meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Suverin

#1
Model Y / Sv: 3 barn i baksete på Y? 4år, 7år og 11år.
torsdag 10. juli 2025, klokken 08:30
Sitat fra: Jarv!s på onsdag 09. juli 2025, klokken 21:25Hvilken bil vurderer du som alternativ?

Det står mellom ID.Buzz GTX og EV9. Vi ender nok opp med Buzzen pga pris og "formfaktor". Har vært hemmelig forelsket i Buzz siden den dukket opp som konseptbil, og har ventet på 6/7-seter og awd- utgaven. Hadde kassebil i "barnevogn-tiden" og savner det.

Ioniq9, Xpeng X9, Byd Tang Long range, Nio ES/EL8 har jeg og vurdert som gode alternativer. Får brukt ES8 med garanti og lav km til +/- 400k (+BaaS) - så holdt på å kjøpe en slik, men litt skeptisk til BaaS - og langt å reise for service m.m.

Har lokal forhandler av de to førstnevnte, langt å reise til de andre, så konkludert med at det blir Buzz eller EV9.

https://elbilforum.no/index.php?topic=68925.msg1166246
#2
Model Y / Sv: 3 barn i baksete på Y? 4år, 7år og 11år.
tirsdag 08. juli 2025, klokken 18:40
Sitat fra: Vaduz på tirsdag 08. juli 2025, klokken 16:41Når det er sagt finnes det folk som får det til med model 3 også, så alt er mulig. Spørs hva du ønsker å betale for komfort, og hvor mye og langt du kjører.

Ja, det skjønner jeg ikke.. Å stable alle fem inni 3-eren vår (over litt distanse), det har jeg gjort en gang, og det skjer ikke igjen. 😂
#3
Model Y / Sv: 3 barn i baksete på Y? 4år, 7år og 11år.
tirsdag 08. juli 2025, klokken 09:44
Sitat fra: Klykken på tirsdag 08. juli 2025, klokken 09:36Plassen til tre normalt bygde unger bak er likevel null stress. At unger sloss og skråler er en annen sak, og ville aldri hatt det selv selvsagt. :D

Uten bilstoler er jeg helt enig, det er fysisk god nok plass. Med bilstoler av ymse kombinasjoner er det straks mer utfordrene (selv uten slossing og skråling, for de som får til det) :) Det går, men langt fra ideelt.

Vi har forsåvidt strøket nye Y fra listen over aktuelle nybilkandidater, i all hovedsak på grunn av bakseteplass.
#4
Model Y / Sv: 3 barn i baksete på Y? 4år, 7år og 11år.
tirsdag 08. juli 2025, klokken 08:30
4, 8 og 11, nøyaktig samme alder som her - da er det typisk en pute og en fremoverlendt bilstol. Det går, men er ikke ideelt. Det var faktisk bedre plass når minste satt bakovervendt.

Litt stress, ikke null stress er min erfaring - siden det kan være trangt å få på bilbelter og det hender det trengs litt bistand for å få de på (er og avhengig av kombinasjonen beltestol, pute). På langtur kan det gå en kule varmt baki der, når de sitter skulder mot skulder og det går sport i å irritere hverandre mest mulig. Så jeg vurderer sterkt bil med 7 seter for å få delt de på to rader.

Så fort den nest eldste er ferdig med pute blir dog livet straks bedre!

Når de først er rigget inn så sitter de forsåvidt greit.

*disclaimer har ikke Y nå, men har vert på turer med alle tre i Y, vi kjører M3 og Solterra til daglig. Solterraen oppleves ganske lik i baksete som Y-en.
#5
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
fredag 04. juli 2025, klokken 21:46
Sitat fra: Speeder på fredag 04. juli 2025, klokken 10:47Jeg har en bil med og en uten, hva savner du fra Android auto? Kanskje det er noe funksjonalitet der jeg ikke har tatt i bruk på aktuell bil.

At alt jeg har gjort på telefonen bare fortsetter i bilen.. om jeg har hørt på podcast i nrk-appen, eller lydbok i Bookbeat/Nextory så er det rett på sak når jeg er i bilen. Om jeg har planlagt en tur/ferie i gmaps/abrp på pc eller telefon, så ligger det klart. Nyhetsstreamene mine ligger klar til å lyttes på. Kalender/teams/telefoni/varsler osv er bedre integrert.

I Tesla er jeg låst til streamingtjenester jeg ikke benytter eller Dab-radio, alternativt må jeg må bruke Bluetooth, og trykke på telefonen. Så i Teslaen blir det stort sett radio ;)

Navigasjon/bilinstillinger etc funker fint i Teslaen, men selve mediedelen syns jeg er ganske kjip, spesielt om man ikke benytter seg av de få streamingtjenestene som er tilgjengelig.
#6
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
fredag 04. juli 2025, klokken 08:31
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 04. juli 2025, klokken 00:03Mange mener en ikke savner CarPlay når en har Tesla. Jeg aner ikke.

Det gjør man! (Android Auto er det jeg savner da, Carplay bruker jeg ikke).
#7
Sitat fra: turfsurf på fredag 04. juli 2025, klokken 07:21Det stemmer jo ikke, i de fleste tilfeller (i nyere tid) har telemetrien vist at akseleratorpedalen har vært tråkket i bunn.

Bilene har fått signal om 100% gasspådrag, men hvor kommer signalet fra - det er ikke mulig på noe fornuftig vis å konkludere med at det er en fot som har presset den i bunn. En ting er sikkert, jeg kjøper ikke en Volvo etter å ha lest disse sakene i hvertfall..  :o

Simon Huse sine konklusjoner fra Sandvika-mysteriet:
"– Det er ikke mannen som har tråkket på gasspedalen. Det har vi konkludert med, sier Huse."
https://www.vg.no/nyheter/i/Vznxo1/ekspert-bestrider-politiets-konklusjon-om-sandvika-ulykken

"– Jeg er 100 prosent sikker på at den pedalen ikke har vært trykket i bånn av en fot i sekundene før krasjet."
https://www.motor.no/aktuelt/sandvika-mysteriet-sjaforen-satt-aldri-i-forersetet-pa-ulykkesbilen/319426
#8
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil med plass til 3 barneseter
fredag 27. juni 2025, klokken 19:30
Sitat fra: batterimannen på fredag 27. juni 2025, klokken 16:55Er noen av de kinesiske som kommer med store biler, men flere av dem kommer bare som 6-setere. Så de utgår.

Er litt delt mellom e-5008 og EX90. Har lyst til å prøve Ioniq 9 og Lucid Gravity (om den ikke blir svindyr) før noen beslutning. 

Xpeng x9 kommer med 7 seter, men den har 2 på andre rad og 3 på bakerste. ganske upraktisk i mine øyne.

Her er ungene 5, 9, 11, så litt samme plassutfordring, med en beltestol og en pute i vanlig bil med 5 (4,5) seter. Det går, men de trenger bistand med belter, og sitter såpass tett at det fort blir krangling på lengre turer. Ser det som en god unnskyldning til å lete etter ny bil 😂

Står foreløpig mellom EV9 og lang ID.Buzz. Men tror jeg og skal prøve e-5008 før vi bestemmer oss. Alltid vert glad i franske biler! Sparer jo en hel del kroner og, om den blir stor nok for oss :)
#9
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
mandag 16. juni 2025, klokken 18:42
Sitat fra: Fyret på mandag 16. juni 2025, klokken 16:59Hva tenker dere så om denne?
https://www.motor.no/bil/rekkevidde-er-fortsatt-viktigst/317172

Rekkevidde er bare enda viktigere nå enn før? Når antallet ladere er mangedoblet siste 5 årene...

Når jeg leste den der tenkte jeg at forfatteren er helt ute av synk med de "folk flest" jeg kjenner. Lurte på hvilke "folk flest" han egentlig har pratet med siste årene? Det er vel de som har 30 mil motorvei til hytta kanskje..

Ingene av de bilistene jeg kjenner og prater med syns rekkevidde er noe faktisk utfordring med moderne elbiler, og det er hvert fall langt fra det viktigste når de skal velge bil..

Skivebom fra Motor igjen er min mening.

Edit; nå ser jeg at kronikkforfatteren også har vert med å kåre Porsche Macan til "beste bilkjøp" i klassen stor familiebil (merk at kåringen var beste bilkjøp, etter kriteriene; "Bilene skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold" - altså ikke en beste bil kåring).

Dette viser kanskje litt om hva de tror "folk flest" er. En trang kompakt SUV til 1,2 millioner som økonomisk fornuftig og beste kjøp i kategorien "Stor familiebil"..  ???
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Kia EV9 GT-line eller VW ID. Buzz GTX
torsdag 12. juni 2025, klokken 18:06
Sitat fra: RJK på torsdag 12. juni 2025, klokken 18:00Eneste som hadde gjort 6-seter interessant, er svingbare seter på 2. rad, slik at man kan skape en "lounge" på tur. Men bilder har tydet på at det blir "puslespill" pga veldig lite beinplass, selv om bildene her tydet på mer plass.

Kanskje det ikke er så ille om føresetene kjøres helt frem, og de snurrbare baksetene kan kjøres "frem" mot fronten.

På EV9 så leveres 6-seter i to konfigurasjoner, den ene med "manuelle" og  svingbare seter på andre rad, den andre med elektriske relax-seter som ikke snurrer. Syns jeg så det samme om Ioniq i en artikkel.
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Kia EV9 GT-line eller VW ID. Buzz GTX
torsdag 12. juni 2025, klokken 11:57
Buzzen leder nok foreløpig marginalt her i huset, da den gir mer plass og nyere bil for samme sum. Samt vi hadde fossil-kassebil når vi hadde tre barneseter og vogn, savner formfaktoren og muligheten plassen gir, selv om jeg syns innredningen (seteløsningene) var lite fleksibel sammenlignet med den vi hadde tidligere - Det var vel største nedturen med Buzz.

Velger jeg Buzz kan vi og gå for syv-seter, da den likevel vil gi god nok plass til eldstemann bakerst, men seks seter, der vi tar ut ene på bakerste rad gir mer fleksibilitet mtp lang last som ski/sykkel etc inni bilen, blir det EV9 vil vi ha 6 seter, prøvesatt 7-seter der, og den er vesentlig trangere på bakerste rad, med seks seter får bakerste mulighet til å strekke ben i midten.

Jeg har kjørt lang Buzz GTX, den var helt grei og noe jeg fint kan leve med som sjåfør :) Mens EV9 har jeg foreløpig kun sittet i, og klådd på, skal prøvekjøre nå innen rimelig tid. Har kjørt endel med EV6, så kjenner techen fra før. Ser for meg EV9 er en bedre plass å være sjåfør på lange turer, den har og V2L som jeg gjerne vil ha. Men skal prøve begge mer- og lenge før vi endelig bestemmer noe. 

Hyundaien er fin den og! Men jeg har lokal forhandler av VW og Kia, det er veldig greit om det er ett-eller-annet i etterkant, noe det alltid er. Hyundai må jeg noen timer avgårde for å komme til en forhandler, da går det en arbeidsdag for en evt garanti-fix. Så det blir nok en av de to nevnt i tittelen!

Sitat fra: Fyret på torsdag 12. juni 2025, klokken 09:11PS. Jeg kjører med lav gjennomsnittsfart gjennom et typisk år. Om du kjører mye motorvei i 120 så hadde jeg sjekket om buzz har nok rekkevidde. Forbruket øker betraktelig. )
Bor på bygda, hender jeg snubler innom en 90-sone, men noe mer enn det er rimelig eksotisk og skjer kanskje en til to ganger i året :) Våre langturer går stort sett på smale fylkes- og riksveier, der man klarer en snittfart på rundt 60 km/t. Alt med midtstripe er luksus!

Rekkevidden ser jeg ikke på som noen utfordring, begge har nok, og begge lader fort. Hovedbilen vi har nå har bare 64kWh netto-batteri uten mulighet for forvarming, og det har fungert fint! 
#12
Kjøpe elbil? / Kia EV9 GT-line eller VW ID. Buzz GTX
onsdag 11. juni 2025, klokken 23:08
Har egentlig snurpet inn alternativene for ny familiefrakter såpass at det per nå står mellom EV9 eller ID. Buzz.

Skal ha; seks seter, hengerfeste og firehjulsdrift.

Prøver å holde meg under 750k. Så da er alternativet en ny/nesten ny ID. Buzz eller ca 1-2 år gammel EV9 GT-line, som man nå får til +/- 750k (stort sett importerte til den prisen, men ikke så bekymret for importert Kia, det har jeg hatt før og kjenner til de få forskjellene som er mtp garanti etc).

Egentlig litt forskjellig biler, men likevel vanskelig å velge.. Hva hadde du valgt, og hvorfor? :)
#13
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
fredag 06. juni 2025, klokken 14:28
Sitat fra: elbil kjøp 2025 på fredag 06. juni 2025, klokken 13:58Jeg tror de færreste av oss ikke blir påvirket av eget bilvalg vi har gjort, jeg forstår ikke den uviljen og trassen jeg møter når jeg spør Motors journalister om dette.

Motor har noen journalist-gjengangere som fremstår som skikkelige besserwissere i kommunikasjonen sin.. Når jeg har vert på biljakt har jeg stilt spørsmål et par ganger rundt ting jeg opplever helt annerledes enn testere, så har vert nysgjerrig på hvordan de kommer frem til konklusjonene sine, og svarene en får er rimelig bastante greier.

Motor sine biltester (hvertfall de skrevet av disse nevnte over) tar jeg med stoor klype salt, det de skriver stemmer sjelden med min oppfatning av bilene uansett.
#14
Sitat fra: HPF på torsdag 05. juni 2025, klokken 12:52https://mopedbilnorge.no/forside/annonserte-biler/ og bruk filteret på venstre side, huk av for Silence.

Prisen er før Enova tilskudd på 3500 for moped og 11000 for lett motorsykkel. Produsert i Spania. Jeg har hatt S02HS L3e siden 2021 som jeg importerte selv. Der er nå satt ned fra 69.900 til 44.900 og du kan trekke fra 11.000 for Enova tilskudd så her får du en prima elektrisk lett motorsykkel for 34.000.

https://billink.no/page2_iframe.php?id=&butikk=mbn&status=&annonse_id=542219&nytt_vindu=1

I teksten på nederste lenken står det;

"NB: Kjøretøyet er laget for bruk i plussgrader. Ved temperaturer under 0 °C vil ikke batteriet fungere."

Hvor bokstavelig skal man tolke det? Blir ganske mange dager i året den ikke kan brukes da.. Selv om sikkert mange parkerer mopeden/mc på vinteren, så er det jo ikke unormalt å komme under 0 grader på vår/høst når det er tørre fine veier.
#15
Elbiler i media / Sv: NAF Sommerens El Prix 2025 04. juni 2025
torsdag 05. juni 2025, klokken 09:49
Sitat fra: daktari på torsdag 05. juni 2025, klokken 09:15Hvor ofte kjører du under 0, og hvor ofte planlegger du 20 km kjøring etter 0 og faktisk lykkes med å komme til laderen?

Jeg kjører ikke ofte under 0, men det hender. Og det er veldig kjekt å ha informasjon og erfaring rundt hvordan bilen oppfører seg etter 0, når effekten går ned, når den stopper osv.

Planlegger aldri å kjøre under 0 (har abrp på 5% ankomststrøm på ladestasjon/destinasjon), men med litt avvik fra planlagt rute så skjer det likevel nå og da, og da er det godt å vite at bilen ikke stopper donk når den når 0. Og jeg vet faktisk at bilen min under normale forhold kan klare 20km etter den viser 0km rest, nettopp fordi flere har testet det.

Dette er jo en rekkeviddetest, ikke en ladeplanleggingstest, så da er jo det mest fornuftige å kjøre så langt bilene opprettholder normal ytelse.
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA