Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - pberg

#2
Det finnes forøvrig allerede softwarestyret sikringsskap:

https://www.span.io/

Spørs om svenskene ville godkjent det..

:police:
#3
Har printet et par av disse:

https://www.thingiverse.com/thing:4914360

Veldig greit, og det er en liten tapp øverst som holder pluggen på plass helt til du løfter i den.
#4
BMW i4 / Sv: "Lad nå"-knapp i appen
fredag 20. januar 2023, klokken 14:14
Det er utrolig irriterende at de ikke har "Lad straks en gang", slik det var på 530e hybriden vi hadde.... Da fikk du opp det valget hver gang du er ferdig med å bruke bilen og skrur den av.
#5
BMW i3 / Sv: RTTI borte etter nykjøpt Connected Booster
torsdag 08. desember 2022, klokken 11:18
Hadde samme problem med booster-pakken - det løste seg etter at jeg gjorde dette:

SitatTakk for e-posten din fra 01.12.2022.

Om tjenestene ikke er tilgjengelig i din BMW, så anbefaler vi at du utfører en omstart av iDriven og en oppdatering av BMW-tjenestene i bilen.

For å omstarte iDrive systemet:
For å omstarte bilens iDrive må du holde inne volum/ radioknappen i ca. 30 - 60 sekunder og kan slippe knappen når skjermen skrur seg av. Den vil vanligvis skru seg på igjen etter et minutt eller to, men det er også mulig at man må skru den på igjen selv.
Tenningen må være på og husk å forsikre deg om at ladekabel ikke er tilkoblet. Du kan ikke kjøre under denne prosessen.
Det er ikke alle bilmodeller som reagerer på denne typen omstart, så om skjermen ikke skrur seg av innen et minutt kan du slippe knappen.

For å oppdatere tjenestene i bilen:
Gå til hovedmenyen og velg ConnectedDrive.
Trykk på "Option" knappen som du finner i bilens sentrale armlen.
Velg deretter "Update BMW Services" og bekreft med "OK".
Slå av bilen og vent i opptil 1 time i et område med god nettverksdekning.

Det vil si jeg lot bilen stå hele forrige lørdag uten å være plugget i, etter at jeg hadde tatt update BMW servces. Da var det plutselig i orden.
#6
BMW i3 / Sv: Lekker litt olje, hva kan det være?
torsdag 27. oktober 2022, klokken 16:55
Standard for tiltrekking med moment er "slightly oiled", så det er null problem med løsning så lenge du trekker til med rett moment.
#7
Lade hjemme / Sv: Valg av installasjonskabel
tirsdag 27. september 2022, klokken 12:59
Sitat fra: Drakir85 på torsdag 15. september 2022, klokken 11:07

Hvor stor dimensjon er det tilrådet å ha på plastrøret til denne kabelen, ser den er 14,2mm i ytre diameter, så 25mm på plastrøret må da være greit?

Takker for hjelp!

Bruk et 50mm rør til nedgravnig. Du vet aldri når du trenger noe mer inni der, og det er mye enklere å trekke i store rør.

F.eks. et slikt:

https://www.biltema.no/bygg/elinstallasjoner/installasjonsror/kabelbeskyttelsesror-o-50-mm-med-glatt-innside-2000043249
#8
Lade hjemme / Sv: Hvilken strømpulsmåler bør jeg velge?
lørdag 03. september 2022, klokken 21:27
Jeg har en slik pow-u (https://amsleser.no) på hytta, koblet til Homey - det funker fint som snus det i hvert fall.
#9
Equalizer er jo enda enklere å koble til, du trenger ikke elektriker for å sette en plugg i HAN-porten i strømmåleren....
#10
BMW iX / Sv: Kundebehandling
torsdag 23. juni 2022, klokken 07:14
Godt vi er forskjellige. Det jeg trenger for å få hverdagen til å gå opp i bilen er:

- Adgangskort til jobb.

:)
#11
Lade hjemme / Sv: Easee - ustabilt
mandag 13. juni 2022, klokken 14:16
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. juni 2022, klokken 22:29
Gammel tråd, men jeg plukker den opp igjen ;)

Er det noen som har Equalizer og kan forklare hvordan den virker / settes opp? Jeg tenker i forbindelse med de nye effekttariffene.

Eks.: Man har to stk. Easee Home og vil unngå å bruke mer enn 10kW effekt slik at man holder seg i intervallet 5-10kW for effektavgiften sin del. Kan man stille inn 10kW som et valg, eller er det kun mulig å velge strømstyrke i f.eks hovedsikringsintervaller (typ. 3x40A, 3x50A osv.)?

Hva om man har solcelleanlegg og det på et gitt tidspunkt mater 10kW ut på strømnettet. Vil man da med Equalizer kunne trekke 20kW til ladestasjonene om man starter lading?

Vet at det er en god del pågang mot Easee om å få effekt, og ikke bare strømstyrke som styreparameter på laderne. Anbefaler å ta kontakt med support der for å øke presset mot de på dette.
#12
BMW iX / Sv: Tester av iX
mandag 13. juni 2022, klokken 14:14
Kjørte over Suleskard osv med en BMW 530e i fjor, og den var helt magisk komfortmessig på den turen. Tror aldri jeg har glidd så uanstrengt over dårlig asfalt og telehiv som med den bilen, og snittfarten var det heller ikke noe å utsette på. Dersom iX er bedre enn det er det er det ekstremt imponerende.
#13
BMW i4 / Sv: i4 M50 - En familiebil?
torsdag 26. mai 2022, klokken 23:45
Vi hadde en 530e før vi fikk i4 nå, og bagasjerommet på i4 er langt større og mer praktisk. Baksetet er (selfølgelig) trangere, men ungene på 11 (150cm) og 18 (180cm) får plass bak uten store protester (vi hadde også med oss tredjemann før, men nå er han flyttet ut). Nå har vi ikke kjørt langt med bilen med alle i, men alt tyder på at det kommer til å gå helt greit.

edit:
Hva med å ta deg en tur til en forhandler og se selv? Det er jo ofte det enkleste.
#14
BMW i4 / Sv: Forbruk
mandag 23. mai 2022, klokken 14:26
Dette var med 19" felger og Michelin Pilot Sport 4.

Farten er "holde køen"-fart på E39, det gikk nokså jevnt hele tiden ca i fartsgrensa og vel så det. Ganske representativt for normal kjøring på norske hovedveier.
#15
BMW i3 / Sv: Hjullager
mandag 23. mai 2022, klokken 07:29
På i3 er det jo ganske enkelt å få ut demperene foran i hvert fall, og normalt er det det som må til for å komme til skruene til hjullageret.

Du tar ut klemmeskruen som klemmer demperen fast i navet, sprer det litt ut, og drar demperen rett ut. Da bør du ha god tilgang til skruene på baksiden.

Bak er det nok litt mer komplisert i og med at du har drivaksel og en haug med bærearmer på kryss og tvers.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA