

Sider: [1] 2 3 ... 86