Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - KjellG

Sider: [1] 2 3 ... 83
1
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 22:13 »
«,, denne blir dynamisk mot hovedsikringen..»

Vil det si at den kan trekke skjevt mot elbilen for å balansere husets totaltrekk best mulig?

2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Ikke vits med IT 3fas?
« på: Onsdag 23. ſeptember 2020, klokken 00:18 »
Å endre etablerte villastrøk til TN har vært diskutert siden ca 1995. Alle forsøk til nå har konkludert med at det blir for dyrt. En aner jo kompleksiteten når alt av (jord)kabel bra fordelingstrafo til det enkelte hus må graves opp og byttes. Alle fordelingsskap må byttes. Kanskje vil en i samme slengen kreve utvendig målerskap. Innvendig vil det trengs ombygging i sikringsskap og kanskje mer. Det avhenger av ev disp fra TN-norm på gammelt anlegg.
So tommelfingerregel kan en anta at endring fra IT til TN tidligst kommer når villane blir revet og ny boligblokk kommer i stedet.

3
Lade hjemme / Sv: Hjemmelader Død
« på: Onsdag 09. ſeptember 2020, klokken 21:48 »
Hm, tror jeg får ta en tur til optikeren  :D

4
Lade hjemme / Sv: Hjemmelader Død
« på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 21:20 »
Pussig med den Halo-en. Kan leveres med schuko på 32A kurs. Ingen informasjon om intern sikring på 16A?

5
Lade hjemme / Sv: Ny bil og ny garasje
« på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 12:47 »
« Dette er eit borettslag under bygging, og eg veit ikkje kva slags anlegg vi får. »

Her bør en passe på! Det blir etter hvert flere som ønsker å lade. Kort sagt, dette er noe utbygger/borettslag bør koordinere i en felles løsning, ellers kan dette bli kostbart på sikt.

Om en som førstemann koster på eget ladeuttak, kan en komme i den situasjonen at en senere må betale felleskost for lading, altså to ganger.

6
Lade hjemme / Sv: Hjemmelader Død
« på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 12:40 »
Kan jo være laderen i bilen som feiler?

7
Lade hjemme / Sv: Intelligent ladeløsning med trafo
« på: Tirsdag 08. ſeptember 2020, klokken 00:24 »
Om du velger å sette inn en trafo, så bør en tenke over om det er lønt med en lavtapstrafo. I en ideell verden er transformatoren bare en omformer, dersom ikke noe lader, så går det ingen strøm til trafo uten noen tiltak. I en praktisk verden går det noe strøm til selve trafoen selv uten noe som helst tilkoblet på sekundærsiden. 365/24 så kan dette ha betydning. Det finnes trafoer (toroider) med mindre tomgangstap.

Ad regulering, hva forteller Tibber til ladeuttaket, nøyaktig hva ladeuttaket skal tilby, eller bare at det nå er ledig kapasitet. I det siste tilfellet så ser det for meg ut til at en ikke trenger noen spesiell tilpasning for trafo. Enklest er vel å spørre produsenten.

8
Lade hjemme / Sv: Valg av lader til ny elbil
« på: Lørdag 05. ſeptember 2020, klokken 15:05 »
Jeg vil tro at Easse ikke driver lastbalansering, men struping. Dersom en avleser L1-3 i skapet og  ladestasjonen har en annen fasefølge på sin inngang, så burde det være enkelt for stasjonen å finne ut av. Den øker strømtrekket og avleser fra skapet hvilke ledere som ble belastet. Da er fasefølgen kjent.

9
Lade hjemme / Sv: Valg av lader til ny elbil
« på: Lørdag 05. ſeptember 2020, klokken 14:01 »
Forsøkte å spørre Easse om lastbalansering. Det klarte de ikke å svare på. At de balanserer betviles, men at de bremser elbillading ved stor last er sannsynlig.

10
Lade hjemme / Sv: Valg av lader til ny elbil
« på: Fredag 04. ſeptember 2020, klokken 18:42 »
En bør grave i hva som menes med «lastbalansering». Mener en optimal omkobling av uttak til elbil, eller bare en struping mot elbil ved høy last? Er det siste faktisk en «balansering»?

Gitt et hus med 3 spenninger inn, IT. Om en leser av strømmen og finner at det går nær max strøm i L1, middels i L2 og lite i L3.
Bilen som lades henter strøm fra Easse, men ombordladeren trekker kun én spenning, mellom L1 og L2. Varmtvannsberederen mellom L1 og L2 går på og L1 overbelastes. Hvordan lastbalanserer Easse her?

11
Lade hjemme / Sv: EcoLite, 400v og enfaslading
« på: Fredag 04. ſeptember 2020, klokken 13:01 »
Det stemmer, dette vil aldri bli en symmetrisk last, den utnutter kun én linjespenning sv tre tilgjengelig.

12
Lade hjemme / Sv: EcoLite, 400v og enfaslading
« på: Torsdag 03. ſeptember 2020, klokken 22:59 »
Denne: https://emobe.eu/en/shop/accelev-v2/

Vi er tilbake til hva er en «lader» og «faser» er. Det spesielle ved denne ladeuttaket er at den i et 230/400V TN system utnytter linjespenningen på 400V. Dette sendes inn på en enkelt transformator som transformerer om til 230V. Derved øker mulig strømuttak. Enheten bruker ikke noen fasespenning fra TN. (Dog, linjespenningen er vektorsummen av to fasespenninger.)
Enheten omformer én spenning fra nettet til én spenning på bilsiden. Samme teknikk kan ikke omforme tre spenninger inn til én spenning ut.

13
Lade hjemme / Sv: EcoLite, 400v og enfaslading
« på: Onsdag 02. ſeptember 2020, klokken 16:44 »
Sålenge ombordladeren støtter kun enfase blir det kun 3.6kW. Det finnes ladere som kan gjøre om fra tofase/trefase til enfase  men ikke EcoLite.

Ecolite er en stikkontakt på veggen, beregnet på lading av elbil. Laderen sitter i bilen. Det finnes knapt noen veggbokser/«veggladere», som kan gjøre om tofase/trefase til én fase. Det skal finnes én leverandør i Tyskland som kan dette for TN, ikke for IT, men de vurderer å bygge en.

Det finnes imidlertid flere biler med smarte ombordladere som kan utnytte tilkobling til flere linjeledere/faseledere.

14
Lade hjemme / Sv: For varm automatsikring?
« på: Lørdag 04. Juli 2020, klokken 18:17 »
En klassisk automatsikring har jo både en bimetallfjær og en spole i serie med lasten så noe varme og spenningstap er vel uungåelig?

15
Lade hjemme / Sv: Hyttelading - hva får folk lov til å installere
« på: Tirsdag 23. Juni 2020, klokken 19:46 »
Kan ikke svare på spørsmålet ditt (har ikke hytte), men jeg har nylig fått på plass en Easee her hjemme (har konvertert til 3-fas og fikk godkjent 3x63A på hovedsikring, så Easee-boksen har fått en egen 3x32A)
For ordens skyld: 3-fase stikkontakt for lading har en bare nytte av om bilen har 2-3 ladere ombord. Full symmetri oppnår en bare med 3 ombordladere.

Sider: [1] 2 3 ... 83