Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: [1] 2 3 ... 81
1
Zoe / Sv: Seiling?
« på: fredag 14. februar 2020, klokken 17:18 »
Økonomisk er det vel best å seile minst mulig, minst mulig regenerering og heller bruke bremsene maksimalt ved daglig småkjøring?
Hvis ikke,  seiler en inn i bremseskivebytte hvert annet år, før PKK-kontrollen?

2
Lade hjemme / Sv: Komplett hjemmelader
« på: fredag 14. februar 2020, klokken 00:42 »
Du bør vel også tenke over størrelsen på kurssikringen, én- eller tre-fase, smart-uttak eller ikke, fast eller løs kabel, elektrikerbestemt ladestrøm eller egenkontrollert?

3
Lade hjemme / Sv: Vurderer nytt hus, enebolig, kan ikke strøm :-)
« på: mandag 10. februar 2020, klokken 18:05 »
Til TMS3 bør du velge et ladeuttak som leverer 3-fase og oppnå perfekt lastbalansering.

3*16A kurs IT nett, ca 6kW lading. For folk flest, plenty nok.
3*32A kurs IT nett, ca 11 kW lading. Mer enn du trenger, men kan være greit om en er helt i nød og det ikke er noen hurtiglader innen mils omkrets. «Nødvendig» kanskje 1 gang/år?

4
Elbiler i media / Sv: Elbillading kan bli dyrere – om ettermiddagen
« på: søndag 09. februar 2020, klokken 16:24 »
... fortsatt lader når boliger skal varmes opp på morgenen og varmoppvarming begynner.

Som er årsaken til at det forblir dør mellom kjøkken og stue her. Kjøkkenet varmes opp til frokost, resten av huset går på nattsenkning til om ettermiddagen.

5
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan å sjekke om hus til leie støtter hjemmelading
« på: fredag 07. februar 2020, klokken 21:49 »
Det er jeg enig i, mente det bare som en forklaring på hvorfor det ofte brukes 15A I2=1,3 på 2,5mm2. 

6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Hvordan å sjekke om hus til leie støtter hjemmelading
« på: fredag 07. februar 2020, klokken 20:44 »
Det kan henge sammen med I2-verdien:
15A, vanligvis I2=1,3
16A, kanskje nødvendig med I2=1,2

16A blir dermed gjerne en dyrere sikring.

7
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Kan ikke alle el-biler lade på 3-fase stasjoner?
« på: fredag 07. februar 2020, klokken 16:48 »
Du har flere muligheter:
- benytte en kabel mellom ladestasjon og bil for én linjespenning selv om ladeuttaket gir 3 linjspenninger.
- sette inn en bryter i den ene linjelederen. Da kan du fritt velge mellom én og 3 linjespenninger etterbehov. (Sjekk om ladeuttaket aksepterer dette).
- montere opp for 3 linjespenninger, men unnlate å koble den ene linjelederen til senere bruk. (Tesla, VW..)
- koble for én linjespenning, uten mulighet for senere oppgradering.

(I IT er linjespenningen 230V, i TN, 400V)

8
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: tirsdag 28. januar 2020, klokken 23:19 »

9
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: tirsdag 28. januar 2020, klokken 17:39 »
Her http://pureelectric.se/laddboxar/accelev-6-kw/

er ZOE m.fl. øyensynlig ikke komparible

Edit: nå hevdes av boksen versjon V1 ikke kan mens V2 kan levere ladestrøm til ZOE. En kan tro at de har endret fra auto til skilletrafo?

10
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: tirsdag 28. januar 2020, klokken 16:26 »
Wouuups, glemte at ZOE har 230/400V 3-faseinngang. :-[

Spørsmålet er imidlertid ikke helt irrelevant. Gitt at du med din ZOE kommer på besøk til meg med trafo. Du hevder at det funksjonerer, fabrikanten nevner ikke ZOE.

11
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: tirsdag 28. januar 2020, klokken 15:00 »
Pussig at ikke Renault ZOE er nevnt i oversikten over hvilke biler denne boksen kan levere strøm til.
https://evtun.com/chargers/accelev-2-phase-charger-6kw-8kw.html Nederst på siden.

Nå har vi beveget oss langt fra trådstarters spørsmål, om en kan montere opp et 16A CEE-kontakt i parallell med en ladestasjon.

Det enkleste er kanskje en overgang fra type2 til blå to-pol CEE. Da kan en ikke lade mens en bruker verktøy.

12
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: tirsdag 28. januar 2020, klokken 00:46 »
Artig lesning.
De gir inntrykk av at enheten bruker to fasespenninger på 230V på inngangen. Skal tro hvordan de vektoradderer to spenninger med en faseforskel på (2/3)*π? Siden de bruker to fasespenninger, så bruker de også N-leder. Hvorfor kan da ikke ZOE lades?

13
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: mandag 27. januar 2020, klokken 19:54 »
Den reklamen nevner ikke at effekt som bilen tar opp er bestemt både av hva ladeuttaket er villig til å gi ut og av laderen i bilen. Dette forties. Da blir jeg skeptisk til seriøsiteten. En kan også stusse over hva det er mulig å patentere i en toroidtransformator, de har vært med oss lenge.

Hva du får ut av en autotrafo ved feil er litt avhengig av hva feilen er. Ved et enkelt brudd, kan det bli dødt, eller en får 400V med en innskutt drossel.

14
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: mandag 27. januar 2020, klokken 17:13 »
Det stemmer.

«Fase», særlig i IT, er ofte forvirrende. Kan bety en leder, en vinkel, en spenning. I tekst suppes dette sammen og er lett å missforstå, særlig for en som ikke er kjent med 3-fase og hva som derfor menes akkurat her og nå.

Jeg forsøker å bruke «linjeleder» om de tre lederne i IT. Mellom disse er det linjespenning 230V og alt utstyr bruker linjespenning på 230V. Fasespenning mellom en linjeleder og midtpunktet er ikke tilgjengelig annet enn i generatoren.
I TN er det 3 linjeledere og en nøytralleder. Her er både linjespenning, 400V, mellom to linjeledere tilgjengelig for bruker og fasespenning 230V mellom linjeleder og nøytalleder. Til husbruk er det vanlig å koble laster i stjerne mot n-leder, men å koble i trekant er helt greit, eller som her, å koble en trafo mellom to linjeledere. Den får da 400V inn.

Jeg nevnte over en polsk fabrikant som lager én spenning ut av 3 fasespenninger på TN. Det er ikke mulig med en vanlig trafo. De likeretter de tre inngangsspenningene, adderer likestrømmen og vekselretter før overføring til bilen.

15
Lade hjemme / Sv: Muligheter for 32A/16A 1-fas cee på 400V anlegg?
« på: mandag 27. januar 2020, klokken 15:41 »
Neida, dette er en enkel transformator. På primærsiden tilkobles den to linjeledere og mottar linjespenning, 400 V inn. På sekundærsiden leverer den 230V.

Siden trafoen transformerer spenningen ned, kan den levere mer strøm ut.

Uinn*Iinn = Uut*Iut

eller 400*16= ca 230*24, samme effekt inn som ut.

Litt «uvant» kobling siden en på primærsiden utnytter 400V, ikke det mer vanlige å koble mellom en linjeleder og nøytral og få 230 V inn. I enkelte sammenhenger en snedig løsning.

Sider: [1] 2 3 ... 81