Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - Ferry

Sider: [1] 2 3 ... 124
1
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: ſøndag 21. November 2021, klokken 17:54 »
Personlig kan jeg ikke fatte at vanlige husholdninger skal klare å holde seg under 5kW da bare komfyren/stekeplater nesten utgjør dette alene...? Selv om det er snitt på en hel time det er snakk om.

5 kW kan nok være vanskelig for mange, men neppe pga. kokeplater og komfyr. Det finnes ingen matrett som krever flere kW effekt over en hel time. Man skal bare varme opp vann/mat/komfyr, og deretter holde det varmt. Det trengs ikke så mye for å holde en potetkjele kokende i 45 minutter. Jeg har sett på tallene i Tibber-appen mens jeg skrur av og på plater. Selv på boost så er det ikke all verden, og i hvert fall ikke lenge før man må skru ned

2
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 09. November 2021, klokken 20:37 »
Det er ikke lov i sitere som en full sjømann og samtidig kritisere andre sine innlegg.  :police:
Hva er det som ikke henger på greip?

3
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 09. November 2021, klokken 18:47 »
Er ikke kWh/h litt smør på flesk?

Jo, og det er derfor jeg la til "eller kW som det jo blir"

Sitat
Antall kW per time er jo kWh

Nei, nå er du ute og sykler. Det er ikke kW per time, men kW ganger time. Med "per" menes jo delt på. kW/h er effektendring over tid. Hadde vært enklere med joule. Eller megajoule. 1 kWh = 3,6 MJ. Kanskje  :o

Sitat
, mens kW er effektuttaket der og da.

Nja, måleintervallet er én time i denne sammengen. Gjennomsnittseffekten målt over et intervall på én time. Eller energi/tid. kWh/h. = kW. J/s = W. 3,6 MJ/3600 s = 3,6 MJ / 1 h = 1 kW

Sitat
Det er elbil og VVB som helt klart bruker mest strøm hos meg, men jeg har ikke mulighet til å redusere effektuttaket på noen av de, så da må det bli å skru av VVB mens bilen lader om natta. Så får jeg satse på at berederen har nok varmemagasin til at jeg får meg en god morgendusj, og la den stå på om dagen.

Hos meg også er elbil og VVB de to store. Egentlig det eneste som er synlig på forbrukskurvene. Alt annet er bare rippel. Elbiler flest (?) kan vel stilles inn til å trekke lav strøm, ned til 6 A. I hvert fall kan min det. VVB trenger en eller annen tidsstyring. Tidsur om den bruker støpsel er jo en nærliggende tanke. Gjerne det billigste man finner på Europris ;-) Eller en effektbryter av noe slag på en fastkoblet VVB. https://www.elektroimportoren.no/aeotec-heavy-duty-smart-switch-gen5-z-wave/4512389/Product.html
Det går fint å utsette innslag av VVB, den holder på varmen ganske mange timer.

4
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Tirsdag 09. November 2021, klokken 17:50 »
Det er gjennomsnittseffekten, målt over én time. kWh/h, eller kW som det jo blir. Og det er hele klokketimer det måles over, f.eks. fra kl. 17:00 - 18:00
Så det lønner seg å bruke strøm fra "halv til halv", for da fordeles energien over to klokketimer. Og snitteffekten blir halvparten. Trinnløs regulering kan for så vidt gjøres ved å fordele forbruket utover lang tid. F.eks. kan VVB være på fra 22:30 til 23:30, deretter av til 00:30, så på igjen til 01:30. Det er "trinnløst", sett over flere timer.
Det pussige er at prisen er den samme i rushtiden som midt på natta. Det er ingen incentiver for å redusere effekten i rushen, utover at spotprisen er høy da. Og evt. litt lavere nettleie om natta.

5
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: Mandag 08. November 2021, klokken 19:30 »
Vi har f.eks en 8 kW hybridinverter. Kobles den opp mellom hovedsikringen og kurssikringene og et batteri vil en kunne trekke en helt jevnt forbruk fra nettet og kunne trekke fra 0-8 kW fra inverteren.

Jeg har tenkt tanken, på å buffer i et batteri. Men så tenker jeg samtidig det er dårlig utnyttelse av ressurser å putte batterier i ethvert hus bare for å "lure" nettleia. Om det er ledig kapasitet i nettet, hvorfor ikke bare benytte den? Hvorfor skal det "bøtelegges" å benytte ledig kapasitet? Slik nettleia legges opp nå spiller det ingen rolle når jeg bruker høy effekt. Det koster det samme om nettbelastingen er 30% eller 100%

Og jo flere som strekker jevn effekt, jo jevnere blir prisen. Sistemann trenger nok ikke noe batteri eller smart VVB etc.

6
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: ſøndag 24. Oktober 2021, klokken 23:17 »
Det er i hvert fall dette som står på nettsidene til Glitre. Stemmer med regningene mine også. Står mer forklart om hvordan det beregnes her: https://www.glitreenergi-nett.no/smart-nettleie/

"Denne nettleiemodellen beregner kapasitetsleddet ditt ut ifra gjennomsnittet av de fem timene du har høyest forbruk de siste 12 mnd. Men, det vil kun bli beregnet en topp per måned. Det vil si at selv om flere av dine høyeste topper befinner seg i en enkelt måned, er det kun den høyeste av dem som bli lagt til beregning. Kapasitetsleddet ditt kan dermed endre seg noe gjennom året."

Det er ikke det at det er så utrolig vanskelig, egentlig. Men jeg tror allikevel det går over hodet på mange.

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: ſøndag 24. Oktober 2021, klokken 18:43 »
Jeg sliter også med å skjønne at man ikke kan bruke kapasitet når den er tilgjengelig. Det blir som å betale rushtidsavgift selv om det ikke er rush. Det er neppe så ofte nettet er i nærheten av 100% belastning. Hvorfor ikke bare bruke den kapasiteten vi har? Tall og kurver for nettbelastning finnes nok et sted, men det er det ingen som vil vise oss. Man kan jo lure på om det er fordi det vil vise at det sjelden er et problem. Spenningsdip på nettet er vel ikke et problem, innenfor rimelighetens grenser? Er det et problem på den verste vinterdagen?

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: ſøndag 24. Oktober 2021, klokken 13:25 »
De fleste trenger vel ikke 7,2 kW lading eller høyere? Selv en stor Tesla er ferdigladet "før Dagsrevyen" med 22 kW. Det er en smal sak å redusere ladeeffekten. Litt kjedelig for de av oss som har kjøpt (unødvendig) kraftig lader, men. Jeg har en Zappi, som kan regulere ned effekten avhengig av samlet effekt i huset. Med litt hjemmeautomasjon i tillegg, så er det relativt enkelt å styre VVB og varmegulv i tillegg. "Problemet" er at det svarer seg ikke økonomisk, fordi påslaget i nettleie er tilnærmet gratis. Man må spare 375,- kr/år ganske lenge for at det skal svare seg å leie en elektriker til å montere nødvendig utstyr.
F.eks. kan man bruke en Aeotec 40 A smart switch på VVB og Heatit-termostater på varmegulv. Det blir fort vekk 10k i utstyr og montering. Da tar det nærmere 30 år å spare inn. Regnestykket blir ikke stort penere selv om man havner i trinn 10-15 kW. Det er 500,- kr mer pr. år. Fremdeles ikke mye til budsjett å handle for.

9
Elbilen i Samfunnet / Sv: Hva er det med strømprisene?
« på: ſøndag 24. Oktober 2021, klokken 10:33 »
Glitre har allerede startet med "trinning" av nettleie, sk. "Smart nettleie". https://www.glitreenergi-nett.no/kunde/nettleie/priser/
Første trinn er 0-5 kW, andre trinn er 5-10 kW. For min del er det vanskelig å komme under 5 kW, så jeg må betale for trinn 2. Men det koster kun 375,- mer pr. år, så det er ikke så mye å bry med. Det er en kopp kaffe i måneden, eller knapt nok det. Koster det virkelig ikke mer å bygge ut nettet? Kjør på, sier nå jeg. Samtidig er det 12 øre reduksjon om natta. Jeg sparer ca. 50,- kr/mnd på det.
Det er forøvrig noe ulogisk med å få rabatt natterstid samtidig som man får straff. Man straffes for å bruke ledig kapasitet i nettet. Men det er vel kanskje greit å holde betalingsmodellen på et noenlunde forståelig nivå. Det er mer enn komplisert nok allerede.

10
Litt lavere pris på elbil, men tar en også inn at en i snitt hverfall må bytte batteri hver 10.år?

Er det kommet helt opp i ti år levetid nå? I starten var det jo bare 2-3 år før man måtte bytte. Ifølge skeptikerne. Grensen flyttes stadig  ;)

11
Jeg ser få problemer med dette. Massemarkedet vernes, mens vi som kjøper luksus bidrar til felleskassa selv om vi kjører el.

Men det er gedigent smutthull her. De rike kan jo bare kjøpe en bil til under 600k, så blir det ingenting til felleskassa. Og de ler hele veien til ladestasjonen. Hvordan skal de rike straffes nå? Piskeslag?

12
BMW i3 / Sv: Ny i3 eier, "gammel" i3
« på: Tirsdag 12. Oktober 2021, klokken 10:28 »
Trenger ikke "fordumme" brukerne. Akkurat som at folk nå tror at km/t er en fin måte å beskrive ladehastighet på.

Mil pr. minutt er mer beskrivende for folk. Eller mil pr. kvarter kanskje. Er jo egentlig det samme som km/t, men man unngår forvirringen med kjørefart.
Snakker man om kW så detter de fleste av lasset. Det er langt fra alle som vet forskjellen på effekt og energi, eller kW og kWh. Det er riktignok ungdomsskolepensum, men.

13
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?
« på: Lørdag 09. Oktober 2021, klokken 20:33 »
Ta deg en tur på E-16 fra Sundvolden mot Sollihøgda en søndag kveld, så kan du se selv! Det er det eneste stedet jeg vet om der trafikken ikke umiddelbart går opp i 80+ km/t idet 60-sone opphører. Her holdes det igjen godt under 80 km/t de 300-400 meterne før det blir to felter. Så er det fullt øs. Minner om restart bak sikkerhetsbil i et Formel 1-løp.
Folk i Norge er så vant med å bli hindret i trafikken at de blir helt forvirret om man prøver å slippe dem forbi. Det har skjedd meg flere ganger at jeg senker farten og legger meg helt ut på hvitstripa når det kommer et langstrekk med forbikjøringsmulighet. For å være grei med den som har tatt meg igjen. Men langt fra alle tar hintet og kjører forbi. Kun de "tøffeste" Audi og BMW. Det kan selvfølgelig være forvirrende, jeg ser jo det. Kanskje jeg bremser ned fordi jeg ser en elg på vei ut i veien. Kanskje den bak er fornøyd med å ligge der. Men jeg tenker at biler som tar raskt innpå meg ønsker å kjøre forbi og fortsette i høyere hastighet. Det plager ikke meg. Men å ha noen "helt oppi stussen" klarer jeg meg fint uten. Derfor prøver jeg å lose dem forbi.

Kunne ønske meg en form for utvidet kommunikasjon i trafikken. Blinklys, bremselys og tut er ikke nok. Skulle gjerne hatt et signal for "jeg slipper deg forbi så fort det er mulig". Og en del annet. "Kan du være så snill å slippe meg forbi". Det funker jo på Kiwi når jeg kjører handlekurv.

14
Elbilen i Samfunnet / Sv: Beste strømavtale?
« på: Lørdag 09. Oktober 2021, klokken 20:07 »
Å betale markedspris (spot) for kun 39 kroner er vel ikke særlig interessant når man kan få avtaler til spotpris (markedet) MINUS et par øre per kWt?

For min del er det interessant. 2 øre/kWh utgjør en kopp kaffe pr. mnd. med mitt forbruk. Neglisjerbart. Fordelen Tibber gir er mer verdt for min del.

Sitat
Garantert fornybar? Ser du det på fargen eller på lukta?

Jeg ser det på varedeklarasjonen hos NVE: https://www.nve.no/energi/virkemidler/opprinnelsesgarantier-og-varedeklarasjon-for-stromleverandorer/varedeklarasjon-for-stromleverandorer/
Den kan jeg skrive ut, krølle sammen og stappe inn i kjeften på alle som prater om at elbilen min kjører på kullkraft. Mens de selv putrer rundt på the devils fuel.

15
Elbilen i Samfunnet / Sv: Bør man slippe forbi biler om man kjører i fartsgrensen?
« på: Lørdag 09. Oktober 2021, klokken 19:59 »
Man kunne ha slakket ned til 70-75km/t når man kom til forbikjøringsfeltet. Da hadde nok mesteparten av køen kjørt forbi. Altså bruke forbikjøringsfeltet bevisst til å få bilene bak forbi.

Det er en fornuftig måte, men jeg syns ofte jeg ser det motsatte. Før forbikjøringsfeltet ligger folk og ruger under fartsgrensa. Når det åpner seg opp er det flat pedal i høyre felt, slik at de som skal forbi i venstre må så høyt opp i fart at lappen potensielt ryker. Etter forbikjøringsfeltet er det ned igjen til under fartsgrensa. Det er ikke til å komme unna at del mennesker gjør ting på pur f**n i trafikken, og fryder seg stort over det. Skadefryd er den eneste sanne fryd, heter det. Det er en morsomhet basert på sannhet.

Sider: [1] 2 3 ... 124